Készítette: dr. Hajdu Klára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL Tervezett üzemidő lejártát követő üzemeltetés engedélyezése Dr. Rónaky József főigazgató.
Általános környezetvédelmi jog – horizontális eszközök SKV, KHV, EKHE
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A környezetvédelem intézményrendszere
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Készítette: dr. Hajdu Klára
Környezetvédelmi engedélyezés. A környezetvédelmi törvény „66. § (1) A környezethasználat - a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel a)a környezeti.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF
Változások a környezeti hatásvizsgálatban A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Levegőtisztaság védelme
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
A KÖRNYEZET VÉDELMÉNEK ÁLTALÁNOS SZABÁLYAIRÓL SZÓLÓ, ÉVI LIII. TÖRVÉNY RENDELKEZÉSEI ELŐADÁSVÁZLAT Készítette: dr. Hajdu Klára október II.
A kémiai biztonságról közérthetően
Környezetvédelmi engedélyezés
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Környezetvédelmi engedélyezés
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Közbeszerzési Döntőbizottság
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Előadás másolata:

Készítette: dr. Hajdu Klára Az Európai Unió környezetjogi szabályozása, a környezethasználat engedélyezésének feltételei Magyarországon Készítette: dr. Hajdu Klára 2012. november

A. A környezetvédelmi igazgatás eszközei 1. Közvetlen eszközök a.) Megelőzést szolgáló eszközök: - engedélyek, amelyek közül a legjelentősebbek - környezetvédelmi engedély (környezeti hatásvizsgálat alapján) - egységes környezethasználati engedély, - környezetvédelmi működési engedély (felülvizsgálat alapján) - környezetvédelmi teljesítményértékelés - szakhatósági állásfoglalások b.) Kötelezést tartalmazó eszközök - tevékenységre vagy magatartásra kötelezés - tiltás, korlátozás - abbahagyásra kötelezés c.) Együttműködési típusú eszközök (hatósági szerződés) d.) Ellenőrzés /a.) és c.)-hez is kapcsolódhat/ - önellenőrzés, társadalmi ellenőrzés, hatósági ellenőrzés 2. Közvetett eszközök a.) szankciók lehetőségei, felelősségi eszközök b.) gazdasági szabályozó, piacbefolyásoló eszközök

B. A környezethasználat engedélyezése I. A Környezetvédelmi törvény (1995. évi LIII. tv. – Kvt.) szabályozása A környezethasználat engedélyezése új feltételeinek szabályozása: Kvt. leglényegesebb módosítása, 2005. évi CXXVII. tv. – hatály 2005. december 30-tól A környezethasználat engedélyezése: – környezeti hatásvizsgálat hatálya alá tartozó tevékenységek – környezetvédelmi engedély – egységes környezethasználati engedélyezés hatálya alá tartozó esetekben – egységes környezethasználati engedély – környezetvédelmi felülvizsgálat hatálya alá tartozó tevékenységek esetén – környezetvédelmi működési engedély – az előző pontok hatálya alá nem tartozó tevékenységek esetében – a Kvt. végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott esetekben – a környezethasználó kérelmére kiadott egybefoglalt környezethasználati engedély – az előzőek hatálya alá nem tartozó tevékenység esetében – külön jogszabály alapján a környezetvédelmi hatóságok által kiadott határozat vagy a környezetvédelmi hatóságok szakhatósági állásfoglalása alapján más hatóság kiadott határozat jogerőre emelkedését követően kezdhető meg vagy folytatható.

A tv. végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott esetben a környezethasználó által a környezetvédelmi hatósághoz tett bejelentés alapján is folytatható tevékenység. Eltérő eljárás lehetősége: törvényi szabályozás alapján, a gyorsforgalmú utak, Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése keretében megvalósuló árvízvédelmi létesítmények tekintetében A hatásvizsgálat-köteles, továbbá egységes környezethasználati engedély-köteles tevékenységek esetén, ha a tevékenység megkezdéséhez külön jogszabály által meghatározott létesítési, illetve működési engedélyezési eljárás szükséges, az engedély akkor adható meg, ha a környezethasználó rendelkezik környezetvédelmi vagy egységes környezethasználati engedéllyel. A kiadandó engedély tartalma nem lehet ellentétes a környezetvédelmi, illetőleg egységes környezethasználati engedéllyel.

1. Előzetes vizsgálati eljárás, előzetes konzultáció a.) Előzetes vizsgálati eljárás Előzetes vizsgálati eljárást kell lefolytatni, ha a tevékenység a környezetvédelmi hatóság mérlegelésétől függően hatásvizsgálat-köteles vagy azt törvény írja elő. Az eljárás lényege, hogy a felügyelőség ebben az eljárásban dönt, a tervezett tevékenység - környezeti hatásvizsgálati, - egységes környezethasználati engedélyezési (IPPC) vagy - más hatósági eljárás hatálya alá tartozik-e és meghatározza a benyújtandó kérelem tartalmi követelményeit. A kérelem tartalmi követelményeinek meghatározása és a részletes eljárási szabályok külön jogszabályban: a környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005.(XII.25.) Kormányrendeletben (R) történik. Ügyintézési határidők: 45 nap

b.) Előzetes konzultáció A környezethasználó előzetes konzultációt kezdeményezhet a környezetvédelmi hatóságnál, ha a tevékenység nem a felügyelőség mérlegelésétől függően hatásvizsgálat-köteles vagy ha kizárólag egységes környezethasználati engedély-köteles.

