Szervezeti formák 2. rész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Advertisements

Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Komplex vezetési információs rendszer létrehozása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Szervezeti formák 2. (nagyvállalatok)
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 1. rész
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti formák Dr. Fehér János feb..
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
A projekt szervezeti formái
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
VII. Szervezeti kultúra
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Modern Szervezeti formák
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
A konszern és a holding típusú szervezetek Olyan vállalati csoportosulás, amelynek tagjai jogilag önállóak, de közöttük horizontális vagy vertikális kapcsolat.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Szervezeti alapformák
Kérdések a második zh-hoz
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
SEEM alapok.
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Szervezeti formák 2. rész Vezetés és szervezés BA Pécs

Dilemmák a szervezetépítésben Centralizáció? Az irányítás hatóköre Specializáció és koordináció A „line” és a „staff” viszonya

Divizionális szervezet 1 Kialakulásának feltételei: Gyorsan változó környezet Nagy vállalati méret Széles termékskála Lehetőség a termékcsaládok, vevőcsoportok, régiók és üzletágak kialakítására Definíció: Több üzleti egységből álló vállalat egy központi irányító rendszerrel

Divizionális szervezet 2 A vállalati központ feladatai: Erőforrás elosztás A divíziók működési feltételeinek megteremtése A divízióvezetők kinevezése A divíziók teljesítménykövetelményeinek meghatározása Tervezési, ösztönzési, elszámolási rendszer kialakítása és működtetése

Divizionális szervezet 3 A divíziók feladatai: A vállalati stratégia szolgálata Marketing, fejlesztés, termelés, szolgáltatás, értékesítés Belső szervezeti és működési rend kialakítása

Az irányítás problémái divizionális szervezetnél Centralizáció? Decentralizáció? A funkcionális szervezet felduzzadása A központi irányítás minősége

A divizionális szervezet előnyei A stratégiai és operatív feladatok szétválasztása A döntési hatáskörök decentralizálása A feladatkörök, hatáskörök, felelősségi körök jó elhatárolása Egyértelmű és intenzív érdekeltség létrehozása Közvetlen piaci kapcsolatok erősödése Az eredményesség és hatékonyság növelése Széles vezetői garnitúra kifejlődése

A divizionális szervezet hátrányai A divíziók céljai szembekerülhetnek a vállalati célokkal A divíziókon belüli centralizáció fokozódhat A divízió is bürokratizálódhat

A divíziók típusai 1 Költségközpont – cost center Nyereségközpont – profit center Befektetési központ – investment center

A divíziók típusai 2 Költségközpont: Nyereségközpont: Feladat végrehajtása költségminimalizálással Nincs önálló piaci tevékenység, rendelésekkel a központi szervezet látja el Csak a költségek alakulásával kapcsolatban van kizárólagos hatásköre Nyereségközpont: Van: önálló árpolitika, meghatározhatja a termékválasztékot és a vevőkört Érdeke: nyereség növelés

A divíziók típusai 2 Befektetési központ Jogilag: A fentieken kívül még dönthet a befektetésekről is saját hatáskörben Feladata a tőkehasznosítás Jogilag: A költségközpont nem önálló egység A nyereségközpont lehet társaság A befektetési központ általában gazdasági társaság

Teljesítményértékelés divíziótípusonként Költségközpont: A tervezett vagy tényleges árbevételhez tartozó költségalakulást mérik Az üzleti tevékenységekkel kapcsolatos költségek Nyereségközpont Gazdasági társasági formában való működés esetén a mérleg szerinti eredménnyel,ennek saját tőkéhez viszonyított arányával Befektetési központ ROI – return on investment, nyereség – tőke hányados

Projektszervezet Projekt: Egyszeri, egyedi, nagyobb szabású, összetett feladat Magát a megvalósítási programot is hívják projektnek A résztvevők különböző osztályokról származnak Projektvezető dönt/vagy koordinál és ellenőriz

A projektszervezet változatai Kifejezetten a projektekre létrehozott szervezet és projektirányítás Lineáris - funkcionális szervezetre épített projektirányítás Mátrix szervezetben történő projektirányítás Projekt-kivitelezői hálózat létrehozása

Team szervezet Team jellemzők: Team típusok: Együttműködési kézség Részvételen alapuló vezetés A tagok magas színvonalú személyes motivációja Team típusok: Heterogén – projekt team Időleges - ad hoc Állandó Vezetői

Mátrix szervezet Egyszerre érvényesül a funkció szerinti és a tárgyi elvű munkamegosztás Fejlesztés, termelés, kereskedelem, pénzügyek Termékek, projektek szervezete A dolgozó egyszerre két team tagja A dolgozó egyszerre két főnöknek jelent

A mátrix szervezet jellegábrája Dolgozó

A szervezeti rugalmasság fokozatainak összehasonlítása szervezeti rugalmasság funkcionális profit center mátrix eltérő mértéke különböző szervezet divizionális szervezet környezeti hatások esetén szervezet Állandósult állapot fenntartása Operatív rugalmasság Stratégiai rugalmasság Strukturális rugalmasság

Konszernek és holdingok Vállalati csoportosulás Tagjai: Jogilag önállóak Közösen tevékenykednek Többféle cél érdekében Együttes piaci fellépés Fejlesztési források racionális felhasználása Optimális tőkeallokáció Összehangolt termék –és technológia politika A tőkekoncentráció egyik megjelenési formája

Holding :Definíció Szűkebb értelemben - csak az irányító társaság Vagyonkezelői jogokat gyakorol Tágabb értelemben - irányítási típus: az irányító társaság az irányított társaságokat pénzügyileg irányítja

Konszern 2 Részei: Az irányítás típusai Csúcsvezetés Vállalatcsoport Operatív – erős közvetlen irányítás Stratégiai – közvetett eszközökkel történő irányítás Pénzügyi – forrás elosztás alapján Vagyonkezelői – tőkeallokáció útján Konszern Holding

Egyéb vállalati formák Multinacionális vállalat Globális vállalat Hálózatok Virtuális vállalatok

Multinacionális és globális vállalatok Definíció: Különböző országokban működő vállalatokat vagy más egységeket foglalnak magukban Ezek közül egy vagy több képes döntő befolyást gyakorolni a többiekre Egy vagy több vállalatrész elosztja a többi között a forrásokat és az ismereteket Ellenőrzést gyakorol más országokban levő egységek termelési és szolgáltatási tevékenysége fölött

A multinacionális vállalatok kialakulásának szakaszai Első szakasz: Laza pénzügyi kapcsolat anya –és leányvállalatok között Második szakasz Nemzetközi divízió A központ centralizációra törekszik Harmadik szakasz Globális struktúra

Nemzetközi divízió a vállalatban termelő divíziók vezérigazgató marketing termelés hazai divízió: III. termék nemzetközi divízió: II. termék személyügy pénzügy B ország A ország központi egységek iroda Kormánykapcsolato k I. termék

Globális vállalatszervezés Minden egyes leányvállalatnál egységes legyen a vállalati kép, a működési rend és a kultúra McDonalds Nestlé A vállalatcsoport jogilag önálló tagvállalatainak együttműködése hálózatot alkot, melyet belső hálózatnak nevezünk

Területi divizionális szervezet termelő divíziók vezérigazgató marketing termelés C régió D régió B régió személyüg y pénzügy 1. ország hazai központ 2. ország 3. ország 4. ország A régió

Vállalatközi hálózatok és szövetségek Intézmények közötti együttműködési szövetség A hálózatok jellegzetességei A kapcsolatok jellege alapján: Állandósult hálózat Dinamikus hálózat Ideiglenes hálózat

Állandósult hálózat Előrejelezhető, viszonylag stabil piacon forgalmazó szállító megbízó vállalat Előrejelezhető, viszonylag stabil piacon

Dinamikus vállalatközi hálózat A beszállítók mindegyike szerződésekkel szorosan kapcsolódik egy központi vállalathoz forgalmazó szállító megbízó vállalat

Ideiglenes hálózat Független vállalatok kapcsolódnak össze, sajátos termék, vagy szolgáltatás egyszeri, vagy rövid ideig tartó előállítására

Kapcsolati problémák megrendelő és beszállító között Gyenge kommunikáció és visszacsatolás A beszállító önelégültsége A beszállító gyengesége a fejlődésben A megrendelő megbízhatatlansága

Hálózatok létrejöttének magyarázata Tranzakciós költségek elmélete Erőforrás függés elméletek Versenystratégia elmélet Relációs stratégia elmélet Tudás elmélet

Összefoglalva A szervezeteknek elsődleges és másodlagos strukturális jellemzői vannak Az alapformák: Lineáris Funkcionális Törzskari Valamint ezek kombinációjával és továbbfejlődésével alakulnak a szervezetek A környezet lényeges hatást gyakorol a szervezet kialakítására a kontingencia elmélet szerint