A gondozás,nevelés egysége
A gondozás azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyekkel a felnőtt a csecsemő és kisgyermek szükségleteit kielégíti. Minden gondozási művelet alatt nevelünk. A testi szükségletek kielégítése kapcsán tanulja meg a gyermek jelezni-felismerni, majd differenciáltan kifejezni magukat a szükségleteket. A gondozás során a visszajelzésnek nagy értéke van, ez beépül a személyiségébe, egész életére kiható nyomot hagy.
Elengedhetetlen a helyes technika Igen fontos a gondozás légköre A gondozás minőségének külön jelentősége a bölcsődében nevelkedő és a csecsemőotthonban élő gyermek esetében Elengedhetetlen a helyes technika Igen fontos a gondozás légköre Lehetőséget kell kapnia a legkisebb kortól kezdve, hogy aktivitásával ő is részt vegyen a műveletekben
A gondozási műveletek mint a felnőtt-gyermek kapcsolat színtere A gondozási műveletekkel a felnőtt soha ne siessen. A napirendet úgy kell kialakítani, hogy mindig elegendő idő legyen minden gyermeknél. Az együttműködés során tanulja meg a gyermek az adott helyzeteket helyesen értékelni, a döntéseit kidolgozni.
A bölcsődei gondozás, nevelés feladatai Az egészséges testi fejlődés elősegítése 2. Az érzelmi fejlődés és a szocializáció segítése 3. A megismerési folyamatok fejlődésének segítése
GONDOZÁS Azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyekkel a felnőtt a csecsemő- és kisgyermek szükségleteit kielégíti. Minden gondozási művelet kapcsán arra kell törekedni, hogy az a gyermeknek kellemes élmény legyen
kellemes, nyugodt légkör kialakítása A gondozónő feladatai a csecsemő és kisgyermek táplálásával kapcsolatban A gyermekkorban kialakult táplálkozási szokások nehezen befolyásolható mintaként rögzülnek, és egész életre szóló ízlésformáló szerepük van. kellemes, nyugodt légkör kialakítása megszerettetni a különböző ízű, sűrűségű, a korának megfelelő ételeket megtanítani az önálló étkezésre helyes szokásokat kialakítása.
A gondozás a gyermekek fejlődése során egyre több nevelési elemet tartalmaz, pl. az egészségügyi szokások kiépítése. A szokás kialakításának az alábbi lépcsőfokai ismertek: bemutatás, pl. fogkefe használata magyarázat, pl. fogaink kilyukadhatnak gyakoroltatás, pl. „Próbáld meg te is !” segítségnyújtás, ha szükséges dicséret, értékelés, pl. „Elsőre nem is rossz!”
NEVELÉS
A nevelés legfontosabb eleme a szülő-gyermek kapcsolat, amely a gyermeki személyiség fejlődésének elsődleges alapját képezi A szülő-gyermek kapcsolat alapját a szülői szeretet képezi, az a pozitív érzelmi viszonyulás, ami a szülőt a gyermekéhez fűzi.
Ranschburg Jenő is négy nevelési stílust különböztet meg: meleg – engedékeny meleg – korlátozó hideg – engedékeny hideg – korlátozó
Nevelési hibák A szülők nevelési hibáinak megítélése és valós hatása függ a mindenkori kulturális feltételektől, a felnőtt-élettel kapcsolatos követelményektől. Ma a kontroll és a korlátozás hiánya tekinthető jellegzetes problémának. A leggyakoribb nevelési hibák közé tartozik: túlvédő magatartás következetlenség túlzott teljesítményelvűség.
Köszi,puszi-nyuszi: Kinggaa Lídus Anncsi