(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, o.)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A mondat.
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Az összetett mondat.
Hatodik előadás.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
interperszonális személyiség-koncepciója
Kultúra – nemzet – emlékezet
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A projekttervezés első lépései
Készítette: Magyar Orsolya
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nemdeterminisztikus és determinisztikus automaták didaktikai összehasonlítása Maróti György.
Harmadik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Komplex rendszertervezési módszerek
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Managerek éjszakája.
Bevezetés a pszichológiába
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
A pszichikumról általában
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
A nyelv, mint jelrendszer
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Adatszerkezetek és algoritmusok 2008/ Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
A könyvtári integrált rendszerek statisztikai moduljának használata
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
SZFP II Kompetenciamérés
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, 1974. 48.o.) GONDOLKODÁS „Az embernek sokkal nagyobb a hatalma a természet felett, mint amennyit megért belőle , ez azért van , mert tudatos intellektusa ugyan egyszerre csak egy gondolattal tud foglalkozni, de cselekedetét valamennyi tudattalanul felhalmozott tapasztalata és gondolata támogatja.” (Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, 1974. 48.o.)

Ajánlott irodalom Kun M. – Szegedi M. (1972): Az intelligencia mérése Akadémia Kiadó, Budapest Lénárd Ferenc (1984): A problémamegoldó gondolkodás Merlin, Donald (2001): Az emberi gondolkodás eredete Osiris Kiadó, Budapest Mérő László (1997): Észjárások Tercium Kiadó, Budapest Steven, Pinker (1999): A nyelvi ösztön Typotex Kiadó, Budapest

Jellemzői (1) a megismerés közvetett (logikai) szakaszának része; a megismerés lényegi oldalához tartozik; oksági viszonyok, összefüggések feltárására irányul → elvonatkoztat → a valóságot az általánosban (elvontan) tükrözi vissza: gon- dolat; a gondolat nemcsak eredmény, hanem előfel- tétel is; a legösszetettebb megismerési folyamat, ma- gába foglalja a megismerésben közvetlenül szerepet játszó többi pszichikus folyamatot;

Jellemzői (2) nyersanyagát korábbi tapasztalataink, élmé- nyeink adják; az előbbi tudattartalmakat értelmes egészekké formálja; információátalakítás, nagy információegységek útján a valóság lényegének és törvényeinek megragadása; különféle logikai műveletek összműködése ré- vén valósul meg;  alapműveletek: analízis, szintézis, összehasonlítás, ren- dezés, elvonatkoztatás (absztrahálás), kiegészítés, ösz- szefüggések feltárása (reláció), fölérendelés, általánosí-

Jellemzői (3) ► a gondolkodás összetettebb műveletei: tás (generálás) fogalom; alárendelés (konkretizá- lás ► a gondolkodás összetettebb műveletei: ► következtetés: induktív, deduktív, ► analógia, ► hipotézis. problémahelyzetekben lép fel; szoros kapcsolatban áll a cselekvéssel; szoros a nyelvvel való kapcsolata → a szó a fogalmak létezési formája; a gondolkodás más szimbólumokkal is történ-het: pl. rajz, matematikai jelek.

A gondolkodás módozatai motoros gondolkodás; propozicionális (fogalomalkotó); képzeleti, vizuális; problémamegoldó.

Propozicionális gondolkodás (1) a propozíció (kijelentés) – alkotóeleme a foga- lom; a fogalmak mentális funkciói: ► kognitív ökonómiát biztosítanak, ► előrejelzik a nem észlelt információkat; a fogalomalkotás lépései: ► a dolog, tárgy, jelenség ismertetőjegyeinek számba- vétele, ► lényegi jegyek kiemelése (fogalomalkotás); ► dolog, tárgy, jelenség kategóriába sorolása (felisme- rés), ► főbb ismertetőjegyek működésének, törvényszerűsé- geinek felsorolása. A fogalmak kognitív ökonómiát biztosítanak A világot kezelhető egységekre osztják fel. A sok különböző tárgyat ugyanannak a fogalomnak az eseteként kódolhatunk → amikor a különböző tárgyakat úgy kezeljük, mint amelyik bizonyos tulajdonságok tekintetében nagyjából egyformák, a mentálisan leképzendő világ komplexitását csökkentjük. Lehetővé teszik nem észlelhető információk előrejelzését is → a tárgyak fogalomhoz rendelését kategorizációnak nevezzük. Amikor egy tárgyat kategorizálunk, úgy kezeljük, mintha rendelkezne a fogalomhoz tartozó tulajdonságok sokaságával, beleértve azokat a tulajdonságokat is, amelyeket nem észlelünk. Alma: magja van fán nő, ehető, kerek, jellegzetes színe van stb. Prototípus: a fogalom legjobb példánya (30-as éveiben jár, egyedül él, kiterjedt társas élete van. Magja: tagsági viszony szempontjából kritikus tulajdonság (felnőtt, nőtlen férfi). Hierarchiát alkotnak: a fecske a madár részhalmaza, a madár az állat részhal- maza stb.

