Az IKT-eszközök hatása az olvasási kultúrára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kommunikáció és a grammatika új megközelítése
Advertisements

Interaktív táblák Bevezetés.
Digitális világ 4. foglalkozás Mobilfónia 1. Eszközök, lehetőségek.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Digitális világ A digitális reklám
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Pár szó a digitalizálásról
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Internet ismeretek II..
Informatikai alapfogalmak
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 6 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Nemes Nagy Ágnes Élete
Az informatika alapjai
Informatikai alapfogalmak
A web és működése A Világháló három szabványra épül:
Informatikai eszközök
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
Anyanyelvi nevelés tematika
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szövegszerkesztés alapjai
Közösségi portálok használata
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
Közösségi oldalak használata
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Digitális világ – interaktív táblán
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Levelezés, és a többiek Takács Béla Irodalom Bodnár –Magyari: Az Internet használata I. (Kiskapu) Bodnár –Magyari: Az Internet használata.
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Szakértők és rendszerek
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A szövegszerkesztés alapjai
A feladatok szerepe Kaposi József.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
H2O Projekt Projektszponzor: Dr. Kürti Sándor, PhD Kürt Zrt. Projektvezető: Rácz Tünde Fatima Kulturális antropológus Tudományos.
A nyelv, mint jelrendszer
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
A kommenthuszár becsizmáz. Új szavak a digitális kommunikációban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Az alapvető kommunikáció
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Reflektív gondolkodás
Alkalmazott nyelvészet I.
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 2 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Kognitív Profil Teszt.
Előadás másolata:

Az IKT-eszközök hatása az olvasási kultúrára Veszelszki Ágnes XIII. kerületi pedagógiai napok 2012. február 23-án

Bevezető helyett „Amikor könyvet olvasok, egy kézzelfogható tárgyat fogok a kezemben adott időben és adott helyen. Egy képernyőn a szöveget mindig olyannak látom, amit egy mozdulattal ki lehet törölni, meg lehet változtatni, odébb lehet költöztetni. Egy olyan könyvmolynak, mint én, ez túlságosan mulandó.”Jonathan Franzen A magazine is an iPad that does not work http://www.youtube.com/watch?v=aXV-yaFmQNk

Az íráshoz köthető kulturális fordulatok írás előtti kor kulturális váltás: rögzítettség, emlékezet kézzel írás kulturális váltás: sokszorosítás, terjesztés, olvasás nyomtatás (Gutenberg-galaxis) kulturális váltás: módosíthatóság, kereshetőség… számítógéppel írás (Google-galaxis)

Számítógépes szöveg elektronikus írásmód a képernyőn megjelenő produktum tipográfiailag szerkesztett, szerkeszthető és újra szerkeszthető, módosítható, felülírható, újraírható, átrendezhető, átformázható „minden számítógépen író ember tipográfus lett” hatás: a szövegprodukcióra, a kommunikációs szokásokra, a nyelvről való gondolkodásra

Szövegbeviteli mód írógép billentyűzete a szöveget nem közvetlenül a papírra írjuk a protoforma a gépben marad az „absztrakció diadala” a konkrétság felett (Benczik Vilmos) anyagtalanság: nyomtalan törlés, beszúrás, nem lineáris szerkesztésmód

Újfajta szövegalkotási mód és olvasás a hiperlinkes kapcsolatokkal létrejött szövegek befogadása lineáris olvasási mód → cirkuláris olvasás hipertext (Ted Nelson) nonszekvenciális jellegű (multimediális) szöveg, amelynek testét olyan komplexen összekötött írott vagy képi anyag adja, hogy e szöveget lehetetlen papírra nyomtatni

Újfajta szövegalkotási mód és olvasás a linkek sorozata kérdésessé teszi a szöveg mibenlétét a hagyományos, a könyvekben megszokott linearitás felfüggesztődik hálón kereső: „mindig olyan utalástöbbletbe ütközik, aminek nem tud a végére járni, azaz kontrollálhatatlan marad a számára. […] Folytonos a küzdelem a linearitásért, a kronológia rendezőelvéért” (Karácsony András)

Kulturális fordulat „a gutenbergi forradalomhoz mérhető, alapvető technikai és kulturális fordulat kellős közepén” vagyunk (Landow 1996) a hagyományos, lineáris könyvet felcserélik az új multilineáris multimédia hipertexttel a kultúra, illetve a kulturális formák meghatározó kifejezési formája lesz (Miller 1991)

