A vagyonosodási vizsgálatok és a büntetőjog

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Be. alapelvei Be. I. fejezet 1-10 §.
Advertisements

A gyermek- és fiatalkori bűnözés kérdései ügyészi szemmel
Adózási alapismeretek 2
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
A pártfogó felügyelet lényege A pártfogó felügyelet a bűncselekményt elkövetők ellenőrzését, irányítását, a társadalomba beilleszkedésük.
Az új Btk. egyes általános részi rendelkezései: a büntetési rendszer, kiemelten az új büntetések és intézkedések; a fiatalkorúakra vonatkozó szabályok.
BÜNTETŐJOG DR SZALAI ERZSÉBET IV..
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Magyar törvények és PKI. Büntetőjogi rendelkezések • Bűncselekmények, melyek eszköze az informatika • Bűncselekmények, melyek tárgya az informatika Aki.
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
Stádiumok
Az elkövetők.
A HELYI IPARŰZÉSI ADÓVAL KAPCSOLATOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK JANUÁR 1. NAPJÁT KÖVETŐ VÁLTOZÁSAI.
1 Az Áfa évi változásai CÉL: a fogyasztás helyén adóztatni („célország szerinti adózás elve”)
HOGYAN FOKOZHATÓ AZ ELŐÍRÁSOK BETARTATÁSA? PUSZTA JÁNOS ALEZREDES VÁMIGAZGATÓ-HELYETTES.
A felnőtt korúak ügyeiben alkalmazott közvetítői eljárás (mediáció) Magyarországon dr. Törzs Edit április 28. „A helyreállító igazságszolgáltatás.
Igazságügyi pszichológia
Szabálysértési méltányossági kérelem
Büntetőeljárás-jog.
Jogviszony és jogi felelősség
Adójog 1. Az adójog alapjai.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Adóellenőrzésből büntetőügy
A becslési eljárás módszerei az ellenőrzési gyakorlatban
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
A hivatalos eljárás büntetőjogi védelmének új szabályai: a közigazgatás működésébe vetett bizalom, a hivatalos és közfeladatot ellátó személyek különleges.
Jogi személyek és büntetőjog
Készítette: Tóth Adrienn Barbara DE-GYFK III. Évfolyam
Adóelvonás a közösséget sértő deliktum, mert az államot létalapjában veszélyezteti. Rómaiak az adókat az állam idegeinek tekintették: „nervos rei publicae”.
Polgári jog Szerződések joga évi IV. törvény:
Fél lábbal a börtönben …?. Megelőzés - Reagálás nem lehet verseny…
Projektellenőrzés Salamon Balázs VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht.
Munkavállalók bűncselekmény miatti elbocsátásának munkajogi vetületei
Az orvos szabálysértési felelőssége
Bevezető a könyvvizsgáló-jelöltek részére december 04.
Polgári jog 2. Birtokjog.
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
Szabálytalansági eljárás
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
Gyermekkorú bűnelkövetők büntethetősége
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
Mentesítés lényege Az elítélt mentesül azon hátrányos jogkövetkezmények alól, amelyeket a törvény az elitéléshez fűz (büntetőjogon kívüli.
Kábítószer a magyar jogban
A fordítás és tolmácsolás polgári jogi és büntetőjogi következményeiről Bajcsi Péter április 19.
II. Az egészségügyi dolgozók jogai és kötelezettségei
Mediátorképzés Büntető mediáció.
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
A köztisztviselők jogállásáról…
A munkaviszony megszüntetése
Budapesti Ügyvédi Kamara
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Pénzmosás visszaszorításáról információbiztonsági szemmel Budapest, november 19. Dr. Dósa Imre.
A Be. alapelvei Tóth Mihály Be. I. fejezet 1-10 §
Közösségi ügyletek és számlakorrekciók NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
A méltatlanság fogalmának új szabályai. AlaptörvényKttv.Kódex.
Az adóeljárás és a büntetőeljárás kapcsolata június 5.
Ahogy a bv. bírók és ügyészek látják, javaslatok és ötletek pártfogóknak Dr. Végh Edit büntetés-végrehajtási bíró.
Előadó: Vadász Iván alelnök a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
Met. módosítás július 01..
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
Bűncselekményekkel kapcsolatos alapismeretek
"Az adatbázisok jogi védelme a gyakorlatban"
Dr. Kiss Mariann Tájékoztatási Főosztály
Nagy Attila A szerződések ellenőrzése és a büntetőjog kapcsolata
Előadás másolata:

A vagyonosodási vizsgálatok és a büntetőjog Megfontolások a bírói és a hatósági gyakorlatból Potenciálisan minden adóeltitkolás egyben büntetőjogi értelemben is adócsalásnak minősül. Nincs központi iránymutatás a büntetőeljárás kötelező megindítására vonatkozóan. Dr. Nehéz-Posony Márton

