Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia
A modern múzeum és feladata Társadalmi jelenség Társadalmi jelenség Társadalmi értékek megjelenítője Társadalmi értékek megjelenítője Hozzáférhetőség Hozzáférhetőség Látogató központúság Látogató központúság Non-formális és informális tanulás helyszíne Non-formális és informális tanulás helyszíne
Az általános embernevelés Antropagógia (általános embernevelés) PedagógiaAndragógiaGerontagógia
Kultúratudomány
A lifelong learning szemlélet gazdasági, illetve társadalmi-politikai célok gazdasági, illetve társadalmi-politikai célok képzettség és tudás megszerzése képzettség és tudás megszerzése különféle értelmezések különféle értelmezések –antropológia –andragógia –társadalmi esélyegyenlőség –Humánerőforrás fejlesztés
A lifelong learning szemlélet Az élethosszig tartó tanulás minden olyan formális vagy informális célzott tevékenységet felölel, amely folyamatos, és amelynek célja a tudás, a készségek és a képességek fejlesztése” (Setényi 2004) A különféle információk, benyomások és tapasztalatok egész életen át tartó felvétele, feltárása, értelmezése és rendezése (Dohmen 2001)
Új paradigma: A személyre szabott tanulás/tanítás tanulóközpontúság új tanítási módszerek új tanulásszervezési módok hipermédia alapú oktatás képességek elsajátítása facilitátor
A személyre szabott tanulás/tanítás a felnőtt tanuló életproblémái A problémahelyzetből való kiindulás (Durkó 1999) életkori sajátosságok, öntevékenység egyéni és rugalmas tanulásszervezés tanuló igények, megelégedettség öntevékenység innovatív módszerek alkalmazása
Paradigmaváltás a múzeumi kultúraközvetítésben új környezet új környezet új feltételek új feltételek társadalmi funkciók változása társadalmi funkciók változása közszolgálatiság újraértelmezése közszolgálatiság újraértelmezése Közjavak, közfinanszírozás Közjavak, közfinanszírozás privilegizált szerep privilegizált szerep
Múzeumi kultúraközvetítés informális és formális tanulás informális és formális tanulás kiscsoportos foglalkozások kiscsoportos foglalkozások konkrét feladatok konkrét feladatok szórakoztatás és az ismeretterjesztés szórakoztatás és az ismeretterjesztés szerepváltozás szerepváltozás
Változási trendek szolgáltatások fejlődése, szolgáltatások fejlődése, a látogatókkal való kooperáció növekedése, a látogatókkal való kooperáció növekedése, professzionális menedzsment, professzionális menedzsment, marketing és pr-munka megjelenése a múzeumi vezetésben, marketing és pr-munka megjelenése a múzeumi vezetésben, a látogatók igényeire formált programok számának növekedése a látogatók igényeire formált programok számának növekedése
Összegzés Cél az egész életet végigkísérő tanulási lehetőségek biztosítása Cél az egész életet végigkísérő tanulási lehetőségek biztosítása A tanuláshoz való jog biztosítása A tanuláshoz való jog biztosítása A múzeumok aktívabb szerepe A múzeumok aktívabb szerepe tudás- és nevelésközpontú szerep tudás- és nevelésközpontú szerep Erkölcsi és kulturális válság - a múzeumok hiteles intézmények Erkölcsi és kulturális válság - a múzeumok hiteles intézmények Globalizáció – kulturális, történelmi, nemzeti értékek Globalizáció – kulturális, történelmi, nemzeti értékek
Köszönöm a figyelmet!