Az intelligencia körülhatárolása és mérése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Első előadás.
A TEHETSÉGGONDOZÁS LEHETŐSÉGEI A TISZA-TÓ TÉRSÉGÉBEN Dr. Mező Ferenc • Korosztályok • Tehetségterületek • Léptékek • Együttműködés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Egészség-műveltség = Health Literacy ☺
Tudás, közösség, hatalom
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Felkészítés az örömeteli együttműködésre otthon és az iskolában
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Csoport tagok: Pap Imola Püsök Bernadett Szabó Ibolya-Melánia Vincze Adina-Mária Hajas Zsolt-Árpád nov. 17.
A tehetség fogalomköre
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
MÉRÉSELMÉLEt: Bevezetés
Tehetség, tehetségazonosítás
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Személyiséglélektan I.
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az intelligencia.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Iskolai alkalmasság A 20. században merült fel az a felfogás, hogy az iskolai teljesítményekben való különbségekért az intelligencia a felelős – különbség.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Mesterséges intelligencia
WISC-IV gyermek intelligenciateszt
Gondolkodás, intelligencia
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Managerek éjszakája.
A feladatok szerepe Kaposi József.
Bevezetés a pszichológiába
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, o.)
A történelmi tanulás sajátosságai
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Pszichológiai Ismeretek
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
3. Technika és életvitel a kerettantervben
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
Szociálpszichológia-2 Attitűd
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

Az intelligencia körülhatárolása és mérése BIOLÓGIAI ÉLETKOR MENTÁLIS ÉLETKOR

Ajánlott irodalom Kun M. – Szegedi M. (1972): Az intelligencia mérése Akadémia Kiadó, Budapest

Képesség és intelligencia A képesség tágabb fogalom – különböző mi- nőségű képességek. Az intelligencia az értelmi képesség sajátos egységét jelöli. Mindkettő a teljesítményben tükröződik, de a képesség a feladat végrehajtásának felté- tele, az intelligencia a képesség által meg- határozott teljesítményszintet jelöli.

Az intelligencia fogalmi meghatározása Mindennapi szóhasználatban: értelmesség, okosság. Latinul: belátás, megértés, hozzáértés. Tudományos értelmezése: különböző értelmi funkciókból összetett globális mentális képesség, amely ész- szerű alkalmazkodást tesz lehetővé.

Az intelligencia mérése (1) Az intellektuális képességek hátterében a megismerő folyamatokban megnyilvánuló különbségek állnak Cél: leírhatóvá és megbízhatóan méretővé tenni az egyéni különbségeket ▪ GALTON (1884) – egyes családok biológiailag felsőbbren- dűek ⇒ erősebbek és szellemileg fejlettebbek, mint mások ▪ CATTEL (1890) – első intelligenciateszt ▪ BINET-SIMON-féle beiskolázási teszt (1905) ⇒ mentális színvonal (mentális kor) meghatározása BINET szerint az intelligencia három lényeges jegye: ▸ a gondolkodást irányt szabó és irányt tartó tendenciája; ▸ az elgondolt célok megvalósításának képessége; ▸ kritika.

Az intelligencia mérése (2) ▪ TERMAN (1916) - a Binet-teszt amarikai gyermekek számára átültetve ⇒ STANFORD-BINET intelligenciaskála. ▪ STERN () - intelligenciahányados (intelligencia quotiens IQ) IQ = ▪ WECHSLER (1939) - globális képesség, amely lehető- vé teszi célszerű cselekvést, racionális gondolkodást és a környezettel való hatékony érintkezést; egyénre jellem- ző sajátos mintázat. MK x 100 BK

Az intelligencia természete (1) 1. Faktorális megközelítés (egymástól viszonylag független képességek, az intelligenciatesztekben elért eredmények mögött milyen képességek állnak): ▪ SPEARMAN (1904): Kétfaktoros elmélete: ▪általános (general, g) faktor – közös minden in- tellektuális képességben ▪speciális (s) faktor: ráépül az általános faktorra; határozatlan számú speciális képességet fog- lal magába ⇒ később ezt a faktort csoportfak- toroknak nevezte

Az intelligencia természete (2) ▪ THURSTONE (1938): - az intelligencia több elemi tényezőből áll; elsőd- leges képességek (7 faktor): nyelvi megértés, a szótalálás gyorsasága, számolás, térviszonyok, észlelési képesség, emlékezés, következtetés. ▪ CATTEL (1960-as évek): - hajlékony intelligencia: információk használata, a megértés „ereje”, a szokatlan problémahely- zetekhez való rugalmas alkalmazkodás; (az életkor előrehaladtával funkciója fokozatosan csökken) - rögzült intelligencia: a már megszerzett tudás és képességek alkalmazása - az „élettapasztalat” mint tudás.

Az intelligencia természete (3) 2. Információfeldolgozási megközelítés (az in- tellektuális tevékenységek mögött rejlő kognitív műve- letek feltárása): ▪ STENBERG (1985) – összetevőmodell (összetevő = a mentális folyamatok készlete): - metakomponens: egy-egy probléma megköze- lítésére/megoldására használjuk; - teljesítmény-komponens: egy probléma megol- dásában aktuálisan használjuk; - tudásszerző komponens: segítségével új ösz- szefüggéseket érthetünk meg, új ismereteket szerezhetünk.

Az intelligencia természete (4) 3. Többszörös intelligencia: ▪ GARDNER (1983) - többszörös intelligencia (nem létezik egységes intelligencia, hanem több- féle elkülönült intelligencia van: nyelvi, logikai- matematikai, téri, zenei, testi-kinesztéziás, inter- perszonális, intraperszonális).

Öröklés és környezet hatása az intelligenciára Ikerkísérletek Nevelőszülős kísérletek Regresszió jelensége

Forrás: Atkinson – Hilgard (2005): Pszichológiai Forrás: Atkinson – Hilgard (2005): Pszichológiai. Osiris Könyvkiadó, Budapest