Átlagtól eltérő fejlődés felismerése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A személyiség.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Alkoholizmus.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Egészséges csecsemő, gyermek
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Második előadás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A gyermekek egészségének társadalmi összefüggései.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Iskolai gyermekvédelmi feladatok Zala Megyei Pedagógiai Intézet
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A GYERMEK.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A kriminálpszichológia
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
A GYERMEK.
Speciális gyermekvédelem
Az OGYEI kiemelt programjai
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szocializáció folyamata
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A gyermek biológia fejlődése
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Átlagtól eltérő fejlődés felismerése

Koraszülött (1)‏

Koraszülött (2): 24-37. gesztációs hétre születik, a fej-törzs arány 1:3, a kis és nagykutacs is nyitott, bőre élénk sötétvörös, az erezet jól látható, gyakran ödémás tapintatú, finom lanugo szőrzet kiterjedtebben borítja. Körmei nem érik el az ujjbegyeket, a fülporcok lágyak. A bőralatti zsírpárna vékony, az izomzat gyenge, a tenyereken és a talpakon a barázdák fejletlenek.

Koraszülött (3): A herék nem tapinthatók a szkrotumban (herezacskó), a nagyajkak nem fedik a kisajkakat és a genitáliák gyakran ödémásak. Minél éretlenebb egy koraszülött, annál közelebb van a köldök a szimfízishez. Moro-, fogó-, és szopóreflex alig vagy nem váltható ki, éber vagy alvási állapot nem különíthető el. Légzésszáma szaporább, 50-60/perc, gyakoriak az apnoék. Szívfrekvenciája magasabb, 140- 170/perc. Sírása gyenge, nyöszörgő.

Koraszülött (4): Adaptációjuk a méhen kívüli élethez éretlenségükkel arányosan nehezebb: a fejletlen idegi szabályozás, a légzés, keringés, anyagcsere sérülékenysége, a tartalékok hiánya miatt. A koraszülött csecsemő kémiai és fizikai hőszabályozása éretlen, a testsúlyhoz viszonyított nagy testfelszín miatt gyakoribb a lehűlés, ill. túlmelegedés.

Koraszülött (5): A táplálhatóság az érettséggel arányos. Ha a szopóreflex még nem alakult ki, szondatáplálást kell alkalmazni. A hiányos immunitási viszonyok miatt fokozottan fogékonyak az infekciókra. Speciális ápolásra van szükség: inkubátorban, vízágyban, sugárzó hőforrás alatt biztosítható a 32-35 fokos környezeti hőmérséklet, 50-80%-os páratartalom mellett

Túl magas, túl alacsony Marfan sy MPS

Diszproporcionált Azok, akik inkább csak súlyukban maradtak el, és hossz -, illetve csontnövekedésük nem vagy alig retardálódott, tehát sovány látszólag hosszú, a megszokott arányokhoz képest vékony újszülöttek, viszonylag nagynak látszó koponyával.

37. hétre született sorvadt újszülött, 1720 gr intrauterin retardált újszülött súlya a terhességi korának és nemének megfelelő 10 percentilisnél kisebb és/vagy testarányai, fizikai állapotuk sorvadásra utal

Proporcionált dizmaturus nehezebb felismerni fizikális jegyek alapján, mert teste arányos, súly-, hossz-, fejkörfogat- növekedése arányosan retardálódott, az újszülött nem sovány.

Az átlagtól eltérő gyermek Értelmi képességek tekintetében az átlagtól két irányban lehet jelentősen eltérni. A pozitív irányban való eltérés a tehetség és tehetségnevelés körébe tartozik. A negatív irányba való elmozdulás az értelmi fogyatékos nevelés témakörébe illeszkedik. Ezzel a problémával a gyógypedagógia foglalkozik.

A fogyatékos gyermek Pedagógiai szempontból azokat a gyerekeket tekintjük fogyatékosnak, akiknél fiziológiai okok miatt nincs lehetőség a személyiség normális fejlődésére. A fogyatékosság típusai : 1. Értelmi fogyatékosság 2. Hallási fogyatékosság 3 .Látási fogyatékosság 4. Beszédfogyatékosság 5. Mozgásfogyatékosság

A hátrányos helyzetű gyermek Hátrányos helyzetű gyermek: az átlagosnál nehezebb körülmények között élő, különböző környezeti ártalmaknak kitett, normálisan fejlett, fiziológiailag nem sérült gyermekeket sorolunk ebbe a kategóriába. Mikrokörnyezeti ártalmak: a család (vagy az ép család) hiánya alacsony egy főre jutó jövedelem, egészségtelen lakáskörülmények, a szülők alacsony iskolai végzettsége, a család életmódja, az érzelmi hiány, a deviáns környezet szocializációs ártalmai, a gyerekekkel való törődés hiánya Makrokörnyezeti ártalmak: az iskola, óvoda objektív feltételeinek hiánya (túlzsúfoltság, tanteremhiány, felszereltség hiánya stb. ), nem megfelelő szakos pedagógus ellátottság, a település helyzete, az infrastruktúra hiánya, a település kulturális életének színvonala

A veszélyeztetett gyermek Veszélyeztetett az a gyermek, aki egyébként személyiségében ép, de annak fejlődésében erősen gátolt. A veszélyeztetett helyzetben nem a szociális tartalom a hangsúlyos, hanem a pszichés összetevő. A veszélyeztetettség az egész személyiség fejlődését gátolja és azt negatív irányba tereli. Különböző devianciák, életvezetési problémák, önértékelési zavarok, erkölcsi defektusok jelentkezésének veszélyével kell számolni. A hátrányos helyzetű státus nem törvényszerű, hogy veszélyeztetettséget is jelent. A veszélyeztetett helyzet azonban minden esetben hátrányos helyzetet is jelent.

A deviáns viselkedés A deviancia szociológiai fogalom, eltérést jelent. A deviáns viselkedések olyan megnyilvánulások, amelyek közös jellemzője, hogy a társadalom által elfogadott szokásoktól, normáktól eltérnek. (normaszegő viselkedés) A deviáns viselkedést kiváltó okok családi és társadalmi eredetűek. rossz szociális helyzet, felbomlott család, a szülők alkoholizmusa, kulturálatlan életmód, elhanyagoló nevelés, brutális bánásmód, a család laza erkölcsi normái, kriminalitás a családban

A deviáns viselkedés jellemzői Beszédstílus: szegényes szókincs, sztereotip elemek gyakorisága a beszédben, tartalmilag sivár kommunikáció, trágárkodás. Külső megjelenés: testileg fejletlen, sovány, rosszul táplált, elhanyagolt, piszkos ruházat, divatőrület, felnőttes vagy valamilyen szubkultúrát követő öltözködés. Viselkedés -csoporthelyzet: agresszivitás, durvaság, támadó attitűd, magányosság, peremhelyzet, nyugtalanság, hipermobilitás, szélsőséges mértékű és irányú érzelmi reakció, csavargás, igazolatlan hiányzások, hazudozás, tartós iskolai teljesítményromlás.

Autizmus

a szociális, a kommunikációs és a kognitív készségek olyan fejlődési zavara, mely áthatja a személyiséget és amely fogyatékos állapotot eredményezhet. jellegzetes tünetei miatt könnyen diagnosztizálható okai nem tisztázottak egyrészt az idegrendszert ért károsító hatásokat feltételezik a genetikus meghatározottság is igen erős ezt bizonyítja az is, hogy az autizmussal élő gyermekek testvérei között az átlagosnál ötvenszer gyakoribb az autizmus megjelenése

Az autizmus egy olyan fejlődési zavar (emberi kapcsoltok, kommunikáció, és tevékenységek terén) melynek tünetei az első három évben jelentkeznek. Az autizmus az egész életet befolyásolja!

Kialakulásának okai: genetikai tényezők, a kis születési súly, az anya alacsonyabb iskolázottsága, a terhesgondozás késői kezdete, megelőző terhesség-megszakítás, az apa idősebb kora

Tünetei (1): Közömbösen viselkedik. Nem játszik gyerekekkel, csak ha felnőtt erőlteti és segíti. Egyoldalú kapcsolat, a válaszra nem figyel. Felnőtt kezével jelzi szükségleteit. Szakadatlanul ugyanarról a témáról beszél. Papagájszerűen utánozza a beszédet.

Tünetei (2): Bizarr viselkedés; pl. repdeső kézmozgás. Indokolatlan nevetés, sírás. Tárgyakat fogdossa, nyalogatja, pörgeti. Nem, vagy ritkán néz mások szemébe. Változások ellen tiltakozik. Fantáziadús szerepjáték hiánya. Egyes dolgokat nagyon jól, gyorsan csinálhat, de nem olyat, amihez szociális érzék kell.

Fejlesztés lehetőségei: Szociális készségek fejlesztése Pl: elemi készségek tanítása, tartalmas szabadidő-eltöltés Kommunikációs készségek fejlesztése Egyénre szabott verbális és metakomm.-s készségek fejlesztése, beszédfejlesztés Kognitív készségek fejlesztése Értelmi képességek fejlesztése

Terápiás eszközök Zene terápia

úszásterápia

lovasterápia