Üzemi tanács választás 2013

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS
Advertisements

Munkaszervezési ismeretek
A közcélú foglalkoztatáshoz kapcsolódó munkajogi szabályozás
Az üzemi tanács működése és jogosítványai

8. Tétel Vállalkozásában lehetősége nyílik alkalmanként foglalkoztatni még egy fodrászt. Határozza meg, hogy mely foglalkoztatási forma keretén belül.
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Munkaügyi kapcsolatok az új Mt.-ben
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Bukarest április1 A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége -
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Munkajogi alapismeretek
Diákparlament 2010 Kistérségi fórum. A kistérségi fórum előkészítése 1.meghívók eljuttatása a kerület illetve a kistérség közoktatási intézményeibe (
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
A munkavállalói FB tagság
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
A jelöltállítás és a választás szabályai:
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Devizaadósok Szövetsége évi Alapító Közgyűlése programja és forgatókönyve Helyszín: 1012 Budapest, I. kerület Kuny Domokos u VI. emeleti.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló évi CXIII. törvény Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető Felkészülés az Európai Parlament.
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Amit a diákmunkáról tudni kell
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban 1.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A munkaviszony megszüntetése
Üzemi Tanács Általános ismertető
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 A MUNKÁLTATÓK LEGFONTOSABB FELADATAI A MUNKAVÉDELMI ÉRDEKEGYEZTETÉS TERÜLETÉN. BORHIDI GÁBOR ÜGYVIVŐ OÉT MUNKAVÉDELMI BIZOTTSÁG MUNKAVÁLLALÓI OLDAL.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
ZÁRÓVIZSGA-FELKÉSZÍTŐ MUNKAJOG Budapest, június 11. ZSKF.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Országos népszavazás október 2. A HVI SZAVAZÁSSAL KAPCSOLATOS FELADATAI.
A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ JOGOSULTSÁGAI ÉS MUNKAJOGI VÉDELME dr. Bérdi András főosztályvezető-helyettes Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási.
Önkormányzat és állam.
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A munkavédelemről szóló évi XCIII. törvény (Mvt
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Üzemi tanács választás 2013

ÜT-k választása, létrejötte 15-50 fő üzemi megbízott 50 fő fölött üzemi tanács Kétszintű ÜT – KÜT (15 fő, delegálással) Vállalatcsoport- szintű ÜT (VÜT – 15 fő, delegálással) Mandátum 5 évre szól a választástól Működő ÜT vagy (ha nincs ÜT) munkavállalók kezdeményezik

ÜT létszám/ foglalkoztatottak a) száz főt nem haladja meg, három, b) a háromszáz főt nem haladja meg, öt, c) az ötszáz főt nem haladja meg, hét, d) az ezer főt nem haladja meg, kilenc, e) a kétezer főt nem haladja meg, tizenegy, f) a kétezer főt meghaladja, tizenhárom. Új tag választása, ha a munkavállalók és az üzemi tanács tagjainak létszáma 6 hónapon át a munkavállalók létszámnövekedése miatt nincs összhangban

Választási bizottság Működő ÜT vagy (ha nincs ÜT) munkavállalók hozzák létre Választásra jogosultakból - ÜT tag, jelölt nem Legalább 3 fős, 60 nappal előbb Összetétele, mandátuma Tevékenysége ellátásának tartamára mentesül a munkavégzés alól (távolléti díj) A választás előkészítése, lebonyolítása, a választási eljárás részletes szabályainak megállapítása

Rendkívüli ÜT választás ha a tanács tagjainak száma több mint egyharmaddal csökkent, ha a tanácsot, üzemi megbízottat visszahívják, ha a munkavállalók száma több mint kétharmaddal csökken, vagy 51 fő alá esik (ilyenkor kisebb létszámú tanácsot, illetve üzemi megbízottat kell választani), ha gazdasági egységek összevonása következtében több üzemi tanács működne, a gazdasági egységek szétválasztása esetén.

Rendkívüli ÜT-tag választás ha létszámnövekedése miatt a munkavállalók és az ÜT létszáma legalább 6 hónapon át nincs összhangban, ha a tanács tagjainak száma, a póttagok behívása után is csökken, de a csökkenés még nem érte el a több mint egyharmadot, gazdasági egységek összevonása esetén, ha csak az egyik egységben működik ÜT, a képviselettel nem rendelkező munkavállalók képviseletére.

