Szervezeti formák 1. rész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezet, hálózat.
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Területi államigazgatási szervek
VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A kontrolling alapjai:
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
Közigazgatási alapismeretek
Szervezet és kultúra az innováció szolgálatában
A szervezés mint menedzseri tevékenység
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
SZERVEZET FORMÁLÓ TÉNYEZŐK ÁTALAKÍTÁS - divat vagy összhangteremtés?
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Településmarketing Értékaudit.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Terek 2 (Nemes Nagy József: A tér a társadalomkutatásban)
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Komplex vezetési információs rendszer létrehozása.
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 2. rész
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti formák Dr. Fehér János feb..
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti struktúra és kultúra
A projekt szervezeti formái
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Szervezeti struktúrák
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
VII. Szervezeti kultúra
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Modern Szervezeti formák
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
Szervezeti alapismeretek 1. előadás
Vezetési ismeretek I. Dr. Müller Anna Rezidens törzsképzés Szeged, november 9.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
Szervezeti alapformák
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Szervezeti formák 1. rész Vezetés és szervezés BA Pécs

Az óra célja: Bemutatni a szervezeti formákat Elemezni a szervezet kialakítására ható tényezőket

Mi a szervezet? Definíció 1: Definíció 2: közös célért munkamegosztásban dolgozó emberek összessége Definíció 2: Tudatosan létrehozott társadalmi egység, mely Relatíve folyamatosan működik, Meghatározható határai vannak, Közös célok érdekében dolgozik

A szervezetek közös jellemzői Emberek és eszközök változó együttesei – befektetést igényelnek Céljuk van, és társadalmi igényt kell kielégíteniük Hatáskör és hierarchia Koordináció Konfliktus A társadalom részei

A szervezeti forma Definíció 1: Definíció 2: A szervezetben dolgozó emberek közötti kapcsolatok rendszere Definíció 2: A feladatok, jelentési kapcsolatok és kommunikációs kapcsolatok rendszere

Kontingencia elmélet 1 Feltételezései a formális szervezeti struktúra jelentősen befolyásolja a szervezet hatékonyságát nincs „legjobb módszer” ami alapján el lehetne dönteni, mi a legjobb struktúra a szervezeteknek alkalmazkodniuk kell a környezetükhöz, hogy hatékonyan tudjanak működni

Kontingencia elmélet 2 Két alap irányzat determinizmus - egy változó alapvetően befolyásolja a struktúrát méret technológia környezet stratégiai választás - a szervezeti struktúra alapvetően a vállalat vezetőinek a döntésétől függ

A környezet jellemzői Piac Tudományos-technikai környezet Szervezetközi kapcsolatok Kulturális környezet

A szervezetek alapvető szerkezeti jellemzői Munkamegosztás Hatáskörmegosztás elsődleges Koordinációs eszközök strukturális jellemzők Konfiguráció másodlagos strukturális jellemző

Munkamegosztás 1 A feladatok felosztása Fajtái: Elsődleges munkamegosztás A szervezet alaptevékenységéből adódó feladatok legátfogóbb felosztása Funkcionális Tárgyi Egy vagy többdimenziós Regionális szervezetek Tenzor szervezet – mindhárom fenti elv egyidejű alkalmazása, ritka Másodlagos munkamegosztás Az elsődleges továbbosztása

Munkamegosztás 2 Funkcionális elv szerinti: Tárgyi elvű: Regionális: Homogén szakmai tevékenységet különítenek el Kutatásfejlesztés, beszerzés, termelés, értékesítés, pénzügy Tárgyi elvű: A szervezeten belüli termékek, anyagok, vevők szerint osztjuk fel a feladatokat Regionális: Földrajzi vagy értékesítési területek szerint

Munkamegosztás 3 Egydimenziós szervezet Kizárólag funkcionális, tárgyi, vagy regionális elv szerint történik az elsődleges munkamegosztás Két – vagy többdimenziós szervezet Fenti elveket az elsődleges munkamegosztás szintjén párhuzamosan alkalmazzák Mátrix szervezet – két munkamegosztási elvet egyszerre érvényesítenek

Munkamegosztás 4 Másodlagos munkamegosztás Vezetés Beszerzés Vevőszolgálat Fejlesztés Értékesítés B anyag A termék B termék Nagy vevők Kis vevők I régió II régió a anyag

Hatáskörmegosztás Hatáskör a szervezeti hatalom felosztása – kinek mihez van joga Döntési és utasítási hatáskörök Ezek alapján megkülönböztetünk egy és többvonalas szervezeteket

Szervezeti formák hatáskörmegosztás alapján 1 Egyvonalas szervezet Az alárendeltek csak egy felsőbb szervezeti egységtől kaphatnak utasítást a szakmai és függelmi irányítás nem különül el Lineáris szervezet

Szervezeti formák hatáskörmegosztás alapján 2 Az egyvonalas – lineáris szervezet előnyei: Egyszerű, könnyen áttekinthető belső kapcsolatok Egyértelmű alá – és fölérendeltségi viszonyok Hátrányai: Kommunikáció csak szolgálati úton keresztül Nehézkes a horizontális – azonos szinten dolgozó – munkatársak közötti kommunikáció

Szervezeti formák hatáskörmegosztás alapján 3 Többvonalas szervezet Az alárendelt egységeket két vagy több felsőbb szervezeti egység is utasíthatja, a függelmi és szakmai irányítás elkülönül

Szervezeti koordináció 1 Az egyes elkülönült egységek munkájának összehangolása és irányítása Típusai: Strukturális Technokratikus Személy-orientált Iránya szerint: Vertikális pl. utasítás vagy jelentés, egymás alá és fölé rendelt szervezeti egységek között Horizontális azonos tevékenységi és hatásköri szinten

Szervezeti koordináció 2 Strukturális koordinációs eszközök: Az elsődleges munkamegosztást és a hatáskörök megosztását nem, vagy csak átmenetileg módosító megoldások, melyek a szervezet alapstruktúrájába épülnek be Hierarchia Ad hoc és állandó bizottság, team, projekt Termékmenedzserek

Szervezeti koordináció 3 Technokratikus koordinációs eszközök: Rendszerek Szabályok, szabályzatok, eljárások Kontrolling Tervek, programok Költségkeretek, pénzügyi tervek

Szervezeti koordináció 4 Személy-orientált koordinációs eszközök: Segítik az egyének azonosulását a szervezettel, a szervezet céljaival és a megoldandó feladatokkal Konfliktus feloldás Vezető kiválasztás Szervezeti kultúra, belső értékrend, képzés és továbbképzés

Konfiguráció Másodlagos vagy származtatott strukturális jellemző A szervezet mélységi tagoltsága, hierarchikus szintek száma Lapos (flat) kevés szint Magas (tall) sok szint A szervezet szélességi tagoltsága, hány beosztottja van egy vezetőnek (span of control) A szervezeti egység mérete – hány dolgozója van egy egységnek

Mélységi tagoltság Egyszerű – „lapos” szervezet Bonyolult – „magas” szervezet

Dolgozók az egyes szinteken Szélességi tagoltság Dolgozók az egyes szinteken 4 beosztott 8 beosztott Menedzserek száma 1-4 585 Menedzserek száma 1-6 1362 1 1 2 1 Szervezeti szint 4 3 16 8 4 64 64 5 512 256 4096 6 1024 4096 7

A szervezeti alapformák 1 Lineáris szervezet Minden beosztottnak egy felettese van A vezető lát el minden feladatot Függelmi és szakmai jellegű kapcsolat nem válik külön Előnyei: Hátrányai: Biztosított a vezetés egysége Rugalmatlan Világos hierarchia A vezető leterheltsége Világos szolgálati út

Lineáris szervezet

A szervezeti alapformák 2 Funkcionális szervezet Taylor! Egydimenziós többvonalas szervezet Elsődleges munkamegosztás funkciók szerint Szabályozottság Döntési jogkörök centralizáltak, szabályozottak Technokratikus koordináció Vertikális koordináció számára kiépített csatornákon keresztül Horizontális koordináció projektek, bizottságok, teamek és törzskarok működtetése által

Funkcionális szervezet

A szervezeti alapformák 3 A funkcionális szervezet előnyei Specializáció, termelékenység növelés, költségcsökkentés A szabályozottság csökkenti a koordinációs költségeket Hátrányai: Rugalmatlan A felső vezetők operatív túlterheltsége Ha túlspecializált növeli a koordinációs költségeket

A szervezeti alapformák 4 Törzskari szervezet Fayol Elkülönül a termelés (line) és a szakértők (staff) Utasítást csak a „line” adhat, de azt a szakértők tanácsa alapján teszi