Információhoz való hozzáférés, döntéshozatalban való részvétel, jogorvoslathoz való jog dr. Szilágyi Szilvia 2012.09.18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Közösségi részvétel a környezetvédelmi engedélyezési eljárásban.
A környezetvédelem intézményrendszere
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Információszabadság. NYILVÁNOSSÁG és BIZALMASSÁG.
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Adatvédelmi fogalmak.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv és Program stratégiai környezeti vizsgálatának társadalmi egyeztetési tematikája Dr. Farkas István,
Adatvédelmi alapelvek
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Az adatvédelem szabályozása
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
Előzetes piaci konzultáció
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
Előadás másolata:

Információhoz való hozzáférés, döntéshozatalban való részvétel, jogorvoslathoz való jog dr. Szilágyi Szilvia 2012.09.18.

Tartalom Információhoz való hozzáférés a helyi környezeti ügyekben Részvétel a helyi környezeti ügyekkel kapcsolatos döntések meghozatalában Jogorvoslathoz való jog

Jogszabályi környezet 2001. évi LXXXI. törvény a környezeti ügyekben az információhoz való hozzáférésről, a nyilvánosságnak a döntéshozatalban történő részvételéről és az igazságszolgáltatáshoz való jog biztosításáról szóló, Aarhusban, 1998. június 25-én elfogadott Egyezmény kihirdetéséről (Egyezmény) 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról (Infotv.) 1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól (Kvt.) 311/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet a nyilvánosság környezeti információkhoz való hozzáférésének rendjéről (Korm.r.)

Információhoz való hozzáférés a környezeti ügyekben Miért fontos az információhoz való hozzáférés? Ki felelős az információhoz való hozzáférés biztosításáért? Milyen információhoz kell hozzáférést biztosítani, melyek a helyi környezeti ügyek? Kinek, kiknek a számára kell a hozzáférést biztosítani? Milyen módon kell a hozzáférést biztosítani? Mit jelent a nyilvánosság tájékoztatása?

Miért fontos az információhoz való hozzáférés? a környezetvédelem területén az információ jobb hozzáférhetősége és a nyilvánosság részvétele a döntéshozatalban javítja a döntések minőségét és végrehajtását hozzájárul a nyilvánosságnak a környezeti kérdésekkel kapcsolatos tudatosságához lehetőséget biztosít a nyilvánosságnak arra, hogy tagjai álláspontjukat kifejthessék lehetővé teszi a hatóságok számára azok megfelelő figyelembevételét

Ki felelős az információhoz való hozzáférés biztosításáért? Infotv. 26. § (1) : Az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szervnek vagy személynek (a továbbiakban együtt: közfeladatot ellátó szerv) lehetővé kell tennie, hogy a kezelésében lévő közérdekű adatot és közérdekből nyilvános adatot - az e törvényben meghatározott kivételekkel - erre irányuló igény alapján bárki megismerhesse. Infotv. 30.§ (6) : A közfeladatot ellátó szervnek a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét rögzítő szabályzatot kell készítenie.

Ki felelős az információhoz való hozzáférés biztosításáért? Kvt. 12.§ (3) : Az állami szervek, az önkormányzatok - kivéve a bíróságok és a jogalkotó szervek e minőségükben -, a környezethez kapcsolódó kötelezettséget, feladatot teljesítő vagy közszolgáltatást nyújtó, illetve az egyéb közfeladatot ellátó szervek vagy személyek (a továbbiakban: környezeti információval rendelkező szerv) feladatkörükben kötelesek a környezet állapotát és annak az emberi egészségre gyakorolt hatását figyelemmel kísérni, igény esetén a rendelkezésére álló környezeti információt hozzáférhetővé tenni, rendelkezésre bocsátani, továbbá a környezeti információk külön jogszabályban meghatározott körét, illetve a birtokában levő vagy a számára tárolt információk jegyzékét elektronikusan vagy más módon közzétenni. Kvt. 12.§ (9) : A környezethasználó köteles az általa okozott környezetterheléssel, környezet igénybevétellel, valamint környezetveszélyeztetéssel összefüggő adatokról kérelemre bárkinek tájékoztatást adni.

