Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
A rendszertípus szükségességének indoklása Munkaerőpiaci szükségleteken alapuló képzési kínálat szükségessége Régió képzési kínálatának összehangolása Képzési rendszerek, programok és tananyagok összekapcsolása, átjárhatósága Együttműködés
Cél Kompetencia alapú képzés oktatási kultúrájának kialakítása minden korosztály és társadalmi csoport tanuláshoz való hozzáférése foglalkoztathatóság elősegítése Képzési elvek kidolgozása, amelyek alapul szolgálnak a modulrendszerű képzési programok kidolgozásához Képzési elvek alappillérei: Egyéni igények Különböző képességek Munkaerőpiaci elvárások
Helyzetfelmérés 52 képzési program I.Meglévő képzési programok átvizsgálása, program- és tananyagfejlesztési tevékenység II.Képzési programokon belüli programegységek/modulok vizsgálata: a kompetenciaalapú képzés követelményeinek teljesülése
Eredmények – ajánlások 1. A felnőttképzési programok és tananyagfejlesztés közös stratégiájának kidolgozása a KDR-ben Tagolatlan kínálat Elégtelen tapasztalat, felkészültség és kapacitás a fejlesztésre Hálózatos együttműködés Jól tagolt, egymásra épülő képzési szintek Modulok és tananyagok komplexitása
Az alkalmazott tananyagfejlesztési módszerek megoszlása Tananyagfejlesztésben közreműködők% Saját alkalmazottak47 Felsőoktatási intézmények 17 Külső szakértők45 Egyéb, éspedig7,5 A tananyagfejlesztésben közreműködők
Eredmények – ajánlások 2. A felnőttképzési programokban megfogalmazott kompetenciával összhangban álló módszerek közös fejlesztése és alkalmazása „csak papíron” létező kompetencia követelmények Fogalmi zavarok Pedagógiai és didaktikai ismeretek hiánya, oktatói kézikönyve A képzés céljait, sajátosságait figyelembe vevő, módszereiben is megtervezett oktatás Korszerű tananyagok = segíti a képzés céljainak megvalósulását –Korszerű oktatási módszerek –Korszerű megjelenítés
Eredmények – ajánlások 3. A képzők, oktatók és tananyagfejlesztők képzése és továbbképzése Hálózatba szerveződéssel: költséghatékonyság Területek –Pedagógia –Információs technológia
Eredmények – ajánlások 4. A program- és tananyagfejlesztést szolgáló források koncentrációja és hatékony felhasználása Közös pályázatok Intézményi összefogás
Összegzés Nem az oktatási piac ellen, hanem a szűkös források és az intézményi kereteket meghaladó rendszerszemléletű feladatok hatékony megvalósítása érdekében Cselekvési és együttműködési lehetőség A korszerű tananyagok közös fejlesztése a felnőttképzés központi eleme!