Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Advertisements

B2B-marketing – A szervezeti piacok
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.1 Kontingenciatényezők 1. Környezet – a. Piac – vevők, beszállítók / érdekeltek.
Regionális gazdaságtan 4.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Industrial Organization - alapvető modellek
Szervezeti formák.
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
A vállalat szervezete.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
(1) A marketingkörnyezet
Településmarketing Értékaudit.
Menedzsment alapjai VI.előadás Lovász Gabriella, adjunktus
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
Kapacitás menedzsment
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
II. Logisztikai tervezés
Termelésmenedzsment Production Management
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Minőségbiztosítási ismeretek
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Készletgazdálkodás és logisztika
Vállalkozásmenedzsment I.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Szervezeti működés, szervezeti formák
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Kultúra és kommunikáció
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Előadás másolata:

Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra

A vállalat mint folyamatok összessége Egy szervezet működése tevékenységeinek összességét jelenti, - azaz egy szervezet működése tevékenységekre, egymással kapcsolatban álló tevékenységek sorozatára bontható. A tevékenységek összefüggő láncolatát folyamatnak nevezzük. A folyamatot úgy is szokták definiálni, hogy az térben és időben lejátszódó tevékenységek meghatározott láncolata, amelyek valamilyen igény kielégítésére, illetve valamely probléma megoldására irányulnak

A folyamatok osztályozása

A folyamatok osztályozása A szervezeten belüli folyamatok leggyakoribb osztályozása, elkülönítése a folyamatok funkcionális területek szerinti értelmezése alapján szokásos: értékesítés, fejlesztés, beszerzés, termelés, minőségszabályozás, infrastrukturális folyamatok.

Hagyo-mányos vállalat alrend-szerei és folya-matai

Egy kereskedelmi vállalat folyamatainak lehetséges elkülönítése

Termelési főfolyamat rendsze-rezése

A gyártási profil és vertikalitás azon gyártmányfajtáknak és szolgáltatási formáknak az összessége, amellyel a vállalat foglalkozik A gyártás vertikalitása A gyártási folyamatban egymás után következő és egymással összefüggő szakaszosságát jelenti

Tömegszerűség Tömegszerűség Egyedi gyártás Ismétlődő gyártás A gyártási feladat mennyiségi és időbeli folyamatossági jellemzője. Egyedi gyártás amikor a termékből egy időszak alatt (pl. egy év) egy, vagy néhány készül, (pl. híd) Ismétlődő gyártás ha a termék rendszeresen ismétlődően és nagy mennyiségben készül Az ismétlődő gyártáson belül megkülönböztethető: Sorozatgyártás = amikor az ismétlődő gyártás megszakításos Tömeggyártás = amikor a gyártás megszakítás nélküli

A szervezet környezete A makro környezet A szervezet makrokörnyezete alatt a befoglaló társadalom kulturális, politikai, gazdasági, infrastrukturális, technológiai, demográfiai jellemzőit szokás érteni, amelyek meghatározó befolyással vannak a szervezetek struktúrájára, működésére, teljesítményére és fejlődésére

A szervezet környezete A működési környezet A közvetlen, vagy működési környezet az a szféra, amelyen belül a szervezet más szervezetekkel versenyez. A működési környezet legfontosabb tényezői: a vásárlók, a szállítók, a versenytársak, az emberi erőforrások.

A belső adottságok A szervezet kialakítása során a következő belső adottságoknak van meghatározó szerepe: a szervezet mérete, a profil, a termékek jellemzői, a technológia, a szervezet múltja a telepítési helyzet a szervezeti kultúra.

A belső adottságok 1. - a méret/1 (nagyság) egyik fontos struktúra-befolyásoló tényező. a szervezet nagyságát elsősorban az alkalmazottak számával szokták jellemezni, de a méret összefügg a szervezeti egységek valamint a vezetési szintek számával és a vezetés hatókörével is.

A belső adott-ságok 1. a méret/2

A belső adottságok 1. - a méret/3 A szervezetek létszámának és a vezetők számának összefüggését vizsgáló empirikus kutatások igen szoros korrelációt találtak a két tényező között.

A belső adottságok 1. - a méret/4 Általában megállapítható, hogy a vezetőkhöz tartozó beosztottak száma és a vezetési szintek száma fordítottan arányos. Az egy-egy vezető által irányított beosztottak száma több tényezőtől függ: a termelési profil, a feladat térbeli kiterjedése, (telephelyek száma, munkahelyek távolsága) a feladat tartalma, bonyolultsága, egyidejűsége, pontossága, innováció igénye, a feladat szabályozottsága, technologizáltsága, a vezetés technikai feltételei, szervezettsége, programozhatósága, a beosztottak önállósága, képzettsége, a vezető adottságai, képességei, stb.

A belső adottságok 2. - a profil, diverzifikáció Profil = a szervezet által végzett szolgáltatások, előállított termékek körét, továbbá a végzett feladatok belső struktúrája (kiterjedtsége, egymásra épülése stb.) Diverzifikáltság, =a szervet tevékenységi körének a termelési/szolgáltatási ágak és piacok szerinti kiterjedtségét jelenti. Az alacsony fokú diverzifikáltság (szűk termék/szolgáltatási skála, kevés számú piac) egyszerűbb szervezetet igényel, míg az erős diverzifikáltság szervezeti típus váltást tesz szükségessé (divizionális szervezet kialakítását)

A belső adottságok 3. - a technológia Technológia: a feladatok megoldása során alkalmazott eszközök, eljárások és ismeretek összességét jelenti.

A belső adottságok 3. - a technológia

A belső adottságok 4-5 múlt és telepítési helyzet A szervezet múltja - gyakran alapvetően meghatározza a szervezet struktúráját , - (a szervezet létrejöttének körülményei, a szervezet keletkezésének személyhez kötöttsége, a történelmi változások, stb.) A telepítési helyzet - szintén jelentős szervezeti struktúraformáló tényező (telephelyek száma, telephelyek földrajzi elhelyezkedése, távolsága, régiói, a szállítási és egyéb infrastrukturális ellátottság)

A belső adottságok 6 szervezeti kultúra/1 A szervezeti kultúra összetevői a társadalmi-gazdasági és kulturális környezeti feltételek, a szervezet története, A szervezet hatalmi és strukturális rendszere, valamint tagjainak személyiségi jellemzői. A szervezeti kultúra kialakulása fejlődési folyamat eredménye. A szervezeti kultúrának fontos összetevője a vezetők szerepfelfogása és a követett menedzsment-filozófiák is.

A belső adottságok 6 szervezeti kultúra/2

A belső adottságok 6 szervezeti kultúra/3 A szervezeti kultúrát sok tényező befolyásolja: a szervezet múltja és tulajdonformája, a szervezet mérete, az alkalmazott technológiák, a szervezet céljai, a (gazdasági, piaci, földrajzi) környezet, az emberek, a nemzeti kultúra

Köszönöm a figyelmet!