A helyi önkormányzatok feladatai a települési esélyegyenlőségi programmal kapcsolatban készítette: Burkáné dr. Nagy Beáta.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
Életkor és diszkrimináció
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
1 Esélyegyenlőségi Terv a Paksi Atomerőmű Zrt-nél Készítette: Schwarcz Anita HUFO.
Esélyegyenlőség Integráció A települési és intézményi közoktatási intézkedési tervek elkészítésének szükségessége Tájékoztató nap Budapest, május.
általános főig. helyettes
Közigazgatási alapismeretek
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
HELYI VIDÉKFEJLESZTÉSI STRATÉGIA FELÜLVIZSGÁLATA 2013.
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Baranya Megyei Önkormányzat
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Az anyakönyvi igazgatás
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Helyi esélyegyenlőségi programok felülvizsgálata
A MARCALI JÁRÁSI FELZÁRKÓZÁSI KEREKASZTAL ÜLÉSEINEK MUNKARENDJE.
„Területi együttműködést segítő programok kialakítása az önkormányzatoknál a konvergencia régióban” ÁROP - 1.A Marcali város önkormányzata.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Helyi esélyegyenlőségi programok Időközi konferencia július 9.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Önkormányzat és állam.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Esélyegyenlőség a Szent István Egyetemen
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Előadás másolata:

A helyi önkormányzatok feladatai a települési esélyegyenlőségi programmal kapcsolatban készítette: Burkáné dr. Nagy Beáta

Jogszabályi háttér Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (Ebktv.)– módosítása 2009. évi CIX. Tv -63/A § 118/2010. (IV. 16.) Korm. rend. Az esélyegyenlőségi szakértők képzési követelményeiről 119/2010. (IV. 16.) Korm. rend. Az Országos Esélyegyenlőségi Szakértői Névjegyzékről 120/2010. (IV. 16.) Korm. rend. A helyi esélyegyenlőségi program elkészítésének szempontjairól Szociális és munkaügyi miniszter kiadásában: Szempontrendszer és Gyakorlati útmutató Helyi Esélyegyenlőségi Programok Megalkotásához Esélyegyenlőségi szakértői képzési követelmények Elérhetőség: www.afsz.hu (Út a munkához program menüpont) A Szempontrendszer és gyakorlati útmutató elérhető a főoldalról is. (Aktuális hírek)

Ebktv. 63/A § Megállapította: 2009 évi CIX. Tv. A helyi önkormányzat valamint a többcélú kistérségi társulás öt évre szóló esélyegyenlőségi programot fogad el, melyet két évente át kell tekinteni és szükség esetén felül kell vizsgálni. Hatályba lépés: 2010. május 1. Ha a többcélú kistérségi társulás programja egy kérdést már rendez (társulásba bevitt feladat tekintetében!), azt a települési programokban nem kell megjeleníteni.

Jelentősége a pályázatok szempontjából A helyi önkormányzat és a többcélú kistérségi társulás az államháztartás alrendszereiből, az európai úniós forrásokból, illetve a nemzetközi megállapodás alapján finanszírozott egyéb programokból származó, egyedi döntés alapján nyújtott, pályázati úton odaítélt támogatásban csak akkor részesülhet, ha a törvény rendelkezéseinek megfelelő, hatályos esélyegyenlőségi programmal rendelkezik! Előzményei:Az ÚMFT (Új Magyarország Fejlesztési Terv) közoktatási pályázatainál az OKM és az NFÜ érvényesítette, hogy csak integrált oktatást nyújtó intézmények részesülhetnek támogatásban. (2007) Minden település és intézmény közoktatási esélyegyenlőségi tervet készít. A tervezés a hátrányos helyzetűeket célozza (nem közvetlenül a romákat). A tervezés statisztikai adatokra tud támaszkodni: a hátrányos helyzetű illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket célozza. Ahol a hátrányos helyzetű gyerekek aránya meghaladja a 40%-ot, a terv az OKM felügyelte Educatio Kht. által megbízott közoktatási esélyegyenlőségi szakértő ellenjegyzésével válik hivatalossá. Az ÚMFT 2008. utáni városfejlesztési pályázatainál az SZMM és az NFÜ érvényesítette, hogy csak anti-szegregációs intézkedéseket tervező települések részesülhetnek támogatásban. (2008) Minden település integrált városfejlesztési stratégiát, annak részeként anti-szegregációs tervet készít. A tervezés a hátrányos helyzetűeket célozza. A tervezés statisztikai adatokra tud támaszkodni: az alacsony státuszú lakosságot célozza. A terv az SZMM felügyelte ESZA Kht. által megbízott településfejlesztési esélyegyenlőségi szakértő ellenjegyzésével válik hivatalossá. A leghátrányosabb helyzetű kistérségek programjában az OKM, az SZMM és az NFÜ érvényesítette, hogy olyan projekt-csomagok részesülhetnek támogatásban, amelyek csökkentik, de legalább is nem növelik a kistérségen belüli egyenlőtlenségeket. (2008-2009)

