2013. JÚNIUS 6. Gyermekjóléti Szolgálatok Szakmai Napja.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Tájékoztatás a települési önkormányzat jegyzőjének mint I
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi alapellátás
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyermekjóléti Szolgálatok Szakmai Napja június 6.
Magyar Államkincstár ügykörei: családtámogatás, fogyatékosügy
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A kapcsolattartás szabályozása
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
A kapcsolattartás útvesztőiben
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Szabálysértési méltányossági kérelem
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Szerző: Dr. Lantai Csilla
Az emberi élet, a nemi és családi kapcsolatok, valamint a természet új Btk. szerinti védelme január 10. dr. Tisza-Papp Judit, főosztályvezető-helyettes.
Szociális ellátás a településeken - család- és gyermekvédelem -
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
„Az igazolatlan iskolai hiányzásokkal összefüggő gyámhatósági
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főbb szociális, gyámügyi jogszabályváltozások 2011.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
Támogatott döntéshozatal
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
Speciális gyermekvédelem
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
A Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság módszertani munkájának bemutatása Szakmai nap,Szedres 2013.szeptember 26. Hajnal Renáta Módszertani főosztály.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
a gyermekvédelem rendszerében Megelőző pártfogás szakmai nap
Szarvák Mónika Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya
Családtámogató ellátások
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
2014. február 25.. valamennyi gyermekvédelmi szerv (alapellátást, szakellátást nyújtó intézmények, gyámhatóságok ) érintett és van tennivalója teljes.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A helyettes szülői ellátás működése
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

2013. JÚNIUS 6. Gyermekjóléti Szolgálatok Szakmai Napja

”JOGI FRISSÍTŐ” – A GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLATOKAT ÉRINTŐ AKTUÁLIS JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK dr. Halász Anett gyermekvédelmi szakreferens

Járások

218/2012. (VIII.13.) Korm. Rendelet 1. számú melléklete a járások illetékességi területeinek meghatározásáról

Jegyző Járási hivatal Anyakönyvi ügyek Állampolgársági ügyek Helyi adók Hagyatéki eljárás Birtokvédelmi ügyek Nem alanyi jogon járó szociális ellátások: ápolási díj, közgyógyellátás, lakásfenntartási támogatás stb. Okmányirodai szolgáltatások: Lakcímnyilvántartás, személyazonosító igazolvány, útlevél, gépjárművezetői engedély, egyéni vállalkozói igazolvány, stb. Országos illetékességgel A hatáskör alakulása egyéb ügyekben

Jegyző Járási gyámhivatal A gyámhatósági ügyekben megkeresésre környezettanulmányt készít Megállapítja a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát Kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra való jogosultságát, Megállapítja az óvodáztatási támogatásra való jogosultságot. A városi gyámhivatal eddig gyakorolt hatáskörei, Ideiglenes hatályú elhelyezés, Védelembe vétel és megszüntetése, A családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásáról való döntés, Az iskoláztatási támogatás folyósításának szüneteltetéséről való döntés. Hatáskör gyakorlása a gyámhatósági ügyekben

Járási hivatal szakigazgatási szervei: Gyámhivatalok Munkaügyi kirendeltségek Körzeti földhivatalok Állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatalok Népegészségügyi szervek (ÁNTSZ-ek)

Kormányablakok végére az okmányirodák bázisán kerül kialakításra a kormányablak-rendszer Célja: az egyablakos ügyintézés biztosítása az ügyfelek számára. Több mint 2000 ügyben lesz lehetőség a kormányablakhoz fordulni, ahol ezek elintézésére a következő módok szerint történhet majd: - csupán tanácsadás - el lehet indítani az ügyet, a kérelmet le lehet adni és a kormányablak 1 munkanapon belül intézkedik arról, hogy az a hatáskörrel rendelkező illetékes hatósághoz kerüljön - ténylegesen el lehet intézni a kormányablaknál - azonnal meg is tudnak oldani és elintézni a kormányablakban.

Anyakönyvi eljárások elektronikussá válása Az október 1-jén kialakult anyakönyvezési rendszert július 1-jétől felváltja az egységes szerkezetű, az egész országra kiterjedő elektronikus anyakönyvezés. Az adatok nyilvántartása nem anyakönyvi események alapján, hanem személyhez kötötten történik majd, így egyféle anyakönyv váltja fel a jelenlegi négyféle (születési, házassági, bejegyzett élettársi kapcsolati, halotti) anyakönyvet. A továbbiakban egy adott személy valamennyi anyakönyvi eseményéhez kapcsolódó adatok egy helyen lesznek megtalálhatók. Az elektronikus anyakönyvi nyilvántartás részévé válik az apai elismerő nyilatkozatok nyilvántartása.

Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság

A Nemzeti Család és Szociálpolitikai Intézet keretein belül működő Módszertani Főigazgatóság új szervezeti keretek között működik január 1-jétől. A Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságról szóló 316/2012. (XI.13.) Korm. Rendelet értelmében a Főigazgatóság látja el országos ellátási területtel a szociális, illetve gyermekjóléti, és gyermekvédelmi módszertani feladatokat. A Főigazgatóság Módszertani Főosztályának elérhetőségei: 1132 Budapest, Visegrádi utca 49. Tel.: (061) A Módszertani Igazgatóság szervezeti egységeként működő Országos Gyermekvédelmi Szakértői Bizottság szintén a Főigazgatóság keretei között látja el tevékenységét január 1-től.

2013. ÉVI V. TÖRVÉNY Új Polgári Törvénykönyv

Jelentősége: - kiterjeszti a szabadságjogokat, - megerősíti az egyén önrendelkezési jogát Rendkívüli változása: a családjogi törvény beépül, Családjogi Könyv fejezet címmel Részei: I. I. Alapelvek II. II. Házasság III. III. Élettársi kapcsolat IV. IV. Rokonság V. V. Gyámság Alapelvek  A házasság és a család védelme  A gyermek érdekének fokozott védelme  A házastársak egyenjogúságának elve  A méltányosság és a gyengébb fél védelme

Szülői felügyelettel kapcsolatos legfontosabb változások a Családjogi Könyvben  Közvetítői eljárás igénybe vétele, és hivatalból elrendelhetősége  Fő szabály a szülői felügyeleti jog közös gyakorlása, melynek korlátai: - a gyermek kiegyensúlyozott életvitelének biztosítása - azonnali intézkedést igénylő esetben a szülő azonnali döntési joga  Szülői felügyeleti jogok gyakorlásának módjai: - megoszthatóak a szülői felügyeleti jogok és kötelességek vagy - megállapodás azok egyik szülő általi teljes körű gyakorlásáról  A „gyermekelhelyezés” kifejezés elhagyása, helyébe a „szülők között a szülői felügyeleti jogok rendezéséről” dönt a bíróság  Apaság vélelmének megdöntése nemperes eljárásban

Kapcsolattartás szabályainak változása  gyermeki jogként kezeli, korlátozni csak kivételesen indokolt esetben lehet  törvényi szinten rendezi az ún. felügyelt kapcsolattartás lehetőségét  mediáció igénybevétele. A kódex további újításai:  megszűnik a gyermektartásdíj százalékos megállapítása, a tartásdíjat határozott összegben kell megállapítani és ha a bíróság indokoltnak tartja, rendelkezhet a tartásdíj éves automatikus emeléséről, indexálásáról  bevezeti a gyermekvédelmi gyámság intézményét

Gyermekvédelmi gyámság a gyermekvédelmi törvényben január 1-jétől Fogalma: olyan szakember, aki - képviseli a gyermek érdekét, elősegíti jogainak gyakorlását, - megismeri a gyermek véleményét és közvetíti azt az ellátást nyújtó szolgáltató, intézmény, ill. a gyermek ügyeivel foglalkozó hatóságok felé, - ellátja a gyermek törvényes képviseletét és jogszabályban meghatározott ügyekben eljárást kezdeményez. Feladata: a gyermek gondozása és nevelése, a gyermek törvényes képviselet illetve a gyermek vagyonának kezelése Kirendelésének esetei: - ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél, gyermekotthonban vagy más bentlakásos intézményben helyezte el a gyermeket, és pert indított a szülői felügyelet megszüntetése iránt, - a gyermek szülei hozzájárultak a gyermek ismeretlen személy által történő örökbefogadásához, - átmeneti vagy tartós nevelésbe vette a gyermeket. A gyermekvédelmi gyám és a nevelőszülő kötelező együttműködése

