Gyermekjóléti szolgálatok szakmai napja június 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Gyermekvédelmi alapellátás
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Magyar Államkincstár ügykörei: családtámogatás, fogyatékosügy
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Csapatban a szakmával „Csapatjátékosok”
A kapcsolattartás szabályozása
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Szerző: Dr. Lantai Csilla
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
A diplomás pályakövetés egyes jogi aspektusai Dr. Görög Márta, SZTE ÁJTK egyetemi docens Szeged, április 29.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Cselekvőképesség fajtái
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
Alkotmányos jogi védelem
Adatvédelmi alapelvek
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Az adatvédelem szabályozása
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
Nevelőszülői értekezlet első félév
Családtámogató ellátások
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
2014. február 25.. valamennyi gyermekvédelmi szerv (alapellátást, szakellátást nyújtó intézmények, gyámhatóságok ) érintett és van tennivalója teljes.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
TÁMOP / Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ A szociális szolgáltatásokat igénybevevők jogvédelme.
Feladatmeghatározás - a gyermek testi és lelki egészségének,
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
GDPR szakmai nap május 9..
Előadás másolata:

Gyermekjóléti szolgálatok szakmai napja 2013. június 6. Felhasznált kép forrása: Internet

Felhasznált kép forrása: Internet

Az előadás témái Adatvédelem A gyermekjóléti szolgálatok és a szakszolgáltatás kapcsolata

Adatkezelési szabályok meghatározása az adatkezelők 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról A törvény célja: Adatkezelési szabályok meghatározása annak érdekében, hogy az adatkezelők a természetes személyek magánszféráját tiszteletben tartsák.

Adatkezelő Aki az adatkezelés célját meghatározza, az adatkezelést végrehajtja, vagy az általa megbízottal végrehajtatja

Adatkezelés az adatok felvétele felhasználása rögzítés rendszerezése tárolása felhasználása továbbítása törlése

Adatfajták Személyes adat Különleges adat név azonosító jel egy vagy több fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális szociális azonosságra jellemző ismeret, adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés Különleges adat faji eredetre, politikai véleményre vagy pártállásra, érdek-képviseleti szervezeti tagságra, a szexuális életre vonatkozó személyes adat, nemzetiséghez tartozásra, vallásos vagy más világnézeti meggyőződésre, egészségi állapotra, kóros szenvedélyre vonatkozó személyes adat, bűnügyi személyes adat

Hozzájárulás Az érintett akaratának önkéntes és határozott kinyilvánítása, mely megfelelő tájékoztatáson alapul, s mellyel félreérthetetlen beleegyezését adja személyes adatai kezeléséhez.

Hozzájárulás adatok kezeléséhez Személyes adat akkor kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárul, vagy azt törvény vagy - törvény felhatalmazása alapján, az abban meghatározott körben - helyi önkormányzat rendelete közérdeken alapuló célból elrendeli (kötelező adatkezelés). Különleges adat akkor kezelhető, ha az adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul

Az adatkezelés céljáról való tájékoztatás (Gyvt.) Az ügyfelet tájékoztatni kell: az intézmény által vezetett, rá vonatkozó nyilvántartásokról. A gyermek törvényes képviselője köteles a tájékoztatás megtörténtéről nyilatkozni, ha az ellátás igénybevételéről nem kötöttek megállapodást. Adatkezelésre jogosult: a gyermekjóléti alapellátást nyújtó szolgáltatás, intézmény fenntartója, vezetője, a családgondozó

Kezelhető adatkör Felhasznált kép forrása: Internet

A gyermekre vonatkozó általános adatok Természetes személyazonosító adatok, lakcím, társadalombiztosítási azonosító jel, állampolgárság, anyanyelvi adat, családi jogállás, veszélyeztetettség megállapításához szükséges és elégséges adatok (különösen vagyoni helyzet, környezet, élelmezés, ruházat, lakhatási viszonyok), megfelelő ellátáshoz, gondozáshoz szükséges és elégséges adatok (különösen a személyiségre, magatartásra, személyes kapcsolatokra, szokásokra, tanulmányi eredményre, neveltségi állapotra vonatkozó adatok), egészségi állapot, büntetlen előélet.