Egy kis ismétlés Btk. 310. § (1) Aki az adókötelezettség megállapítása szempontjából jelentős tényre (adatra) vonatkozóan valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz, vagy ilyen tényt (adatot) a hatóság elől elhallgat, és ezzel vagy más megtévesztő magatartással az adóbevételt csökkenti, vétséget követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő. (5) Az (1)-(4) bekezdés szerint büntetendő, aki a megállapított adó meg nem fizetése céljából téveszti meg a hatóságot, ha ezzel az adó behajtását jelentősen késlelteti, vagy megakadályozza. A mai törvényi tényállás a Btk. 2005-ös módosításának eredménye, amely önálló tényállásként iktatta be a munkáltatással összefüggő cselekményt, az alapcselekmény lényegét nem érintve, az értelmező rendelkezésekben az adó fogalmába a járulékokat is bevonva. A Btk. 310. §-a szerinti adócsalás kétfajta elkövetési magatartással követhető el: a még meg nem állapított adókötelezettség mint elkövetési tárgy vonatkozásában az annak szempontjából jelentős tényre (adatra) vonatkozó valótlan nyilatkozat tétele vagy az ilyen tény (adat) hatóság előtti elhallgatása, vagy más megtévesztő magatartás (utóbbit de lege ferenda nem ártana tisztázni); a már megállapított adó meg nem fizetése céljából az adóhatóság megtévesztése (végrehajtási szak).

A Btk. 310. §-ának alanya és alanyi oldala Egy kis ismétlés A Btk. 310. §-ának alanya és alanyi oldala A bűncselekmény alanya bárki lehet. A tudattartalomnak át kell fognia a nyilatkozat valótlanságát, valamint ennek jelentőségét az adózás szempontjából. Az (1) bekezdés szerinti cselekmény eshetőleges szándékkal is elkövethető, az (5) bekezdés szerinti csak egyenes szándékkal. A bűncselekmény alanya bárki lehet, akit az adózás rendjéről szóló törvény szerint adókötelezettség terhel – a kommentár szerint. Álláspontom szerint elkövető lehet a megbízott is, akár önálló tettesként (a törvény az adókötelezettség fogalmát nem szűkíti le a saját adókötelezettségre), akár bűnsegédként. Az elkövető tudatának át kell fognia a nyilatkozat valótlanságát, illetve azt a tényt, hogy a valótlan, illetve az elhallgatott tény (adat) az adózás szempontjából jelentőséggel bír. Az a) pont szerinti fordulat esetében a motívum közömbös, ebből következően a bűncselekmény eshetőleges szándékkal is elkövethető. A b) pont szerinti fordulat esetében ugyanakkor az elkövető egyenes szándékának kifejezetten arra kell irányulnia, hogy a már megállapított adókötelezettség alól mentesüljön. A megállapítás szó álláspontom szerint magába foglalja az önadózás útján, illetve a hatóság által megállapított adót egyaránt.

A Btk. 310. §-ának tárgya és tárgyi oldala Egy kis ismétlés A Btk. 310. §-ának tárgya és tárgyi oldala A cselekmény jogi tárgya: a költségvetés bevételi érdeke. Mindkét elkövetési magatartás esetén eredmény-bűncselekmény. A megvalósuláshoz szükséges eredmény az első esetben az adóbevétel csökkenése, a másodikban a behajtás késleltetése vagy megakadályozása. A büntethetőség feltétele az okozati összefüggés. A bűncselekmény jogi tárgya a költségvetés bevételi érdeke. A cselekmény mindkét elkövetési magatartás esetében eredmény-bűncselekmény. Az a) pont szerinti fordulat esetében a törvényi tényállás megvalósulásához az adóbevétel csökkenésének be kell következnie. A b) pont szerinti fordulat esetében az adó behajtásának késleltetése vagy megakadályozása a törvényben megkívánt eredmény. Mindkét fordulat esetében a bűncselekmény megvalósulásához nélkülözhetetlen az elkövetési magatartás és az eredmény közötti okozati összefüggés.

