JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia 2013. október 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Advertisements

2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A jogalkotás elmélete és gyakorlata
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Az anyakönyvi igazgatás
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Danka Ferenc december 15.. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság.
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló CXL. törvény (Ket.) módosítása Az eljárási törvényt módosító rendelkezések.
Tájékoztatás a határidős feladatokról
Többcélú kistérségi társulások működési szabályai, zavarai
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
Törvényességi Felügyeleti Főosztály
A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETE 2013 – 2014.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A helyi önkormányzatok vagyongazdálkodásának törvényességi problémái
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
főosztályvezető-helyettes
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Jegyzői értekezlet szeptember 24. Dr Penczné dr Zoltán Zsuzsanna
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
Szakképzési változások
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
A választási feladatok ellátásával összefüggő aktuális információk Jegyzői Értekezlet december 3.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
BAMKH Hatósági Főosztály
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
A települések vagyongazdálkodása
Előadás másolata:

JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.

Tájékoztató a Törvényességi Felügyeleti Főosztály által lefolytatott célvizsgálatok eredményeiről

A célvizsgálatok lefolytatására a KIM Területi Közigazgatásért Felelős Államtitkár XXII- 6/1871/3/2012. számú Államtitkári Utasítás alapján, az utasításban meghatározott szempontok alapján került sor.

I. HELYI ÖNKORMÁNYZATOK VAGYONGAZDÁLKODÁSRÓL SZÓLÓ RENDELETEI ELLENŐRZÉSÉNEK TAPASZTALATAI, valamint KÖZÉP- ÉS HOSSZÚ TÁVÚ VAGYONGAZDÁLKODÁSI TERV

Az önkormányzatokról szóló évi LXV. törvény önkormányzati vagyonra vonatkozó fejezetei hatályon kívül helyezésével és az Mötv január 1-jétől hatályban lévő és az önkormányzat vagyonára vonatkozó 106. § (2) bekezdésében, valamint a §- ában foglaltakra, továbbá az Nvt. vonatkozó rendelkezéseinek január 1-jei hatályba lépését követően vált szükségessé a vagyongazdálkodásról szóló helyi rendeletek jogharmonizációja.

A 76 helyi önkormányzat közül a vizsgált időszakban 33 esetben megtörtént, 43 település esetében december 31. napjáig nem történt meg a felülvizsgálat. A célvizsgálat befejezéséig 12 önkormányzat pótolta kötelességét, és jogharmonizációs kötelességének eleget tett.

A helyi önkormányzatok közül 23 jelölt meg rendeletében nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű, forgalomképtelen törzsvagyonnak minősülő vagyonelemeket.

Több önkormányzatnál azt a gyakorlatot követte a jegyző, hogy tájékoztatta a testületet a kiemelt jelentőségű vagyonelemek megjelölésének lehetőségéről, de arról a testületek jellemzően e vagyoni körbe sorolható vagyontárgyak hiányában nem döntöttek. 5 esetben találkoztunk olyan helytelen gyakorlattal, hogy a képviselő-testület külön rendeletet fogadott a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű vagyonelemekről.

Az Nvt. 5. § (5)-(7) bekezdése részletezi a települési önkormányzat korlátozottan forgalomképes törzsvagyonának elemeit. A 18. § (12) bekezdése pedig a október 31-ig történő rendeletmódosítási kötelezettséget írja elő. E kötelezettségnek fenti határidőig 17 települési önkormányzat tett eleget.

Az önkormányzatok, amelyek elmulasztották október 31. napjáig a rendeletük jogharmonizációját, azok közül 16 önkormányzat a határidőt követően új rendeletet alkotott, így egy lépésben tett eleget ennek a szempontnak. Azoknál az önkormányzatok, ahol a törvényességi jelzésünket követően évben került sor a rendelet megalkotására, felhívtuk a figyelmüket a hatályos Nvt. előírásainak alkalmazására.

AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETEK VONATKOZÁSÁBAN ALKALMAZOTT TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETI ESZKÖZÖK A mulasztásos törvénysértések gyors és hatékony orvoslása érdekében a célvizsgálat folyamán már az információkérések során alkalmaztunk törvényességi felügyeleti eszközt: a szakmai segítségnyújtást, amelynek eredményeként a települési önkormányzatok 17 esetben új vagyonrendeletet alkottak.