Gyermekkel kapcsolatos eljárási adatok a vele kapcsolatos hatósági, bírósági eljárásokra, határozatokra vonatkozó adatok, kóros szenvedélye, áldozattá válásának körülményei, elkövetett bűncselekmény milyen testi, lelki sérülést, érzelmi megrázkódtatást, anyagi kárt okozott, büntetőeljárásra vonatkozó adatok (eljáró hatóság megnevezése, ügyszám, a foganatosított büntetőeljárási intézkedések, vádemelés megtörténte, elhalasztása, mellőzése, a kérelmező büntetőeljárási pozíciója, az ügyben volt-e/van-e folyamatban közvetítői eljárás)

A gyermek személyes kapcsolatai testvéreinek személyazonosító, saját gyermekének személyazonosító, kapcsolattartásra jogosult hozzátartozójának személyazonosító, lakóhelyén életvitelszerűen tartózkodó személyek személyazonosító és személyes körülményeire vonatkozó, sorsának megtervezése szempontjából jelentőséggel bíró személyek, így különösen a korábbi gondozók, szomszédok elérhetőségére vonatkozó, háziorvosának, védőnőjének, óvodai, iskolai nevelés esetén a köznevelési intézmény vezetőjének elérhetőségére vonatkozó adatok.

Szülő/törvényes képviselő adatai személyazonosító, vagyoni helyzet, munkahely, iskolai végzettség, kapcsolatai, gyermekneveléssel összefüggő, így különösen életvezetésére, nevelési magatartására vonatkozó adatok, egészségi állapot, büntetlen előélet, áldozattá válásának körülményei, elkövetett bűncselekmény milyen testi, lelki sérülés, érzelmi megrázkódtatást, anyagi kárt okozott számára, büntetőeljárásra vonatkozó adatok (eljáró hatóság megnevezése, ügyszám, a foganatosított büntetőeljárási intézkedések, vádemelés megtörténte, elhalasztása, mellőzése, a kérelmező büntetőeljárási pozíciója, az ügyben volt-e/van-e folyamatban közvetítői eljárás)

Adatkezelésre jogosultak helyi önkormányzat képviselő-testülete, a gyámhatóság, a gyermekjóléti alapellátást és gyermekvédelmi szakellátást nyújtó szolgáltatás, intézmény fenntartója, vezetője, a helyettes szülő, nevelőszülő, a gyermekjogi képviselő, a betegjogi képviselő, az ellátottjogi képviselő, az áldozatsegítés és a kárenyhítés feladatait ellátó szervezetek, a gyermekvédelmi szakértői bizottság

Adatkezelés további jogosultjai A gyermek, a szülő/törvényes képviselő személyazonosító adatai, egészségi állapotára, vagyoni viszonyaira vonatkozó adatok továbbíthatók a szociális hatáskört gyakorló szervnek a szociális ellátás megállapítása, a rendőrségnek, az ügyészségnek, a bíróságnak, az igazságügyi szakértőnek bűnüldözés és bűnmegelőzés, illetve bírósági eljárás lefolytatása, a külföldi hatóságnak, illetve bíróságnak családi jogállás, gyermektartás, kapcsolattartás, gyámság, örökbefogadás, a gyermek érdekében tett ideiglenes intézkedés, valamint a gyermek jogellenes külföldre vitelének megszüntetése, a minisztériumnak, a gyermekvédelmi ágazati irányítási tevékenység és a külön jogszabályban meghatározott központi hatósági feladatok ellátása céljából.

Iratbetekintési jog A gyermek szülője/törvényes képviselője a szolgáltató/intézmény vezetőjénél kérelmezheti, hogy betekinthessen a gyermekvédelmi nyilvántartásnak a gyermek vonatkozásában kitöltött adatlapjaiba, valamint a gyermekjóléti szolgálatnál keletkezett, illetve részére megküldött, a gyermekkel kapcsolatos iratba. Az iratokról kivonat vagy másolat kérhető.

Iratbetekintési jog Az érintett írásbeli hozzájárulása hiányában nem lehet betekinteni a másik szülőre vonatkozó, különleges adatot tartalmazó iratba, kivéve, ha az a gyermek érdekében kezdeményezett, a gyermek védelembe vételére vagy átmeneti nevelésbe vételére irányuló gyámhatósági eljárás, a gyermek elhelyezésének megváltoztatására irányuló bírósági eljárás megindításához elengedhetetlenül szükséges.

Iratbetekintési jog Az intézményvezető és a családgondozó a gyermek és az őt nevelő szülő, vagy más törvényes képviselő tartózkodási helyére vonatkozóan megtagadhatja a szülő tájékoztatását, illetve korlátozhatja a szülő iratbetekintési jogát, ha a szülő ellen gyermeke vagy a gyermeket nevelő másik szülő sérelmére elkövetett bűncselekmény miatt büntetőeljárás van folyamatban, annak jogerős befejezéséig, a szülő ellen gyermeke vagy a gyermeket nevelő másik szülő sérelmére elkövetett külön törvényben meghatározott hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható ideiglenes megelőző távoltartó határozat vagy megelőző távoltartó határozat iránti eljárás van folyamatban, a távoltartás időtartamáig.

A gyermekjóléti szolgálat és a szakellátás kapcsolata Felhasznált kép forrása: Internet

Alapvetés A gyermeknek joga van örökbefogadó családban vagy más, családot pótló ellátás formájában a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodást helyettesítő védelemhez.

„Egy gyermek élete olyan, mint egy papírlap, Felhasznált kép forrása: Internet melyen minden arra járó nyomot hagy.” /kínai közmondás/

Tervezés Felhasznált kép forrása: Internet

Elhelyezési értekezlet Célja Elhelyezési javaslat kialakítása (egyéni elhelyezési terv) Résztvevői (meghívandók) Gyermek, szülő, illetékes gyermekjóléti szolgálat, javasolt gondozási hely képviselői, (gyermekjogi képviselő) Javaslat formája Gyermekvédelmi nyilvántartás adatlapjai (TESZ-1, TESZ-2)

Egyéni elhelyezési terv megküldése A nevelésbe vételről, gondozási hely megváltoztatásáról, kapcsolattartás módosításáról rendelkező gyámhivatali határozatban elfogadott egyéni elhelyezési tervet a TGYSZ megküldi a gondozási helynek, a gyermekjóléti szolgálatnak.

Feladatok meghatározása Minden esetben olvassuk végig az adatlapot, különös tekintettel a ránk vonatkozó feladatokra, csak ezt követően írjuk alá!

Feladatok meghatározása A gyermekjóléti szolgálat a családból kiemelt gyermek visszahelyezését segítő családgondozást a gyámhivatal által elfogadott egyéni elhelyezési terv alapján teljesíti. Családgondozói részvétel fontossága az elhelyezési értekezleten (aláírással hitelesítés) A tervben általában feltüntetett feladatok a hivatalos ügyek intézésének segítése, életvezetési tanácsadás, munkahelykereséshez történő segítségnyújtás, kapcsolattartáshoz történő segítségnyújtás, családlátogatás.

Feladatok meghatározása A gyermekjóléti szolgálat felelősségi körébe sorolják a gyermekkel való kapcsolattartás szervezését, az azzal kapcsolatos felkészítést, a normakövető életvitel folytatása érdekében a szociális problémamegoldó képességek fejlesztését, életvezetési tanácsadást, a nevelési ismeretek, készségek fejlesztése terén a gyermeki szükségletek és a szülői kompetenciák, feladatok megismertetését, a gyermekvédelmi szakemberekkel való együttműködés tekintetében a tájékoztatást, tanácsadást, ellenőrzést.

Feladatok meghatározásának elsődleges célja A hazagondozási folyamat megtervezése.

A gondozási hely meglátogatása A nevelésbe vételt követően a családgondozó a gyermeket gondozási helyén az elhelyezését követő két hónapon belül felkeresi, és tájékozódik beilleszkedéséről, a gyermek látogatásának lehetőségeiről. A nevelésbe vétel időtartama alatt a családgondozó folyamatosan kapcsolatot tart a gyermekotthon, a nevelőszülői hálózat, a területi gyermekvédelmi szakszolgálat családgondozójával.

A szakellátás családgondozójának látogatása A családgondozó a gyermek befogadását követően két hónapon belül személyesen felkeresi a gyermek egyéni elhelyezési tervében megjelölt szülőt vagy más hozzátartozót, az illetékes gyermekjóléti szolgálatot. A nevelésbe vétel időtartama alatt A családgondozó folyamatosan kapcsolatot tart az illetékes gyermekjóléti szolgálattal.

