Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet
A kurzus célja Bemutatni és megismertetni az oktatás társadalmi kontextusát, kapcsolatrendszerét Tájékoztatást adni az oktatásban zajló nemzetközi tendenciákról Bemutatni és értelmezni a tudás társadalmi meghatározottságát, az oktatás szerepét a társadalmi méltányosság megteremtésében Megismertetni az oktatás társadalmi kontrolljának, szabályozásának fogalmával, eszközeivel Alkalmazni és közvetíteni a rendszerben történő gondolkodást
A kurzus fő tartalmi egységei Az oktatási rendszer funkciói, az oktatás kapcsolata más társadalmi alrendszerekkel Oktatás és munkaerőpiac, az emberi tőke Az oktatás és a gazdasági versenyképesség összefüggései, költség-haszon elemzések Tudástársadalom, tudásmenedzsment
A kurzus fő tartalmi egységei A globalizáció tényezői és az oktatás Az élethosszig tartó tanulás koncepciója A tudás és az iskolarendszer társadalmi meghatározottsága: különbségek iskolák és osztályok között; esélyegyenlőség, és méltányosság; inkluzív oktatás; iskola és demokrácia Az oktatás jövője (Schooling for tomorrow, OECD)
Értékelés Kollokvium, tételsor alapján, előadás és kötelező irodalom Forma: később meghatározott Kritériumok fogalmak pontos értelmezése és használata tárgyi tudás az ismeretek alkalmazása, összefüggések, következtetések
Miből tanuljunk? A könyvtárban elérhető kötelező irodalomból Előadásvázlat (PowerPoint), egyetemi hálózaton elérhető Interneten elérhető anyagok Előadásjegyzet
Miből tanuljunk? Egyetemi internetcímek: A felkészülést segítő további források: előadásvázlatok (ppt file-ok), a jellel ellátott szakirodalom egy része Jelentés a magyar közoktatásról Október 2-tól: szeged.hu/barathhttp://venus.arts.u- szeged.hu/barath
Kérdések, problémák megbeszélése Fogadóórán (szerda , III. em. 5.) en: