Az értékesítés sajátossága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Teszt Eladási hely.
Advertisements

A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Felszolgálási módozatok
Készítette: Balázs Attila BAAPAHP.PTE.  A megszólításban a férfiak neve elé tett Herr szóval történik.  (Régebben használatos volt még a „führer” megszólítás.
Protokolláris vendéglátás
Franchise. Franchise: polgárjogi szerződéssel létesített vállalkozási forma, amelyet független vállalkozók hoznak létre. Szereplők: Franchise átadó: piacképes.
Készítette: Czimbalek Katalin Hirsch Éva Pék Judit Szittár Katalin
Éttermi rendszer – User Interface vázlat Káposztatérd csoport.
A piac Szakiskola.
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Idegenforgalmi statisztika
Árképzés a vendéglátásban
Készítette: Unyatyinszki Csaba
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szálláshelyi vendéglátás
Készítette: Himber Dorottya Juhász Ágnes Majoros Ágnes
Kereskedelem Szakmacsoport
Értékesítési csatornák
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Üzleti megoldás nemcsak üzletembereknek !. Mit kell tudnod és mit kell mondanod ? - Milyen érvek vannak az elkezdés mellett. - Hogy épül fel, az üzleti.
Magyar Pénzügyi Közvetítő Zártkörű Részvénytársaság
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
1 Turisztikai vállalkozások szervezése. 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
A vendéglátás folyamatai
Szállodai Vendéglátás
A vendégforgalom helyiségeinek kialakítása, berendezése
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási ismeretek 11. osztály
E-beszerzés Bravo csoport.
Változások az utóbbi évtizedekben
AZ ÉLELMEZÉS MINŐSÉGI DIMENZIÓI
Elméleti közgazdaságtan
A marketing piac tartalma
Magánjavak és közjavak a turizmusban
Tárolási módok, az áruk tárolására szolgáló berendezések, eszközök
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
ISMERTESSE A TEJTERMELŐ TEHENEK TAKARMÁNYOZÁSÁT ÉS TARTÁSÁT!
Bernáth Leila Bizderi Melinda Kolonics Melinda Tujner Viktória
Akkermann Róbert Hoffbauer Márk Logó Róbert Molnár Nagy Dániel
Italfelszolgálás alapelvei
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Készletgazdálkodás és logisztika
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Ételkészítő technológiák
Tojás prezentáció Kategória áttekintés…. Az elmúlt évben jelentős defláció ment végbe a kategórián, ami az év elején visszafordulni látszott,
CÉL – ADAT - ELLÁTÁS Törvénynek hosszútávon megfelelő költség- hatékony rendszer működtetése Szakember szükséglet optimalizálása Szempont: 16 – 08 óra.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Vendéglátás ÁFA változása
A vendéglátás jellemző vállalkozási formái
Az éttermi szolgáltatások Áfája
9. tétel.
SZÁMVITEL.
FÜGG: AZ ÁRU JELLEGÉTŐL, ÉRTÉKESÍTÉSI MÓDTÓL
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Értékesítés, kereskedelem
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály.
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
A német gasztronómia Tartalomból: Türingiáról röviden
Vendéglátás egyszerűen és praktikusan
Munkagazdaságtani feladatok
Az éttermi szolgáltatások Áfája és a turizmusfejlesztési hozzájárulás
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Előadás másolata:

Az értékesítés sajátossága A vendéglátó értékesítés sajátossága, hogy szorosan kapcsolódik a termelési folyamatokhoz és majdnem minden esetben szolgáltatási elem is kapcsolódik hozzá. A vendéglátás alapfeladata, hogy a helyi lakosság, a kül-, és belföldi idegenforgalomban résztvevők étkezési, italellátási és ezekkel összefüggő szórakozási igényeit kielégítse. A vendéglátó tevékenység során termelő és értékesítő tevékenységet különböztetünk meg.

Az értékesítés sajátossága Vendéglátó értékesítésen termelő tevékenység alatt feldolgozott, illetve a fogyasztásra kész állapotban vásárolt, kitálalt étel és italféleségeket a fogyasztónak, vendégnek eladják. Vendéglátó szolgáltatásnak az áruértékesítéshez többé-kevésbé szorosan kapcsolódó, fogyasztást megelőző, azzal egy időben, vagy esetenként azt követően lezajló személyes tevékenység, melynek célja a vendég igényeinek minél színvonalasabb teljesebb kielégítése. .

Értékesítési módok A vendéglátó értékesítés a hozzákapcsolódó szolgáltatásoktól függően alapvetően három értékesítési módra tagolódik: Hagyományos értékesítési mód Önkiszolgáló értékesítési mód Automata értékesítés

Hagyományos értékesítési mód Lényege, hogy az értékesítési dolgozók közreműködésével szolgáljuk föl, adjuk ki a vendégeknek a megrendelt ételeket, italokat. A gyakorlatban a hagyományos értékesítésnek két változata ismert: Pultnál Asztalnál történő kiszolgálás ill. felszolgálás.

Hagyományos értékesítési mód A pultnál történő kiszolgálás A vendég maga veszi át az eladótól az általa kért és kifizetett étel vagy italféleséget, amit helyben elfogyaszt vagy elvitelre becsomagoltathat (kávéház, jégbüfé, pizza) Felszolgálás a vendég asztalánál. Jellemzője, hogy a vendég az értékesítőhely asztalánál helyet foglalva felszolgálók, eladók közvetítésével kapja meg az általa rendelt ételt, italt és az azok fogyasztásához szükséges eszközöket.

Felszolgálási módok Silver service (angol I-II, francia I-II) Orosz felszolgálási mód Svájci szerviz A felszolgálási módszer megválasztásakor döntő szempont az üzlet kategóriába sorolása, a rendelkezésre álló felszolgáló létszám, a felszolgálók képzettsége, a színvonal.

Silver service Elegáns, de munkaerő és eszközigényes Angol I. felszolgálási mód Angol II. felszolgálási mód Francia I. felszolgálási mód Francia II. felszolgálási mód

Orosz felszolgálási mód 3 fázisban történik az ételek felszolgálása, mindent az asztalra raknak, a vendég maga szed: hideg ételek (hideg előétel, saláta) meleg elő- és főétel befejező fogások (desszertek, fagylalt, sajt) Akkor szedik le a tálakat, amikor már mindenki megette. Vendég centrikus, de költséges.

Tányérszerviz Előny: Hátrány: gyors – több vendég fordulhat meg munkaerő-kímélő – költségek !!!! eszközkímélő Hátrány: nem elegáns, de ha tükörszervizt alkalmaznak és tálfedővel (cloche) borítják be a tányérokat…

Felszolgálási rendszerek A felszolgáláson belül kialakult munkamegosztás függvényében egyéni páros brigádrendszert különböztetünk meg.

Felszolgálási rendszerek Egyéni rendszer. Előnye: Ez a legösztönzőbb, minél nagyobb a forgalom, annál több a borravaló is. Kaphat a felszolgáló jutalékot a forgalom után Ösztönzi a felszolgálót a nagyobb forgalom elérésére Hátránya: Sok esetben színvonal csökkenést okozhat Páros rendszer - a két felszolgáló összeszokott együttműködése nagyban elősegítheti a gyors felszolgálás sikerét.

Felszolgálási rendszerek Brigád rendszer 5-6-7-8 felszolgáló dolgozik együtt Helyes munkamegosztás… A brigádvezető feladata…

Önkiszolgáló értékesítés Jellemzője, hogy a vendég maga veszi el a kiválasztott ételt, italt és viszi a fogyasztás helyére. Előnye: Csökken a vendég tartózkodási ideje Nő az üzlet vendég átbocsátó képessége Alacsonyabb költségek, alacsonyabb ár Csökken a várakozási idő Kevesebb munkaerő Hátránya: A választék terjedelme, elsősorban a frissensültek vonatkozásában korlátozott Az igényesebb személyes szolgáltatás nem jelenik meg A vendégek egyéni kérései alig vehetők figyelembe

Önkiszolgáló értékesítés Az önkiszolgálás értékesítésének a vendégáramlás befolyásolása a tálalás módja, valamint a fizettetés során alkalmazott módszerek függvényében több változat alakult ki.

Önkiszolgáló értékesítés A vendégáramlás befolyásolása Attól függően, hogy az értékesítőtérben mennyire irányítjuk, illetve befolyásoljuk vendégeink pultok előtti és közötti mozgását, az önkiszolgálás terelőkorlátos és szabadpályás változata különböztethető meg.

A terelőkorlátos önkiszolgáló rendszer Vonalba elrendezett önkiszolgáló pult elé „kényszerítjük” a vendégeket A terelőkorlátnak nem kell feltétlenül egyenes vonalúnak lennie, alkalmazkodhat az építészeti kiképzéshez. A pultrendszer általában alkalmazkodik az étel – és italkínálathoz, valamint a fogyasztási szokások sorrendjéhez. .

A terelőkorlátos önkiszolgáló rendszer E szempontok figyelembe vételéve a legáltalánosabb sorrend a következő: tálca– és evőeszköz tároló, hideg étel, meleg étel (ezen belül leves, készétel, meleg tészta), frissensült, saláta, sütemények, befejező ételek, italok, evőeszköz tároló (ha a pult elején nem volt). a legtöbb esetben a pénztár, és A terelőkorlátos változat esetén a rendszerből adódó előnyökkel és hátrányokkal egyaránt számolni kell.

A terelőkorlátos önkiszolgáló rendszer A rendszer előnyei: a pult előtt végigvezetett vendég könnyen áttekintheti a teljes kínálatot, ami fokozhatja vásárlási kedvét; nem kell teli tálcákat kézbe venni, mivel azok csúsztathatók; a vendégek nem ütköznek össze; „akaratlanul” is ösztönzik egymást a minél gyorsabb továbbhaladásra. A rendszer hátrányai: minden vendégnek akkor is végig kell haladnia a pultsor előtt, ha csak egy–két ételt, pl. süteményt kíván vásárolni; nincs lehetőség arra, hogy a vendég visszaforduljon, ha meggondolta magát; az egyes pultoknál, valamint a pénztár előtt könnyen keletkezhet torlódás.

A szabadpályás önkiszolgáló rendszer Lényege, hogy egy szűkített bejáratot követően a vendégek szabad mozgását biztosító választó–kiadó teret képeznek ki. fizetés a kiválasztótér végén, vagy a kijáratánál szervezhető meg. A kiválasztótéren belül a vendégek szabadon mozoghatnak, s azt az önkiszolgáló pultot keresik fel, amelyiket éppen akarják. Ebben az esetben a pultok csoportosítása, sorrendje a szükséges üzem–háttérkapcsolatokat követheti, illetve ezek a kiadótér csaknem valamennyi oldalán elhelyezhetők.

A szabadpályás önkiszolgáló rendszer Előnyök: a vendég a választó–kiadótérben szabadon mozoghat, a meghatározott igénnyel érkező vendég egyenesen a megfelelő pulthoz mehet; az étel és itallal való önkiszolgálás kevesebb időt vesz igénybe; a terelőkorlátos rendszerhez képest nagyobb árukínálat biztosítható; Hátrányok: a pultok között mozgó vendégek könnyen összeütközhetnek; nagyobb alapterület igénye van a kiválasztó térnek, mint a terelőkorlátos változat esetén; a tagoltan elhelyezett önkiszolgáló pultok nehezítik az áru–utánpótlás, az üzemi háttér megfelelő kapcsolatainak kialakítását.

Önkiszolgáló értékesítés Az ételeket és az italokat a közvetlen fogyasztásra alkalmas edényekbe és poharakba tálalják, ill. adagolják, amely a vendég kérésére; előre tálalva (kikészítve); a vendég saját kezű tálalásával szervezhető meg. A fizetés történhet: előre váltott blokkal, számlaűrlappal, melyre a fogyasztást feljegyzik a pultnál, pénztárnál fizet. pénztárnál, fogyasztás előtt történő fizettetés.

Értékesítési formák Étlap szerinti értékesítés (a’la carte – klasszikus étlap, table d’hotel étlap, plate du joure, carte du jour) Menürendszerek : napi menük, előfizetéses heti menük, rendezvény menük Kötelező fogyasztás (couvert): főleg szórakozást, műsort nyújtó helyeken, az üzemeltetés költségeit biztosító forgalom elérése érdekében alkalmazzák. Társas rendezvények: fogadás, koktélparti,

Alkalmi és szezonális értékesítés A vendéglátás lényeges területe az alkalmankénti rendezvény-, illetve a szezonális forgalom megszervezése. Az egyes üzletek forgalmán belül a rendezvényekből származó bevétel 10 - 40 % között mozoghat.

Társas rendezvények fajtái Társas étkezés egyszerű csoportos étkezés Díszétkezés Fogadások Koktélparti Egyéb rendezvények