2. Környezeti hatásvizsgálati eljárás Lényege: a környezetre jelentős, ill. várhatóan jelentős mértékben hatást gyakorló tevékenység megkezdése előtt környezeti hatásvizsgálatot kell végezni. A hatásvizsgálat (khv.) szükségességének szabályozása : - az R.-ben meghatározott tevékenységek esetében mindig kell végezni hatásvizsgálatot = 1.sz. melléklet szerinti tevékenységek - az R.-ben meghatározott egyes tevékenységek esetében a felügyelőség mérlegelési jogkörben dönt az R.-ben meghatározott szempontok alapján = 3.sz. melléklet szerinti tevékenységek A kérelmező a hatásvizsgálat eredményeit hatástanulmányban mutatja be, ennek tartalmi követelményeit a R. 6. sz. melléklet tartalmazza.

3. Egységes környezethasználati engedélyezési eljárás Az eljárás lényege, hogy az R.-ben meghatározott tevékenységek környezetet terhelő kibocsátásainak megelőzésére, a környezeti elemeket terhelő kibocsátások, valamint a környezetre ható tényezők csökkentésére, illetőleg megszüntetésére irányuló, az elérhető legjobb technikán alapuló intézkedéseket az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás során kell megállapítani. Részletes szabályait az R. tartalmazza.

4. A fenti és R.-ben részletezett eljárások eredményeképpen hozható döntések, azok nyilvánosságra hozatala, visszavonás szabályai (módosítás szabályai a R.-ben) Döntések: a., - az előzetes vizsgálati eljárást lezáró döntések (részletesen II. fejezetben) - khv-köteles tevékenység vagy jelentős módosítása esetén – környezetvédelmi engedély - IPPC-listás tevékenység esetén – egységes környezethasználati engedély - khv- és egységes környezethasználati engedélyezés hatálya alá egyaránt tartozó tevékenység esetén – egységes környezethasználati engedély b., - a kérelem elutasítása

A hatóság a Kvt. szerint a határozatot – jogerőre tekintet nélkül – nyilvánosan közzéteszi (a határozat nyilvános közzététele a Ket. alapján). A környezetvédelmi és egységes környezethasználati engedély visszavonásának esetei A felügyelőség visszavonja: - a tevékenységet 5 éven belül nem kezdték meg, illetve az ahhoz szükséges építési előkészítési tevékenységet nem kezdték meg - a jogosult nyilatkozik arról, hogy az engedéllyel nem kíván élni - ha az engedélyezéskor fennálló körülmények lényegesen megváltoztak.

II. A környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezés szabályozás feltételei a 314/2005.(XII.25.) Kormányrendelet alapján A rendelet hatálya, fogalomrendszere - az 1-3. sz. mellékletek szerinti tevékenységekre - 1. sz. melléklet: mindig hatásvizsgálat-köteles tevékenységek - 2. sz. melléklet: egységes környezethasználati engedély-köteles tevékenységek - 3. sz. melléklet: a felügyelőség mérlegelése alapján hatásvizsgálat-köteles tevékenységek, valamint - ezen tevékenységek jelentős módosítására terjed ki

A tevékenységek megkezdéséhez szükséges engedélyek, ha a tevékenység a., csak az 1.sz. mellékletben szerepel - környezetvédelmi b., ha az 1. és 2. sz. mellékletben egyaránt szerepel - környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alapján kiadott egységes környezethasználati c., csak a 2.sz. mellékletben szereplő tevékenység esetén egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alapján kiadott egységes környezethasználati d., csak a 3.sz. mellékletben szereplő tevékenység esetén és környezeti hatásai jelentősek, környezeti hatásvizsgálati eljáráson alapuló környezetvédelmi e., ha a 2. és 3.sz. mellékletben egyaránt szerepel ea., és várható környezeti hatási jelentősek, környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati eljáráson alapuló egységes környezethasználati, eb., ha a 2. és 3.sz. mellékletben egyaránt szerepel, és várható környezeti hatásai nem jelentősek, egységes környezethasználati eljáráson alapuló egységes környezethasználati engedély alapján kezdhető meg.

Ha a tevékenység a 3.sz. mellékletben szerepel, azonban nem éri el a 3. sz. mellékletben meghatározott küszöbértéket vagy a 3. sz. mellékletben a tevékenységre megállapított feltétel nem teljesül, de a felügyelőség más hatósági, vagy szakhatósági eljárásban megállapította, hogy a tevékenység várható környezeti hatásai jelentősek, akkor környezeti hatásvizsgálati eljárás alapján kiadott környezetvédelmi engedély szükséges a tevékenység megkezdéséhez. A környezethasználó kérelmére a felügyelőség – előzetes vizsgálati eljárás nélkül – környezeti hatásvizsgálati eljárást folytat le, ha környezethasználó olyan tevékenység folytatását tervezi, amely a 3. sz. mellékletben szerepel. A b., és ea., pontok esetében a környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati eljárásokat a hatóság – az ügyfél kérelmére - összevontan vagy összekapcsoltan folytatja le. A hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárást a 275/2004.(X.18.) Kormányrendelet Natura hatásbecslésre vonatkozó szabályaira tekintettel kell lefolytatni. Ha a felügyelőség más hatóság eljárásában azért nem jár el szakhatóságként, mert a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi vagy egységes környezethasználati engedély szükséges, az eljáró hatóság az eljárás megindításáról a felügyelőséget tájékoztatja, továbbá számára az eljárást lezáró döntését megküldi.