„Macis” lapok Felhasznált kép forrása: Internet

Nevelésbe vétel felülvizsgálata Előkészítés Gyámhivatali megkeresésre Nevelésbe vételi határozatban rögzített határidő betartásával megkeresés nélküli megküldés Gondozási hely kérésére előzetes tájékoztatás

Nevelésbe vétel felülvizsgálata GYSZ-8 adatlap célja NM rendelet 2/A. § (1) bekezdés Cél, hogy biztosítsa a gyermekek élethelyzetének feltárását, sorsának megtervezését, végigkísérését.

Nevelésbe vétel felülvizsgálata GYSZ-8 adatlap tartalma Az I. pont: családdal, gyermekkel történt megbeszélések, találkozások, intézményekkel, személyekkel történt konzultáció Dátum Kivel Hol, milyen módon

Nevelésbe vétel felülvizsgálata GYSZ-8 adatlap tartalma A II. pont: szülői kapcsolattartás alakulása módja, rendszeressége kapcsolattartás tapasztalatai intézménytől, családgondozótól a jogosult szülő milyen támogatást kapott módja, formája megfelelt-e a szülőnek, segítette-e a kapcsolattartást szükséges-e a módosítás f) alpont: elemezze a szülő-gyermek kapcsolatának alakulását (kül. tek. a gondozási-nevelési feladatokra) (az esetleges későbbi hazagondozás szempontjából – tekintet nélkül a hazagondozás jelen idő szerinti esetlegesen csekély realitására – lényeges, hogy a családgondozó a szükséges információk beszerzését követően meg tudja fogalmazni, hogyan alakult a szülő-gyermek kapcsolattartás)

Nevelésbe vétel felülvizsgálata GYSZ-8 adatlap tartalma A III. pont: Információk azokról, akikhez a gyermek hazagondozható Felülvizsgálat idején aktuális állapot rögzítése (egészségi állapot, munka, anyagi és lakáskörülmények, család külső kapcsolatai) Bekövetkezett változások rögzítése - háztartásszervezési, életmódbeli, életvezetési változás - a család állapota, dinamikájának alakulása

Nevelésbe vétel felülvizsgálata GYSZ-8 adatlap tartalma A IV. pont: Következtetések, javaslatok Szükséges-e a nevelésbe vétel fenntartása? Válaszát indokolja is meg! Szükség van-e az „Egyéni elhelyezési terv” módosítására, ha igen, miért? Javaslat! GYSZ-7 adatlap szükséges módosításai (családi kapcsolatok, családgondozás) Szükség van-e a gyermek elhelyezésének megváltoztatására? Ha igen, miért? Javaslat! A helyzetértékelést végző egyéb javaslata (öbf.)

Az örökbefogadás előkészítése Felhasznált kép forrása: Internet

Örökbefogadhatóvá nyilvánítás A gyámhatóság az átmeneti nevelésbe vett gyermeket örökbefogadhatónak nyilvánítja, ha a szülő gyermekével önhibájából egy éve nem tart rendszeres kapcsolatot, életvitelén, körülményein nem változtat, és emiatt az átmeneti nevelés nem szüntethető meg.

Örökbefogadhatóvá nyilvánítás A gyámhatóság az átmeneti nevelésbe vett gyermeket örökbefogadhatónak nyilvánítja abban az esetben is, ha a szülő lakó- és tartózkodási helyét az új lakó- és tartózkodási helye hátrahagyása nélkül megváltoztatja, melynek felderítésére irányuló intézkedések fél éven belül nem vezetnek eredményre, vagy a szülő fél éven át gyermekével semmilyen formában nem tart kapcsolatot.

Örökbefogadhatóvá nyilvánítás Az örökbefogadhatónak nyilvánítás szempontjából nem tekinthető rendszeres kapcsolattartásnak a levélírás, a telefonhívás, a csomagküldés és a gyámhatóság határozatában szabályozottól jelentősen eltérő évenkénti egy-két látogatás.

Nevelésbe vétel felülvizsgálata GYSZ-8 adatlap tartalma A nevelésbe vételt követő időszakot illetően fontos, hogy a féléves/éves helyzetértékelést rögzítő GYSZ-8 adatlapból kitűnjön: a gyermekvédelmi gondoskodás fennállásának időtartama alatt miben mutatkozik a családgondozói tevékenység.