Megbízatás megszűnés esetén Megbízatása megszűnéstől 3 hónapig él : Önálló telephelyvezetői státusz változása ÜT megbízatási ideje lejárt Tagok száma több mint egyharmaddal csökkent, A munkavállalók létszáma 51 fő alá vagy legalább kétharmaddal csökkent

Következmény, ha nincs ÜT Munkavállalók részvételi joga 2002/14/EK irányelv a munkavállalók tájékoztatásáról és a velük való konzultációról, minden EU-s munkáltatót kötelez ÁPB működéséről szóló 2009. évi LXXIV. törvény az ÁPB-ben való részvételt, illetve a részvétel súlyát feltételekhez köti

A választási bizottság feladatai Szabályozza saját működési rendjét és kialakítja a tagok közötti munkamegosztást (ügyrend, panaszkivizsgálás szabályai). A törvény alapján meghatározza, hány tagú tanácsot kell választani. Meghatározza a választás napját és időtartamát (egyeztetve munkáltatóval, szakszervezetekkel). Kidolgozza a választás szabályait, rendjét, forgatókönyvét. Együttműködik a munkáltatóval és a szakszervezetekkel a választás sikeres lebonyolítása érdekében. A választást megelőzően legalább 50 nappal közzéteszi a választók és választhatók névsorát. Tájékoztatja a munkavállalókat a választás, a jelöltállítás, a szavazás szabályairól, a választás aktuális híreiről. Elkészíti a választáshoz szükséges dokumentumokat, formanyomtatványokat. Előkészíti a választóhelyiségeket, urnákat, szavazatszedő bizottságot állít fel.

Választási bizottság feladata a jelölés időszakában Tájékoztatja a választókat és a szakszervezeteket a jelöltállítás szabályairól, módjáról és határidejéről. Biztosítja a jelöléshez szükséges formanyomtatványokat, nyilatkozatokat. Fogadja a beérkező jelöléseket és ellenőrzi szabályosságukat, megvizsgálja az összeférhetőséget, valamint a választást megelőzően legalább 30 nappal a jelöltet nyilvántartásba veszi, és azt közzéteszi. A jelöltlistát a választást megelőzően legalább 5 nappal közzéteszi. A jelöltállítás akkor eredményes, ha a jelöltek száma a választható ÜT-tagok számát eléri, ellenkező esetben a jelölési időszakot legfeljebb 15 nappal meg kell hosszabbítani

Választási bizottság a választásig Gondoskodik a szavazóhelyekről és a titkos szavazás technikai feltételeiről. Felkéri a szavazatszedő bizottság(ok) tagjait. Gondoskodik arról, hogy megismerjék feladataikat és a szavazás szabályait. Elkészítteti a szavazólapokat. Megállapítja a szavazatszámlálás részletes szabályait. Adott esetben kivizsgálja a választással kapcsolatos vitás ügyeket. A szavazás befejezése után összeszámlálja a szavazatokat, megállapítja az eredményt, elkészíti a jegyzőkönyvet és a jelentést.

Választási bizottság a választás után A jegyzőkönyv alapján közzéteszi a megválasztott tagok és póttagok listáját. A jegyzőkönyv alapján elkészíti a jelentést és megküldi a Nemzeti Erőforrás Minisztériumnak, valamint a képviselettel rendelkező szakszervezeteknek. A választási jegyzőkönyvet tájékoztatásul megküldi a szakszervezeteknek és a munkáltatónak. Összehívja az üzemi tanács első ülését a választást követő tizenöt napon belül, és átadja a választási dokumentumokat.

Ki jogosult a választásra Aki a választás napján munkaviszonyban áll (és adott telephelyen dolgozik). A határozott időre szóló munkaszerződéses, részmunkaidőben, nyugdíj mellett foglalkoztatottak. A munkáltatói jogok gyakorlói, sőt a munkáltató is Nem rendelkezik választójoggal: A kölcsönzött munkavállaló, illetve Akit a munkáltató más jogviszonyban (pl. megbízási vagy vállalkozási szerződéssel stb.) foglalkoztat. A választásra való jogosultságot a választási bizottság állapítja meg.

Ki választható Minden olyan cselekvőképes munkavállaló, aki – az újonnan alakult munkáltatót kivéve – a munkáltatónál legalább hat hónap munkaviszonnyal rendelkezik, és az adott telephelyen dolgozik. Nem választható az, aki: munkáltatói jogot gyakorol: munkaviszonyt létesíthet, illetve megszüntethet, kártérítési felelősséget állapíthat meg; a vezető hozzátartozója; a választási bizottságnak tagja.

Jelölt állítás szabályai Jelölteket állíthat a képviselettel rendelkező szakszervezet (tagjai közül), a munkavállalók tíz százaléka, vagy legalább ötven fő. A szakszervezetek és a munkavállalók is több jelöltet is állíthatnak, eredményesség? A jelölteknek az elfogadásról írásban nyilatkoznak A jelöléseket és a nyilatkozatokat a választási bizottsághoz kell eljuttatni A választási bizottság a választást megelőzően legalább 30 nappal nyilvántartásba veszi és közzéteszi a jelölteket A jelöltlistát a választási bizottság a választást megelőzően legalább 5 nappal teszi közzé. Javasoljuk a jelöltlistán ABC sorrendben feltüntetni a jelöltek neveit. A szakszervezeti jelöltek neve mellett a szakszervezet nevét

A szavazólap tartalma a munkáltató elnevezése, a jelöltek nevét ABC sorrendben, a szakszervezeti jelölt neve után a munkahelyi szakszervezet és az ágazati szakszervezet/szövetség nevét, amelynek a szakszervezet tagja, azt, hogy hány tagú üzemi tanács megválasztására kerül sor, a tájékoztatást a szavazás módjáról.