Milyen információhoz kell hozzáférést biztosítani? Kvt. 4.§ 23. pont: helyi környezetvédelmi ügy minden olyan környezetvédelmi ügy, amelyben a környezet használata és a hatásterület nem terjed túl az érintett települési önkormányzat területén. Korm.r. 2.§: környezeti információ a megjelenési formájától függetlenül minden olyan információ (adat), amely vonatkozik a környezetre, illetve a környezeti elemek állapotára, valamint az ezen elemek közötti kölcsönhatásra; a környezetterhelésre, ideértve a zaj, sugárzás, hulladék, radioaktív hulladék környezetbe történő közvetlen vagy közvetett kibocsátására, ha az hatással van vagy valószínűleg hatással lehet a környezet elemeire; környezettel összefüggő intézkedésekre, különösen az azokkal kapcsolatos ágazati politikára, jogszabályokra, tervekre, programokra, megállapodásokra, illetve az a) és b) pontban meghatározottakra hatással lévő vagy valószínűleg hatással lévő tevékenységekre, valamint a környezet és a környezeti elemek védelmére hozott intézkedésekre és tevékenységekre; a környezetvédelmi jogszabályok végrehajtásáról szóló jelentésekre; a c) pontban említett intézkedések és tevékenységek keretein belül használt, költséghatékonysági és más gazdasági elemzésekre és feltevésekre; az emberi egészség és biztonság állapotára - ideértve az élelmiszerlánc szennyeződését, az emberi életfeltételeket, a kulturális helyszíneket és építményeket - amennyiben azokra a környezeti elemek állapota vagy ezeken az elemeken keresztül a b) vagy c) pontban említett bármilyen tényező vagy intézkedés hatással van vagy hatással lehet.

Kinek, kiknek a számára kell a hozzáférést biztosítani? Kvt. 12.§ (2) Mindenkinek joga van a külön jogszabályban meghatározott környezeti információkat - mint közérdekű adatokat - megismerni. (4) A környezeti információval rendelkező szerv biztosítja a nyilvánosság, illetve a környezeti információt igénylő számára, hogy a környezeti információ megismerésére vonatkozó jogosultságairól tudomást szerezzen, továbbá elősegíti a környezeti információhoz való hozzájutást. E jogok előmozdítása érdekében a környezeti információval rendelkező szerv információs tisztviselőt nevezhet ki. Egyezmény 2. cikk: 4. A nyilvánosság jelentése egy vagy több természetes vagy jogi személy, továbbá a nemzeti joggal vagy gyakorlattal összhangban azok szövetségei, szervezetei és csoportjai. 5. Az érintett nyilvánosság jelenti a nyilvánosság azon részét, amelyet a környezeti döntéshozatal befolyásol, vagy valószínűleg befolyásol, vagy ahhoz érdeke fűződik; jelen meghatározásban a környezet védelmét elősegítő és a nemzeti jogban foglalt követelményeknek megfelelő, nem kormányzati szervezeteket érdekelt szervezeteknek kell tekinteni.

Milyen módon kell a hozzáférést biztosítani? Főbb elvek: az információkéréshez fűződő érdek megjelölésének igénye nélkül a kért formában közérthető formában a lehető legrövidebb időn belül

Mit jelent a nyilvánosság tájékoztatása? Infotv. 33.§ (1): elektronikus közzétételi kötelezettség (általános közzétételi lista: szervezeti, személyzeti adatok; tevékenységre, működésre vonatkozó adatok; gazdálkodási adatok) Kvt. 46.§ (1) e): a települési önkormányzat a környezet védelme érdekében…elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot; Korm.r. 3.§: A környezeti információval rendelkező szerv elektronikusan vagy más módon - ha törvény eltérően nem rendelkezik - közzéteszi a nyilvánosság számára a következő környezeti információkat tartalmazó dokumentumokat: a nemzetközi szerződések, jogszabályok, ideértve az Európai Közösségi jogi aktusok, valamint ezek végrehajtásáról szóló jelentések; a környezettel kapcsolatos ágazati politikák, stratégiák, tervek és programok, valamint ezek végrehajtásáról szóló jelentések; a környezetállapot-jelentések; a környezetre hatást gyakorló vagy valószínűleg hatást gyakorló tevékenységek eseti vagy folyamatos megfigyeléséből származó adatok vagy az ezeket összefoglaló adatok; a környezeti elemekre vonatkozó környezeti hatástanulmányok és kockázatelemzések; külön jogszabályban meghatározottak, különösen a szerv birtokában levő vagy a számára tárolt környezeti információk jegyzéke.

Részvétel a helyi környezeti ügyekkel kapcsolatos döntések meghozatalában Mit jelent a társadalmi részvétel? Milyen döntések meghozatalában lehet részt venni? Milyen módon valósulhat meg a nyilvánosság részvétele, bevonása?

