Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben Készítette: Nagy Ágnes Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet
Forrás: Központi anyag, suliNova Kht. Kovács Erika, szakmai vezető, suliNova Kht. Beszteri Éva, óvodavezető, Jászberény
A közoktatás átfogó célrendszere Szakmai megújulás Új módszertani anyagok, országos mérőanyagok kipróbálása Szakmai párbeszéd Közelítés a XXI. századi közoktatás követelményeihez
Elvárások a pedagógusok felé ismeretbe ágyazott képességfejlesztés ismeretátadás túlméretezett tananyag reális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan gyermekközpontú, differenciált módszertan passzív gyermeki magatartás tevékeny gyermeki magatartás
Programcsomag: komplex tan(fejlesztési)eszköz-rendszer program-tanterv gyermeki eszközök pedagógusi eszközök értékelő eszközök modulok rendszere digitális eszközök Koncepció: kompetenciafejlesztés ismeretek, képességek, attitűdelemek rendszere Támogatórendszer: továbbképzés + mentorálás
A programcsomagok célrendszere Az élethosszig tartó tanulás megalapozása A hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók esélyegyenlőségének biztosítása A személyre szabott fejlesztés biztosítása (tehetséggondozás, felzárkóztatás, kompenzálás)
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005 Programcsomagok Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4. Digitális kompetencia 5. A tanulás (meg)tanulása 6. Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7. Vállalkozói kompetencia 8. Kulturális kifejezőkészség
A kompetenciafejlesztés
Az óvodai nevelés – mint kompetenciaterület
Helyzetelemzés OECD háttér tanulmány Törvényi változások Tartalmi változások Szervezeti változások
Ellentmondások Hiányok OANAP – nevelési, pedagógiai gyakorlat Helytelenül értelmezett „minőségbiztosítási hullám” Óvodahasználói elvárások – óvodai „szolgáltatások” Óvodai kimenet célok – iskolai (bemeneti) elvárások Hiányok Óvoda-iskola átmenet Inkluzív pedagógia, integráció, differenciálás Játék, erkölcsi, érzelmi nevelés
A programcsomag célkitűzése A magyar óvodák JÓ GYAKORLATÁNAK MEGŐRZÉSE mellett, az óvodapedagógiában fellelhető hiányok, ellentmondások feloldása a programcsomag ajánlásaival.
Az óvodai programcsomag fejlesztése Szakmai koncepció I. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Óvoda – iskola átmenet II. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Inkluzív pedagógia III. PEDAGÓGIAI KONCEPCIÓ: Játék, erkölcsi és érzelmi nevelés Komplex fejlesztési tervek
Az óvodai programcsomag 1. Elméleti anyag: szakmai koncepció pedagógiai koncepció Kompetenciaalapú óvodai programcsomag Komplex fejlesztési tématervek Kiegészítő kiadványok
Az óvodai programcsomag 2. I. Elméleti anyag II. Komplex fejlesztési tématervek A négy őselem - levegő, tűz, víz, föld – köré épülve dolgozza fel az alábbi nevelési területeket: Külső világ tevékeny megismerése élő és élettelen környezet matematikai tartalmú tapasztalatok Vizuális nevelés Irodalom – anyanyelv III. Kiegészítő kiadványok
Az óvodai programcsomag 2. I. Elméleti anyag II. Komplex fejlesztési tématervek III. Kiegészítő kiadványok: Zenevarázs Bábjáték Játszunk? Természetesen! Néphagyomány Kiegészítő segédlet Játék bábokkal Varázseszközök az óvodában Kóstolgató Játék – tánc - élet
Az óvodai programcsomag jellemzői A nevelési területek kidolgozottsága követi az óvodai nevelés hagyományait, azaz: gyermekcentrikus, játékközpontú, komplex tervezésű, felhasználóbarát jellegű, tudatos képességfejlesztést biztosító, cselekvésbe ágyazott tanulási technikákat alkalmazó.
Eszközigény Nem igényel kész és előrevásárolt, drága eszközöket. Szükséges: gyűjtőmunka (iskolára való felkészítés) szülők bevonása óvodapedagógusi ötletesség felnőtt – gyermek közös alkotása
„Nagy politikusság a gyermeknevelés „Nagy politikusság a gyermeknevelés. Állandó egyeztetése a kívánalmaknak, a szükségleteknek és a lehetőségeknek.” (Szabó Lőrinc) Köszönöm a figyelmet!