Az egészség megőrzését biztosító napirend, szokások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Az olvasástanítás módszere:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Szülői elégedettség mérés eredménye
Kis csoport szeptember
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
SZOPTATÁS ELŐSEGÍTÉSE SZÜLÉSZETBEN SZÜLÉSZETBEN PAP KÁROLY AUGUSZTUS 4. Nyíregyháza AUGUSZTUS 4. Nyíregyháza.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Interaktív óvodai és iskolai fogmo-show
Egészségtan tizenéveseknek
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
10. Tétel.
Levegőztetés.
Napocska Napköziotthon
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A gondozás,nevelés egysége
A játék A játékosság.
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
CSALÁD.
A RUHÁZAT KÖVETELMÉNYEI
1)A szakszerű egészségügyi ellátás biztosításához jutás szükségességének felismerése – Mikor, milyen esetekben hívjunk orvost? 2)A beteg gyermek ellátásával.
Anya – gyermek kapcsolata
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
szakmérnök hallgatók számára
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Felnőtté válás.
Egészség Betegség.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
DIFFERENCIÁLÓ PEDAGÓGIA
Oktatás kiemelkedő fontossága
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Fogyatékosok gondozása
A szervezet energiaforgalma
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Az egészséges életmód és a stressz
1. Anya – gyermek kapcsolat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Egészséges életmód Egészségmegőrzés
A nőnek nem kell más, csak legyél neki:
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
A szervezet energiaforgalma
Út a sikeres tanuláshoz
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
Összeállította: Szabó Ilona
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Az egészséges életvitel, életmód
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
A jellem. A jellem fejlesztése
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
A szervezet energiaforgalma
Család – és Gyermekjóléti Központ
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Előadás másolata:

Az egészség megőrzését biztosító napirend, szokások Ridegné Cseke Irén

Szokás (1): begyakorlott cselekvéssor automatizálttá teszi a cselekvést tehermentesíti a tudatot a csecsemő és kisgyermek életében nagyon fontos, mert biztonságérzetének, nyugalmának alapja Ridegné Cseke Irén

Szokás (2): Kialakulása: hosszas gyakorlással egymást követő események, tevékenységek gyakori ismétlődésével már újszülöttkortól kezdve, de határozottabban csecsemőkortól személyes példamutatás fontos Megszüntetése: nehéz; ezért fontos a helyes szokások kialakítása Ridegné Cseke Irén

Csecsemőkorban Ridegné Cseke Irén

Tisztába tétel szoptatás előtt Ridegné Cseke Irén

A tisztába tételre szoptatás előtt érdemes sort keríteni, ha a baba sokat bukik. Hat- hét óránál tovább ne hagyjuk pisis pelenkában a babát, ha bekakilt, lehetőleg rögtön tegyük tisztába, akár soron kívül is. Az éjszakai órákban nincs szükség pelusváltásra, csak akkor, ha bekakilt. Ridegné Cseke Irén

Táplálás Ridegné Cseke Irén

A legfontosabb szempont az, hogy a baba elegendő táplálékhoz jusson A legfontosabb szempont az, hogy a baba elegendő táplálékhoz jusson. Kezdetben nagyon fontos, hogy elegendő ideig és elég gyakran legyen mellen. Ha már kialakult a megfelelő kereslet-kínálat viszony, magától beáll valamiféle rend. Nem termelődik több tej, ha több idő telik el a szoptatások közt! Hagyjunk időt a böfiztetésre is. Ridegné Cseke Irén

Alvásigény Ridegné Cseke Irén

A csecsemő alvásigénye az első életév során többször is változik A csecsemő alvásigénye az első életév során többször is változik. Többnyire étkezések után szundít el. Alkalmazkodjunk szükségleteihez, biztosítsunk neki annyi pihenést, amennyire igényt tart! Ridegné Cseke Irén

Séta, levegőztetés Ridegné Cseke Irén

Sétára, levegőztetésre a nap bármely szakában sor kerülhet. Többnyire a délelőtti etetések közötti, illetve a délutáni nagy alvás utáni időpont szokott a legjobban "működni". Ridegné Cseke Irén

Kisdedkorban Ridegné Cseke Irén

Étkezés Fürdés Fogápolás Öltözködés Szobatisztaság Ridegné Cseke Irén

1) Étkezés Ridegné Cseke Irén

Széken ülés egyenes háttal Nem áll fel, csak, ha befejezte az evést Evés közben ruhája, arca, környezete tiszta maradjon, ne játsszon az étellel Helyes kanáltartás Széken ülés egyenes háttal Nem áll fel, csak, ha befejezte az evést Ételek és az etetéssel kapcsolatos tárgyak neveinek megismerése Utána rendrakásban segít Ridegné Cseke Irén