A jogszabály által használt fogalmak - érintett nyilvánosság (a környezetvédelmi társadalmi szervezetek mindig érdekelteknek tekintendők) - környezethasználó - jelentős módosítás meghatározása az 1. és 3.sz. mellékletek szerinti tevékenységek esetében - az IPPC eljárás szempontjából - új és meglévő létesítmény az IPPC eljárás szempontjából - 2.sz. melléklet szerinti tevékenységek - jelentős változtatás - jelentős változás - létesítmény fogalma - kapcsolódó létesítmény - összetartozó tevékenység

2. Előzetes vizsgálati eljárás és előzetes konzultáció részletes menete a.) Előzetes vizsgálat A környezethasználó akkor köteles előzetes vizsgálat iránti kérelmet benyújtani, ha olyan tevékenység megvalósítását kezdeményezi, amely - a 3. sz. mellékletben - 2. és 3. sz. mellékletben egyaránt szerepel - összetartozó tevékenységnek minősül. A környezethasználó előzetes vizsgálati eljárást kezdeményezhet, ha olyan tevékenység megvalósítását tervezi, amely megfelel a 3. sz,. mellékletben szereplő tevékenységnek, azonban az abban megállapított küszöbértéket nem éri el vagy az ott szereplő kritériumot nem teljesíti, feltéve, hogy a tevékenység nem tartozik a 2. sz. mellékletbe. Ha a felügyelőség megállapítja, hogy a tevékenységnek jelentős környezeti hatása lehet, a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély szükséges.

Kérelem benyújtása - a R. 4. sz. melléklet szerinti tartalommal (8 pld nyomtatott változat + elektronikus adathordozón) - a dokumentációt csak szakértő jogosultsággal rendelkező szakértő készítheti. Az előzetes vizsgálati / előzetes konzultációs dokumentáció tartalmi követelményei: - az 1 vagy 3. sz. melléklet szerinti tevékenységek esetén - a 2. sz. melléklet szerinti tevékenységek esetén - 1-3. sz. mellékletbe tartozó tevékenységek dokumentációjának közös követelményei - e körbe tartozó fontos tartalom: az országhatáron átterjedő hatás bekövetkezésének lehetősége, - kérelem az összevont eljárás lefolytatására vonatkozóan ↓

Tájékoztatás az eljárás megindításáról, nyilvánosság biztosítása – A Ket. szerinti 8 napon belül közlemény - kifüggesztése a hivatali helyiségben - honlapon történő megjelentetése - és kérelem, valamint mellékletei elküldése - a telepítés hely és a feltételezetten érintett önkormányzatok jegyzői részére – közhírré tétel érdekében A közlemény tartalma a 2004. évi CXL. törvényben (Ket.) meghatározottakon túl: - közvetlen hatásterület megjelölése (közvetett is van, meg teljes is) - felügyelőség adatai - felhívás az észrevételek 21 napon belül, közvetlenül a felügyelőségre történő benyújtására a közlemény közzétételének időpontja A hatóság a döntéshozatal előtt az észrevételeket érdemben vizsgálja. ↓

Hiánypótlási felhívás kibocsátása – 5 napon belül - a kérelem Ket. 37.§ (1) bekezdés szerinti tartalmának hiánya miatt (ügyfél alapadatai, KÜJ szám, jogszabály szerinti mellékletek, adatigazolás-kéréssel kapcsolatos szükséges információk) - szolgáltatási díj meg nem fizetésével kapcsolatos felhívás ↓ Tényállás tisztázása körében szükséges adatok közlésére történő felhívás kibocsátása – szükség esetén (minél előbb) Szakhatóságok állásfoglalásának beszerzése - a 347/2006.(XII.23.) Korm. rendeletben felsoroltak közül: a., minden R. szerinti eljárásba kötelezően bevonandó: megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve és kizárólag ebbe az eljárásba mindig bevonandó a megyei kormányhivatal kulturális örökségvédelmi irodája b., a többi szakhatóság csak hatásköri érintettség esetén vonandó be

Tárgyalás tartása – nem kötelező tartani, a hatóság mérlegelésére bízott eljárási cselekmény – a nyilvánosság észrevételeinek beérkezését követően – részvevői kör: környezethasználó, szakhatóságok ↓ Döntés A lehetséges variációk: – a csak 2.sz. melléklet szerinti tevékenység esetén – az egységes környezethasználati engedély iránti kérelem tartalmi követelményeinek meghatározása (8.sz. melléklet) – a 3.sz. melléklet szerinti tevékenységek esetén annak állapításakor, hogy a tevékenységből jelentős hatás várható, a környezeti hatástanulmány tartalmi követelményeinek meg- állapítása – ha nem feltételezhető jelentős hatás és a tevékenység a 2.sz. hatálya alá is tartozik, az IPPC kérelem tartalmi követelményeinek meghatározása - ha nem feltételezhető jelentős hatás, annak megállapítása, hogy mely más hatósági engedélyek birtokában kezdhető meg a tevékenység.

- az előzetes vizsgálati dokumentációban szereplő változatok közül annak, ill. azoknak a megjelölése, amelyek megvalósítása lehetséges - kizáró ok felmerülése esetén annak megállapítása, hogy a tevékenység kérelem szerinti megvalósítására engedély nem adható (elutasítás) - ha a tervezett tevékenység a településrendezési eszközökkel nincs összhangban, azonban az összhang legkésőbb a tervezett tevékenységhez szükséges létesítési, építési engedély iránti kérelem benyújtásáig megteremthető, ennek a lehetőségnek a rögzítése és annak előírása, hogy a kizáró okot az építési, létesítési engedély kiadásáig meg kell szüntetni - ha a Natura 2000 területre jelentős hatás várható, a környezeti hatástanulmány tartalmi követelményeinek a 275/2004.(X.18.) Kormányrendeletben a természetvédelmi hatásbecslésre vonatkozó előírások figyelembevételével történő meghatározása.