Szavazat érvényessége Az a szavazat érvényes, amelyet: személyesen adtak le, a választási bizottság által kiadott szavazólapon, és egyértelműen megállapítható, hogy kikre adták le. A teljes szavazólap érvénytelen akkor, ha: nem a választási bizottság által kiadott szavazólapon történt a szavazás; a választható tagok számánál több jelölt nevét jelölték meg; Jelölés nem egyértelmű, nem lehet megállapítani, hogy a szavazatokat kikre adták. Az egy-egy jelöltre leadott szavazat akkor érvénytelen, ha: nem állapítható meg egyértelműen, hogy a szavazatot mely jelöltre adták; a szavazólapon nem szereplő, új nevet írnak fel és arra voksoltak. Érvényesnek tekinthető a szavazat, amelyet nem a szavazólapon előírt módon adtak le, de egyértelmű, hogy kire adták azt.

Megválasztottnak kell tekinteni Az egy jelöltre leadható érvényes szavazatok 30% Szavazategyenlőség esetén a hosszabb munkaviszony Akik nem kerültek be a tanácsba, de legalább húsz százalékos támogatottságot elértek, póttagok lesznek. A megválasztottság feltétele természetesen az is, hogy a választás érvényes legyen.

Érvényes szavazás A jogosultak több mint fele részt vett, leszámítva keresőképtelen betegeket, fizetés nélküli szabadságon lévőket, ha nem vesznek részt. A részvétel százalékban : résztvevők száma/ választásra jogosultak – tartósan távollévők X 100 Az érvénytelen választást harminc napon túl, kilencven napon belül, változatlan szavazólappal meg kell ismételni. Akkor érvényes, ha a jogosultak több mint egyharmada részt vesz. A tagok megválasztásához a legalább harminc százalékos támogatottság szükséges (póttagok 20%). Az Mt. szerint az így megválasztott ÜT mandátuma is 5 évre szól. Ha a megismételt választás érvénytelen, újabb választást egy év múlva lehet tartani.

Eredményes választás Ha a jelöltek a harminc százalékos támogatottságot nem kapták meg annyian, ahány tagja lehet az ÜT-nek, eredménytelen. Ebben az esetben azokra a helyekre, amelyekre a jelölt nem kapta meg a szükséges szavazati arányt, új választást kell tartani. Az új választást harminc napon belül kell megrendezni, és 15 napig új jelöltek is állíthatók. A megismételt választás akkor érvényes, ha a jogosultak több mint egyharmada részt vesz a szavazáson. A tagok megválasztásához ebben az esetben is a legalább harminc százalékos támogatottság szükséges, a póttagokéhoz tizenöt. Az ÜT tagjainak mandátuma ebben az esetben is 5 évre szól. Ha a megismételt választás érvénytelen, újabb választást egy év múlva lehet tartani.

A választás lebonyolítása Szervezés: Szavazatszedő bizottság Szavazó helység Szavazók névsora Szavazó lap Urna Esetleges intézkedések, jegyzőkönyv

A szavazatok összeszámlálása, jegyzőkönyv Választási bizottság feladata Összeszámlálás egy időben, egy helyen Jegyzőkönyv készítés Eredmény nyilvánosságra hozatala Jelentés elkészítése, leadása

Jegyzőkönyv tartalma a választás helyét és időpontját; a választásra jogosultak számát; a választáson részt vevők számát; a leadott érvényes és érvénytelen szavazatok számát; az egyes jelöltekre leadott szavazatok számát; az egyes szakszervezetek jelöltjeire leadott szavazatok számát; a megválasztott üzemi tanácstagok és póttagok nevét; a választással összefüggő esetleges vitás ügyet, illetve az ezzel kapcsolatos döntést

Jelentés tartalma A Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapjára A választás helye, választás ideje; A munkáltató neve, székhelye, adószáma; Telephely/részleg megnevezése; A megválasztható üzemi tanácstagok száma, vagy annak megjelölése, hogy üzemi megbízott választásra került sor; A választásra jogosultak száma; A választáson részt vettek száma; Az összes érvényes szavazatok száma Ezen belül a szakszervezet(ek) jelöltjeire leadott szavazatok száma, szakszervezetenkénti bontásban, A nem szakszervezeti jelöltekre leadott szavazatok száma.

A viták rendezése A munkavállaló, munkáltató, továbbá a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet jelöléssel, választás lebonyolításával vagy eredmények megállapításával kapcsolatban bírósághoz fordulhat. Bíróság megsemmisíti a választás eredményét, ha eredményét befolyásoló szabálytalanságot állapít meg. Javasoljuk, hogy a bírósági eljárást megelőzően panaszos forduljon észrevételével a választási bizottsághoz. A bejelentéssel kapcsolatban a választási bizottságnak 5 napon belül egyeztetést kell kezdeményeznie az érintett panasztevővel.