2) Fürdés Ridegné Cseke Irén

Önálló kéz- és arcmosás Minden nap Önálló kéz- és arcmosás Ridegné Cseke Irén

3) Fogápolás Ridegné Cseke Irén

Szájöblítés: 20-22 hónapos kortól Zárt fogsor kialakulása után fogkefe használatra szoktatás, kezdetben fogkrém nélkül Sorrend: 1/ helyes fogmosási technika 2/ biztonságos szájöblítés 3/ fogrémes fogmosás Tejfogak ellenőrzése félévenként fogorvossal Ridegné Cseke Irén

4) Öltözködés Ridegné Cseke Irén

Öltöztetés megkedveltetése Megfelelő előkészítés után a gyermek bevonása, segédkezése Vetkőzés könnyebb> önállóan végeztetjük Rendszeretetre, tisztaságra tanítás Ízléses, szép ruha igényének kialkítása Ridegné Cseke Irén

5) Szobatisztaságra szoktatás Ridegné Cseke Irén

Szobatisztaság: ha a gyermek székletét, vizeletét vissza tudja tartani Ha ingert érez és elér a bilihez, WC-hez, ott önállóan levetkőzik és elvégzi a dolgát Folyamata gyermekenként különböző, egységes szabály nincs Ridegné Cseke Irén

Nemkívánatos szokások a szobatisztaságnál: bilire ültetni, amikor még ülni sem tud, büntetni, megszégyeníteni sokáig ültetni a bilin etetés, játék biliztetés közben Ridegné Cseke Irén

Óvodáskorban Ridegné Cseke Irén

Önkiszolgálás, a környezet rendben tartásának szokásai – önállóság Napirend Testápolás Öltözködés Táplálkozás Mozgás Pihenés, alvás Önkiszolgálás, a környezet rendben tartásának szokásai – önállóság Közösségi élet szokásainak kialakítása, megszilárdítása Ridegné Cseke Irén

1) Napirend Ridegné Cseke Irén

Napi életritmus alapját: az ébrenlét és az alvás, a tevékenységek szabályos váltakozása adja meg. Ridegné Cseke Irén

Egészséges testi és szellemi fejlődés alapfeltétele: a helyes életritmus kialakítása. Ridegné Cseke Irén

Napirend: a közösségi élet kerete; a nyugodt napirend megtervezése: a családdal együttműködve az óvoda feladata cél: az otthoni és az óvodai napirend harmonikusan egészítse ki egymást óvodai napirend legyen rugalmas, oldott légkörű Ridegné Cseke Irén

Tevékenységek és időtartamuk a napirendben Ridegné Cseke Irén

Öltözés, egyéb testápolási teendők Előkészület étkezéshez, étkezés 30-35 perc 20-25 perc 10-15 perc Kötött foglalkozások 1 ½ óra 2 óra 2 ½ óra Pihenés (alvás)‏ 1 óra 1 ¼ óra 1 ¾ óra Öltözés, egyéb testápolási teendők Előkészület étkezéshez, étkezés 6 ½ óra 5 ½ óra 4 óra Játék, egyéb szabad tevékenység 5-6-7 évesek időtartama 4-5 évesek 3-4 évesek időtartama Tevékenységek Ridegné Cseke Irén

Egészségügyi szokások kialakításánál: a gyermek aktivitására kell építeni; az önállóság fokozódása lehetővé teszi, hogy ezeket a szokásokat tervszerűen alakítsuk ki; törekedni kell arra, hogy ne csak utasításra, hanem az igényeikhez igazodva, a gyermekek maguktól cselekedjenek; fontos a következetesség; a bemutatás, a felnőtt példája többet jelent, mint a magyarázat. Ridegné Cseke Irén

2) Testápolás Ridegné Cseke Irén

Cél: a gyermek tisztaságigényének kialakulása. A gyermek az óvónővel együttműködve sajátítja el a műveletek technikáját. Szappanos, folyóvizes kézmosás (WC használat után, étkezések előtt, egyéb). Külön törülköző, fésű, fogmosó felszerelés. Ridegné Cseke Irén

Fésülködés: naponta többször; Hajmosás: hetente; Szülők figyelmének felhívása az egészségtelen hajviselet megváltoztatására; Körmök ápoltak; megtanítani a körömkefe rendszeres használatát; Kezdetben szájöblítés, majd fogmosás Ridegné Cseke Irén

Orrfúvás megtanítása; Zsebkendő helyes használatának kialakítása; Rendszeres széklet- és vizeletűrítésre szoktatás; WC használat nyugodt körülmények között; WC papír, öblítő-berendezés helyes használata. Ridegné Cseke Irén