Ha a előzetes vizsgálati eljárás során kiderül, hogy valószínű az országhatáron átterjedő jelentős hatás vagy valamely EGT tagállam kéri a nemzetközi eljárás lefolytatását, kötelező a környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatása. A tartalmi követelmények meghatározásával kapcsolatos kritériumok: - ésszerűen, méltányosan megkövetelhető ismeretek - a tervezés engedélyezés adott szakaszának megfelelő információ megkövetelése Az előírt dokumentáció benyújtható: 2 évig, kérelemre további 1 év hosszabbítás engedélyezhető ↓ Döntés közlése - postai úton /Ket.78.§(1) és (5) bekezdés / - hirdetményi úton – hivatali helyiségben történő kifüggesztéssel és honlapon, továbbá központi kormányzati portálon történő megjelentetéssel /Ket.80.§ (3)bekezdés/, - a határozatról szóló közlemény eljuttatása az eljárásban részt vett jegyzők részére – annak közzététele érdekében

b.) Előzetes konzultáció A környezethasználó előzetes konzultációt kezdeményezhet a felügyelőségen, ha olyan tevékenység megvalósítását tervezi, amely - az 1. sz. mellékletben szerepel, - 1. és 2. sz. mellékletben egyaránt szerepel vagy - a 2. sz. mellékletben szerepel, azonban nem tartozik a 3. sz. mellékletbe. Az előzetes konzultáció célja, hogy a környezeti hatástanulmány, illetve egységes környezethasználati engedély iránti kérelem tartalmi követelményeiről a felügyelőség véleményt, a R. 12.sz. mellékletében meghatározott szakhatóságok és a nyilvánosság észrevételt adjon. A konzultáció menete az előzetes vizsgálati eljáráshoz hasonlatos azzal, hogy a konzultáció eredményeképpen a felügyelőség nem határozatot hoz, hanem véleményt ad, amelyet a közreműködő közigazgatási szervek és a nyilvánosság észrevételeivel együtt küld meg a környezethasználó részére.

3. Környezeti hatásvizsgálati eljárás menete Az eljárás lényege: a tevékenységnek a környezeti elemekre, a környezeti elemek rendszereire, folyamataira, szerkezetére való hatásainak, a hatások következtében a népesség egészségi állapotában, valamint társadalmi, gazdasági helyzetében várható változásoknak a meghatározására, a tevékenység ennek alapján történő engedélyezhetőségére terjed ki. A tevékenység hatásai meghatározását a telepítés, megvalósítás és a felhagyás szerint kell elvégezni. Kérelem benyújtása – ha volt előzetes vizsgálat vagy konzultáció, az előzetes vizsgálatot lezáró határozatnak, illetőleg véleménynek megfelelően, illetőleg a R. 6. sz. melléklete szerint elkészített – környezeti hatástanulmánnyal (szakértői névjegyzékbe felvett szakértő készítheti) ↓

Értesítés az eljárás megindításáról – 8 napon belül - közlemény megjelentetése napilapban (országos vagy helyi) és a honlapon - tartalma a Ket. 29.§ (7) bekezdés szerinti tartalmon túl: - felügyelőség adatai, az eljárás megindításáról szóló tájékoztatás - az esetleges nemzetközi eljárásra vonatkozó információ - tájékoztatás a hozható döntésekről, - az észrevételek megtételére, kérdések feltevésére vonatkozó információ - a környezeti hatástanulmány megjelentetése a honlapon - közlemény, kérelem, khv-dokumentáció megküldése a telepítés helye szerinti jegyző részére – közhírré tétel érdekében - közlemény, közérthető összefoglaló megküldése a feltételezetten érintett önkormányzatok jegyzői részére

Észrevételezésre (az észrevételeket a szakhatóságok bevonásával érdemben kell értékelni, amely magában foglalja azok ténybeli, szakterületi és jogi elemzését) nyitva álló határidő: minimálisan 30 nap. A nyilvánosság tájékoztatása új szabályainak a konkrét megjelenése a R.-ben: - az érintett nyilvánosság - részére lehetővé tenni az ügyben keletkezett, döntés szempontjából lényeges környezeti információkat, a közmeghallgatási jegyzőkönyv, szakértői vélemény, hiánypótlás, szakhatósági állásfoglalás tartalmának megismerését ↓ Szakhatóságok megkeresése – a 347/2006. (XII.23.) Korm. rendelet szerint Közmeghallgatás tartása – a telepítés helye szerinti önkormányzat területen (lehetséges több helyszínen is) Szabályai - résztvevők: szakhatóságok, környezethasználó, környezetvédelmi szervezet, - meghirdetés: 30 nappal előbb napilapban megjelentetés és a jegyzők tájékoztatása útján - jegyzőkönyv készítése, megküldése

Döntés A meghozható döntések: - környezetvédelmi engedély kiadása, melynek tartalma: - intézkedéseket kell előírni a káros környezeti hatások elkerülése, csökkentése, megszüntetése érdekében - előírható - monitoring-rendszer kialakítása - határértékek - a további engedélyek megszerzéséhez kielégítendő, hatásvizsgálaton alapuló feltételek meghatározása - szüneteltetés, felhagyás feltételeinek előírása, illetőleg ezzel kapcsolatos vizsgálatokra kötelezés - döntés egyéb, a felügyelőség hatáskörébe tartozó engedély megadásáról, ha ennek feltételei fennállnak - kérelem elutasítása - kötelező elutasítás esetei : a tevékenység ellentétes NKP-mal, a MK nemzetközi kötelezettségeinek teljesítését akadályozza - végzés az engedélyezési eljárások összekapcsolásáról

Az engedély módosításának lehetősége: hivatalból, kérelemre, ha az engedélyezéskor fennálló körülmények megváltozása az engedély visszavonását nem teszi szükségessé. Az engedély érvényességi ideje: - legalább öt év, ha más jogszabály ennél rövidebb időt nem határoz meg, illetőleg határozatlan idő - új módszerek, termékek kifejlesztése esetén legfeljebb 2 év A felülvizsgálat szabályai szerint kell eljárni, ha - az engedély lejártakor az engedélyes a tevékenységet tovább kívánja folytatni, - 3 éven belül a nem jelentős változtatások együttesen elérik a jogszabályban meghatározott küszöbértéket

3. A nemzetközi környezeti hatásvizsgálati eljárás Megindításának szükségessége: - az Espoo-i egyezmény (148/1999./X.13./ Korm. rendelettel kihirdetve) I. mellékletében meghatározott tevékenység, - a R. 1. és 3.sz. mellékletében meghatározott minden tevékenység esetében, ha országhatáron átterjedő jelentős hatás feltételezhető és a kibocsátó vagy a hatásviselő EGT tagállam a.) Eljárás kibocsátó félként Előzetes vizsgálati eljárásban országhatáron átterjedő hatás feltételezése ↓ A felügyelőség tájékoztatja a minisztériumot - a közlemény - a felügyelőség és a szakhatóságok állásfoglalásával (átterjedő hatások valószínűségével, hatásviselőtől beszerzendő adatokkal kapcsolatban) - az előzetes vizsgálati dokumentáció környezethasználó által lefordított változatával

A minisztérium elkészíti az egyezmény szerinti értesítést ↓ A hatásviselő válaszát, észrevételeit a minisztérium továbbítja a felügyelőségre, környezethasználónak Az esetleges részvétel közzététele a minisztérium és a felügyelőség honlapján A hatástanulmány nemzetközi fejezete és közérthető összefoglalója lefordított változatának megküldése a minisztériumba Konzultáció – felügyelőségi részvétellel Konzultáción kapott észrevételek vizsgálata a szakhatóságok bevonásával, kiegészítés kérése

b.) Eljárás hatásviselő félként A minisztérium - a felügyelőséget értesíti, véleményét kikéri - megszervezi a nyilvánosság tájékoztatását, észrevételeik kikérését - az egyezmény alkalmazását kéri - a hatásvizsgálati dokumentáció lefordított változatát megküldi a felügyelőségnek és szakhatóságoknak, kikéri véleményüket, - nyilvános fórumot szervez - a kibocsátó tájékoztatását a döntésről a honlapjára kiteszi és tájékoztatja a felügyelőséget

4. Egységes környezethasználati engedélyezési eljárás Általános szabályok / a környezethasználó kötelezettsége a szennyezés megelőzése, illetőleg a környezetterhelés csökkentése érdekében az elérhető legjobb technika alkalmazásával intézkedni – a környezetterhelést okozó anyag felhasználásának fajlagos csökkentéséről – a tevékenységhez szükséges anyag, energia hatékony felhasználásáról – a kibocsátás megelőzéséről, a lehető legkisebbre csökkentéséről – a hulladékképződés megelőzéséről, a keletkező hulladék mennyiségének, veszélyességének csökkentéséről, a hulladék hasznosításáról, ártalmatlanításáról – a környezeti hatással járó balesetek megelőzéséről, és ezek bekövetkezése esetén a környezeti következmények csökkentéséről – a tevékenység felhagyása esetén a szennyezés, károsodás megakadályozásáról, az esetlegesen károsodott környezet helyreállításáról

A felügyelőség az engedélyben rendelkezik az engedélyben meghatározott követelmények teljesítése érdekében az elérhető legjobb technika alkalmazásáról. Ennek érdekében konzultációt folytat a környezethasználóval, szakértőt vehet igénybe. Új tevékenység esetén: az előzetes vizsgálat, illetőleg előzetes konzultáció végén hozott döntés vagy vélemény, továbbá az környezeti hatásvizsgálati eljárás végén hozott döntés szerinti, illetőleg a 8.sz. melléklet szerinti tartalmi követelmények figyelembevételével benyújtott kérelem alapján indul az eljárás. Meglévő tevékenység esetén: környezetvédelmi felülvizsgálat kötelezés alapján benyújtott dokumentáció benyújtása alapján indult az eljárás. Ügyintézési határidő 3 hónap, egy ízben további 30 nappal meghosszabbítható ↓

A nyilvánosság tájékoztatása az eljárás megindításával kapcsolatban – 15 napon belül ↓ - Új létesítmény és egyes meglévő létesítmények felülvizsgálata esetén a honlapon és a hirdetőtáblán hirdetmény (tartalmi követelményei a R. szerint) közzététele, - A telepítés helye szerinti önkormányzat jegyzőjének a kérelem, hirdetmény, illetőleg felülvizsgálati dokumentáció megküldése – kifüggesztés 15 napra az észrevételek benyújtása érdekében - A feltételezhetően érintett települési önkormányzat jegyzőjének értesítése a közérthető összefoglaló (tartalmi követelményei az R. szerint) megküldésével Országhatáron átterjedő jelentés hatás esetén nemzetközi eljárás lefolytatása Szakhatóságok megkeresése Döntés A határozat részletes tartalmi követelményeit a R. 11. sz. melléklete tartalmazza. A felügyelőség a hatáskörébe tartozó engedélyeket az (az egységes környezethasználati engedélybe / IPPC engedélybe) kell belefoglalja.

