A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
Közigazgatási alapismeretek
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Állam munkavédelmi feladatai
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Danka Ferenc december 15.. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság.
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló CXL. törvény (Ket.) módosítása Az eljárási törvényt módosító rendelkezések.
Törvényességi Felügyeleti Főosztály
A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETE 2013 – 2014.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
főosztályvezető-helyettes
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
Kisebbségi Akadémia 2011 Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Jegyzői értekezlet szeptember 24. Dr Penczné dr Zoltán Zsuzsanna
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
A köztisztviselők jogállásáról…
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A helyi önkormányzatok I.. Tartalom 1.A helyi önkormányzatok szabályozása az Alaptörvényben. 2.Önkormányzattípusok. 3.A központi szervek helyi önkormányzatokat.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye önkormányzata (a továbbiakban: helyi önkormányzat)
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Önkormányzat és állam.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A évi CLXXV. Törvényt (Ectv.) érintő módosítások
Jogorvoslatok nappali tagozat
Közigazgatási eljárás III.
Döntés-felülvizsgálati eljárások
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A közigazgatási perek április 3..
A közigazgatási bíráskodás alapjai
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A folyamatba épített ellenőrzés
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai Pauerné Csaba Judit főosztályvezető "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

"Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium A törvényességi felügyelet mutatószámai döntéshozók és a meghozott döntések alapján 77 képviselő-testület 171 bizottság 2 részönkormányzat 60 nemzetiségi önkormányzat 20 társulás Összesen 2.463 jegyzőkönyvet terjesztett föl és 18.118 határozatot hozott. Ebből 1.259 jegyzőkönyv érkezett a képviselő-testületektől, akik 794 rendeletet alkottak és 8.892 határozatot hoztak. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

Törvényességi felügyelet mutatószámai a felügyeleti eszközök alapján Törvényességi felhívás - 80 Jogszabálysértő rendelet elleni bírósági indítvány - 2 Törvényen alapuló jogalkotási kötelezettség elmulasztása megállapításának kezdeményezése - 2 Bírósági indítvány határozat felülvizsgálatára - 7 Bírósági indítvány határozathozatali kötelezettség elmulasztása esetén - 2 ÁSZ vizsgálat lefolytatásának kezdeményezése - 1 Törvényességi felügyeleti bírság kiszabása -1 "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

"Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium A törvényességi felügyelet céljában és tartalmában megjelenő változások A helyi önkormányzat képviselő-testülete, bizottsága, részönkormányzata, polgármestere és társulása mellet a felügyelet alanyaként megjelenik a jegyző is. A helyi önkormányzat szervezetének, működésének, döntéshozatali eljárásának, döntéseinek (rendelet, határozat) jogszerűségének vizsgálata mellett megjelenik a törvényen alapuló jogalkotási, valamint jogszabályon alapuló feladat-ellátási kötelezettség teljesítésének vizsgálata is. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 1. Törvényességi felhívás jogszabálysértés észlelése esetén, legalább harminc napos határidő tűzésével a kormányhivatal felhívja az érintettet annak megszüntetésére Az érintett a felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni és a megadott határidőn belül az annak alapján tett intézkedéséről vagy egyet nem értéséről a kormányhivatalt írásban tájékoztatni. A megadott határidő eredménytelen leteltét követően a kormányhivatal a törvényességi felügyeleti eljárás egyéb eszközeinek alkalmazásáról mérlegelési jogkörben dönt. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 2. Önkormányzati rendelet Alaptörvénybe ütközése esetére alkotmánybírósági felülvizsgálat kezdeményezése Ha a kormányhivatal az önkormányzati rendeletet az Alaptörvénnyel ellentétesnek találja, – a törvényességi felügyelet 132. § (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott eszközeinek eredménytelen alkalmazását követően – az önkormányzati rendelet alkotmánybírósági felülvizsgálatának Kormány általi kezdeményezése iránti javaslatát az Alkotmánybíróságról szóló törvényben meghatározott formai és tartalmi követelményeknek megfelelő indítvány tervezetének megküldésével terjeszti elő a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszternél. A helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszter a javaslat megvizsgálását követően – a feltételek fennállása esetén – kezdeményezi a Kormánynál az önkormányzati rendelet Alaptörvénnyel való összhangja felülvizsgálatának indítványozását. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 3. Jogszabálysértő önkormányzati rendelet bírósági felülvizsgálatának kezdeményezése A kormányhivatal a helyi önkormányzat tájékoztatásának kézhezvételétől vagy a tájékoztatás adására nyitva álló határidő eredménytelen elteltétől számított tizenöt napon belül kezdeményezheti a Kúriánál az önkormányzati rendelet jogszabállyal való összhangjának felülvizsgálatát. A bírósági eljárás megindításával egyidejűleg az indítványt a kormányhivatal megküldi az érintett helyi önkormányzatnak. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 4.1. Törvényen alapuló jogalkotási kötelezettség elmulasztása A kormányhivatal a helyi önkormányzat egyidejű tájékoztatása mellett kezdeményezi a Kúriánál a helyi önkormányzat jogalkotási kötelezettsége elmulasztásának megállapítását, ha a helyi önkormányzat törvényen alapuló jogalkotási kötelezettségét elmulasztotta. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 4.2. Törvényen alapuló jogalkotási kötelezettség pótlása Ha a helyi önkormányzat a Kúria által megadott határidőn belül nem tesz eleget jogalkotási kötelezettségének, a kormányhivatal a határidő leteltét követő harminc napon belül kezdeményezi a Kúriánál a mulasztás kormányhivatal által történő orvoslásának az elrendelését. A kormányhivatal vezetője a rendeletet a helyi önkormányzat nevében, az önkormányzati rendeletre irányadó szabályok szerint alkotja meg azzal, hogy a rendeletet a kormányhivatal vezetője írja alá és a Magyar Közlönyben kell kihirdetni. A kihirdetett rendeletet a kormányhivatal megküldi a helyi önkormányzatnak. A jegyző gondoskodik a kihirdetett rendeletnek a szervezeti és működési szabályzatban az önkormányzati rendeletek kihirdetésére meghatározott szabályokkal azonos módon történő közzétételéről. A kormányhivatal vezetője által a helyi önkormányzat nevében megalkotott rendelet helyi önkormányzati rendeletnek minősül azzal, hogy annak módosítására és hatályon kívül helyezésére a helyi önkormányzat kizárólag a következő önkormányzati választást követően jogosult, ez idő alatt a módosításra a kormányhivatal vezetője jogosult. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 5. Az önkormányzat határozata felülvizsgálatának kezdeményezése a bíróságnál A kormányhivatal a helyi önkormányzat tájékoztatásának kézhezvételétől vagy a tájékoztatás adására nyitva álló határidő eredménytelen elteltétől számított tizenöt napon belül kezdeményezheti a bíróságnál az önkormányzati határozat felülvizsgálatát. A bíróság a határozat végrehajtását felfüggeszti, ha a jogszabálysértő önkormányzati határozat végrehajtása a közérdek súlyos sérelmével vagy elháríthatatlan kárral járna "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 6. Önkormányzat határozathozatali és feladat-ellátási kötelezettségének elmulasztása A kormányhivatal a helyi önkormányzat tájékoztatásának kézhezvételétől vagy a tájékoztatás adására nyitva álló határidő eredménytelen leteltétől számított tizenöt napon belül kezdeményezheti a bíróságnál a helyi önkormányzat törvényen alapuló: határozathozatali kötelezettsége elmulasztásának megállapítását és a határozat meghozatalára való kötelezést, vagy feladat-ellátási (közszolgáltatási) kötelezettsége elmulasztásának megállapítását és a feladat elvégzésére való kötelezést. (határidő tűzésével) "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 7. A képviselő-testület ülésének összehívásának kezdeményezése, valamint a törvényben meghatározott esetben annak összehívása A kormányhivatal kezdeményezi a polgármesternél a képviselő-testület ülésének összehívását, ha törvényességi kérdések képviselő-testület által történő megtárgyalása a helyi önkormányzat törvényes működésének biztosítása érdekében indokolt. Ha a polgármester a kormányhivatal képviselő-testületi ülésének összehívására tett javaslatának és a 44. § szerint tett indítványnak tizenöt napon belül nem tesz eleget, a képviselő-testület ülését a kormányhivatal hívja össze. Az ülés összehívása során a kormányhivatal eltérhet a helyi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában meghatározott szabályoktól. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 8. A képviselő-testület feloszlatásának kezdeményezése A kormányhivatal javasolhatja a helyi önkormányzatokért felelős miniszternek, hogy kezdeményezze a Kormánynál az Alaptörvénnyel ellenétesen működő képviselő-testület feloszlatását. 9. Központi költségvetésből járó támogatás visszatartásának, vagy megvonásának kezdeményezése "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 10. Per indítása a polgármester ellen A kormányhivatal pert indíthat a sorozatos törvénysértést elkövető polgármester ellen. (helyhatósági választások után) 11. Fegyelmi eljárás kezdeményezése A kormányhivatal fegyelmi eljárást kezdeményezhet a képviselő-testületnél a polgármester ellen, a polgármesternél a jegyző ellen "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 12. Állami Számvevőszék vizsgálatának kezdeményezése A kormányhivatal kezdeményezi az ÁSZ-nál a helyi önkormányzat gazdálkodását érintő vizsgálat lefolytatását 13. Szakmai segítségnyújtás A kormányhivatal szakmai segítséget nyújt az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 14.1. Törvényességi felügyeleti bírság A kormányhivatal a helyi önkormányzattal szemben törvényességi felügyeleti bírságot állapíthat meg: ha a jegyző a kormányhivatal felhívása ellenére a megadott határidőn belül nem tesz eleget a jegyzőkönyv megküldési kötelezettségének; ha érintett határidőben nem tesz eleget a kormányhivatal információkérésre irányuló megkeresésének; ha a bíróság megállapítja, hogy a helyi önkormányzat jogalkotási, határozathozatali, feladat-ellátási (közszolgáltatási) kötelezettségének nem tett eleget és a bíróság által tűzött határidő eredménytelenül eltelt; ha a kormányhivatal kezdeményezése alapján a képviselő-testület nem folytatja le határidőben a polgármester, valamint a polgármester a jegyző ellen a fegyelmi eljárást. ha az érintett ugyanazon jogszabályi kötelezettségét ismételten megsérti, azonban az ismételten megsértett jogszabályi kötelezettség súlya nem indokolja más törvényességi felügyeleti eszköz alkalmazását. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 14.2. Törvényességi felügyeleti bírság Összege: A törvényességi felügyeleti bírság legkisebb összege esetenként a köztisztviselői illetményalap, legmagasabb összege esetenként a köztisztviselői illetményalap tízszerese. A bírság kiszabásának elvei: A törvényességi felügyeleti bírság kiszabásánál a kormányhivatal figyelembe veszi: a jogellenes kötelezettségszegés súlyát; a helyi önkormányzat költségvetési helyzetét, és az előző bírságok számát és mértékét. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

A törvényességi felügyelet eszközei 14.3. Törvényességi felügyeleti bírság Jogorvoslat: A kormányhivatal bírságot megállapító döntésének bírósági felülvizsgálatát kérheti a helyi önkormányzat, a döntés közlésétől számított 15 napon belül. A bíróság a kormányhivatalt új eljárás lefolytatására nem kötelezheti. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

Kormányhivatal információkérési joga A kormányhivatal a helyi önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozóan az érintettől információt, adatot kérhet, konzultációt kezdeményezhet, amelyeknek az érintett a megadott határidőn belül köteles eleget tenni. A kormányhivatal javaslattal élhet a helyi önkormányzat működésére, szervezetére, döntéshozatali eljárására vonatkozóan. A javaslatot a helyi önkormányzat képviselő-testülete köteles megtárgyalni és arról döntést hozni. A javaslat elutasításának indokát a helyi önkormányzat köteles a kormányhivatallal ismertetni. "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium

Köszönöm szépen a figyelmet! "Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál" szeminárium