Figyelem! A helyi önkormányzatok jogi személyiséggel rendelkező társulása esetén a társulást alkotó minden önkormányzatnak rendelkeznie kell ilyen esélyegyenlőségi programmal!

Határidők Az előbbi rendelkezések a 2010. július 1.-ét követően meghirdetett pályázatokra vonatkoznak. A leghátrányosabb helyzetű kistérségekben levő (a Közép-Mo. régióban nincs ilyen, lsd. 48/2009 Korm. Rend.), valamint a húszezer lakos feletti települések esetében 2010. július 1-től, míg egyéb települések esetében 2011. január 1-től esélyegyenlőségi szakértőt kell bevonni a helyi esélyegyenlőségi program előkészítésébe, áttekintésébe, valamint a felülvizsgálatába. Az esélyegyenlőségi szakértő véleményét csatolni kell az elfogadott esélyegyenlőségi programhoz, annak áttekintéséhez, valamint felülvizsgálatához.

Már meglévő esélyegyenlőségi programok esetén Ha a helyi önkormányzat vagy társulás az Ebktv. 2010 április 30.-ig hatályos 63§ (5) bek. szerinti esélyegyenlőségi programot fogadott el, akkor a programot 2011. június 30.-ig kell felülvizsgálni és módosítani vagy új esélyegyenlőségi programot elfogadni.

Esélyegyenlőségi program tartalma Helyzetelemzés: a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok oktatási, lakhatási, foglalkoztatási, egészségügyi és szociális helyzetéről; Intézkedési terv: a helyzetelemzés alapján a problémák komplex kezelése érdekében megteendő intézkedések meghatározása Az intézkedési tervben meg kell határozni a végrehajtás felelősét, határidejét és a költségek forrását. A program készítése során gondoskodni kell a helyi önkormányzat egyéb fejlesztési terveivel, koncepcióival, valamint a közoktatási esélyegyenlőségi tervvel való összhang megteremtéséről.

Kire terjed ki a program? Hátrányos helyzetű csoportok különösen: (120/2010. (IV.16.) Korm. Rendelet szerint) Mélyszegénységben élők Romák Fogyatékos személyek Nők Az egyes felsorolt csoportok esélyegyenlőtlenségének csökkentésére irányuló intézkedések csak akkor mellőzhetők, ha egyértelműen megállapítható, hogy ilyen esélyegyenlőtlenség nincs jelent, vagy a helyi önkormányzat, illetve a többcélú kistérségi társulás hatáskörébe tartozó intézkedésekkel ez tovább nem csökkenthető.

