A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési rendszerében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
Tanári portfolió készítése
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
AZ ÉN PORTFÓLIÓM.
Csorna, Győr, Mosonmagyaróvár, Sopron
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A szaktanácsadás támogató szerepe
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
Hogyan? Mit? Mennyit? Ötletek a készítéshez
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Országos pedagógiai – szakmai ellenőrzés
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
E-PORTFÓLIÓ.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az e-portfólió használati köre
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
„A XXI. századi köznevelés”
Szaktanácsadói fórum VÁLTOZÁSOK ÉS A PORTFÓLIÓ
Hogyan készüljünk a pedagógus minősítési eljárásra?
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
A portfólió - óvodai szakterület
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Szakmai nap szeptember 16.
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Pedagógus értékelési rendszer
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Az e- portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében TÁMOP.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés, a tanfelügyelet standardjai
Hogyan? Mit? Mennyit? Ötletek a készítéshez
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Előadás másolata:

A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési rendszerében Kotschy Beáta

Az előadás témái A pedagógusok munkájának értékelése: tanfelügyelet, szaktanácsadás, minősítés Az értékelés-minősítés forrásai A portfólió fogalma, fajtái A portfólió funkciói a minősítési folyamatban, az értékelés szempontjai A portfólió tartalma

Tanfelügyelet-szaktanácsadás-minősítés Funkciója: az intézmény működésének és az egyes pedagógusok munkájának ellenőrzése és értékelése Gyakorisága : 5 évenként Szaktanácsadás Funkciója: a pedagógusok egyéni támogatása, szakmai segítése Gyakorisága: folyamatos Minősítés Funkciója: a pedagógusok szakmai fejlettségi szintjének minősítő értékelése Gyakorisága: 4 alkalom a teljes életpálya során

Ellenőrzés-értékelés-minősítés Segítő értékelés Minősítő Motiváló ellenőrzés Szelektáló

Az értékelés/minősítés forrásai Az elmúlt időszak hiányosságai, pedagógusi ellenérvek : A látogatás pillanatnyi helyzetet mutat be. Az értékelő szűk információs forrásra támaszkodik. Az értékelésben sok a szubjektív elem. Javítási törekvések: Az értékelés egyik forrása a portfólió, amely a pedagógus munkáját folyamatában, fejlődésében mutatja. Az információk legfőbb forrása maga a pedagógus és az általa elért eredmények (portfólió, óra/foglalkozás megtekintése, tanulói eredmények, szakmai beszélgetés a portfólió és a látottak alapján), ehhez járulnak a különböző értékelések (igazgatói, tanulói-szülői, tanfelügyelői stb.). Az értékelés azonos kritériumrendszer alapján történik, amelynek központi elemei a pedagógusok kompetenciái (KKK).

A portfólió fogalma, funkciói a minősítés folyamatában A portfólió egy olyan dokumentumgyűjtemény, amely alapján végigkísérhető a pedagógus (más szakember, tanuló) szakmai útja, tevékenysége, fejlődése, nehézségei és sikerei egyrészt a tények tükrében, másrészt magának a pedagógusnak a reflexiói, értelmezése alapján. Fajtái: Munkaportfólió – eredmény/értékelési portfólió Papíralapú portfólió - e-portfólió Tanulói portfólió - pedagógus portfóliója

A portfólió funkciói a minősítésben A portfólió a pedagógus fejlődésének folyamatát bemutató információk forrása! A portfólió dokumentumainak elemzése egy, a minősítési folyamatban használt módszerek közül! A portfólió tartalma egyéni és az egyes pályaszakaszokban különböző. A minősítés során a dokumentumok tartalmának minőségi értékelése történik meg. A minősítés során vizsgált területek és a dokumentumok között többoldalú kapcsolatrendszer van.

A portfólió tartalma Az értékelésre készített portfólió céltudatos egyéni válogatás útján készül. Érdemi része a pedagógus saját döntése alapján tartalmazhat bármilyen írott, képi, hanganyagot, amely pedagógiai tevékenységeit mutatja be, s amellyel saját véleménye szerint igazolni tudja, hogy milyen szakmai fejlettségi szinten áll. A pedagógus reflexiói mutatják be pedagógiai nézeteit, szakmai tudatosságát, problémaérzékenységét, problémamegoldó képességét, a tanulók, tanulócsoportok ismeretének mélységét, az irántuk megnyilvánuló attitűdöket stb.

