Fact Intézet A szociális városrehabilitációs program készítésének tapasztalatai Pécsett (2008) „Résztvevő megfigyelésen” alapuló esettanulmány- vázlat Tistyán László
Fact Intézet Keretfeltételek - Az előzmények (a „megrendelés” tartalma, a megalapozó szakértői anyagok, stratégiák stb.) -A szabályozók (jogszabályok, illetve „útmutatók”, kézikönyvek, az irányító hatóságok szakmai kompetenciája stb.) -A helyi politikai szubkultúra érdekviszonyai, releváns tartalma, működése - A társadalmi környezet (a program cselekvői és a kedvezményezettek, ezek „kapacitásai”)
Fact Intézet Olvasatok - a feladatról -A „szociális” jelző csak „díszítőelem”, „hab” a funkcióbővítő városrehabilitációs tevékenységen -A „szociális” jelző voltaképpen roma programokra vonatkozik -A „szociális” jelző olyan gumifogalom, amelybe mindent bele lehet magyarázni - minden oldalról - A „szociális” jelző arra utal, hogy a program fókuszában a társadalom áll
Fact Intézet Olvasatok - a szerepekről -A „politika” a megrendelő: „én fizetem, nekem fütyül”, a szakértő apologéta, oldja meg a prekoncepciók indoklását -A szakértő kényszerű érdekvédő, érdekérvényesítő is a gyenge, érdekartikulációra és érvényesítésre alig képes, vagy függőségben tartott civil szereplők helyett - A „civilek” is szerepzavaros helyzetűek (pl. függőségi helyzet, politikai orientáció, humán kapacitások hiánya stb. miatt)
Fact Intézet Folyamatok - A látens (és programidegen) célok érvényesítésére irányuló folyamatos törekvések -A komplex megközelítés hiánya (és ennek erényként történő kommunikálása) - A rövid távú gondolkodás kizárólagossága -A társadalmi problémák egydimenziós észlelése, illetve ennek megfelelő kezelése - Gyors, és „tárgyiasult” (megfogható, látható stb.) eredmények produkálására vonatkozó igények - A „társadalmasítás” technológiai lehetetlensége (időhiány, kommunikációs és humán kapacitásbeli problémák)
Fact Intézet A megvalósulás esélyei -A megvalósítás beruházásokra (műszaki beavatkozások lebonyolítására) szakosodott szervezet kezében van (lesz), a relatív alkalmatlanság nem orvosolható… -A program az aktuálpolitikai beavatkozások számára szélesre nyitott, ami „szétveri” a stratégiai koncepciókat -A civil társadalomtól irreálisan magas „saját tőkét” kíván -A fenntarthatóság garanciáit nem lehet beépíteni a programba (kódolt a rövid távú megközelítés, hibásan meghatározott „sikerkritériumok”, a participáció lehetőségeinek korlátozása stb.) - A társadalmi kontroll gyakorlásának lehetőségei minimalizáltak, vagy hiányoznak, ez felemészti a program „bizalmi tőkéjét”
Fact Intézet Következtetések - A feladat jelenleginél pontosabb meghatározása (új útmutatók, kézikönyvek elkészítése stb.) - A jelenleginél rugalmasabb, reálisabb részfeltételek meghatározása - A jelenleginél hatékonyabb garanciák beépítése a civil participációt, a társadalmi kontroll gyakorlását, a fenntarthatóságot, a korrupció kizárásának lehetőségeit stb. illetően - A jelenleginél reálisabb feltételek támasztása (pl. a civil participációt illetően) - A megvalósítás esélyeit ígérő megoldások támogatása (pl. a programot megvalósítani hivatott szervezetre vonatkozóan) A szociális városrehabilitációra vonatkozó szabályozás szemlélete legyen maga is „szociális”!