TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN ÓVODAI NEVELÉS KOMPETENCIA TERÜLET ÓVODAI KOMPETENCIA TERÜLET TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN a 2006/2007. évi képzések és szaktanácsadások alapján m Sápi Beáta HBM Közoktatási Szolgáltató Intézet
A PÁLYÁZATRA JELENTKEZŐ INTÉZMÉNYEK-ÓVODÁK HAJDÚ-BIHAR MEGYÉBEN 2006 TAVASZÁN
3.1.4-ES INTÉZMÉNYEK Kistelepülés: 16 intézmény Vidéki város: 11 intézmény Debrecen: 10 intézmény
A CSOPORTOK JELLEMZŐI Óvodapedagógusok, óvodavezetők Motivációs háttér Nevelési programok Települési adottságok
SZAKMAI TAPASZTALATOK Az óvodapedagógia hagyományaira, eredményeire épít. Módszertani megújulást eredményezhet.
PROGRAMCSOMAGOK ÖSSZETEVŐI Szakmai koncepció Pedagógiai koncepció Komplex fejlesztési terv
SZAKMAI KONCEPCIÓ Alapelvek, pedagógiai alapvetések Gyermeki jog A játék, mint elemi pszichikus szükséglet Közösségért való tevékenykedés A valódi tudás Komplex óvodai nevelés Tapasztalati út Személyes kapcsolat
SZAKMAI KONCEPCIÓ Alapelvek, pedagógiai alapvetések Az anyanyelvi nevelés kiemelt szerepe A sajátos nevelési igényű gyermekek jogai Érzelmi természetes támasz A gyermek, mint egyén a közösségben Szokásrendszer Megfelelő életvitel, egészséges életmód Környezettudatos viselkedés Családokkal való együttműködés
PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ PROGRAMCSOMAG JÁTÉK, ÉRZELMI, INKLUZÍV PEDAGÓGIA ÓVODA-ISKOLA ÁTMENET INKLUZÍV PEDAGÓGIA -INTEGRÁCIÓ, DIFFERENCIÁLÁS JÁTÉK, ÉRZELMI, ERKÖLCSI NEVELÉS
PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ Óvoda- iskola átmenet Elvi és gyakorlati problémakör Elvi: melyik fél közelítsen Gyakorlati: hogyan, mi módon valósuljon ez meg A programcsomag az óvoda részéről kínál olyan lehetőségeket, amely maga a KOMPETENCIA ALAP
PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ Inkluzív pedagógia, integráció Széles értelmezési tartomány „inklúzión”alapuló szemléletet jelent- befogadó pedagógiát jelent- mely szerint mindenki MÁS- a teljesen „átlagos” is Ezt pedig a differenciált bánásmóddal lehet a gyakorlat síkjára vinni.
Játék, érzelmi-, erkölcsi nevelés PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ Játék, érzelmi-, erkölcsi nevelés
KOMPLEX FEJLESZTÉSI TERVEK Levegő VII. VIII. IX. Föld IV. V. VI. Víz I. II. III. Tűz X. XI. XII.
A világ befogadásának elérhetősége Játszunk? Természetesen! Zenevarázs Bábjáték Néphagyomány Kiegészítő segédlet
A világ befogadásának elérhetősége Játékok bábokkal, játékok a meseládikóval Varázseszközök az óvodában Kóstolgató Játék- tánc- élet
VISSZAJELZÉSEK: Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemiségében készült, a kompetencia áthatja az egész programcsomagot, elemei részenként is jól alkalmazhatók bármely óvoda helyi programjához, a „rutinos” óvodapedagógusoknak biztosítja a megújulást, szemléletváltozást, a másként csinálom lehetőségét,
VISSZAJELZÉSEK: nagyban segíti a pályakezdő óvodapedagógusok munkáját, az óvodák jelenlegi eszközrendszerével is megvalósíthatóak az egyes elemek részei, ötletek tárházát adja a szakmai munka felfrissítéséhez, megújításához.
KÉPZÉSEK UTÁN… Jászberényi „kompetencia kirándulás”: 12 óvoda- 45 pedagógus Hálózati együttműködés: 29 intézmény Szaktanácsadások: 15 intézmény igényelte
„ Mindig eredményt akarunk elérni: azt hisszük, csak akkor van értelme az életünknek, ha itt és most alakítottunk a világon. Pedig a csillagok fénye sincs itt azonnal, sőt vannak olyan távoli égitestek is, melyekről a fény már elindult hozzánk, de csak egy következő nemzedék fog ráfigyelni.” Szent-Gály Kata
HBM Közoktatási Szolgáltató Intézet Köszönöm a figyelmet! Sápi Beáta HBM Közoktatási Szolgáltató Intézet