Propozicionális gondolkodás (2) a fogalomhoz tartozó tulajdonságok: ► prototípusa (kiugró jellegűek, de nem biztos mutatók) → erre alapozva: élettelen fogalmak), ► magja (diagnosztikus élményűek) → erre alapozva: klasszi- kus fogalmak; a fogalmak hierarchiát alkotnak (ez a kapcsola- tukat mutatja); fogalmak kombinációja: kijelentés = személy vagy tárgy + leírást tartalmazó fogalom (alany) (állítmány) első lépés a komplex gondolkodás felé bizonyos esetekben: tulajdonság, állapot vagy cselekvés

Propozicionális gondolkodás (3) fogalmak elsajátítása: ► prototípus tanulása (elsősorban egyéni tapasztalás útján: példánystratégia, hipotézis-ellenőrzés, felül- ről lefele irányuló stratégiák), ► a mag tanulása (iskolai oktatás). Példánystratégia: ezt az eljárást követve egy új elemet akkor sorolnak be a fogalom alá, ha eléggé hasonlít a fogalom ismert példányához. (pl. bútor – asztal --- íróasztal bútor-e? lámpa besorolás mégnehezebb. Hipotézis-ellenőrzés: a gyermek növekedésével kerül előtérbe; megvizsgáljuk a fogalom ismert példányait és azokat a tulajdonságokat keressük, amelyek közösek bennük, és feltételezzük, hogy ezek a közös tulajdonságok azok, amelyek a fogalmat jellemzik. (A bútor fogalom esetei a lakóhelyen találhatók.) Felülről lefelé irányuló stratégiák: ebben az emberek az előzetes ismereteiket is használják mégpedig az ismert példányokkal együtt. Rajzok: kreatív-nem kreatív gyerekek – városi és falusi gyerekek (több részlet ….. --- munkaruha – nyakkendő, öltöny)

Propozicionális gondolkodás (4) a gondolatok közlésének elsődleges eszköze a nyelv; a nyelv használata: ► produkció, ► megértés; nyelvi szintek: ► mondategységek, ► szavak (morfémák) és azok a szóelemek, melyek jelentést hordoznak, → szavak funkciói: kifejezhetnek, közölhetnek és ábrázolhatnak; implikált (azaz nincs téri-idői korlát) a nyelvi jel egy egész korszakot is jelölhet; redukált (azaz kivonatos): mindig csak annyit mondunk, amennyit lényegesnek tartunk; homogén (mivelhogy mindent szavakban fejezünk ki); sajátos globalitású: a szavaknak meghatározott sorrendje, egymásutánja, vagyis csak az értelmes mondat ábrázolhat valamit a világból.

Propozicionális gondolkodás (5) → a szavakban való tükrözés jellemzői: implikált (nincs téri-idői korlátja, redukált (kivonatos-csak a fontosra irányul), homogén (mindent szavakban fejezünk ki) és sajátos globalitású; ► beszédhangok (fonémák); a nyelv elsajátítása (mindhárom előbbi szin- ten történik.

Képzeleti gondolkodás a vizuális képzetek az észlelésnek megfele- lő vizuális részleteket tartalmaznak; képzeleti műveletek: ► mentális forgatás, ► mentális letapogatás.

Problémamegoldó gondolkodás (1) probléma = az a helyzet, amelyre a személy- nek nincs kész válasza; problémamegoldás = ismert célhoz vezető ismeretlen út (módszer) sikeres megtalálá- sa a rendelkezésünkre álló korábbi tapaszta- latok és a logikus gondolkodás alkalmazása alapján; nem azonos a logikai műveletek egymásután- jával.

Problémamegoldó gondolkodás (2) gondolkodási lépések:  a probléma megfogalmazása,  adatgyűjtés, a probléma természetének fel- tárása,  tervkészítés,  végrehajtás,  ellenőrzés, értékelés.

Problémamegoldó gondolkodás (3)  eredményre vezető lépések sorrendje = gondolatmenet; az ideális műveleti sorrend (lépésrend) = algoritmus; a problémamegoldó gondolkodás szabályai- val a heurisztika (megtaláltam) foglalkozik.

Problémamegoldó gondolkodás (4) A problémamegoldás sikeressége függ: ► a problémamegoldási stratégiáktól: (a célokat elérhető célokra – részekre - bontjuk) ▻ különbségcsökkentés, ▻ cél-eszköz elemzés, ▻ visszafelé haladás; ► a leképezés módjától: ▻ propozicionális leképezés, ▻ vizuális leképezés.

A gondolkodás fő módszerei 1. Analítikus/algoritmikus/konvergens (lépésről lépésre). 2. Intuitív/heurisztikus/divergens (nem algoritmizálható).

A gondolkodás zavarai  kóros felgyorsulás, Alaki (formai) zavarok:  kóros lelassulás,  szerkezetének szétesése, fellazulása. Tartalmi zavarok:  kényszerképzetek,  túlértékelt eszme,  téveszmék.