A program elkészítése során kiemelt figyelmet kell fordítani: az egyenlő bánásmód követelményének érvényesülését segítő intézkedésekre az oktatás és a képzés során a jogellenes elkülönítés megelőzésére, az azzal szembeni fellépésre, továbbá az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításához szükséges intézkedésekre a közszolgáltatásokhoz, valamint az egészségügyi szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosításához szükséges intézkedésekre olyan intézkedésekre, amelyek csökkentik a hátrányos helyzetűek munkaerő-piaci hátrányait, illetve javítják foglalkoztatási esélyeiket. A fenti rendelkezéseket az Ebktv. 63/A § (3) bek tartalmazza. Részletes kifejtésük a módszertani útmutatóban található, amely lépésről lépésre végigvezet a fontosabb kérdéseken. Jobbára a szakértő fogja elvégezni, bár a döntés jogát meghagyja a tv. Az önkormányzatnak.

Az eljárás menete Szakértő kirendelése (FSZH) Szakértői helyzetelemzés Önkormányzat (kistérségi társulás) által elfogadott helyzetelemzés Intézkedési tervjavaslat (szakértő által) Esélyegyenlőségi program elfogadása (önkorm, kist.) Szakértői véleményezés Közzététel (esélyegyenlőségi programot és véleményt) Hatósági bizonyítvány (Egyenlő Bánásmód Hatóság) Megpróbáltam a célszerű eljárásrendet leírni. Több jogszabályban találhatók meg az elemei: Ebktv., és a 120/2010 (IV.16.) Korm. Rendelet a helyi esélyegyenlőségi program elkészítésének szempontjairól.

Szakértő kirendelése . A helyi önkormányzat vagy többcélú kistérségi társulás kérheti a Foglalkoztatási és Szociális Hivataltól (FSZH) FSZH nyolc munkanapon belül kirendeli az Országos Esélyegyenlőségi Szakértői Névjegyzékben szereplő szakértőt Nem lehet szakértő a helyi önkormányzat, többcélú kistérségi társulás esetén bármely önkormányzat polgármestere, alpolgármestere, képviselő-testületi tagja, jegyzője, bizottságának külső tagja, az önkormányzat által foglalkoztatott személy, valamint ezeknek közeli hozzátartozója, illetve akitől tárgyilagos szakvélemény nem várható el. Az esélyegyenlőségi szakértői névjegyzéket az FSZH vezeti. Elvileg az FSZH honlapján megtalálható (nekem még nem sikerült megnyitni. Jelenleg a képzésük, vizsgáztatásuk zajlik (szintén az FSZH-ban). Júl. 1. –ig várhatóan megteremtik a feltételeit a szakértő kirendelésének. Figyelem: szakértőt igénybe venni 2010.júl. 1.-től a 20.000. fő lakos feletti településeken kötelező, (régiónkban nincs leghátrányosabb helyzetű kategóriába sorolható kistérség); a többi települések ill.kistérségi társulások esetén 2011. jan. 1.-től kötelező szakértő igénybevétele; de ők is kérhetik az FSZH-tól szakértő kirendelését. Az ő esetükben ha van szabad kapacitás, akkor teljesíti az FSZH az igényt. A szakértő az FSZH-val áll szerződésben, és úniós forrásból kapja szakértői díját –legalábbis a jelenlegi állás szerint. (Nincs erről szó a jogszabályokban.)

Szakértői helyzetelemzés A szakértő helyzetelemzés során megállapítja, hogy a településen, a társulásban részt vevő településeken, illetve a megyében élő hátrányos helyzetű társadalmi csoportok, különösen a mélyszegénységben élők, romák, fogyatékos személyek és nők, a teljes lakossághoz viszonyítva milyen foglalkoztatási, képzettségi, szociális, lakhatási, területi, egészségügyi mutatókkal rendelkeznek és ezek alapján az adott település, a társulás, illetve a megye milyen esélyegyenlőtlenségi problémákkal küzd. A helyzetelemzés során a település, a többcélú kistérségi társulás és az adott közfeladat társulási formában történő ellátása esetén más társulás, illetve a megye sajátosságaihoz igazodó módszerrel jár el. A helyzetelemzés elkészítése során az esélyegyenlőségi szakértő felhasználja a KSH, a Foglakoztatási Szolgálat, a települsé a társulás , illetve a megye rendelkezésére álló nyilvántartások anonimizált adatait, valamint más rendlekzésére álló nyilvántartásokat.