A felügyelőség az engedélyben: - rendelkezik a követelmények meghatározása érdekében alkalmazandó elérhető legjobb technikáról, - a határozatban a talaj, a levegő és víz szennyezésének megelőzése, a zajkibocsátás mérséklése, a hulladékok környezetkímélő kezelése, illetőleg ártalmatlanítása céljából intézkedéseket, környezetvédelmi követelményeket, határértékeket és azok teljesítésére határidőt állapít meg. Ha az elérendő környezetvédelmi célállapothoz és szennyezettségi határértékek betartásához szigorúbb követelmények szükségesek, mint ami az elérhető legjobb technikával elérhető, a felügyelőség további követelményeket, feltételeket is előírhat. Próbaüzem előírásának lehetősége új létesítmény, illetőleg jelentős változtatás esetén – normál üzemmódtól eltérő előírások engedélyezése, megvalósulási dokumentáció benyújtása, felügyelőségi kötelező ellenőrzés.

A meglévő tevékenységek esetén az egységes környezethasználati engedélyben foglalt előírásokat 2007. október 31-ig kellett teljesíteni. Az engedély időbeli hatálya: meghatározott idő, de legalább 5 év ↓ A döntés közzététele - közszemlére tétel a telepítés helye szerinti önkormányzat jegyzője által 15 napon át Az engedély felülvizsgálata: 5 évente, az eljárás 2 hónap A felügyelőség évente egyszer köteles helyszíni szemlével egybekötött ellenőrzést végezni, eredményeképpen a R. szerinti intézkedések tehetők

Az 5 éves időtartamon belül környezetvédelmi felülvizsgálat rendelhető el: - új határértékek megállapítása szükséges, jelentős változás, illetőleg változtatás bekövetkezése esetén - az elérhető legjobb technika változása miatt új kibocsátási határértékek megállapítása szükséges - új technika alkalmazása szükséges a működtetés biztonsága érdekében - a létesítmény jelentős környezetterhelése miatt a határértékek felülvizsgálata szükséges. A felülvizsgálat eredményeképpen hozható döntések: - az engedély módosítása, visszavonása - korlátozás, megtiltás, felfüggesztés - bírság - intézkedési terv készítésére kötelezés

5. Környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati 5. Környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összevonásának szabályai Az előzetes vizsgálati eljárás, illetőleg konzultáció során meghatározott, illetőleg a R. 6-8. sz. melléklete szerinti dokumentáció benyújtása, nyilvánosság bevonása, szakhatóságok megkeresése, nemzetközi eljárás megindítása (90 napra felfüggeszthető az eljárás) Döntés: - elutasítás - egységes környezethasználati engedély kiadása Határozat nyilvánosságra hozatala Ügyintézési határidő: 4 hónap

6. Környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati 6. Környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összekapcsolásának szabályai - 2 szakaszból álló eljárás lefolytatása, az eljárás első szakaszának megindítása a 6. és 7. sz. melléklet szerinti dokumentáció benyújtásával, eljárás lefolytatása környezeti hatásvizsgálati eljárás szabályai szerint ↓ - döntés az első szakasz végén: - elutasítás - végzésben annak megállapítása, hogy kizáró ok nem merült fel, az egységes engedély tartalmi követelmények meghatározása - második szakasz megindítása a 8. sz. melléklet figyelembevételével meghatározott dokumentáció benyújtásával Eljárási határidő eljárási szakaszonként 3 hónap

7. Jogkövetkezmények Előzetes vizsgálat, környezetvédelmi engedély, IPPC engedélyezési eljárás nélkül folytatott tevékenységek, illetőleg engedélytől eltérő tevékenység folytatása esetén, környezetveszélyeztetés, szennyezés esetén - korlátozás, felfüggesztés, tiltás - bírság - intézkedési terv készítésére kötelezés - engedély visszavonása.

8. A 314/2005. (XII. 25. ) Korm. rendeletben szabályozott, 8. A 314/2005. (XII.25.) Korm. rendeletben szabályozott, a kérelmekhez benyújtandó dokumentációk tartalmi követelményei a.) Előzetes vizsgálati / előzetes konzultációs dokumentáció tartalma (R. 4.sz. melléklet) Az 1. vagy 3. sz. mellékletbe tartozó tevékenységek esetében: - tervezett tevékenység célja - a tervezett tevékenység, továbbá a számításba vett változatok alapadatai - tevékenység volumene - a telepítés, üzemeltetés várható időpontja, időtartama - a tevékenység helye, területigénye - a tevékenység megvalósulásához szükséges és az azokhoz kapcsolódó létesítmények leírása - a tervezett technológia leírása - a tevékenységhez szükséges teher- és személyszállítás nagyságrendje - a már tervbe vett környezetvédelmi létesítmények leírása

- szállítás, raktározás, tárolás, vízrendezés - a tevékenység megvalósításához szükséges kapcsolódó műveletek leírása: - a telepítés miatt megnyitandó bányaüzem, lerakóhely, tereprendezés, mederkotrás - szállítás, raktározás, tárolás, vízrendezés - hulladék- szennyvízkezelés - energia-vízellátás - egyéb kapcsolódó művelet - külföldi referenciák - a telepítés helyének lehatárolása térképen - nyilatkozat arról, hogy településrendezési eszközök módosítása szükséges a tevékenység megvalósításával kapcsolatban - nyilatkozat arról, hogy összetartozó tevékenység fennáll-e - számításba vett változatok összefüggése korábbi tervekkel, koncepciókkal - nyomvonalas létesítményeknél a továbbvezetés ismertetése - a számításba vett változatok környezetterhelése, környezet- igénybevétele várható mértékének előzetes becslése a tevékenység szakaszaiként - a várható hatások előzetes becslése - hatásfolyamatok bemutatása - hatásfolyamatok területének meghatározása, térképi ábrázolása - a Natura 2000 területet érő hatások, a terület kijelölésének alapjául szolgáló fajokra, élőhelytípusokra gyakorolt hatások alapján