Befogadó szülők a gyermekvédelmi törvényben január 1-jétől  a gyermekvédelmi szakellátásba december 31-ét követően bekerült, és 12. életévét be nem töltött gyermeket befogadó szülőnél kell majd fő szabály szerint elhelyezni, kivéve, ha a gyermek tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos, vagy a testvéreket nem lehet együttesen befogadó szülőnél elhelyezni, vagy más okból szükséges az intézményes elhelyezés biztosítása  átmeneti vagy tartós jelleggel saját háztartásában nyújt teljes körű ellátást a befogadott gyermekeknek, illetve fiatal felnőtteknek  Befogadó szülő: a helyettes szülő, a nevelőszülő, a speciális nevelőszülő és a különleges nevelőszülő. A befogadó szülő a tevékenységét nevelőszülői vagy helyettes szülői hálózat keretében végzi  Foglalkoztatási jogviszony keretében látják el a nevelőszülői feladatokat, mely szolgálati időre jogosít.

 Nevelőszülő segítése gyermekgondozó alkalmazásával A működtetőnek gondoskodnia kell gyermekgondozó alkalmazásáról, ha -- ha a nevelőszülő egyidejűleg legalább öt gyermek teljes körű ellátását biztosítja, - a speciális nevelőszülő segítéséről a nála elhelyezett gyermekek számától függetlenül, - a különleges nevelőszülő segítéséről, ha a különleges nevelőszülő egyidejűleg legalább három különleges ellátási szükségletű gyermek teljes körű ellátását biztosítja, -gyermekszámtól függetlenül a nevelőszülő szabadsága, betegsége vagy egyéb akadályoztatása esetén.  Átmeneti és tartós nevelésbe vétel fogalombeli összevonása által létrejön a „nevelésbe vétel”.

Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet a gyermekvédelmi törvényben  A gyermekvédelmi törvényben gyermeki jogként kerül megfogalmazásra: „A hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeknek joga van ahhoz, hogy fokozott segítséget kapjon a fejlődését hátráltató körülmények leküzdéséhez és esélyeinek növeléséhez.”  Fogalmának kibővítése: (Gyvt. 67/A. § (1)-(2) bekezdés) meghatározó tényezők: a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságon kívül - a szülő, a családbafogadó gyám (a továbbiakban: gyám) alacsony iskolai végzettsége, - szülő, gyám alacsony foglalkoztatottsága, - az elégtelen lakáskörülmények, - a szegregátumnak nyilvánított lakókörnyezetben élés ténye. Amennyiben a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságon kívül egy további feltétel megléte megállapítható, az a hátrányos helyzet, ha két további feltétel megvalósul, az a halmozottan hátrányos helyzet fennállását jelenti. Önmagában megalapozza a halmozottan hátrányos helyzet tényét, ha -a nevelésbe vétel, - az utógondozói ellátásban részesülő és tanulói vagy hallgatói jogviszonyban álló fiatal felnőtt.

2013. JÚLIUS 1. Büntető törvénykönyvről szóló évi C. törvény

Leglényegesebb változása, a büntethetőség általános alsó korhatára továbbra is a 14. életév betöltése, de az - emberölést, - életveszélyt, vagy halált okozó testi sértést, - rablást, - illetve kifosztást elkövető, a 12. életévüket betöltött gyermekek is büntethetőek lesznek ezután, ha képesek belátni tettük következményeit.  Gyermekek büntetőjogi védelme erőteljesebben érvényesül  Külön tényállás a gyermekprostitúció kihasználása  A kiskorú veszélyeztetése tényállást három külön tényállásra bontja: - kiskorú veszélyeztetése, a kiskorú érzelmi fejlődésének veszélyeztetése is bűncselekmény lesz - kapcsolattartás akadályozása - kényszermunka, a gyermekmunka önálló tényállásban nevesítése  Emberölésnek minősül majd, ha az elkövető 14. életévét be nem töltött, vagy akaratnyilvánításra képtelen személyt öngyilkosságra rábír.