Mit jelent a társadalmi részvétel? A társadalmi részvétel a nyilvánosság környezettel kapcsolatos ügyekbe való bevonását, meghallgatását, véleményének kikérését jelenti.

Milyen döntések meghozatalában lehet részt venni? 1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról 103/B.§: Felhatalmazást kap a helyi önkormányzat képviselő-testülete, hogy a helyi sajátosságoknak megfelelően az általa megalkotott rendeletek előkészítésében való társadalmi részvétel szabályait rendeletben állapítsa meg. Kvt. 43.§ (4): A környezetre várhatóan jelentős hatást gyakorló, külön jogszabályban meghatározott olyan tervekre, illetve programokra, - ideértve az EU által társfinanszírozott terveket, illetve programokat is -, valamint ezek módosításaira, a) amelyek kidolgozását jogszabály, illetve országgyűlési, kormány- vagy helyi önkormányzati határozat írja elő, és b) amelyeket közigazgatási szerv, valamint törvény, illetve kormányrendelet felhatalmazása alapján közigazgatási feladatot ellátó nem közigazgatási szerv közigazgatási feladatkörében, illetve helyi önkormányzati testület (a továbbiakban együtt: közigazgatási szerv) dolgoz ki vagy fogad el, illetőleg amelyeket a Kormány terjeszt az Országgyűlés elé elfogadásra (a továbbiakban: terv, illetve program) a külön jogszabály alapján környezeti értékelést magában foglaló környezeti vizsgálatot kell lefolytatni. Környezeti értékelés nélkül terv, illetve program nem terjeszthető elő. Környezetvédelmi engedélyezési eljárások Jogszabályban meghatározott esetekben.

Milyen döntések meghozatalában lehet részt venni? 2000. évi XLIII. tv. a hulladékgazdálkodásról - részvétel a hulladékgazdálkodásban 53. § (1) A hulladékgazdálkodási eljárásokban való részvételre a Kt. 97-100. §-ainak rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni. (2) A hulladékgazdálkodással kapcsolatos települési önkormányzati döntés meghozatala előtt a lakosság álláspontjának megismerése érdekében közmeghallgatás tartható. (3) A települési önkormányzat köteles közmeghallgatást tartani a) hulladék ártalmatlanítását szolgáló telephely létesítését, b) települési hulladékok egymástól fajtánként elkülönített gyűjtését elrendelő döntése meghozatala előtt.

Milyen döntések meghozatalában lehet részt venni? - 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről (10. A lakosság tájékoztatása és a külső védelmi terv – 21.§ a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem telepítési helye szerint illetékes vagy a már működő veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem tevékenységének jelentős változtatásával érintett települések) - 176/1997. (X. 11.) Korm. rendelet a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének szabályairól (20. § (1) Meglevő repülőtér működési feltételeinek jelentős mértékű megváltozása [4. § (2) bek.], vagy az zajgátló védőövezet egyéb okból bekövetkező módosításakor (8. §) - környezeti hatásvizsgálat végrehajtásra kötelezett tevékenység esetén a (2) bekezdésben foglaltakat is figyelembe véve - az engedélyezési eljárás részeként közmeghallgatást kell tartani. Az Lt. 37. § (1) bekezdés ac) és bb) pontok szerinti repülőterek esetében a közmeghallgatást az önkormányzatok képviselő-testületeinek tájékoztatása helyettesíti, amennyiben a zajövezet kijelölésével összefüggő adatok titokvédelem alá esnek.) - 1997. évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről (rendezési tervek - a helyben szokásos módon a kidolgozás elhatározásának tudomásra hozatalát és az érintett lakosság, szervezetek, érdek-képviseleti szervek véleménynyilvánítási lehetőségét)

Milyen módon valósulhat meg a nyilvánosság részvétele, bevonása? Az adott döntéshozatal jellegétől függően hirdetmény az önkormányzat hirdetőtábláján honlapon közzététel helyi lapban közmeghallgatás kérdőívek

Jogorvoslathoz való jog - A környezeti információhoz való hozzáféréssel, a döntéshozatalban való részvétellel kapcsolatos jogok sérelme esetén bírósághoz lehet fordulni és a jog érvényesítését ilyen módon lehet kikényszeríteni. - Ha például a közérdekű környezetvédelmi adatok kiadása iránti igény teljesítését az adatkezelő szerv megtagadja, vagy nem válaszol, akkor megnyílik a bírósági út, az adatok kiadását a kérelem megtagadásától/a válaszadásra nyitva álló határidő lejártától számított 30 napon belül a bíróság közreműködésével lehet kérni.