Csak a 2. sz. mellékletben szereplő tevékenységek esetén: - a létesítmény, tevékenység telepítési helyének jellemzői - a tervezett tevékenység létesítmény leírása, beleértve a műszakilag kapcsolódó tevékenységeket - a létesítmény melléklet szerinti besorolása - a termelési kapacitás megjelölése - alkalmazandó technikák megjelölése - várható hatások becslése - hatásterület meghatározása, kiemelve az országhatáron átterjedő hatásokat - főbb alternatívák bemutatása - nyilvánosság tájékoztatásával kapcsolatos intézkedések ismertetése - ha a létesítmény Natura 2000 területre hatással lehet, a hatások előzetes becslése

Az 1-3. sz. mellékletekbe tartozó tevékenységek egyéb, közös követelményei: - azonosító adatok - államtitoknak, szolgálati titoknak minősülő adatok megjelölése, elkülönítése - technológia minősítésére vonatkozó okirat csatolása - országhatáron átterjedő hatás bekövetkezésének lehetősége - az összevont eljárással kapcsolatos ügyféli nyilatkozat

b.) A környezeti hatástanulmány tartalmi követelményei A helyszíni vizsgálatokkal alátámasztott környezeti hatástanulmánynak a következőket kell tartalmaznia: 1. Az előzmények összefoglalása - környezeti hatástanulmány kidolgozásának menete, korábbi állásfoglalások, vélemények, észrevételek figyelembe vétele - a számba vett változatok részletes leírása környezetvédelmi indokolással 2. A tervezett tevékenység – ideértve a kapcsolódó műveleteket és tevékenységeket – részletes leírása, különösen - az alapadatok részletezése - egyes hatótényezők részletezése - balesetek, meghibásodások lehetőségei - hatásfolyamatok, hatásterületek leírása - hatásfolyamatok környezeti elemenként és rendszerenként, összességükben - hatásterületek kiterjedésének meghatározása (térkép) - hatásterület állapotának leírása (a megvalósítás nélküli állapot leírása is)

- várható hatások becslése és értékelése - a bekövetkező állapotváltozások jellemzése az érintett környezeti elemek és rendszerek szerint - a hatás erőssége, tartóssága, visszafordíthatósága, térbeli kiterjedése, időbeli eloszlása, kedvező, kedvezőtlen mivolta - a hatás hozzáadódhat-e más tevékenységek hatásaihoz - az érintett környezeti elem, rendszer védettsége, funkcióinak változása - településkarakter megváltozása - tájkép, tájhasználat, tájszerkezet megváltozása - várhatóan károsodó természeti, környezeti érték ritkasága, pótolhatósága - természeti erőforrások pótolhatósága - a környezetkárosodás elkerülésének, mérséklésének lehetőségei - a környezet-egészségügyi hatások ismertetése - a közvetlen gazdasági-társadalmi következmények becslése - országhatáron átterjedő hatások vizsgálata - környezetvédelmi intézkedések - egyéb adatok (felhasznált adatok forrása, előrejelzések érvényességi határai, stb.) - közérthető összefoglaló

c. , Az egységes környezethasználati engedély iránti kérelem tartalmi c., Az egységes környezethasználati engedély iránti kérelem tartalmi követelményei - az engedélykérő azonosító adatai - a telepítési hely jellemzői - a létesítmény, tevékenység kapacitása - az alkalmazott elérhető legjobb technika ismertetése - a felhasznált, előállított anyagok, energia jellemzői, mennyiségi adatai - a létesítmény szennyező forrásai - hatásterület meghatározása, kiemelve a határon átterjedő hatásokat - a kibocsátás megelőzésére, csökkentésére szolgáló technológiai eljárások, műszaki megoldások - hulladékokkal kapcsolatos megelőzési, hasznosítási, stb. megoldások - egyéb intézkedések az energiahatékonyságra, biztonságra, szennyezések csökkentésére vonatkozóan - kibocsátások mérésére vonatkozó intézkedések - főbb alternatívák leírása - biztosítékadási, céltartalék képzéssel kapcsolatos adatok - üzembiztonságra vonatkozó, havária esetén megteendő intézkedések - külön jogszabályokban meghatározott a beépítendő engedélyek tartalmi követelményei

d., BAT / elérhető legjobb technika meghatározása A fogalom meghatározása a Kvt.-ben ( 4.§ vb.pont ) - a legjobb az, ami a leghatékonyabb a környezet magas szintű védelme érdekében - elérhető technika az, ami amelynek fejlesztési szintje lehetővé teszi az érintett ipari ágazatokban történő alkalmazását elfogadható műszaki és gazdasági feltételek mellett , figyelembe véve a költségeket és előnyöket, attól függetlenül, hogy a technikát az országban használják-e vagy előállítják-e és amennyiben az az üzemeltető számára ésszerű módon hozzáférhető - technika fogalmába értendő az alkalmazott technológia és módszer, amelynek alapján a berendezést tervezik, építik, karbantartják, üzemeltetik és megszüntetik, a környezeti helyreállítást végzik