3) Öltözködés Ridegné Cseke Irén

Összhang az önállósággal és az óvodai élettel; Célszerűség; Összhang az önállósággal és az óvodai élettel; Tartalék fehérnemű és felsőruházat Minden gyermeknek külön hely – saját ruhának Váltócipő – ne papucs Segítség az életkorhoz igazítottan (kiscsoportban több)‏ Ridegné Cseke Irén

4) Táplálkozás Ridegné Cseke Irén

Óvodában napi háromszori étkezés – tápanyagszükséglet 60-70 %-a A tápanyagok a játék, a mozgás során elfogyasztott energiát pótolják, biztosítják a növekedéssel járó testépítést. Óvodában napi háromszori étkezés – tápanyagszükséglet 60-70 %-a Változatos étrend szükséges Ridegné Cseke Irén

Szabályok (1): Étkezés megszervezése, kulturált lebonyolítása. Mindig azonos időben. Folyadék (víz) egész nap álljon a gyermekek rendelkezésére. Önálló étkezés (kanál, villa, szalvéta használat), önkiszolgálás szokásait fokozatosan kell kialakítani Ridegné Cseke Irén

Szabályok (2): 3-4 évesek: edényeket, evőeszközöket önállóan viszik el, önállóan esznek, isznak. Középső és nagycsoportban: önállóan szednek a tálból, segítséggel öntenek a kancsóból, étkezés közben ügyelnek az asztal és a környezet rendjére. Gyermekek ízlése, étvágya különböző, erőltetés helytelen. Ridegné Cseke Irén

5) Mozgás Ridegné Cseke Irén

Mozgásigény kielégítése: testnevelési foglalkozások, egyéb mozgásos tevékenységek Kiegészítő jelleggel: jól szervezett séták, kirándulások A megtett út és az időtartam igazodjon a gyermek életkorához Ridegné Cseke Irén

Lehet: evés, alvás is a szabadban A szabad levegőn tartózkodás növeli az ellenállóképességet; télen is szükséges. Lehet: evés, alvás is a szabadban Fontos a légfürdőzés, napfény, a víz edző hatása. A gyermek életeleme a mozgás: egészséges gyermek spontán is állandóan és élénken mozog. Mozgásigény kielégítése, főleg ha otthon nincs lehetőség (városi lakás)‏ Ridegné Cseke Irén

6) Pihenés, alvás Ridegné Cseke Irén

Nagy az óvodás alvásigénye (10-12 óra). Alvás biológiai szükséglet. Fontos: ebéd után és éjszaka. Nyugodt, csendes környezet, zajmentesség. Megfelelő ruházat (pizsama). Megfelelő méretű fektető. Ridegné Cseke Irén

7) Önkiszolgálás, a környezet rendben tartásának szokásai - önállóság Ridegné Cseke Irén

Szokások és önállóság kialakulásának szakaszai: A gyermek elemei műveleteket végez az önkiszolgálás terén; mindent örömmel csinál, amit el tud végezni. Egész sor jártasságra, készségre tesz szert, egyre önállóbb, de várja a segítséget és a megerősítést a felnőttől. Az önállóság megszokottá válik. Nehézségek leküzdésében nagyobb akaraterőt mutat, szívesen vállal munkát a közösség érdekében. Kialakul a felnőttektől való függetlensége, jártasságai, készségei megszilárdulnak; önbizalma fejlettebb igényességgel párosul. Ridegné Cseke Irén

8) A közösségi élet szokásainak kialakítása, megszilárdítása Ridegné Cseke Irén

3 éves korában életében gyermek új korszak> óvoda Gyermekközösség életének irányítója: az óvónő Családban kialakult szokásrendszert kiegészíthetik az óvodai élet szokásai> ezeket a gyermeknek meg kell ismernie, el kell sajátítania> ez előfeltétele a közösségi beilleszkedésnek Ridegné Cseke Irén

Szokások biztosítják: Óvónő: modellértékű Szokások biztosítják: a közös élet biztonságát, nyugalmát, gyermekek védettségét a közösségi követelmények közvetítői Ridegné Cseke Irén

3-4 éves gyermekben fokozatosan alakuljon ki, hogy hallgassa meg a felnőtt szavát, kövesse utasításait Köszönés óvónő, társak felé Elkérés, megköszönés (pl játékszer)‏ Egymás segítése, figyelembevétele Kulturált étkezés Ridegné Cseke Irén

4-5 évesek A korábban kialakult szokásokat önállóan alkalmazzák Köszönés Együttérzés, türelem Konfliktusoldás óvónővel együtt Vendégek hellyel kínálása Rendetlenség észrevétele, aktív megszüntetése Ridegné Cseke Irén

5-6-7 évesek Kialakult szokások a gyermek igényévé válnak Aktív részvétel a közös tevékenységben Szándékos figyelem Tiszteletadás Segítőkészség Felelősségvállalás Kívánságok, törekvések módosítása, elhalasztásának képessége Ridegné Cseke Irén