„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Dr. Juhász Erika Tanszékvezető, főiskolai docens Debreceni Egyetem
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Herman Ottó Emlékházban
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Pedagógiai személyiségmodellek
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A vidéki tér sikertényezői
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
A pszichikumról általában
Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
A Múzeumok és Látogatók Alapítvány felnőttképzési és konferencia programjai Országos Múzeumandragógia Konferencia május Széphalom.
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
„Múzeumandragógia és múzeummediáció”
Muzeológusok bakancsban A Múzeumi Túrák a Mecsekben című programsorozat „életútja” Pásztor Andrea Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága.
Koltai Zsuzsa Pécsi Tudományegyetem, FEEK: A múzeumandragógia kihívásai az USA-ban Széphalom, május 11.
Németh Balázs, PhD egyetemi docens PTE FEEK
Párbeszédkultúra, a múzeumandragógia egyik lehetősége, az „Egyetemes Művelődéstörténet” útján Nemzeti Múzeum Múzeumandragógiai konferencia Budapest,2011.
Média és múzeumandragógia Szabó József. A múzeum fő feladatai a muzeális anyag gyűjtése, rendezése és feldolgozása; a gyűjtemények elhelyezése, nyilvántartása.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kulturális tevékenységet folytató civil szervezetek képzése a Dél-dunántúli régióban AZ ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE - AZ EU ELVÁRÁSOK MEGISMERÉSE.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
„Talpraállástól az intézményesülésig” Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése (TÁMOP / ) Vágvölgyi.
Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK.
Az 50 év fölöttiek andragógiai és gerontagógiai nevelési, képzési problémái az embernevelés tudományának rendszerében.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
DE BTK Neveléstudományok Intézete Neveléstudományi MA.
MAVE Budapest, május 24. INCLUSIVE – project bemutatása E-learning „A távolságot, mint üveg golyót, megkapod..” /József Attila - Altató/ Wenhard.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Informatikai alapfogalmak
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Közösségszervezés BA.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
5. Tétel – A Life Long Learning
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt” Magyar Nemzeti Múzeum Budapest 2011. október 17. Előadó: Kurta Mihály múzeumandragógus Herman Ottó Múzeum, Miskolc

Témakörök Múzeumandragógiai nevelésfilozófia Fenntartható muzeális rendszer Múzeumandragógia: örökség-értelmezés Múzeumandragógia, múzeummediáció Nevelésfilozófiai-modell Múzeumandragógiai mintaprojekt Nevelésfilozófiai sajátosságok

Múzeumandragógiai nevelésfilozófia A durkológia és a durkói felnőttnevelési modell (is) fenntartandó Bölcsészeti pedagógiai kritika/informális tanulás Maróti modell (is) filozófia (teológiai filozófia, metafizika),antropológia:- a múzeumandragógiai diszciplína megalapozásában (Győry) Klasszikus bölcseleti filozófia (Éles) Műveltséghiány és destabilizálódás (Koltai)

Fenntartható/fenntartandó muzeológiai rendszer!? Alternatíva nem áll az egyén, a közösség, az emberiség előtt (jólét) Interdiszciplináris múzeumi tudásbázis Múzeumban Őrzött örökségünk az emberi/történelmi emlékezet,- és fejlesztés alap pillére Transzcendens lényegünk, emberi szellemiségünk, szociális/társas létünk = a világ szellemi talapzatával Tudás/nevelési korrekció-képesség

Szakrális örökség kategóriák Természet Ember Transzcendens

Általános örökség kategóriák Tárgyi örökség Tárgyközpontú múzeum Szellemi örökség Örökségközpontú múzeum Kulturális örökség Ember-központú múzeum

A múzeumandragógia fogalma A múzeumandragógia a múzeumok, a muzeális jellegű intézmények, civil közösségek, a kulturális örökség védelmével, őrzésével megbízott szervezetek felnőttképzési, felnőttoktatási, felnőttnevelési tevékenységének lehetőségeit, feltételeit vizsgálja. Azokat a törvényszerűségeket igyekszik feltárni, amelyek intézményes vagy intézményen kívüli múzeumi keretek között hatékonyabbá tehetik a felnőtt egyének, a felnőtt közösségek számára „az élet teljes körére kiterjedő” tanulási, öntanulási, képzési, önképzési, személyiségfejlesztési eredményeit. (Kurta, 2008)

A múzeummediáció fogalma A múzeummediáció a múzeumi kultúra-közvetítés komplex rendszere, amelynek részei szorosan kapcsolódnak a múzeumtudományi szakágak tudásközvetítő funkcióihoz, a kulturális örökség bemutatásához és értelmezéséhez, a muzeális jellegű hálózat múzeumpedagógiai, múzeumandragógiai, múzeumgerontagógiai tevékenységéhez köthető tanulási, képzési, nevelési feladataihoz, az alternatív konfliktusmegoldás múzeumi formáihoz. Konkrét cselekvési kategóriáit a muzeális jellegű interakciók,kommunikációk,objektivációk, szimbólumok és animációk jelentik. EXAGÓGIA (Kurta, 2009)

Új Múzeumi Nevelésfilozófiai Modell múzeumpedagógia múzeumandragógia gerontagógia Metanarratíva Verifikált tudás Részben verifikált tudás Múzeumi mediáció Neveléstudományi súlypont: felnőttek képzése LLL. Tudás,- és Felnőttnevelési korrekció KÉPESÍTÉS NÉLKÜL A FELNŐTTKÉPZÉSBEN MINDÖRÖKKÉ?

Múzeumangragógiai mintaprojek (idős,- szépkorúak - múzeumi önkéntes program) Múzeumelmélet szaktudományi előadások frontszemélyzet képzés Gyakorlat interaktív múzeumi programok önkéntes/dócens feladatok Csereprogram magyar transznacionális európai globális

Múzeumandragógiai nevelésfilozófia sajátosságai Jövő kutatók/biológiai forradalom Neveléstudományi paradigmaváltás (negyed-fok) Múzeumandragógiai alkotás attribútumának egyike: új termék/produkt/gondolkodás minőségi újszerűsége Új múzeumi értelmezés/új elmélet, metanarratíva Múzeumi tudás és nevelési korrekció Új múzeumi örökség narratíva/ elidegeníthetetlen/kult. div Fogalmi tisztázások: média, médium, mediálás, mediáció, kulturális mediáció, múzeum mediáció, mediátor Mesterséges világ (kultúra), virtuális világ (világháló) - eredeti/hamis jelenségkör/ egy személyessé váló játék

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! E-mail: kurta@hermuz.hu E-mail: kurtamihaly@gmail.com www.muzeumandragogia.hermuz.hu