Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Program fejlesztés az óvodai nevelés kompetenciaterületén
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Fejlesztési koncepció
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
intézményi folyamat-szaktanácsadó
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt (Szabó.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
„Jót, s jól! Ebben áll a nagy titok!”
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Szeretettel köszöntöm
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
HEFOP/2005/2.1.5 ˝HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSE˝ ˝KARÖLTVE˝ TANULÓBARÁT ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA ZALA MEGYÉBEN.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
IKT alapú kompetenciák a XXI. századi pedagógusképzésben
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Pályázati eredmények Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Pályázati eredmények Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program HEF OP –Térségi.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben Készítette: Nagy Ágnes Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet

Forrás: Központi anyag, suliNova Kht. Kovács Erika, szakmai vezető, suliNova Kht. Beszteri Éva, óvodavezető, Jászberény

A közoktatás átfogó célrendszere Szakmai megújulás Új módszertani anyagok, országos mérőanyagok kipróbálása Szakmai párbeszéd Közelítés a XXI. századi közoktatás követelményeihez

Elvárások a pedagógusok felé ismeretbe ágyazott képességfejlesztés ismeretátadás túlméretezett tananyag reális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan gyermekközpontú, differenciált módszertan passzív gyermeki magatartás tevékeny gyermeki magatartás

Programcsomag: komplex tan(fejlesztési)eszköz-rendszer program-tanterv gyermeki eszközök pedagógusi eszközök értékelő eszközök modulok rendszere digitális eszközök Koncepció: kompetenciafejlesztés ismeretek, képességek, attitűdelemek rendszere Támogatórendszer: továbbképzés + mentorálás

A programcsomagok célrendszere Az élethosszig tartó tanulás megalapozása A hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók esélyegyenlőségének biztosítása A személyre szabott fejlesztés biztosítása (tehetséggondozás, felzárkóztatás, kompenzálás)

Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005 Programcsomagok Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4. Digitális kompetencia 5. A tanulás (meg)tanulása 6. Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7. Vállalkozói kompetencia 8. Kulturális kifejezőkészség

A kompetenciafejlesztés

Az óvodai nevelés – mint kompetenciaterület

Helyzetelemzés OECD háttér tanulmány Törvényi változások Tartalmi változások Szervezeti változások

Ellentmondások Hiányok OANAP – nevelési, pedagógiai gyakorlat Helytelenül értelmezett „minőségbiztosítási hullám” Óvodahasználói elvárások – óvodai „szolgáltatások” Óvodai kimenet célok – iskolai (bemeneti) elvárások Hiányok Óvoda-iskola átmenet Inkluzív pedagógia, integráció, differenciálás Játék, erkölcsi, érzelmi nevelés

A programcsomag célkitűzése A magyar óvodák JÓ GYAKORLATÁNAK MEGŐRZÉSE mellett, az óvodapedagógiában fellelhető hiányok, ellentmondások feloldása a programcsomag ajánlásaival.

Az óvodai programcsomag fejlesztése Szakmai koncepció I. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Óvoda – iskola átmenet II. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Inkluzív pedagógia III. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Játék, erkölcsi és érzelmi nevelés Komplex fejlesztési tervek

Az óvodai programcsomag 1. Elméleti anyag: szakmai koncepció pedagógiai koncepció Kompetenciaalapú óvodai programcsomag Komplex fejlesztési tématervek Kiegészítő kiadványok

Az óvodai programcsomag 2. I. Elméleti anyag II. Komplex fejlesztési tématervek A négy őselem - levegő, tűz, víz, föld – köré épülve dolgozza fel az alábbi nevelési területeket: Külső világ tevékeny megismerése élő és élettelen környezet matematikai tartalmú tapasztalatok Vizuális nevelés Irodalom – anyanyelv III. Kiegészítő kiadványok

Az óvodai programcsomag 2. I. Elméleti anyag II. Komplex fejlesztési tématervek III. Kiegészítő kiadványok: Zenevarázs Bábjáték Játszunk? Természetesen! Néphagyomány Kiegészítő segédlet Játék bábokkal Varázseszközök az óvodában Kóstolgató Játék – tánc - élet

Az óvodai programcsomag jellemzői A nevelési területek kidolgozottsága követi az óvodai nevelés hagyományait, azaz: gyermekcentrikus, játékközpontú, komplex tervezésű, felhasználóbarát jellegű, tudatos képességfejlesztést biztosító, cselekvésbe ágyazott tanulási technikákat alkalmazó.

Eszközigény Nem igényel kész és előrevásárolt, drága eszközöket. Szükséges: gyűjtőmunka (iskolára való felkészítés) szülők bevonása óvodapedagógusi ötletesség felnőtt – gyermek közös alkotása

„Nagy politikusság a gyermeknevelés „Nagy politikusság a gyermeknevelés. Állandó egyeztetése a kívánalmaknak, a szükségleteknek és a lehetőségeknek.” (Szabó Lőrinc) Köszönöm a figyelmet!