1 Turisztikai vállalkozások szervezése. 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Az éghajlatváltozás problémája egy fizikus szemszögéből Geresdi István egyetemi tanár Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
M I A HASZNA A KLASZTEREKNEK A GYORS FEJLŐDÉSBEN ? A Z AKKREDITÁLT KLASZTER KKV - K SZÁMÁRA KIHASZNÁLHATÓ ELŐNYEI, AZ INNOVÁCIÓ MENEDZSMENT LEHETŐSÉGEI.
2. előadás.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Dr. Dömötör Tamás Magyar Tájépítészek Szövetsége.
Az Esőemberekért Egyesület által gondozandó elemek bemutatása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Értékesítési csatornák
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Alapfogalmak.
A vállalat szervezete.
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Minőségmenedzsment 1. előadás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
3. előadás.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
RTM kínálatának alakítása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Négy vállalkozási alaptípus
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
Divizionális (divíziós) szervezet
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
  Kitartás  Önbizalom  Magabiztosság  Versenyképesség  Sokoldalúság  Gyakorlati érzék  Kreativitás  Alkalmazkodóképesség  Kommunikációs készség.
III. A logisztika jövője
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Vezetés – Vezetési Stílusok
SZEMÉLYZETI MARKETING
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Minőségdíjak.
(ágazati) Lehetőségek és kihívások a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia december 6.Eszes Gábor.
Az informatikai tanácsadás jövője – mit tehetünk érte? Hetyei József Certified Management Consultant (CMC) NJSZT szakértő főiskolai vezető oktató, szakvezető.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Az iskola, mint szervezet
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Gazellák Magyarországon A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK SZEREPE A FOGLALKOZTATÁSBAN Műhelykonferencia.
Készítette: Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta, egyetemi docens Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Szervezési és Vezetési Tanszék Elérhetőség:
Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Szolgáltatásmarketing.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Szolgáltatásmarketing
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Négy vállalkozási alaptípus
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Készítette: Farkasné Veres Edina
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

1 Turisztikai vállalkozások szervezése

2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű hozzárendelését értjük. A szervezési tevékenység célja? A vállalkozás értékének növelése (gazd.szempont ) Az értelemközvetítés ( munkatársak szempontjából)

3 A vállalkozás = célorientált társadalmi rendszer Dimenziói:  Célok  Elemek  Kapcsolatok  Magatartás A szervezet típusai oFelépítményi szervezet = statikus szervezet oLebonyolító szervezet = dinamikus szervezet Egymás tevékenységét egészítik ki

4 A felépítmény-szervezés a következő problémakörökkel foglalkozik: Feladatfelosztás Szervezeti forma megválasztása és a vezetési kapcsolatok strukturálása Munkakörcsoportok létrehozása

5 A turisztikai vállalkozások szervezeti koncepciója A szervezeti kialakítás meghatározói: A szervezet stratégiai céljainak hatékony elérés Rugalmas szervezet formáló tevékenység Terjeszkedő Diverzifikálódó Zsugorodó Profilt ill. piacot váltó cégek esetében A szervezet és folyamatstruktúrák merev megfogalmazása gátolja A kreativitást A kezdeményezőkészséget Az alkalmazkodókészséget A túlzott szervezeti szabadság Akadályozza a termelést, szolgáltatás végzést

6 Szervezet kialakításánál figyelembe kell venni: A környezeti jellemzőket A vállalkozás jellemzőit A személyzet feladathordozóinak jellemzőit

7 A turisztikai vállalkozások szervezeti kialakítása keretfeltételeik tükrében A szervezet környezete Az értékesítési piacon -A turisztikai ágazat intenzív növekedése esetén: dinamizmus -Erős versenyintenzitás a turisztikai piacon ( eladók piacából, vevő piac ) -Törekvés:önmegvalósí-tásra a szabadidő területén, ökológiai tudat, az üdülés aktív és passzív kialakítása iránti igény A beszerzési piacon -Általános munkaerőhiány esetén is a szállodaiparban tartós munkaerőhiány -Emelkedő bérköltségek -Dráguló berendezések, -Emelkedő alapanyag költésgek -Gyors technológiai fejlődése (vendéglátóipar,személyszáll ítás,sportpálya-létesítmény,) -Információfeldolgozás (PC) -A gépek erkölcsi avulása gyorsabb, mint a fizikai kopás

8 A vállalkozás sajátosságai és szervezése Mitől függ a vállalkozás jellegzetessége? Nagyságátől Szolgáltatások fajtáitól Szolgáltatások változatosságaitól A tulajdonviszonyoktól Hálózattal rendelkező cégeknél a földrajzi szétszórtságtól

9 A vállalkozás sajátosságai és szervezése (folyt.) A turisztikai vállalkozások sajátossága: A szolgáltatásaik munkaerő és eszközigényesek A szolgáltatások nem tárolhatók A vevő jelenléte elengedhetetlen NEHEZÍTI A HELYEZET Ha előre alig látható a munka mennyiségének ingadozása Ha hiány van személyzetben

10 A vállalkozás sajátosságai és szervezése(folyt.) MEGOLDÁS: Állandóan alacsony létszám foglalkoztatása Főidényben szezonmunkásokkal oldják a leterheltséget (heti vagy napi ill. órabérben, részmunkaidőben dolgoznak) RACIONALIZÁLÁS PROBLÉMÁJA A gépesítés és szolgáltatások elhagyása a minőség rovására mehet. ( gépies, személytelen kiszolgálás ) „Racionalizálni igen, de nem a vendég rovására!” prioritás a személyes jellegű kiszolgálás

11 A vállalkozás sajátosságai és szervezése(folyt.) ÉRDEKELLENTÉT Képzetlen segéderő alkalmazása: BÉRKÖLTSÉG ALACSONY Minőségi, személyes jellegű munka ( jó kommunikációs képesség ): DRÁGA TOVÁBB NEHEZÍTI A HELYEZET: A turisztikai szolgáltatások erősen decentralizáltak, s így minőség ellenőrzési rendszer hiányzik.

12 A vállalkozás sajátosságai és szervezése(folyt.) ÍME A SZERVEZÉSILEG FONTOS PRIORITÁSOK: Különleges erőfeszítések a személyez kiválasztása terén A munkatársak célorientált képzése fontos Egészséges szervezeti légkör kialakítása kell Felelősség és jogkörök átruházása szükséges Ugyanakkor szabványosítani, folyamatokat leszabályozni, csak annyira, amennyire nem gátolja a munkatársak KREATIVITÁSÁT ! TERET KELL ADNI A MUNKATÁRSAKNAK !!

13 Vezetési stílus szezonális szállodákban : hierarchizált, tekintélyen alapuló Nagy a személyzet igény Alacsony a képzettségi szint Szállodákra tradicionálisan jellemző: a megrögzött hierarchiagondolkodás Manapság azonban: Jellemző: az autonómia, önmegvalósítás iránti igény

14 Nő a jelentősége: A vezető személyes tekintélyének a vezető legyen elismert Magas szakmai ismeret Meggyőzőerő Hatékony menedzsment

15 vége