Helyzetelemzés elfogadása A szakértői helyzetelemzés ismeretében a helyi önkormányzat, illetve a többcélú kistérségi társulás helyzetelemzést fogad el.

Intézkedési tervjavaslat Az elfogadott helyzetelemzés alapján a szakértő intézkedési tervjavaslatot készít az esélyegyenlőtlenségek csökkentésére.

A helyi esélyegyenlőségi program elfogadása A szakértő által előkészített tervjavaslat ismeretében a helyi önkormányzat, illetve a többcélú kistérségi társulás elfogadja a helyi esélyegyenlőségi programot. A helyi önkormányzat illetve a többcélú kistérségi társulás dönthet úgy, hogy a szakértő a helyzetelemzését és az intézkedési tervjavaslatát együtt készíti el.

A szakértői véleményezés A szakértő az elfogadott helyi esélyegyenlőségi programot abból a szempontból véleményezi, hogy alkalmas-e az esélyegyenlőtlenségek csökkentésére. Jelentősége: ha javaslattól eltérnek, utólagos kontrollt biztosít.

Közzétételi kötelezettség A helyi önkormányzat és a többcélú kistérségi társulás a helyi esélyegyenlőségi programot és a szakértői véleményt saját honlapján és az Egyenlő Bánásmód Hatóság honlapján közzéteszi. Tehát a végleges programot, és az azt követő szakértői véleményt a saját, és az Egyenlő Bánásmód Hatóság honlapján is közzé kell tenni.

Hatósági bizonyítvány Az Egyenlő Bánásmód hatóság adja ki negyvenöt munkanapon belül A polgármester, megyei közgyűlés elnöke, társulási tanács elnökének kérelmére Azt vizsgálja, hogy a helyi önkormányzat, illetve többcélú kistérségi társulás rendelkezik-e az Ebktv. Rendelkezéseinek megfelelő, hatályos helyi esélyegyenlőségi programmal Az EBH a hatósági bizonyítványokat a honlapján közzéteszi Feltételezhetően a pályázatokhoz valamiképpen igazolni kell, hogy az esélyegyenlőségi program megfelel az Ebktv.-nek. A szakértő csak véleményez, az EBH viszont közhiteles módon igazolja ezt a tényt.

Esélyegyenlőségi program felülvizsgálata Ha a helyzetelemzés alapjául szolgáló adatok lényegesen megváltoztak, és emiatt az intézkedési terv átdolgozása szükséges, vagy a program elfogadását vagy felülvizsgálatát követő két év eltelt. Felülvizsgálat kiterjed arra, hogy a helyzetelemzés továbbra is helytálló-e, és a lejárt határidejű intézkedések teljesülésének és eredményeinek felmérésére. Új szakértő szükséges! (aki az eredeti program előkészítésében, vagy véleményezésében nem működött közre. A helyi önkormányzat a felülvizsgálat eredményeképpen módosítja a programot,vagy újat fogad el. A helyi esélyegyenlőségi program időarányos megvalósulását, illetve a helyzetelemzésben megjelenített helyzet esetleges megváltozását kétévente át kell tekinteni, az áttekintés alapján szükség esetén a helyi esélyegyenlőségi prograkot felül kell vizsgálni. (Ebktv. 63 /A (4) bek. A dián megjelölt szöveg a 120/ 2010 ( IV. 16 ) Korm. Rend. – nem egészen ugyanaz!-kibővíti a felülvizsgálati kötelezettséget azzal, ha a körülmények megváltoztak- önkorm. Ill. társulás felelőssége ennek észlelése. Fontos, hogy nem járhat el ugyanaz a szakértő, aki az eredeti program előkészítésében részt vett! Új szakértő kirendelését kell kérni az FSZH-tól.

Köszönöm a figyelmet!