1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi doktori program Változás. Válság. Váltás. Hu A Magyar Szociológiai Társaság éves konferenciája november Debreceni Egyetem
2 A kutatás aktualitása gazdasági kihívások munkaerő-piaci változások felsőoktatási expanzió az élethosszig tartó tanulás paradigma
3 A kutatás A harmadfokú képzés hatása a regionális átalakulásra, (TERD) OTKA szám: A kutatás vezetője: Prof. Dr. Kozma Tamás A kutatás terepe: a „partiumi térség” Magyarország, Románia és Ukrajna magyar tannyelvű felsőfokú intézményei A kutatás módszere: survey típusú vizsgálat Mintavétel: végzős BA, BSc hallgatók reprezentatív mintája (N=1361)
4 A kutatás főbb dimenziói: demográfiai adatok középiskolai és felsőfokú tanulmányok a hallgatók tudományos tevékenysége kapcsolati tőke, kulturális tőke vallásosság, hitgyakorlás kulturális fogyasztás munkavállalás (hazai és/vagy külföldi) a hallgatók jövőképe felnőttképzési kérdések
5 A kérdőív felnőttoktatási kérdései I. Egyetemi tanulmányaid előtt vagy alatt részt vettél- e az alábbi iskolarendszeren kívüli képzéseken? Nyelvi, Informatikai képzés Képességfejlesztő képzések (pl. tréningek) Felsőfokú szakképzés Egyéb szakmai képzés (OKJ) Járművezetés Egyéb képzés (sport, zene stb.)
6 A kérdőív felnőttoktatási kérdései II. Kérdések : képzés, végzettség megnevezése, tartalma képzés szervezője, formája, részvétel célja képzés, végzettség megszerzésének éve, időtartama, átlagos heti óraszáma képzés költségei, finanszírozása A hallgatók jövőképének feltárása Egyetemi / főiskolai tanulmányaidat követően milyen iskolarendszeren kívüli képzéseken szeretnél részt venni?
7 Melyek a kutatás eddigi eredményei?
8 1.Ábra: A hallgatók felsőfokú tanulmányuk előtti vagy alatti részvétele a felnőttképzésben (összes válaszadó %-ában) Nyelvi képzés Informatikai képzés Felsőfokú szakképzés Egyéb szakképzés Járművezetés Egyéb Képességfejlesztő képzés
9 2. Ábra A részvétel célja az egyes képzések esetében (az adott képzésben résztvevők %-ában) Nyelvi képzés Informatikai képzés Képességfejlesztő képzés Felsőfokú szakképzés Egyéb szakképzés Járművezetés Egyéb
10 3. Ábra Az egyetemi tanulmányok előtt vagy alatt részvétel az iskolarendszeren kívüli képzésekben nemenkénti megoszlásban (%-ban)
11 részt venni szándékozók száma (fő) részt venni szándékozók aránya az összes válaszadó %-ában nyelvi képzés40430,1 informatikai képzés695,1 képesség-fejlesztő képzés 544 felsőfokú szakképzés 261,9 egyéb szakképzés1158,6 járművezetés 21015,7 egyéb képzés 413,1 4. Ábra: Egyetemi vagy főiskolai tanulmányaidat követően milyen iskolarendszeren kívüli felnőttképzéseken szeretnél részt venni?
12 További kutatási kérdéseink A felsőoktatásban tanulók felismerik-e, hogy a sikeres munkaerő-piaci elhelyezkedéshez több szakmai végzettséggel kell rendelkezni? Megfigyelhető- e a vizsgált célcsoportok körében az a tendencia, miszerint a generációjuk alkalmazkodási stratégiája átalakul, és differenciáltabb szerepre készülnek? Tudják-e, hogy a diploma egyéb végzettséggel való kiegészítése biztosabb munkaerő-piacra lépést ígér és ezért részt vesznek –e felnőttképzésbe? Azok közül, akik munkaerő-piaci esélyeiket tudatosan próbálják növelni, hányan választják a felnőttképzési formákat vagy újabb diplomaszerzés helyett vagy mellett?
13 Ehhez az alábbi kutatások szükségesek szociokulturális háttér ( a „születés helye”, a család szociokulturális dimenziói, a szülők iskolai végzettsége, határon túli hallgatók vizsgálata) tanulmányok (középiskola, és más felsőfokú intézményben) (milyen középiskolából érkeztek, mennyire volt tudatos a felsőoktatási intézmény, a szakválasztás, folytattak-e máshol felsőfokú tanulmányokat, azt befejezték-e, ill. külföldön tanultak –e) munkaérték (munkatapasztalatok, elvárások a munkával szemben, a munka szerepe az élete során, mérvadó mintáik, modellek a foglalkozási életútra, pályaképre vonatkozóan) motivációs rendszer vizsgálata, a részvétel oka (külső, belső motiváció) jövőkép vizsgálata (tervez-e továbbtanulást felsőfokon v. felnőttképzésben?, tervezi-e a családalapítást?, keres-e már munkát?, hogyan látja elhelyezkedési esélyeit?, tervezi-e, hogy külföldre megy tanulás, vagy munka miatt?)
14 A „TERD” kutatásban rejlő további perspektívák A kérdőíves felmérés megismétlése MA/MSc hallgatók körében Az összehasonlítás adottsága és lehetősége: Mennyiben azonosak és különbözőek az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésben részvétel tekintetében a végzős BA/BSc hallgatók, illetve az MA/MSc hallgatók?
15 Köszönjük a figyelmet! További információ: