Rokszin Mónika Pszichológus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Óvoda.
Vizuális képességek fejlődése
Szülői elégedettség mérés eredménye
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Szociális tanulás formái
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A játéktevékenység kezdeti fejlődése
Szimbolikus játék és szerepjáték (színlelő játék, szerepjáték, fantáziajáték, fikciós játék, alkotójáték, szociodramatikus játék...)
Játék és tanulás.
Szabályjátékok.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A játék eredete Winnicott értelmezésében
Állatok játéka.
A játék A játékosság.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Szimbolikus,Szerepes Játékok
A megismerés fejlődése
Negyedik - ötödik előadás
Kultúra és Szocializáció
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
A konstruktivista pedagógia alapjai
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Az alapvető művelődési igények meghatározói
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Mese, mese …. Készítette: Szilágyi Judit
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
„… játszani is engedd…”. Arról lesz szó,… Mi is az a drámapedagógia? A drámajáték célja; alaptétele Mire jó ez nekünk? Gyakorlatok, etűdök, játékok.
A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A játék A játékosság.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A szocializáció folyamata
Játékszenvedély Készítette:ViniczayGábor Forrás:Wikipedia.
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Videójátékok veszélyei
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Előadás másolata:

Rokszin Mónika Pszichológus A játék öröme Rokszin Mónika Pszichológus

Gyermek és felnőtt játék Hasonlóságok Kórtól független felüdülés, kikapcsolódás Új magtartási formák kibontakozása Szenvedéllyé válhat Különbségek A gyermek lételeme, a felnőtté munka. Felnőttnél szabadidő eltöltésére szolgál.

Játék jellemző szabályosságai A tanulás színtere Tapasztalatokat szerez környezetéről Örömmel végezhető Alapvető szükségletet elégít ki A személyiség fejlődik Terápiás jellegű is lehet A gyermek elsődleges tevékenysége

A játék mint örömforrás Én csinálom öröme, a létrehozás öröme Ritmikusság öröme, ritmus kellemessége Az ismétlés biztonsága Az utánzás öröme Másnak lenni Feszültségoldás Vágymegjelenítés A veszély legyőzése Az együttesség öröme (Mérei ) A gyermek számára minden lehet játék, de nem minden az. Ami leginkább eltérő mástól azörömszínezetönmagáért öröm.

A játék rendje – kulturális és individuális kötöttség Alapelem a szabály (mozgás, logikai szabály... az utánzás maga is lehet szabály = szerepjáték) Mindig helyhez és időhöz kötött (gyermekek játékaiban elmosódottabban) A szabályokat magunk alkotjuk, megtartásuk a játék lényege Körülhatároljuk a játék világát – a fizikai és a képzeletbeli határokat (tér, idő, eszköz...) Játéktér: a valós világtól elkülönülő, potenciális tér, az emberi kultúra terepe (Winnicott)

A játék rendje sokféle, pl A játék rendje sokféle, pl.: ritmus az énekes játékokban, azonos színek a kockán, a pálcák mozdulatlansága a Marokkó-játékban, életmodell a táblás játékokban Rendteremtő játékok menete: rendezettség  a rend felbomlása  újabb rendezettség Rítusok – szertartásszerű mozdulatok (pl.: lépkedés a járda szélén, átlépés a kőkockán, egyik lábat a másik után, stb. ): a játszó önállóan találja ki a feladatokat, maga hajtja végre, meggyőződése, hogy a szabályok megtartása mágikus eredménnyel jár – uralja a helyzetet (Bettelheim).

Nem rutinjellegű tevékenység Különbségek a játék és a mindennapi cselekvések között: a játék során – a cselekvés eltér a megszokottól (átalakítások, túlzások, sorrendi változások, abszurditások); előfordul, hogy egy viselkedéssorozatban egy bizonyos viselkedési aspektus kap hangsúlyt; a cselekvéshez nem a megszokott funkció társul; gyakori az ismétlődés; nagyfokú a variabilitás; a szerepek cserélődnek; a motiváció független a játékosok külső szükségleteitől; "a tevékenység nem az, aminek látszik, csupán annak mintájára épül fel" (Goffman).

3-4 hónapos csecsemő is mozgatja testrészeitszabályosság van benne. 6 hónaposan ismétli a hangokat. 10 hónaposan tologatja a lábát, fenekét előre-hátra.

12-13 hó körül új játék jelenik meg, ami új mentális képességek kialakulására utal. Ugyanúgy használják a játékokat, mint a felnőttek a valóságban. 18 hó úgy használják, mintha azok mások lennének. mintha játék, szimbolikus játék fantáziajáték. 2 év után ez a szimbolikus játék egyre komplexebb. 5-6 év konstrukciós játékok, társasjáték.

Funkciógyakorlás A csecsemő első játéka a szájához kapcsolódik. Később a mozgása, (ugrás)jelent számára örömet és ismételgeti. feszültségoldás új helyzet feszültség amit be kell gyakorolni. Később beszéd révén tud kapcsolatot teremteni és együtt játszani társaival.

A játéköröm sokféle forrása közül az egyik legsokoldalúbb a már megjelent, de még nem begyakorolt funkciók: készségek feszültségének viselkedési formák levezetése Ezzel együtt járó másfajta öröm az „én csinálom”, „én idézem elő” érzés, amit Piaget figyelt meg 6-8hónapos gyermekeknél. (játék rángatása hangadás; villany le-fel kapcsolgatása; firka)

Megint másfajta örömforrás a játékban a ritmusosság Megint másfajta örömforrás a játékban a ritmusosság. (mozgások, szavak ritmikus ismétlés,pl.: mondókák, hintázás stb.) A ritmusos megismétlés hátterében az ismétlés öröme, a bizonytalanság- biztonság problémája rejlik. Megismétlés esetén biztossá válik a tárgy, a helyzet, a világ amiben él.

Utánzás, cselekvéstudat Másfél év után szinte minden játékban szerepe van az utánzásnak. Háttérben a „másnak lenni” élménye áll. (Pl: postás, anya stb) Fontos az elsajátított: norma szabály mozgássorozat világkép

Az utánzást mindig a képzelet mozgatja. Ez azonban nem lehet teljes. Ha a gyermek a játékban utánoz, ott kettős tudat van realitás elemeit és a fantázia elemeit is tartalmazza.

A játék mint feszültségoldó Feszültséglevetető is lehet a játék. (pl: bábterápia, játékterápia) Feszültségoldó, ha: - lejátssza - továbbjátssza - megoldási módot talál. - vágyteljesítő

Szerepjáték A játék különböző életkorokban változatlan, de funkciójuk életkoronként változó! Kisóvodásoknál: a felnőttek utánzása, a manipuláció teszi vonzóvá, a felnőtt cselekvésének utánzása. Nem a történet a fontos, hanem a cselekvés amit kiválasztott. 4-5 év a tárgy a fontos, a tárgy teszi érdekessé a játékot