A bírói esetjogból leszűrhető megállapítások A gyakorlat A bírói esetjogból leszűrhető megállapítások Az önellenőrzés nem mentesít a felelősség alól. A bíróság a felelősséget önállóan bírálja el. A megbízott alkalmazása nem szünteti meg az adókötelezettség címzettjének felelősségét. A fiktív számla kibocsátása a kibocsátó részesi felelősségét alapozza meg. A kerettényállási jelleg csak az adókötelezettség megszűnése esetén eredményezi a büntetőjogi védelem megszűnését a Btk. 2. §-a alapján. A bűncselekmény rendbelisége az adónemekhez igazodik. Önellenőrzéssel nem mentesül a terhelt a bűncselekmény miatti felelősség alól (EBH 2004. 1106); arra tekintettel még a Btk. 36. §-ára alapítottan sincs helye felmentő ítélet meghozatalának (nyilván azért, mert a bűncselekmény a határidő elmulasztásával befejezetté válik); az adócsalás megvalósulását a bíróság az adóhatóságtól függetlenül, önállóan bírálja el, de az adóhatóság terhelt javára szóló álláspontja megalapozza a Btk. 27. § (2) bekezdésének alkalmazását (EBH 2003. 931); a könyvelő alkalmazása a terheltnek a bevallások benyújtásáért fennálló felelősségét nem szüntette meg, mivel még abban az esetben is ellenőriznie kellett volna, hogy a bevallások megtörténtek-e, ha a könyvelő megbízatása a bevallások benyújtására is kiterjedt volna (BH 2003. 397); A részesség kérdése: az első fokon (bizonyítottság hiányában) felmentett számlakibocsátók másodfokon mint pszichikai bűnsegédek bűnösök, mert igaz ugyan, hogy a fizikai segítségnyújtás nem állapítható meg, de erősítették az I. r. vádlott azon szándékát, hogy a fiktív számlák alapján áfát igényeljen vissza. (Sz.-Sz.-B. Megyei Bíróság, 3.Bf.1008/2006/7., amely ítéletet a Debreceni Ítélőtábla annak helyes indokai alapján helybenhagyott) a kerettényállási jelleg ellenére a bűncselekmény megállapíthatóságát nem befolyásolja, hogy az adóköteles tényállás adókulcsa időközben nulla lett (ld. a 2001-es nyíregyházi esetet a fordított adózással a hulladékiparban [Nyíregyházi VB, 26.B.1306/2001.], és az 1/1999-es BJE-t: a konkrét esetben a büntetőjogi védelemnek csak a terjedelme módosult, de a védelem maga meg nem szűnt); a bűncselekmény rendbelisége az adónemekhez igazodik (BH 2004. 270).

Az adóellenőrzés és a büntetőeljárás kapcsolata A gyakorlat Az adóellenőrzés és a büntetőeljárás kapcsolata Az adóellenőrzés során nincs feljelentési kötelezettség. Az adóhatóság erről mérlegelés alapján dönt. A feljelentésre már az ellenőrzés befejezésekor lehetőség van, e szempontból az adóhiány megfizetésének nincs jelentősége. A mérlegelés alapja az elkövető tudattartalmára levonható következtetés lehet. Az adóellenőrzés befejezésekor tett megállapítások alapján az adózás rendjéről szóló törvény nem írja elő kötelezően a büntetőeljárás megindítását bizonyos feltételek fennállása esetén. A 104. § (2) bekezdése szerint „ha az adóhatóság büntetőeljárást kezdeményez, külön jegyzőkönyvet készít. A büntetőeljárást kezdeményező jegyzőkönyvet az adóhatóság az adózónak nem adja át.” E megfogalmazásból kitűnően az adóhatóság mérlegeléssel dönti el, hogy kezdeményez-e büntetőeljárást. Tudakozódás alapján megállapítható, hogy az adóhatóságon belül erre vonatkozóan nincs központi iránymutatás. Tekintettel arra, hogy az adócsalás mindkét elkövetési magatartás esetén eredmény-bűncselekmény, befejezett bűncselekményről csak az adóbevétel csökkenése, vagy a behajtás akadályozása (meghiúsulása) esetén lehet beszélni. Az Art. idézett szakaszának megfogalmazásából kitűnően azonban az adóhatóságnak már az ellenőrzés befejezésekor lehetősége van a büntetőeljárás kezdeményezésére. Ebből az következik, hogy a feltárt adóhiány esetleg pótlékokkal és bírságokkal együtt történő megfizetése (vagy a fizetési könnyítés iránti kérelem benyújtása) nem zárja ki a bűncselekmény megállapíthatóságát. Ennek pedig az az oka, hogy az adóbevétel csökkenése fogalmát kimeríti önmagában az a tény, hogy a megtévesztő magatartás folytán a költségvetés esedékességkor nem jutott hozzá az adóbevételhez. A büntetőeljárás megindításának alapja az lehet, hogy az adóhatóság megállapíthatónak tartja-e a büntetőjogi értelemben vett bűnösséget is az elkövető oldalán.

Kérdéseim Mi az elvi alapja a büntetőeljárás megindításának? Mi tekinthető alapos oknak a társadalomra veszélyességben való tévedés szempontjából? A felelősség önálló elbírálása jelenti-e az adóhatósági álláspont felülbírálását a terhelt javára is? Mi az elvi alapja a büntetőeljárás megindításának vagy meg nem indításának? A Btk. 27. § (2) bekezdése alkalmazásában mi tekinthető alapos oknak? (Az adóminimalizálás és az adóelkerülés nem azonos fogalmak, sok esetben azonban csak mérlegelésen múlik a kettő közötti különbség.) A büntetőjogi felelősség önálló elbírálásának megfelelően a bíróság megállapíthatja az adócsalást olyan esetben is, amikor az adóhatóság nem tárt fel adóhiányt. Kérdés, a gyakorlat teret enged-e ezen függetlenség fordított értelmezésének is: a büntetőbíróság a gyakorlatban kimondja-e azt is, ha álláspontja szerint nem csak a büntethetőségi feltételek hiányoznak, de adójogi értelemben sem áll fenn adóhiány?