A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége, amelyek befolyásolják azon képességét, hogy meghatározott és elvárt igényeket kielégítsen (ISO8402) „A minőség: a használatra való alkalmasság.” (Juran)
A MINŐSÉG SZINTJEI A termék /szolgáltatás/, cég - megfelel a szabványok követelményeinek - megfelel a használati alkalmasságnak - kielégíti a megfogalmazott vevői igényeket - kielégíti a vevő látens igényeit - megfelel a környezetvédelmi elvárásoknak - megfelel a társadalmi elvárásoknak
TQM DEFINÍCIÓJA A TQM (ISO8402-1994) olyan vállalatirányítási módszer, amelynek középpontjában a minőség áll, a vállalat valamennyi tagjának a részvételén alapul, és hosszú táv sikerre törekszik a fogyasztó megelégedettségének, valamint a vállalat összes tagja és a társadalom hasznának figyelembevételével.
TQM JELLEMZŐI I. - emberközpontú - a vevői megelégedettséget állítja a középpontba - a cég szervezet valamennyi munkatársára kiterjed - a munkatársak megelégedettségének az elérésére törekszik - pozitív hozzáállás, elkötelezettség minden szinten
TQM JELLEMZŐI II. - a döntési jogkör leadására törekszik minden szinten (lapos piramis) - elvárás a tágabb értelemben vett közösség szükségletei és elvárásai kielégítése terén elért eredmény is - megvalósítása hosszú folyamat (USA tapasztalat: 5-7 év) - folyamatos fejlesztésre törekszik - profitcentrikus
TQM ALAPPILLÉREI Vezetés elkötelezettsége Vevőközpontú szemlélet Folyamatos javítás Az alkalmazottak felhatalmazása Team munka Állandó továbbképzés
TQM LEGFONTOSABB ALAPELVEI I. - Filozófia: a hibaokok megelőzése - Módszer: a vezetés elkötelezett, aktív stratégiai irányítása - Kiterjedése: valamennyi dolgozóra - Hatékonyság mérése: a minőségköltségek segítségével
TQM LEGFONTOSABB ALAPELVEI II. - Követelmény: hibamentesség - Szabályozott területei: a szervezet egésze - Cél: a folyamatos javítás
ISO-9000 JELLEMZŐI I. - rendszerben gondolkodik - nem terjed ki a cég valamennyi munkatársára - a folyamatok szabályozottságára, dokumentáltságára helyezi a hangsúlyt - nem fektet kellő hangsúlyt a vevői megelégedettség elérésének megkövetelésére („vevőszolgálat”)
ISO-9000 JELLEMZŐI II. - hatáskörök, felelősségek tisztázása alapján a hierarchiának megfelelően osztja el a döntési jogköröket - nem tartalmaz követelményt az élet minőségéhez, a környezethez, és a globális erőforrások megőrzésére irányuló hozzájárulásáról - viszonylag gyorsan, 1-2 év alatt teljesíthető a követelményszint - minőség centrikus
A minőség jellemzőkkel szembeni elvárások, a Kano-modell
PDCA - ciklus /A folyamatos fejlesztés modellje
A minőségbiztosítási rendszer hatékonyságának alakulása
A Nemzeti Minőségi Díj modellje
A folyamatos fejlesztés eszköztára (problémamegoldási technikák) - Adatfelvételi lap - K-J módszer - Benchmarking - Brainstorming - OK-hatásdiagramm (Ishikawa d.) - Fa-diagramm - Flow-chart (folyamat) diagramm - Hisztogramm - Szabályozó kártyák - Pareto diagramm - Mátrix diagramm - Hálódiagramm - Korrekció számítás - Faktoranalízis
A COMENIUS 2000 közoktatási minőségfejlesztési program szerkezete Ösztönző környezet Minőségkultúra terjesztése
A COMENIUS 2000 KÖZOKTATÁSI MINŐSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM SZERKEZETE I.
A COMENIUS 2000 KÖZOKTATÁSI MINŐSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM SZERKEZETE II.
A COMENIUS 2000 KÖZOKTATÁSI MINŐSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM SZERKEZETE III.