Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Advertisements

A szabad akaratról I. V. Rész
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
„Míg e testben élünk…” Az idő Szent Benedek Regulájában
Gondolatok a jubileumi XX. Magyarországi Egészségügyi Napokról
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
J. J. Rousseau: Az igazságosság az emberi tudatban gyökerező érzés, amely minden cselekvést irányít. John Stuart Mill: Az igazságosság az egyének azon.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Húsvét az élet ünnepe.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Isten?.
A halálbüntetés funkció - története
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
AIDS –Etikai problémák az ápolásban. Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973): Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973):
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Ápolásetika.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Az érvelés.
Dilemmák a növendék felfogása körül (dilemma= tépelődésre való kérdés, nincs abszolút válasz) Ki lehet növendék? Ki a nevelés tárgya? Kit nevelünk? 1.Csak.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Vége a félévnek, jöhet egy kis pihenés. Vagy mégse?!?! Megvolt az els ő gazdasági informatika óra… Mindenki fejét a nagy homály lepte el a feladat hallatán.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Játékelméleti alapfogalmak előadás
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
Gabriel Garcia Márquez: 13 jó tanács az élethez
HOL VAN AZ ÉLET? AZ ÉLET KÉT ALAPVETŐ ISMÉRVE 1.) Az élőlény logikus, ésszerű művelet. Hatalom amelyik szervezése alá vonja a tér és az idő törvényeit.
ÜDVÖZLET SEPSISZENTGYÖRGYÖN 2009 MÁJUS 21. MIÉRT SEPSISZENTGYÖRGY? MSZT-MSZT HÁROMSZÉKI TAGOZATA.
Társadalmi állapotrajzok konferencia
Margitay – Mérnöketika ETIKAI ELMÉLETEK óra.
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
ETR generáció váltás Tanterv konverzió előkészítés Tanterv konverzió (ösvényesítés)
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A hatékony csoportvezető készségei Képes a csoporttagjainak belegyezése nélkül is dönteni, ha az szükséges Felismeri dühét és megpróbál megoldást keresni.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Mediátor képzés Kártérítés.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Veled Európa, de nélküled EU! Alkotmányozás, jogrendszer Miben különbözik a Szent Korona eszme értékrendje a globalista értékrendtől?
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Miért nem valóságos az idő?
A kvantifikáció igazságfeltételei
A kondicionális törvényei
Dr. Bolgár Judit ETIKAI DILEMMÁK MAGATARTÁS LÉLEKTANI ASPEKTUSA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KULTURÁLIS SOKKJELENSÉGRE Veszprém.
Alapjogi bevezetés Információs jogok.
2. Döntéselméleti irányzatok
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
A kvantifikáció igazságfeltételei “  xA(x)” akkor és csak akkor igaz, ha van olyan objektum, amely kielégíti az A(x) nyitott mondatot. “  xA(x)” akkor.
2013. október Az Élet Igéje „Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak kölcsönös szeretettel, mert aki felebarátját szereti, teljesíti a törvényt.” (Róm.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Az egyén társadalmi integrációja Dr. Skrabski Árpád Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Filozófiatörténet előadások 1I.
4. óra Etikai elméletek 1..
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Mit jelent önmagunk és mások szeretete?
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
A jellem. A jellem fejlesztése
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Jog- és állambölcselet I.
Előadás másolata:

Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó

A kanti kritika elsősorban tehát az univerzalizmus világos elveit hiányolja a Herder felfogásból. Annak lehetőségét rója fel, hogy annak végső céljai partikuláris csoportcélok. Ám ezek az egyénhez sem kötődnek egyértelműen. Tehát e céloknak nem mércéje sem az egyén, sem pedig az emberiség. Kant tehát nemcsak Herder társadalomképének ellentmondását jelzi, hanem a nacionalizmusét is.

Ugyanakkor a kanti kritika anélkül bírálja a társadalomfejlődés herderi válfaját, hogy az univerzálisan érvényes társadalmi értékrend körébe bevonná Herder fejlődéstörvényének eredményét. A herderi nemzet sajátosságai így nem kerülhetnek be a morális értékek körébe. Nem nyílik arra mód, hogy az egyén nemzeti sajátosságai az emberi méltóság morális alapjai közé sorolódjanak.

Az individualizmus herderi válfaja, és a nemzeti sajátosságok herderi értelmezése szerinti cselekvés így nem válhat egyetemes társadalmi törvénnyé, hiszen nem alkalmas arra, hogy egyetemes törvénnyé tegye az egyén. Nem az egyén morális döntésének eredménye, így kanti értelemben nem individuális, és nem is egyetemesen emberi. Ugyanakkor föléjük kívánja emelni magát.

Az egyetemes értékrend hiánya megteremti a relativizmus terét. A harc törvényszerűségének elve. A pluralizmus változatai. Rawls és Sandel.

A nemzeti harc törvényszerűségének elvéből következik a nemzeti dominancia törvényszerű volta. A nemzeti dominancia adottság, a kérdés csak az, ki kerül domináns helyzetbe. Ebben az esetben pedig csak az a válasz lehetséges, hogy a mieink, hiszen senki sem kívánhatja saját nemzetének elnyomását. Tehát csak abból a két lehetőségből lehet választani, hogy elnyomó, vagy elnyomott legyen-e a népcsoport.

S ebből következően emberileg is csak ez a választás áll mindenki előtt, tehát az elnyomók, vagy az elnyomottak közé kíván-e tartozni saját nemzetét is maga után vonva.

Lehet-e egyetemes a nemzeti?