Az olvasás dekódolási készség, amelynek során a leírt szavakat beszélt (kiejtett) szavakká alakítjuk át (Perfetti 1986: 18) „a megfelelő morfológiai, funkcionális biológiai és kognitív fejlettség esetén vizuális transzformációk közbeiktatásával és egyfajta kódváltással teszi lehetővé az információ feldolgozását” (Gósy 1999) főbb részfolyamatai: vizuális észlelési folyamatok, optikai elemzés, betűfelismerés betű–hang megfeleltetés: a betűsor transzformációja annak megfelelő beszélt hangsorrá lexikai azonosítás grammatikai/szintaktikai struktúrák megfeleltetése és felismerése megértés asszociációs szint (Gósy 1989, 1999; Adamikné 1996)

Megértés szóbeliség: írott szövegek: írott-beszélt nyelv: a szegmentális elemek szintaktikai és szemantikai megformáltsága szupraszegmentális jellemzők (szünet, hangmagasság, időtartam) írott szövegek: vizuális információk (bekezdés, írásjelek, vizuális vezérlőeszközök…) írott-beszélt nyelv: egyedi megformálási jellemzők (pl.: rövidítések, emotikonok, kiejtés szerinti írásmód, hiperhivatkozások) új megértési stratégiát követel meg

Gondolkodás változása gondolkodás, idegrendszer megváltozik digitális bennszülötteké + mindenkié emberi agy: képlékeny, nyitott, tapasztalatfüggő rendszer, működési módja a környezet hatására alakul (Gyarmathy Éva 2012)

Kulturális fordulatok (Gyarmathy 2012) Írásbeliség Digitális kultúra logikai-elemző gondolkodás részletek, oksági összefüggések az új információ megszerzése, a műveltség előzetes tudást kíván fel kell dolgozni a verbális, nyelvi anyagokat, hogy saját képeket tudjunk alkotni vizuálisan sok információ: szükségük van a képekre nagy ingertömegek kezelése gyorsabb döntések szimultán több tevékenység = multitasking minden információ könnyen elérhető információk megjegyzésére szinte nincsen szükség: emlékezőképesség romlik visszatérés a holisztikus, átlátó, képszerű élményekhez

Vizuális információ digitális változás: a képi információ bevonása „ikonikus fordulat” (Boehm 1994), picturial turn (Mitchell) a képáradat állandóan növekszik (Giulani 2006: 185) a kimondott és írott szó átad(hat)ja egyeduralmát a képnek homo loquens et audiensből homo videns (Giulani 2006: 185) egyszerre több közegben történő, egyszerre több érzékszervre ható közlés: az ember természetes világa az „emberek elsősorban képekben gondolkodnak, s csak azután elvont szavakban” (Nyíri Kristóf)

Verbális vs. vizuális nyelv verbális nyelv lineárisan dekódolható, konvencionalizált szimbólumok vizuális nyelv könnyen és gyorsan dekódolható a szövegek és a képek felfogása szakkádokkal (ugrásokkal) és fixációval (a szem egyes pontokon való megpihenésével) szövegek: egy-egy ugrással 10-12 jel kép: fő elemei mindössze néhány ugrással példa: Keressetek a neten József Attila-verseket! tanár: szöveg diákok: Youtube-videók

Kultúrpesszimista nézetek (Runkehl 2005) a szövegek kommunikatív minimálegységekre (information chunks) való széttördelése képekkel/ikonokkal való feltöltés az internetes szövegek elveszítik textuális karakterüket szöveg > betű-ikonokká halványult értő olvasás > puszta nézés

Mit tehet az iskola? Mit tegyen a tanár? kultúrpesszimizmus nélkül tematizálás tudatosítás: lineáris vs. globális szövegolvasás holisztikus gondolkodás (egészlegesség, döntések, vizualitás, globális szövegértelem) + analitikus gondolkodás (részek, oksági viszonyok, verbális kompetenciák) információs biztonság (l. közösségi oldalak)

Mit tehet az iskola? Mit tegyen a tanár? feladatötletek: www.veszelszki.hu – Módszertani blog fiktív Facebook-profil – virtuális személyiség LOLvasásteszt hitelességi vizsgálat szövegszövetbontás: anti-copy-paste linkeskedő össze-vissza fordító (Google-fordító, mesterséges intelligencia) szépirodalom netesítve (irodalmi sms, irodalom a Facebookon, irodalmi posztok, irodalmi blog) emotikonhoz a szöveget, én és az emotikonom

Nem riogatásképpen

Köszönöm a figyelmüket!