A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az országos mérések megújult rendszere
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
Együttműködés a szakmai gyakorlatban Salát Magdolna osztályvezető ELTE PK OTF Tanárképzési Osztály Az ELTE TAMOP /2/B/KMR :Pedagógusképzés.
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
A közösségi foglalkoztató szerepének modellezése és megerősítése a közösségi bűnmegelőzés rendszerében január 15.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Pedagógiai Értékelési Konferencia
A neveltségi szint mérése
A NEMZETI TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSI STRATÉGIA INDIKÁTOR RENDSZERÉRŐL Roma Koordinációs Tanács, november 23.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Hatékonyság és eredményesség a közoktatásban
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Középpontban a fejlődés
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Államháztartási reform Egerekről és emberekről Draskovics Tibor
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
ÉLTANULÓ VÁLSÁGBAN Dr. Pogátsa Zoltán Magyar Tudományos Akadémia.
A szakképzés helyzete Magyarországon
AME BESZÁMOLÓJA Előzmények „Korlátlan” iskola alapítási jog – Szakmai –Közösségi –Üzleti okokból Lassú folyamatos korrekció –Minőségbiztosítás.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
111 A benchmarking szerepe a közoktatásban. 211 Mi is az a benchmarking? " A benchmarking a világ bármely pontján működő más szervezetekkel való folyamatos.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Példa egy ppt prezentációhoz
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Az országos mérések megújult rendszere
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Pedagógus értékelési rendszer
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)

Ha nem történik semmi… Fenntarthatatlan finanszírozás → állam tartósan rátelepszik a gazdaságra → túladóztatás Tartós demográfiai mélyrepülés → egyre kevesebb ember tart el egyre többet Gazdasági fejlődés beleütközik a foglalkoztathatatlan vagy csak alacsony hozzáadott értékű munka elvégzésére alkalmas emberek tömegébe → felzárkózás helyett leszakadás Növekvő arányú integrálatlan roma népesség → társadalom szétszakadása etnikai határok mentén Más céloktól elvont fejlesztési források nem hasznosulnak

A közoktatás alapproblémái Hagyományos, differenciálatlan pedagógiai kultúra + elitista célok és követelmények → Homogén osztályok kialakítására való törekvés + verseny (= csökkenő gyermeklétszám + fölösleges kapacitások + létszám érzékeny, nem feladathoz kötött finanszírozás) → Erős szelekciós nyomás már az iskolai kezdőszakaszban + megfelelő ellensúlyok (minőségértékelés) hiánya → Intézményesült szelekció (tanulók és erőforrások) és szegregáció → A társadalom- és gazdaságpolitikai szempontból releváns kompetencia területeken alacsony átlagos tanulói teljesítmények → Alacsony részvétel a felnőttkori tanulásban

Következtetések Alapproblémák: eredményességi, minőségi, hatékonysági és méltányossági problémák összekapcsolódása, melyek külön-külön nem kezelhetőek → Olyan beavatkozási pontokat kell azonosítani, amelyek szétsugárzó hatást gyakorolnak → A beavatkozásnak rendszer-kompatibilisnek kell lennie → Az egyes beavatkozásoknak egymás hatását kell erősítenie → Működőképes modellek és megoldások alkalmazásán kell alapulnia → Erős politika-koordináció és stratégiai irányítás szükséges

Egy lehetséges reform alapvonalai Lehetséges beavatkozási pontok: Alulteljesítő iskolák azonosítása + célzott fejlesztő beavatkozás Felgyülemlett fölösleges kapacitások okos leépítése + feladatfinanszírozás → iskolák mind nagyobb részének nyílt beiskolázási politikára kényszerítése Pedagógiai paradigmaváltás serkentése az intézményi önreflexió és önfejlesztés kikényszerítésével és ösztönzésével (kereslet oldali beavatkozás). Méltánytalanul működő szelekciós mechanizmusok méltányos szelekciós pontokká alakítása (beiskolázás, középiskolai felvételi, felsőfokra való belépés)

Ami történik Reform deklarált céljai: fenntartható finanszírozás, minőség javítása,hozzáférés igazságosabbá tétele – potenciálisan tartalmazza mind a négy beavatkozási pontot Várható rendszerszintű változások : évi törvénymódosítás: 2009-től iskolai szinten aggregált mérési adatok nyilvánosságra hozatala, rangsorok Minimum követelmények (MKR) kiadása → 2008-tól fejlesztő beavatkozás az alulteljesítő iskolákban 2009-ig jelentős forráskivonás → egyre több intézmény folytat nyílt beiskolázási politikát → eredményességi problémák egy része iskolán belülre kerül Külső intézményértékelés rendszere fokozatosan kiépül → az iskolák belső működése egyre átláthatóbb lesz Közoktatási indikátor rendszer kiépülése → külső referenciák + iskolák költséghatékonysága és eredményessége összehasonlítható lesz

Akadályok A reform sikere szempontjából fontos partnerek (önkormányzatok, tankönyvkiadók, stb.) bevonódása gyenge Egyik beavatkozás sincs „kitalálva”, nincs fejlesztéspolitika (csak fejlesztés és politika) – szabályozási - finanszírozási eszközök és fejlesztés gyengén kapcsolódnak, Oktatásirányítás nem professzionalizálódik,gyenge politika-koordináció + erőtlen implementációs mechanizmusok Nem folyik nyílt és informált alku, a közpolitikai gondolkodás helyett a tantervi és mérési szakmai lobbik túlzott befolyása érvényesül Célok és eszközök gyenge kommunikációja