 Akik kiskorúak sérelmére követnek el szexuális jellegű bűncselekményeket, el lehet majd tiltani minden olyan foglalkozástól, tevékenységtől, amelyek gyermekek, fiatalok felügyeletével, gondozásával vagy nevelésével függ össze.  Elévülés változása: a kiskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények esetén a sértettnek a 18. életévnek betöltése után is lehetősége és megfelelő ideje – 5 év – lesz a feljelentés megtételére  Új tényállásként létrejön a szexuális erőszak, amely összevonja az erőszakos közösülés és a szemérem elleni erőszak hatályos Btk. szerinti tényállásokat  Minősített eset lesz a 18. életévét be nem töltött sértett sérelmére elkövetett szexuális erőszak, szemben az eddig hatályos törvénnyel

 változása a büntető tárgyú törvények mellett a jogterülettel érintett más jogszabályokra is kiterjed,  Gyvt-ben a „fiatalkorú” fogalmának változása: „Fiatalkorú” az a személy, aki a szabálysértés elkövetésekor a 14. életévét, bűncselekmény elkövetésekor a 12. évét június 30-át megelőzően elkövetett bűncselekmény esetén a 14. évét- betöltötte, de a 18. évét még nem.  a gyermekvédelmi rendszerben foglalkoztatott személyekkel szemben a 11/A. § (8) bekezdésében meghatározott kizáró okok felsorolásának módosulása július 1-jétől

 évben 35 gyerekház kezdte meg működését országszerte

Gyermekvédelmi törvényben január 1-vel gyermekjóléti alapellátásként nevesítése  Célcsoport: a leghátrányosabb helyzetű településeken és településrészeken élő 0-5 éves gyermekek és szüleik, a helyi közösségek, szakemberek és intézmények  Cél: szocio-kulturális hátrányokkal küzdő, elsősorban hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek egészséges fejlődésének biztosítását támogató, fejlődési lemaradást kompenzáló, szülői kompetenciákat erősítő, a szülő és különösen az óvodáskort el nem ért gyermek számára együttesen biztosít társadalmi felzárkóztatást segítő szolgáltatásokat  Elsődleges célja a gyermekek fejlesztése és támogatása, a szülők támogatása a gyermeknevelés és munkavállalás területein

Jellemzői:  Rendszeres napi nyitva tartás mellett a gyermek és szülő számára programok biztosítása  A gyermek fejlődését szakemberek segítik és követik  mindenki számára nyitott, de középpontban a hátrányos helyzetben élő gyermek áll  Ingyenes szolgáltatások nyújtása  Helyi igényekhez való rugalmas alkalmazkodás Együttműködés különösen  A gyermekjóléti szolgálattal  Védőnői szolgálattal  Óvodával  Egyéb gyermekintézményekkel  Szükség esetén a jelzőrendszer egyéb tagjaival. Gyermekházak Bács-Kiskun Megyében:  Szivárványsziget Gyerekház Katymár  Nyitnikék Gyerekház Jánoshalma

A gyermekvédelmi törvény személyi hatálya Gyvt. 4. § (1) bekezdés szerint a törvény hatálya kiterjed I. - magyar állampolgár, - letelepedett, - bevándorolt, - befogadott jogállású, - menekültként elismert, - oltalmazottként elismert, - hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire. II. Szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik III. 18. Életévét be nem töltött menedékjogi kérelmet benyújtó külföldi gyermekre, aki nagykorú személy kísérete nélkül lépett Mo. területére, vagy a belépést követően maradt felügyelet nélkül, mindaddig amíg ilyen személy felügyelete alá kerül

IV. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében fentieken túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak Mo. területén jogszerűen tartózkodó gyermekeire. (EU tagállamai; Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes más állam, Izland, Liechtenstein, Norvégia; Svájc) V. Mo. területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezésnek, vagy az eseti gondnok kirendelésének az elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna. VI. Kettős állampolgárságú gyermekek esetében Mo. területén a magyar állampolgárra irányadó, tehát e törvény szabályait kell alkalmazni.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!