SZERVEZETI ALAPFORMÁK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezet, hálózat.
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
A kontrolling alapjai:
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Konceptuális keret.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
Szervezet és kultúra az innováció szolgálatában
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
SZERVEZET FORMÁLÓ TÉNYEZŐK ÁTALAKÍTÁS - divat vagy összhangteremtés?
MINTZBERG-FÉLE SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Négy vállalkozási alaptípus
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 2. rész
Szervezeti formák 1. rész
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Copyright © 2012, SAS Institute Inc. All rights reserved. STATISZTIKA ÉS VIZUALIZÁCIÓ - ÚJ LEHETŐSÉGEK A STATISZTIKAI ADATOK MEGJELENÍTÉSÉRE ÉS FELTÁRÁSÁRA.
Szervezeti formák Dr. Fehér János feb..
A HEM kialakulása és fejlődése
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
A projekt szervezeti formái
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Szervezeti struktúrák
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
VII. Szervezeti kultúra
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Modern Szervezeti formák
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Szervezeti alapismeretek 1. előadás
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
A konszern és a holding típusú szervezetek Olyan vállalati csoportosulás, amelynek tagjai jogilag önállóak, de közöttük horizontális vagy vertikális kapcsolat.
Szervezeti alapformák
Négy vállalkozási alaptípus
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

SZERVEZETI ALAPFORMÁK Szervezeti forma és irányítás Lineáris Funkcionális Lineáris – funkcionális Divízionális Mátrix

Egyvonalas szervezet

LINEÁRIS IRÁNYÍTÁS FŐBB JELLEMZŐI EGYSZERŰ, KÖNNYEN ÁTTEKINTHETŐ EGYÉRTELMŰ FÜGGŐSÉG KÖNNYEN BŐVÍTHETŐ/SZŰKÍTHETŐ MINŐSÉGILEG RUGALMATLAN HOSSZÚ UTAK: FEL-LE KOMPLEX VEZETŐKET IGÉNYEL HORIZONTÁLIS KOORDINÁCIÓ NEHÉZ

Előny: Hatrányai: Az alá- es fölérendeltsegi viszonyok egyértelműek. A feladatok mennyiségi változasa eseten könnyű a szervezet melységi es szélességi tagoltságának átalakítása. Hatrányai: A szervezet nem eléggé rugalmas, ha minőségileg más feladatot kell ellátni. A hiányzó szakmai specializáció növeli a vezetővel szembeni követelményt. Nagyobb szervezetekben a kommunikáció hosszú utakon keresztül történik. Az információ torzulhat. Nehézkes a horizontális koordináció biztositása.

Többvonalas szervezet

FUNKCIONÁLIS IRÁNYÍTÁS FŐBB JELLEMZŐI CENTRALIZÁLT DÖNTÉSHOZATAL GYORS MŰKÖDÉS SZAKSZERŰSÉG ÉS TERMELÉKENYSÉG ERŐS KOORDINÁCIÓS IGÉNY FUNKCIONALITÁS ÖNCÉLÚVÁ VÁLHAT VÁLTOZÁSOKRA ÉS BONYOLULTSÁGRA ÉRZÉKENY: KOORDINÁCIÓ SÉRÜL

Előnyei: A funkcionális munkamegosztás növeli a szakszerűséget, amely a termelékenységet növeli, es csökkenti az egységköltséget. kisebb vertikális tagoltság, a rendszer gyors működését teszi lehetővé. a termelés szabályozottsága csökkenti a koordinációs ráfordításokat. stabil környezeti feltételek eseten a vállalati stratégia kialakítása egyszerű.

Hátrányai: növekvő diverzifikációnál a specializáció miatt az anyagi es információs kapcsolatok olyan nehezen áttekinthető rendszere jön létre, amely megnöveli a koordinációs ráfordításokat. A funkcionális szakosodás felesleges mennyiségi es minőségi tartalékokat hozhat létre, a szakszerűség öncélúvá válhat. A szervezet külső- es belső kapcsolatainak növekvő bonyolultsága miatt a döntési hatáskörök centralizáltsága egyre csökkenő mertekben képes valódi koordinációt biztosítani. A centralizált hatáskörök, es az erőteljes szabályozottság útján történő irányítás megnehezíti a szervezet alkalmazkodó képességet.

Lineáris funkcionális szervezet

LINEÁRIS-FUNKCIONÁLIS IRÁNYÍTÁS FŐBB JELLEMZŐI KÉT ALAPFORMA EGYMÁSRA ÉPÜLÉSE, ELŐNYÖK EGYESÍTÉSE, HÁTRÁNYOK KIKÜSZÖBÖLÉSE FÜGGELMI VISZONYOK ÉS KOORDINÁCIÓ MEGHATÁROZÁSA TÖRZSKARI SZERVEZET: TANÁCSADÓ CSOPORT A FELSŐ VEZETÉS SZÁMÁRA

Mátrix szervezet

MÁTRIX SZERVEZET FŐBB JELLEMZŐI TÖBBDIMENZIÓS SZERVEZET KETTŐS IRÁNYÍTÁS VEZETŐI EGYÜTTMŰKÖDÉSI KULTÚRA RUGALMASSÁG, INNOVATIVITÁS DINAMIKUSAN VÁLTOZÓ TARTALOM KRÍZISHELYZETEK KONFLIKTUSKEZELÉS

Előnyei: A szervezet rugalmas es jól alkalmazkodik a változásokhoz. Széleskörű felkészültség, szervezeti befogadóképesség a vállalat innovatív képességet jelenti. A kettős irányításban új vezetési kultúra alakulhat ki. Versenyhelyzetet teremthet a probléma megoldásban, ez növeli a teljesítményt. A mátrix szervezeti egység jól beilleszthető más szervezeti alapformákba is.

Hátrányai: A konfliktus helyzetek bizonytalanságot eredményeznek, nehezítik az irányítást. Megjelenik a vezetők rivalizálása, túlterhelés a végrehajtásban. Magas követelményszint a vezetői es emberi kvalitásokban. A döntéstől, a felellőség vállalástól való tartózkodás előtérbe kerülhet. A krízishelyzetek valós veszélyt jelentenek a vállalat szamara. A konfliktusok kezelése intenzív felső vezetői tevékenységet igényel.

DIVIZIONÁLIS SZERVEZET FŐBB JELLEMZŐI VÁLLALATI KÖZPONT ÉS DIVIZIÓK: STRATÉGIA ÉS FORRÁSELOSZTÁS ÖNÁLLÓAN GAZDÁLKODÓ EGYSÉGEK VILÁGOS CÉLOK ÉS ÉRDEKELTSÉG ERŐS PIACI ORIENTÁCIÓ NÖVEKEDÉS, TÚLSZABÁLYOZOTSÁG, PÁRHUZAMOSSÁG, ÉRDEKÜTKÖZÉSEK

Előnyei: A vallat céljai es a divízió céljai közötti kapcsolat könnyen megteremthető Világos célmeghatározás a divíziók számára. Erőteljes piaci orientáció. A vállalat központi vezetése a stratégiai feladatokra koncentrálhat, az operatív tevékenység a divíziók területére tartozik. A piaci változások nem az egész vállalatot érinti, csak az egyes divíziókat. Alacsony koordinációs ráfordítások. Teljesítményre ösztönző felelőségi és érdekeltségi rendszer.

Hátrányai: A divíziók önállósága es a központ stratégiai irányító szerepe érdekütközések forrása. A központi funkcionális szervezetekben megjelenhet a szakterületi öncélúság es párhuzamosság a divíziók munkájával. Általában nagy es növekvő központok jelentős fix költségterhet okoznak, amely a vállalat rugalmas alkalmazkodását korlátozhatja. A nagy bonyolult szervezeteken fennáll a túlszabályozottság veszélye, amely rontja a működés hatékonyságát.

DIVÍZIÓK TIPUSAI A divíziók érdekeltsége szerint: Nyereség központ Költség központ Tőkeallokációs központ