Az KÖZÉP- ÉS HOSSZÚ TÁVÚ VAGYONGAZDÁLKODÁSI TERV Az Nvt. 9. § (1) bekezdése alapján A vizsgálat megállapította, hogy december 31-ig a megyei települések közül csak 17 település rendelkezett vagyongazdálkodási tervvel. A célvizsgálat befejezéséig viszont már 12 önkormányzat pótlólag elfogadta a hiányzó tervet.

Szakmai segítségnyújtás keretében a vagyongazdálkodási tervvel nem rendelkező 59 önkormányzatnak felhívtuk a figyelmét vagyongazdálkodási tervkészítési kötelezettségére. Egy olyan önkormányzat volt, amely évben elfogadott Vagyongazdálkodási és Beruházási Szabályzatot küldött be a Kormányhivatal részére, amely nem felel meg az Nvt-ben előírt követelményeknek. Két önkormányzat nem szolgált semmilyen adattal a vagyongazdálkodási tervével kapcsolatban a célvizsgálat során.

JELLEMZŐ JOGSZABÁLYSÉRTÉSEK - A települések többsége elmulasztotta a vagyongazdálkodásáról szóló rendeletének felülvizsgálatát, és olyan régi vagyonrendelettel rendelkezett, amelynek a teljes felülvizsgálata, és az időközben bekövetkezett jogszabályi változásoknak megfelelő teljesen új vagyonrendelet megalkotása volt szükséges. - Öt település képviselő-testülete külön rendeletet fogadott el a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű vagyonelemekről.

II. A helyi önkormányzatok képviselő-testületi üléseiről, valamint a nemzetiségi önkormányzat testületi üléseiről készült jegyzőkönyvek, továbbá a helyi önkormányzati rendeletek felterjesztésével kapcsolatos ellenőrzésének tapasztalatairól

A települési önkormányzatok, a megyei önkormányzat, valamint a megyében működő nemzetiségi önkormányzatok túlnyomó része a képviselő-testületi üléseikről, valamint bizottsági üléseikről készült jegyzőkönyvei megfelelnek a jogszabályi kritériumoknak.

A települési önkormányzatok közül 65 teljesíti határidőben jelenleg a jegyzőkönyv felterjesztési kötelezettségükből adódó feladataikat. A kötelezettség elmaradását a Békés Megyei Kormányhivatal a felügyeleti eszközei közül elsősorban szakmai segítségnyújtás keretében hívja fel a figyelmet a jogszabályi kritériumok teljesítésére, egy esetben került sor törvényességi felhívás kibocsátására.

Felhívtuk az önkormányzatok figyelmét, a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv közokiratnak minősül, így azokat zsinórral átfűzve, a zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott záró cédulával lezárva készítsék el. A felhívás hatására valamennyi települési, megyei és nemzetiségi önkormányzat eleget tett e kötelezettségének

A helyi önkormányzatok a kihirdetett rendeleteik felterjesztési kötelezettségével kapcsolatos vizsgálat eredményeként megállapítható, hogy a Békés Megyei Kormányhivatal illetékességi területén működő önkormányzatok fele teljesítette a célvizsgálat során határidőben rendelet-felterjesztési kötelezettségét.

Kimutatható az is, hogy több önkormányzat esetében a jegyzőkönyvek, valamint a rendeletek felterjesztési határidejének elmulasztása az év első három hónapjában volt leginkább jellemző.

III. A helyi önkormányzat által az önként vállalt feladatairól

A Békés Megyei Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva megvizsgálta a helyi önkormányzat az önként vállalt feladatok tekintetében a feladat- és hatáskör vállalásához szükséges feltételek fennállását

Békés megyében december 31-ét követően nem került sor az Mötv. 12. § alapján feladat-és hatáskör vállalásról szóló döntés meghozatalára. Egyetlen település sem élt a törvény nyújtotta lehetőséggel, nem alkotott rendeletet, a társulások esetében pedig nem került sor határozathozatara feladat-és hatáskör önként történő vállalásáról.

Az Mötv. 12. § (2) bekezdése alapján a döntést a feladat- és hatáskör vállalás tervezett időpontját megelőzően legalább 3 hónappal korábban meg kell hozni. Az ellátás megkezdésének időpontja: eltérő rendelkezés hiányában a döntést követő év január 1. napja. A 12.§ (1) bekezdésében foglalt feltételek meglétét a kormányhivatal vizsgálja.

Köszönöm figyelmüket!