Nevelésbe vétel felülvizsgálata GYSZ-8 adatlap tartalma Összhang az adatlap belső tartalmában III. egység i) alpontja: A szülő gyermekjóléti szolgálat családgondozójával való együttműködésének a bemutatása Pl.: ‘az anya minden hónapban felkeresi a gyermekjóléti szolgálatot, negyedévente otthonában felkeresik’. AZONBAN: Az I. pont: a családdal/gyermekkel történt megbeszélések, találkozások felsorolása a vér szerinti anya otthonában 2012. április 11. és 2012. szeptember 27. napja között egy alkalommal jelent meg a családgondozó.

Családlátogatások Egyeztetett látogatások amikorra a látogatást tervezte volna a családgondozó, a szülő jelezte – több esetben – hogy az időpont mégsem megfelelő, ajánlotta, hogy majd értesíti a családgondozót, mikor alkalmas a látogatása. Bejelentés nélküli látogatások a szülő távolléte miatt nem vezet eredményre, a családgondozó rögzítheti, hogy megkísérelte a kapcsolatfelvételt, a valós élethelyzet megtapasztalása a családnál, informálódás a szülő, a család mindennapi életviteléről, észlelt, családon belüli működési zavar vagy egyéb tényező kiküszöbölésére családgondozási teendők megtétele.

Együttműködés – segítségnyújtás - kompetenciahatárok Felhasznált kép forrása: Internet

Együttműködés – segítségnyújtás - kompetenciahatárok GYSZ-8 adatlap funkciója a gyermekjóléti szolgálat által a nevelésbe vett gyermek felülvizsgálata érdekében végzett helyzetértékelés rögzítése Az adatlap továbbítása: a gyámhivatalnak a területi gyermekvédelmi szakszolgálatnak a gyámnak

Együttműködés – segítségnyújtás - kompetenciahatárok

Együttműködés – segítségnyújtás - kompetenciahatárok „GH-3” Az adatlap funkciója: a nevelésbe vett gyermeket gondozó személy, intézmény felülvizsgálat előtti beszámolója. Az adatlap kitöltője: a nevelőszülő a nevelőszülő tanácsadóval együtt vagy a gyermeket gondozó intézmény. Az adatlap továbbítása: felülvizsgálat esetén a gyámhivatal és a gyermekjóléti szolgálat részére.

Együttműködés – segítségnyújtás - kompetenciahatárok A településeken élő nevelőszülők megkeresése, tanács/ információ kérés egyes jogosultságokra, juttatásokra vonatkozóan a segítő szándék mellett fel kell hívnia a nevelőszülő figyelmének felhívása arra, hogy a nála nevelkedő, nevelésbe vett gyermekek esetében – különösen ellátással kapcsolatos kérdésekben – először nevelőszülői tanácsadójához kell fordulnia. Emellett a szakmai kapcsolatok erősítése érdekében családgondozói kapcsolatfelvétel a tanácsadóval és tájékoztatás arról, ha a családgondozó tanácsot adott az érintett nevelőszülőnek.

Engedély nélküli eltávozás A gondozási hely kapcsolatfelvétele a gyermekjóléti szolgálattal engedély nélküli eltávozással kapcsolatban Családlátogatás Gondozási hely értesítése a gyermek megtalálása esetén

Családgondozói munkát is érintő változások 2014. január. 1-től Felhasznált kép forrása: Internet

A gyermekvédelmi gyám vér szerinti családdal kapcsolatos feladatai Kirendelését követő 30 napon belül felveszi a kapcsolatot a gyermek szüleivel, fenntartja azt a gyermekvédelmi gondoskodás időtartama alatt, illetve a nevelésbe vétel megszüntetését követő 3 hónapig, együttműködik a gyermekjóléti szolgálattal a vér szerinti család helyzetének megismerése érdekében

A gyám és a gyermek elhelyezése A gyermekvédelmi gyámot 2014. január 1. után sem illeti meg a gyermek elhelyezésének joga, de a gyermeket súlyos veszélyeztetettsége miatt másik, biztonságos gondozási helyre viheti, egyidejűleg értesítve a gyámhatóságot, és kérve a gondozási hely megváltoztatását.

