1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
Advertisements

Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
A vállalkozások képzési tevékenysége (CVTS) és a felnőttképzési adatfelvétel(AES) jellemzői Lukácsné Szabó Gerda
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Feln ő ttképzés és regionalitás Juhász Erika Ph.D. F ő iskolai docens Debreceni Egyetem TEK BTK.
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Széchenyi István Egyetem, Győr
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Magyar Szociológiai Társaság Változás. Válság. Váltás. Hu éves konferencia és közgyűlés november Debreceni Egyetem (4032 Debrecen, Egyetem.
A vidéki tér sikertényezői
Új folyamatok és régi struktúrák az oktatásban? Benedek András Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Munkaerő mobilitás Magyarországon
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
DÉMÉTER PROGRAM AZ ABA-NOVÁK KULTURÁLIS KÖZPONTBAN TÁMOP 3.2.3/09/ „Építő közösségek”, közművelődési intézmények az élethosszig tartó tanulásért.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe a felsőoktatási állampolgári nevelésben Kocsis Mihály.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felnőttképzés Hajdú- Bihar megyében Dr. Erdei Gábor Dr. Teperics Károly
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Andragógusok a pályán, miben segíthet a múzeumandragógia?
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi doktori program Változás. Válság. Váltás. Hu A Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciája november Debreceni Egyetem

2 A kutatás aktualitása gazdasági kihívások munkaerő-piaci változások felsőoktatási expanzió az élethosszig tartó tanulás paradigma

3 A kutatás A harmadfokú képzés hatása a regionális átalakulásra, (TERD) OTKA szám: A kutatás vezetője: Prof. Dr. Kozma Tamás A kutatás terepe: a „partiumi térség” Magyarország, Románia és Ukrajna magyar tannyelvű felsőfokú intézményei A kutatás módszere: survey típusú vizsgálat Mintavétel: végzős BA, BSc hallgatók reprezentatív mintája (N=1361)

4 A kutatás főbb dimenziói: demográfiai adatok középiskolai és felsőfokú tanulmányok a hallgatók tudományos tevékenysége kapcsolati tőke, kulturális tőke vallásosság, hitgyakorlás kulturális fogyasztás munkavállalás (hazai és/vagy külföldi) a hallgatók jövőképe felnőttképzési kérdések

5 A kérdőív felnőttoktatási kérdései I. Egyetemi tanulmányaid előtt vagy alatt részt vettél- e az alábbi iskolarendszeren kívüli képzéseken? Nyelvi, Informatikai képzés Képességfejlesztő képzések (pl. tréningek) Felsőfokú szakképzés Egyéb szakmai képzés (OKJ) Járművezetés Egyéb képzés (sport, zene stb.)

6 A kérdőív felnőttoktatási kérdései II. Kérdések : képzés, végzettség megnevezése, tartalma képzés szervezője, formája, részvétel célja képzés, végzettség megszerzésének éve, időtartama, átlagos heti óraszáma képzés költségei, finanszírozása A hallgatók jövőképének feltárása Egyetemi / főiskolai tanulmányaidat követően milyen iskolarendszeren kívüli képzéseken szeretnél részt venni?

7 Melyek a kutatás eddigi eredményei?

8 1.Ábra: A hallgatók felsőfokú tanulmányuk előtti vagy alatti részvétele a felnőttképzésben (összes válaszadó %-ában) Nyelvi képzés Informatikai képzés Felsőfokú szakképzés Egyéb szakképzés Járművezetés Egyéb Képességfejlesztő képzés

9 2. Ábra A részvétel célja az egyes képzések esetében (az adott képzésben résztvevők %-ában) Nyelvi képzés Informatikai képzés Képességfejlesztő képzés Felsőfokú szakképzés Egyéb szakképzés Járművezetés Egyéb

10 3. Ábra Az egyetemi tanulmányok előtt vagy alatt részvétel az iskolarendszeren kívüli képzésekben nemenkénti megoszlásban (%-ban)

11 részt venni szándékozók száma (fő) részt venni szándékozók aránya az összes válaszadó %-ában nyelvi képzés40430,1 informatikai képzés695,1 képesség-fejlesztő képzés 544 felsőfokú szakképzés 261,9 egyéb szakképzés1158,6 járművezetés 21015,7 egyéb képzés 413,1 4. Ábra: Egyetemi vagy főiskolai tanulmányaidat követően milyen iskolarendszeren kívüli felnőttképzéseken szeretnél részt venni?

12 További kutatási kérdéseink A felsőoktatásban tanulók felismerik-e, hogy a sikeres munkaerő-piaci elhelyezkedéshez több szakmai végzettséggel kell rendelkezni? Megfigyelhető- e a vizsgált célcsoportok körében az a tendencia, miszerint a generációjuk alkalmazkodási stratégiája átalakul, és differenciáltabb szerepre készülnek? Tudják-e, hogy a diploma egyéb végzettséggel való kiegészítése biztosabb munkaerő-piacra lépést ígér és ezért részt vesznek –e felnőttképzésbe? Azok közül, akik munkaerő-piaci esélyeiket tudatosan próbálják növelni, hányan választják a felnőttképzési formákat vagy újabb diplomaszerzés helyett vagy mellett?

13 Ehhez az alábbi kutatások szükségesek szociokulturális háttér ( a „születés helye”, a család szociokulturális dimenziói, a szülők iskolai végzettsége, határon túli hallgatók vizsgálata) tanulmányok (középiskola, és más felsőfokú intézményben) (milyen középiskolából érkeztek, mennyire volt tudatos a felsőoktatási intézmény, a szakválasztás, folytattak-e máshol felsőfokú tanulmányokat, azt befejezték-e, ill. külföldön tanultak –e) munkaérték (munkatapasztalatok, elvárások a munkával szemben, a munka szerepe az élete során, mérvadó mintáik, modellek a foglalkozási életútra, pályaképre vonatkozóan) motivációs rendszer vizsgálata, a részvétel oka (külső, belső motiváció) jövőkép vizsgálata (tervez-e továbbtanulást felsőfokon v. felnőttképzésben?, tervezi-e a családalapítást?, keres-e már munkát?, hogyan látja elhelyezkedési esélyeit?, tervezi-e, hogy külföldre megy tanulás, vagy munka miatt?)

14 A „TERD” kutatásban rejlő további perspektívák A kérdőíves felmérés megismétlése MA/MSc hallgatók körében Az összehasonlítás adottsága és lehetősége:  Mennyiben azonosak és különbözőek az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben részvétel tekintetében a végzős BA/BSc hallgatók, illetve az MA/MSc hallgatók?

15 Köszönjük a figyelmet! További információ: