A tanítási és a tanulási paradigma 4. előadás Feldolgozás: 5

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Kompetencia - Interakció Összeállította: Alseczné Sipos Ibolya NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Elsősegély-oktatás az iskolákban, vagy a klubokban
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Mitől működik? Az optimális tanóra modellje A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Szakmai információs nap a tanítási gyakorlatokról TÁMOP – 08/1/B
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
E-learning és a multimédia
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanulók társas helyzete az iskolában
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Az e-tanítás. Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A beiskolázás előkészítése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Biztosan tapasztaltátok már, hogy manapság 2010-ben a számítógép elengedhetetlen az életben a tanulásban és a tanárok munkájában is. Nos mai beszámolóm.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

A tanítási és a tanulási paradigma 4. előadás Feldolgozás: 5 A tanítási és a tanulási paradigma 4. előadás Feldolgozás: 5. előadás eleje Paradigma: egy tudományterület általánosan elfogadott nézetrendszere (fogalmai, szakkifejezései) egy adott korszakban, időpontban.

„Paradigmaváltás”- hallgatói csoportmunka Tervezzenek meg papíron (rajzban) egy tanítás-központú illetve egy tanulásközpontú tanulási környezetet! (5 perc) Tervezzék meg, hogy milyen eszközök, hol vannak a teremben, ki hol és hogyan áll vagy ül stb.! (5 perc) Rendezzék be ZAJMENTESEN a terem bal és jobboldalát a tervüknek megfelelően! (5 perc) Válasszanak maguk közül diákokat és tanárokat, egy-egy tanításra-tanulásra alkalmas témát (3 perc) Próbálják ki a teret a valóságban: azaz tanítsanak és tanuljanak - IMITÁCIÓ! (10 – 10 PERC egymás után) Figyeljék meg egymást! Írják le, mit éltek át tanárként és diákként és megfigyelőként! (10 perc)

„Paradigmaváltás” - hallgatói csoportmunka „Váltsanak paradigmát!”: válasszanak ismételten témát (az előző is lehet), próbálják ki és írják le, mit tettek és mit éreztek! (10-10 perc) A tanításközpontúak cseréljenek helyet a tanulásközpontúakkal, és végezzenek el mindent ebben a tanulási környezetben úgyanúgy, mint az előbb! (10-10 perc) Hasonlítsák össze az eredményeket! Melyiknek milyen szempontból van előnye, hátránya? (10 perc) Mutassák be az eredményeiket egymásnak, vitassák meg, amiben eltérnek a nézeteik! (10 perc) Állapítsák meg: milyen paradigma szerint zajlott a mai előadás!

Megfigyelési eredmények: Tanításközpontú paradigma/ 2008 „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés AZ OKTATÓ Formaságok betartása (feszes vigyázz, jelentés) Bemutatás a táblán – ezt kell lerajzolni: halmazok Elméleti kategorizálás Figyelmeztet a követésre Rendszabályoz Dolgozatot írunk belőle Oktatófilm vetítése A HALLGATÓ/TANULÓ „Szót kell fogadni/ szót fogadnak” Beszélgetnek egymással – de illegálisan Jegyzetelnek Passzívan figyelnek Nincs élő kontaktus Akkor kérdezhetnek, ha a tanár megengedi Ismételnek

Megfigyelési eredmények: Tanulásközpontú paradigma „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés Az OKTATÓ Tegez – tegezik (Bazsinak szólítják) Csináljuk együtt! Várja folyamatosan a visszajelzéseket szabad megfogalmazásban Elmondja a használati szabályokat Elfogadja a kérdést: beépíti a tanítási folyamatba Milyen érzés volt? Visszajelzés, értékelés, a tanulságok összegzése A HALLGATÓ/TANULÓ Mindenki bemutatkozik, saját élményt mesél Indokolja, miért akar tanulni: motiváció Szabad egymás szavába vágni Jó légkör: célirányos, mégis kötetlen Sok-sok kérdés – válasz: alternatívák, problémajelzések

Megfigyelési eredmények: Tanulásközpontú paradigma „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés Az OKTATÓ Hallgatói kérésre beszélgetnek az anyagokról A problémajelzésekre elmondja: mindenkinek ki kell tapasztalnia, melyik módszer alkalmas számára Új módszer: epilátoros kezelés 3. 4. módszer Önmagán mutatja be Elfogadja a hallgatói korrekciókat Nem „szól rájuk” Javasolja, milyen szakorvoshoz fordulhatnak, milyen fájdalomcsillapító szert érdemes venni A HALLGATÓ/TANULÓ Hallgatói kérés, „megrendelés” Hallgatói problémajelzés Korrigálják az oktatót Kérdezés – a valós tudáshiány alapján