A nevelőszülői gyámság egyes gyámi feladatok ellátására a gyermekvédelmi gyám kezdeményezésére ha már legalább 2 éve háztartásában neveli a gyermeket nincs folyamatban eljárás a nevelésbe vétel megszüntetésére a nevelőszülő vállalja a gyermek törvényes képviseletének ellátását

Nevelőszülő által ellátható törvényes képviseleti feladatok eljár a gyermek személyes okmányainak beszerzése érdekében kéri a gyermek közgyógyellátásra való jogosultságának megállapítását kéri a gyermek tartózkodási engedélyének meghosszabbítását törvényes képviselőként nyilatkozatot tesz a gyermeken végzendő egészségügyi beavatkozásokhoz eljár a gyermek iskolai beíratása, tanulói jogviszonyának, magántanulói jogállásának létesítése, megszüntetése ügyében

Változások a nevelésbe vétel felülvizsgálatának rendszerében A gondozási helyet meghatározó döntés jogerőre emelkedését követő első 2 évben – félévente Kivéve: nevelésbe vétel megszüntetése, családbafogadás, örökbefogadás előkészítése zajlik, vagy per van folyamatban a gyermek elhelyezése vagy a szülői felügyeleti jog megszüntetése iránt

Változások a nevelésbe vétel felülvizsgálatának rendszerében A gondozási helyet meghatározó döntés jogerőre emelkedését követő 3. évtől – évente Kivéve: ha a gyermek betöltötte a 9. évét: kétévente

Változások a nevelőszülői ellátásban Befogadó szülő: Helyettes szülő Nevelőszülő Különleges nevelőszülő Speciális nevelőszülő

Befogadó szülő Saját háztartásában nyújt átmeneti vagy tartós jelleggel teljes körű ellátást a befogadott gyermeknek/fiatal felnőttnek

Változás a nevelőszülővé válás kritériumaiban 24. életév betöltése, cselekvőképesség, büntetlen előélet, képzésben részvétel, személyisége, egészségügyi állapota alapján alkalmas kiegyensúlyozott fejlődés biztosítására, hazagondozás, örökbefogadás támogatására, gondozásába helyezett gyermeknél legalább 18 évvel idősebb és életkora alapján alkalmas a gyermek, fiatal felnőtt életkori szükségleteiből adódó feladatok ellátására

Változás az ellátottak létszámában 2013. dec. 31-ig Nevelőszülő: Saját gyermekkel együtt legfeljebb 4 fő 2014. jan. 1-től Nevelőszülő: Saját gyermekkel együtt legfeljebb 6 fő Csökkenteni kell a gyermeklétszámot különleges, illetve speciális ellátási szükségletű gyermek ellátása esetén a speciális, különleges nevelőszülőknél meghatározott szabályok szerint.

Változás az ellátottak létszámában 2013. dec. 31-ig Speciális hivatásos nevelőszülő: Saját gyermekkel legfeljebb 3 fő, de legfeljebb 2 lehet speciális szükségletű 2014. jan. 1-től Saját gyermekkel együtt legfeljebb 6 fő DE: az elhelyezhető gyermekek számát minden speciális ellátási szükségletű gyermek ellátása esetén 1 fővel, 2 fő speciális ellátási szükségletű gyermek után 2 fővel kell csökkenteni.

Változás az ellátottak létszámában 2013. dec. 31-ig Különleges hivatásos nevelőszülő: Saját gyermekkel együtt legalább 3, legfeljebb 5 fő, de Legfeljebb 2 lehet különleges szükségletű. 2014. jan. 1-től Különleges nevelőszülő Saját gyermekkel együtt legfeljebb 6 fő 1-2 fő különleges ellátási szükségletű gyermek ellátása esetén, az elhelyezhető gyermekek számát 1 fővel, 3-4 különleges ellátási szükségletű gyermek ellátása esetén, az elhelyezhető gyermekek számát 2 fővel kell csökkenteni.

Eltérés a főszabálytól Gyvt. 54. § (10) bek. Indokolt esetben, így különösen testvérek együttes elhelyezésénél, a nevelőszülő kérelmére vagy beleegyezésével a jogszabályban meghatározott gyermeklétszámtól – a gyermek érdekében – el lehet térni.

dr. Képíró Angéla gyermekvédelmi szakreferens Köszönöm a figyelmet! Felhasznált kép forrása: Internet dr. Képíró Angéla gyermekvédelmi szakreferens