e. ) Az elérhető legjobb technika meghatározásának szempontjai. (R. 9 e.) Az elérhető legjobb technika meghatározásának szempontjai (R. 9. sz. melléklet) A meghatározáskor figyelembe kell venni a következő szempontokat, valamint az elővigyázatosság és megelőzés elvét, az intézkedés várható költségeit és előnyeit: - kevés hulladékot termelő technológia - kevés veszélyes anyag használata - a keletkező és felhasznált anyagok regenerálásának, újrafelhasználásának elősegítése - alternatív üzemeltetési folyamatok, módszerek, amelyeket sikerrel próbáltak ki ipari méretekben - műszaki fejlődésben bekövetkező változások - kibocsátok természete, hatási, mennyisége - a létesítmények engedélyezésének időpontjai - az elérhető legjobb technika bevezetéséhez szükséges idő - a felhasznált nyersanyagok mennyisége, jellemezői, energiahatékonyság - annak igénye, hogy a kibocsátások hatását, kockázatát csökkentsék, baleseteket minimálisra csökkentsék - a magyar államigazgatási szervek és nemzetközi intézmények által közzétett információk, az Európai Bizottság által az elérhető legjobb technikákról, kapcsolódó monitoringról közzétett tapasztalatai

III. Környezetvédelmi Felülvizsgálat Fő szabály: bármely tevékenység környezeti hatásainak feltárására és megismerésére elrendelhető környezetvédelmi felülvizsgálat. Tevékenységnek minősül valamely környezethasználattal, környezetveszélyeztető magatartással vagy környezetszennyezéssel járó művelet, technológia megkezdése, folytatása, felújítása, helyreállítása és felhagyása, továbbá az ezekhez szükséges építési és előkészítési munka. Kötelezetti kör: a tevékenység folytatói, ha az nem ismert, az ingatlan tulajdonosa, amelyen e tevékenység folyik, folyt. Nevesített esetek, a felügyelőség felülvizsgálatra kötelez, ha: - környezetkárosítást észlel - kiemelten védett, védett, illetőleg védőterületen környezetveszélyeztető, szennyező vagy károsító tevékenység folytatása esetén - előzetes vizsgálat kezdeményezése nélkül, környezetvédelmi, egységes környezethasználati engedély nélkül a tevékenység megkezdése, folytatása esetén - külön jogszabályban előírt feltételek fennállása esetén

Az eljárás szakaszai: - kötelezés kiadása – részleges vagy teljes körű felülvizsgálat végzésére - felülvizsgálati dokumentáció benyújtása - a felügyelőség által a dokumentáció tartalmának vizsgálata szakterületek szerint, esetlegesen hiánypótlási felhívás kibocsátása - szakhatóságok megkeresése, állásfoglalásának beszerzése (részletes khv.-köteles tevékenység esetén közmeghallgatás) - döntéshozatal

A Kvt. szerint a teljes körű felülvizsgálati dokumentáció tartalma: - alkalmazott technológiák ismertetése, berendezések műszaki állapotának, korszerűségének bemutatása - a tevékenység során okozott környezetterhelések, igénybevételek adatokkal alátámasztott bemutatása - a tevékenységhez kapcsolódó műveletek ismertetése, különös tekintettel az anyagforgalomra, be-és kiszállításokra, hulladék- és szennyvízkezelésre - rendkívüli események kapcsán a környezetbe feltételezhetően kerülő anyagok, energia meghatározása - a környezetszennyezés, veszélyeztetés, károsítás elhárítására tett és tervezett intézkedések megjelölése - a tevékenység felhagyása esetére tett intézkedések leírása - a tevékenység környezeti hatásainak becslése, értékelése - a környezetszennyezés, veszélyeztetés megszüntetésének, a környezet igénybevétel mértéke csökkentésének leírása. Felelősség az adatokért, a kötelezett költségére ismételten elvégeztethető.

A tartalmi követelmények részletes meghatározása külön (12/1996(VII. 4 A tartalmi követelmények részletes meghatározása külön (12/1996(VII.4.) KTM rendeletben) jogszabályban, amely a felülvizsgálat végzésére vonatkozó jogosultság feltételeit is szabályozza. A felülvizsgálatot végző lehet: - a kötelezett maga - erre jogosultsággal rendelkező személy, szervezet - a hatóság a kötelezett költségére elvégeztetheti A részleges felülvizsgálatnak a felügyelőség által az előző szempontok közül kiválasztottakra kell kiterjednie. A hatóság által hozható döntések: - működési engedély kiadása - engedély környezetvédelmi előírások megtételével - a tevékenység korlátozása, felfüggesztése, megtiltása, illetőleg az erre hatáskörrel rendelkező szervnél ennek kezdeményezése (már a felülvizsgálat tartama alatt is elrendelhető környezetveszélyeztetés-, károsítás esetén)

A működési engedély tartalmi követelményei: - a tevékenység, az érdekelt megnevezése - a tevékenység folytatásának helye, hatásterület behatárolása - a tevékenység jellemző adatai - a tevékenységgel összefüggő környezetvédelmi előírások, a környezetre gyakorolt hatás mérésére, megfigyelésére, értékelésére vonatkozó előírások - intézkedések sorrendje, időbeli ütemezése - érvényességi idő

IV. Környezetvédelmi teljesítményértékelés Szabályozása: Kvt. –ben Lényege: a környezethasználó saját környezetvédelmi teljesítménye értékelésének, tevékenységük környezetre gyakorolt hatásának megismerésére felmérést (átvilágítás) végezhet, végeztethet. Ezt a felügyelőség jóváhagyja. Ha a környezethasználó környezetvédelmi engedély, egységes környezethasználati engedélyhez kötött tevékenységet ilyen engedély nélkül kezdett meg, ilyen értékelés céljából felmérést végezhet. Kérelmére a hatóság működési engedélyt ad. Eljárási szabályai: megegyeznek a környezetvédelmi felülvizsgálattal.

Köszönöm a figyelmet!