Megfigyelési eredmények: Tanulásközpontú paradigma „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés AZ OKTATÓ 5. módszer: gyanta Nagyon kedvesen, spontánul reagál, Megnyugtatóan hat a hallgatókra Hiteles Szakkifejezéseket használ Vásárlási helyet (helyben!?) ajánl Legújabb technológia: lézer Személyközeli hangerő , hangszín Vicceltem (Ha az orr neked intim testrész) Dobjuk össze, mink van? Mit tanultatok, mit hasznosítanátok később? A HALLGATÓ/TANULÓ Elragadtatott kiáltások Te mit gondolsz erről? Mennyire drága? Hogyan számolják az árat: testrészenként? Intenzív párbeszéd az előnyökről és hátrányokról Személyes tanácsokat kérnek

Megfigyelési eredmények: Tanulásközpontú paradigma „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés AZ OKTATÓ Egy pillanatra megszakítom a beszélgetésünket: de ti nyugodtan folytassátok tovább Nemet is tud mondani! „Te dél-európai vagy?” A HALLGATÓ/TANULÓ Őszinte, személyes kérdések Egymással is beszélgetnek – hatnak egymás véleményére Humorizálnak Újat tanultunk A lézert használnánk leginkább: „Új ember lettem!” Ajánlani fogom a barátaimnak Egy hallgatónak egyik módszer sem felel meg! Neki külön beszélgetést ajánl fel.

Sommás hallgatói összehasonlítás TANÍTÁSKÖZPONTÚ Unalmas Vontatott Szájbarágós Erőltetett Lekezelő Nem derül ki a hozzáértés Passzív TANULÁSKÖZPONTÚ Érdekes Gyakorlatias Vicces Hatékony Tanulságos A nagy nyüzsgésben elsiklik az oktató valami felett

Megfigyelés 2010 Gyorsétterem – a tanításközpontú paradigma szerint Szabályok tisztázása Étteremláncok: Burger stb. Ti is tudtok párat (de nem kérdezi) Kívülállás: Judit Helyzetkép-struktúra bemutatása Hová települnek a cégek (nagyváros) A cégek felépítése A tanárnak meg kell küzdeni a legitimitásért (elfogadottságért)

Megfigyelés 2010 Gyorsétterem 2 – a tanulásközpontú paradigma szerint Egyenrangúbb bemutatkozás Tegeződést ajánl fel Gyakorlatot hoz Két csoportra bont Időkorlátok közti felkészülés: azonnali bevonás – szituációs játék A hallgató pontosító kérdést tesz fel Választhatnak, ki kezdi Gyakorlati bemutatót tartanak az étel elkészítéséről A szerepjátékban fegyelmezetlenek: maguk a szereplők kérdezik a hallgatókat! Fel kell ismerni, mit mutattak be Második játék: vásárló-eladó Akciós menü van? – problémás vásárló kezelése Kommunikációs helyzetfelismerés – asszertivitás gyakorlása Megszelídülő vásárló – végülis dicsér, de továbbra is problémázik

Megfigyelés 2010 Gyorsétterem/ 3 – a tanulásközpontú paradigma szerint Szituáció: beosztás a munkára Megegyezési készség a kisfőnök részéről Asszertivitás: nemet mondani tudás (lekenyerezés?) Remélem, te is beírtad? Partneri viszony a kisfőnök és beosztott közt

Megfigyelés 2010 Gyorsétterem/ 4 – a tanulásközpontú paradigma szerint Vásárló – gyors eladó Gyors kiszolgálás Étkezési utalvány elfogadása: váratlan helyzet kezelése Reklamáció: újraszámolás – kifogásolás Helyzetkezelés – rugalmasság Nem kért elnézést!!!!

Megfigyelés 2010 Gyorsétterem/ 5 – a tanulásközpontú paradigma szerint A szereplők kikérdezik a másik csapatot: kik voltak a szereplők? Ügyesek voltatok! Máskor is lesz ilyen? Tanár: szeretném kijavítnai: visszajelzés adása – korrekció, kiértékelés: mi az, ami nem volt feladata ezeknek a dolgozóknak Hostesskedés: mi a dolga a hostessnek? – oktatóval való eszmecsere, fogalom tisztázása – mi tartozik, mi nem tartozik a hostess feladatai közé a gyorsétteremben Pénztáros: mindent bemutatott Műszakvezető:munkakör pontosítása (csináld, haladj, ő engedi ki a dohányosokat Oktató: szeretnétek itt dolgozni? ? Bekerülhetünk-e a vezetői szintre? Igen. Kezded alulról, felfelé, elvégezhetsz további tanfolyamokat Tehát így lehet feljebb lépkedni? – Spontán kérdezz- felelek! Mikor lehet fejlebb kerülni, év dolgozója címet kapni?

