1 Nevelés és társadalom Neveléselmélet VII. Kárpáti Andrea

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Iskolatörténeti hét  A murakeresztúri Zrínyi Miklós Általános Iskola a központi iskolaépület 50 éves évfordulójára, január 21-től január 26-ig iskolatörténeti.
A tanári munka értékelése
Nevelés és társadalom.
Az országos mérések megújult rendszere
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Első a piacon, első a Legjobb Munkahelyek között 2004.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Globalizáció és oktatás
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
Az osztályfőnöki szerep története
A számítógépes hálózatok világa
A sztratoszférikus ózon mérése
TIMSS 2007.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A társadalmi változások elmélete
IPPI ÁLTALÁNOS ISKOLA SZILÁGY MEGYE
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A Molekularács A környezetünkben lévő anyagok nagy része molekulákból épül fel. 1 részük szobahőmérsékleten gáz halmazállapotú. Megfelelő hőmérsékleten.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
BENKŐ PÉTER VANNAK-E KULTURÁLIS RÉGIÓINK?. -A méréseknél a KSH jelentéseit vesszük alapul. -Lehetséges mutatók: -a mezorégiók különböző fokú iskoláin.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
Globális környezetvédelmi problémák, ózon
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
A nevelési-oktatási program előzményei
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Összehasonlító gazdaságtan
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Összehasonlító pedagógia
Az egészségügyi informatika jövője Dr. Surján György GYEMSZI Informatikai és rendszerelemzési főigazgatóság EGVE Egészségügyi Napok 2012 Balatonfüred.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Tudásszintek, a PISA-mérések filozófiája VIZSGAANYAG ELTE PPK 2013
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
Készítette: Rapos Nóra 1 Nevelés és társadalom A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Neveléselmélet VII.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
IV. Terjeszkedés 2..
Transznacionális és multinacionális vállalatok
ISO GONDOLKODÁS ELÉGEDETT-E A BETEG?  DR.TAKÁCS EMERENCIA.
Thomas Piketty Paris School of Economics
A tanulói jelentés.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Ifjúságügy: félúton?.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
A szakiskola jelene és jövője
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

1 Nevelés és társadalom Neveléselmélet VII. Kárpáti Andrea

2

3 „Nemzetköziesedés” nagy gazdasási szervezetek szerepenagy gazdasási szervezetek szerepe multicégek terjeszkedésemulticégek terjeszkedése multimédia hatásamultimédia hatása távoktatás fejlődésetávoktatás fejlődése modellkeresésmodellkeresés

4 1. Demográfiai viszonyok expanzió a II. vh. utánexpanzió a II. vh. után mára csökkenés és az átlagéletkor növekedésemára csökkenés és az átlagéletkor növekedése life – long learning (pedagógia +gazdaság)life – long learning (pedagógia +gazdaság)

5 1. Demográfiai viszonyok expanzió Mo. isexpanzió Mo. is ’80-as évektől demográfiai csökkenés’80-as évektől demográfiai csökkenés iskolák száma nőiskolák száma nő kettősség a ’90-es évektőlkettősség a ’90-es évektől

6 2. Pénzügyi nyomás erősödése ’72-es olajválság’72-es olajválság hosszú távú gondolkodáshosszú távú gondolkodás value for moneyvalue for money minőségbiztosításminőségbiztosítás eredményesség, hatékonyságeredményesség, hatékonyság mennyire eredményes a magyar oktatás?mennyire eredményes a magyar oktatás? (IEA, PISA)

7

8 Feladat 1. Írd le a grafikonnal szemléltetett folyamatot, ha y-nal egy járműnek a középponttól mért távolságát mérjük! ?

9 Feladat 2. Az alábbi grafikon egy versenyautó sebességváltozást mutatja, amikor egy vízszintes pálya második körét futja. Melyik pályán fut az autó?

10 Mintafeladat a PISA 2000 vizsgálatból... Az ózon képződését az alábbi képregény segítségével szemléltetjük. Tegyük fel, hogy van egy nagybácsid, aki szeretné megérteni a képregény jelentését. Az iskolában azonban semmilyen természettudományos oktatást nem kapott, és nem érti, hogy a képregény szerzője mit próbál elmagyarázni. Azt tudja, hogy a légkörben nincsenek kis emberkék, ezért azon töri a fejét, mit jelenthetnek itt a képregényben. Azon gondolkodik, mik ezek a különleges O, O2, O3 jelek, és miféle folyamatot ábrázolnak a képek. Tételezzük fel, hogy bácsikád tudja, Az ózon képződését az alábbi képregény segítségével szemléltetjük. Tegyük fel, hogy van egy nagybácsid, aki szeretné megérteni a képregény jelentését. Az iskolában azonban semmilyen természettudományos oktatást nem kapott, és nem érti, hogy a képregény szerzője mit próbál elmagyarázni. Azt tudja, hogy a légkörben nincsenek kis emberkék, ezért azon töri a fejét, mit jelenthetnek itt a képregényben. Azon gondolkodik, mik ezek a különleges O, O2, O3 jelek, és miféle folyamatot ábrázolnak a képek. Tételezzük fel, hogy bácsikád tudja,......hogy az O az oxigén jele,...hogy az O az oxigén jele,...hogy mik az atomok és a molekulák....hogy mik az atomok és a molekulák. Írd le a képregény magyarázatát a nagybácsid kérésére!Írd le a képregény magyarázatát a nagybácsid kérésére! Magyarázatodban az atomok és molekulák kifejezéseket a 4. és 6. sorokban leírtak szerint használd!Magyarázatodban az atomok és molekulák kifejezéseket a 4. és 6. sorokban leírtak szerint használd!

11 A PISA eredmények okai: A szülők foglalkozása erősen meghatározza az iskolai teljesítménytA szülők foglalkozása erősen meghatározza az iskolai teljesítményt A különbség az iskolák közt, s nem az iskolákon belül vanA különbség az iskolák közt, s nem az iskolákon belül van

12 3. Az irányítás átalakulása: Hatalmassá nőtt az oktatási rendszer, nem lehet hagyományosan irányítaniHatalmassá nőtt az oktatási rendszer, nem lehet hagyományosan irányítani Centralizálás decentralizálásCentralizálás decentralizálás a felelősség helyi szintre kerüla felelősség helyi szintre kerül a diákok egyre inkább megjelennek az irányításbana diákok egyre inkább megjelennek az irányításban

13 Magyarországon: Törvény Tanterv központi, előíró NAT KET NAT 2.