A portfólió struktúrája, javasolt tartalmi elemei Szerző: - Fénykép, név Pedagógus OM-azonosítója Szak Munkahely Dátum TartalomjegyzéK Mappák: Pedagógiai portfólió Szakmai önéletrajz Nevelő-oktató munka dokumentumai A pedagógiai munkát befolyásoló szakmai és egyéb közéleti tevékenységek bemutatása/dokumentumai Önálló művészeti/alkotói tevékenységek bemutatása/dokumentumai Az intézmény rövid bemutatása A szakmai életút értékelése Külső szakemberek értékelése

Portfólió tartalma részletezve A Nevelő-oktató munka dokumentumai 2.a) Pedagógiai alaptevékenységek dokumentumai és önreflexiói A szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás dokumentumai Pl. éves tervek, megvalósítás dokumentálása, elemzése; iskolai tanórák /óvodai csoportfoglalkozások tervei, tématerv, egy téma feldolgozásához kapcsolódó, összefüggő óratervek megvalósításának dokumentumai Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezésének dokumentumai Pl. egyéni és csoportfoglalkozások tervei, tanórák, foglakozások megvalósításának dokumentumai A tanulás támogatása Pl. alkalmazott stratégiák, a tanulást támogató módszerek bemutatása, tanulásszervezés elemei, A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése Pl. különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel való foglalkozás (felzárkóztatás, tehetséggondozás) szakkör, fakultáció, egyéni/csoportos fejlesztési tervek A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, és/vagy osztályfőnöki/csoportvezetői tevékenység, pl. tanórán kívüli aktivitás

A portfólió tartalma részletezve - folytatás A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése,0 pl. saját értékelési módszer bemutatása Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás pl. jegyzőkönyvek, konfliktuselemzések, beszámolók, esetelemzés, együttműködések dokumentumai szülőkkel, mentorral, kollégákkal, részvétel az intézmény innovációs tevékenységében, bekapcsolódás az intézmény éves munkatervében szereplő feladatok megvalósításába Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért pl. továbbképzések, önképzés rövid bemutatása és a szakmai fejlődésre tett hatása

A portfólió tartalma részletezve-folytatás Egyéni szakmai tevékenységek dokumentumai Pl.: pályázati tevékenység, a kutató-fejlesztő munka elemző-értékelő bemutatása és dokumentálása; szakírói feladatok, publikációk; szakértői, szaktanácsadói tevékenységek; intézményen kívüli szakmai tevékenység leírása, értékelése és dokumentálása A pedagógiai munkát befolyásoló szakmai és egyéb közéleti tevékenységek bemutatása Pl.: szakmai - közéleti tevékenység, szakmai szervezeti tagság, bizottsági tagság egyéb közéleti tagság Önálló alkotói/művészeti tevékenység bemutatása Minimum 1- maximum 3 oldalas összefoglalás a pedagógus önálló művészeti/alkotói tevékenységéről, munkáiról/esetleg mellékletekben, albumokban bemutatva Az intézmény rövid bemutatása Az intézmény típusa, sajátos pedagógiai programja, elhelyezkedése, gyerekek összetétele stb. - maximum 1 oldalas összefoglaló A szakmai életút értékelése Összefoglalás a pedagógus pedagógiai szemléletéről, szakmai fejlődésének útjáról, a fejlődést segítő és gátló tényezőkről, erősségeiről és hiányosságairól, további szakmai céljairól - maximum 3 oldal

A portfólió dokumentumainak elemzése, értékelése Az értékelés kritériumai Az életpálya egyes szakaszainak követelményei A pedagógusok képzési és kimeneteli követelményei (KKK): tudás, képességek attitűdök (felelősség, autonómia) Az egyes kompetenciák fejlettségét bemutató indikátorok Az ezek alapján kidolgozott értékelési eszközök

Szakirodalom a tájékozódáshoz A portfólióról Falus Iván−Kimmel Magdolna 2003. A portfólió. Gondolat Kiadói Kör, Budapest Kimmel Magdolna 2007. Az e-portfólió science fiction vagy realitás? Pedagógusképzés, 4.sz. 5-22. A reflektív gondolkodásról Falus Iván 2001. Gondolkodás és cselekvés a pedagógus tevékenységében. In Báthory Z. − Falus I. szerk.: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest, 213-234. Szivák Judit 2003. A reflektív gondolkodás fejlesztése. Gondolat Kiadói Kör, Budapest Kimmel Magdolna 2006. A tanári reflexió korlátai. Pedagógusképzés, 3-4 sz. 35-49.

Szakirodalom a tájékozódáshoz A képzési és kimeneteli követelményekről 15/2013 EMMI-rendelet. In Magyar Közlöny 2013. január 30. A pedagógus szakmai fejlődésének útjáról Falus Iván 2006. A tanári tevékenység és a pedagógusképzés új útjai. Gondolat Kiadó, Budapest Kotschy Beáta szerk. 2011. A pedagógussá válás és a szakmai fejlődés sztenderdjei. www.epednet.ektf.hu Eger, EKF

Köszönöm a figyelmet!