A tanítási paradigma két arca hallgatói vélemények alapján Sikeresség ismertetőjegyei Hatékonyság, figyelem Csend, nyugodt kommunikáció átláthatóság Sikertelenség ismertetőjegyei Unalom Csevegés más témákról (hallgatók) Mindenki a túlélésre játszik

A tanulási paradigma két arca hallgatói vélemények alapján Sikeresség ismertetőjegyei Együttműködés mindkét oldalról (kölcsönösség) A hallgató tudja, miről van szó, mit is kell tudni Egyenrangúság érzése A személyiség jobban előtérbe kerül Sikertelenség ismertetőjegyei Káosz Rendetlenkedés Csoportfolyamatok hibás kezelése (pl. szegregálódás) Szétfolyik (időkeretek hiánya) Balesetveszély (esetleg)

Tárgyszerű összehasonlítás hallgatói vélemények alapján TANÍTÁSKÖZPONTÚ ELŐNYE Logikus felépítettség Szakszerűség a nyelvhasználatban Jól szétválasztható átadás- érdeklődés (világos szerepek) Hatékony szemléltetés (értsd: mindenki ugyanazt, ugyanakkor látja) Hitelesség Kiszámíthatóság Kapcsolat a megfelelő határokon belül TANÍTÁSKÖZPONTÚ HÁTRÁNYA Frontális észosztás „Vezető” – „vezetettek” (elnyomottak) Egyoldalú kommunikáció Túlzottan megtervezett Nem természetes (természetellenes) Menetrendszerű (rutinszerű) Zárt, steril, hideg Egyenes és egyforma üléshelyzet Eszközhiányos szemléltetés (rajz) Rugalmatlanság

Tárgyszerű összehasonlítás hallgatói vélemények alapján TANULÁSKÖZPONTÚ ELŐNYE Interaktivitás A pedagógus/andragógus mint facilitátor Pozitív, elfogadó légkör Folyamatos motiváció Folyamatos visszacsatolás Tapasztalatközpontúság, szemléletesség A hallgatók befogadóképességének megfelelő információátadás TANULÁSKÖZPONTÚ HÁTRÁNYA Kevésbé illeszkedik a formális oktatás hagyományaihoz A tervezés maga tovább tart, mint az óra megtartása Nem elég a szakmai tudás, (csoport)vezetési kompetenciák is kellenek hozzá Jobban igénybe veszi az oktatót emberileg is Több szakmai felelősséget jelent: az elsajátítás utólagos nyomonkövetése, gondozása is tanár feladata

Összehasonlítás a kiadott táblázattal Ld. Kraiciné Dr. Szokoly Mária: Felnőttképzési módszertár 56. oldal

A tanítási paradigma természetrajza (elméletileg) A kurzus időtartama mereven adott (pl.: 30 tanóra) Az egyes alkalmak időtartama azonos (mindig 45 perces az óra) Oktatási szint szerinti csoportokat/ osztályokat céloz meg A tanulási környezet (teremelrendezés, stb.)készen várja a hallgatót Atomisztikus egységekből épül fel, a résztől halad az egész felé Egymástól független tudomány- ill. tudásterületekről szólnak a tantárgyi tanórák Konkrét lefedendő tananyag van, amin „végig kell menni” A tanulás változó (értsd: nem garantált, hogy a tanulás végbemegy) A tanuló alkalmazkodik a tanítási folyamathoz Egy tanárhoz– egy csoportot/ osztályt rendelnek Egyéni (érdemjegyes) értékelést kap a hallgató Az elért szintet, fokozatot kreditszám alapján állapítják meg

A tanulási paradigma természetrajza (elméletileg) A kurzus időtartama adott, de nagyobb belső rugalmassága van Az egyes alkalmak időtartama adott, de nagyobb belső rugalmasságuk van Holisztikus (egészleges) rálátást ad, az egésztől halad a részek felé A tanulás folyamatos (értsd: a hallgató aktív részvétele következtében garantált) A tanulási környezet Tanár (moderátorként, facilitátorként stb.) igazodik a tanulási folyamathoz A tanulási környezet a hallgató közreműködésével változik Bármilyen tanulási tapasztalatnak, munkaformának helye van benne Egymással kapcsolódó tudomány ill. tudásterületek, oktatói együttműködések jellemzik Specifikus (a személyiséget érintő) tanulási eredmények jellemzik Egyéni és csoportos visszajelzést (értékelést) is kap a hallgató Az elért szintet, fokozatot a demonstrált tudás és képesség alapján állapítják meg

A valóságos tanítás-tanulásra jellemző: A két tanulási paradigma elemei keverednek Attól függően, hogy milyen jegyek jellemzik dominánsan a tanítási-tanulási folyamatot, megállapítható, hogy az adott iskola és/vagy pedagógus/ andragógus inkább a tanítási paradigma, vagy inkább a tanulási paradigma elkötelezettje Egyre több külső (EU-s, hazai) késztetés hat abba az irányba, hogy a (felnőtt)képzés inkább tanulásközpontú legyen!

A felnőttképzők társadalmi küldetése: „A felnőttképzőknek folyamatosan tudatosítaniuk kell, hogy az egész életen át tartó tanulás korában kettős szerepük van: facilitátorok és nevelők egyszerre és egy személyben.”

Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu