Kulturális honlapok minőségi követelményei
Kulturális honlapok Az intézményi honlap napjaink egyik legfontosabb kultúrmarketing-eszköze. Ezt a tényt szerencsére nagyon sok kulturális intézmény felismerte. Az internethasználat rohamos terjedésével egyre nagyobb a jelentősége annak, hogy egy közintézmény hogyan reprezentálja magát a világhálón, mivel a virtuális látogatókból gyakran valós felhasználók lehetnek. Ebben jelentős szerepet tölthet be a honlap megjelenése, a megjelenített tartalom minősége, a közölni kívánt információk szervezése, az alkalmazott technológia, illetve az aktuális honlapkészítési trendek. Mindezen tényezők együttesen befolyásolják a honlapok népszerűségét a felhasználók körében.
A honlapok kialakítása összetett folyamat: nem merül ki a legmodernebb technológiák alkalmazásában, hanem döntő fontosságú a bemutatni kívánt tartalom, illetve ennek megjelenítése is. Ezért az intézményi honlapok készítéséhez csapatmunkára van szükség. A honlap technológiai hátterében járatos szakember mellett szükség van az intézmény szakmai munkáját ismerő, a tartalomért felelős munkatársak bevonására is. Kulturális honlapok
A tíz minőségi elv A Minerva projekt az Európa Bizottság egyik legsikeresebb kezdeményezése volt, amelyet a digitalizálás európai szintű összehangolására hoztak létre az Európai Unió egyes tagállamainak képviselői. A projekt legfőbb küldetése az volt, hogy az unió minden egyes állampolgára számára hozzáférhetővé tegye az európai kulturális örökséget az interneten keresztül. Kiadványaival elsősorban a kulturális intézmények munkáját kívánta segíteni, különös tekintettel a közgyűjteményekre: könyvtárakra, múzeumokra és levéltárakra.
A projekt kulturális honlapok minőségével foglalkozó munkacsoportja 2003-ban készítette el a Kézikönyv a minőségi elvekről (Quality Principles) című kiadványt, amelynek magyar fordítása ingyenesen letölthető a projekt hazai honlapjáról. A munkacsoport a kulturális honlapokkal szemben támasztott minőségi követelményeket tíz minőségi elvben határozta meg. A tíz minőségi elv
Átláthatóság A honlap legyen a felhasználóknak könnyen átlátható, áttekinthető, lehessen egyértelműen azonosítani az oldal nevének és küldetésnyilatkozatának megfelelő megjelenítésével. A felhasználónak navigálás nélkül fel kell ismernie, hogy milyen jellegű honlapon jár, mi a neve, és ki a fenntartója.
Átláthatóság kritériumai Ahhoz, hogy egy site-ot átláthatónak lehessen tekinteni, az alábbi kritériumoknak kell teljesülniük: A site nevét világosan/jól láthatóan fel kell tüntetni. Amennyire lehetséges, a site-névnek utalnia kell a site jellegére és céljára, a tartalmára és a fenntartójára. Az URL-nek a lehető legtöbb információt kell adnia a site jellegéről.
A kezdő lapnak (home page-nek) legalább az alábbiakat tartalmaznia kell: A site nevét A küldetésnyilatkozatot A site fenntartásáért felelős szervezet nevét. A kezdő lap, melyet a felhasználó lát, mikor megnyitja a website-ot, legyen a honlap, vagy ha a honlap szerepét Flash animáció, vagy vizuális megjelenítés tölti be, akkor a felhasználónak lehetőséget kell adni, hogy ezeket átlépje. Átláthatóság kritériumai
Hatékonyság A felhasználóknak szánt információk a tartalomnak megfelelően legyenek válogatottak és érvényesek, megjelenítésük legyen színvonalas. A kulturális honlapok az oktatás és kutatás forrásai lehetnek, így döntő jelentőségű a hiteles információk közvetítése. A honlapnak olyan információkat és szolgáltatásokat kell nyújtania, amelyek a felhasználók számára hasznosak lehetnek.
Hatékonyság Fontosak a háttér-információk, melyek tájékoztatják őket a dokumentumok eredetéről, történetéről. Ehhez érdemes nemzetközileg elfogadott metaadatszabványt választani, például a Dublin Core-t. A stílus a hatékonyság fontos eszköze lehet, ide tartozik a színválasztás, a képek megjelenítése és a navigáció – megfelelő keresőeszközök használata az oldalon belüli információk megtalálásához.
A hatékonyság kritériumai: A felhasználói igényeket felhasználócsoportok körében végzett felmérés alapján határozzák meg. A tartalomra vonatkozó szelekció a célközönség igényeit tükrözi. Minden tétel helyesen van címkézve (azonosítva). Minden tétel a megfelelő kiegészítő információval van ellátva. Minden kiegészítő anyag ténybelileg helyes. Minden elemet és kiegészítő információt felülvizsgáltak kulturális szakemberek. Hatékonyság kritériumai
A kiegészítő információ struktúrája a nemzetközi meta-adat szabványoknak megfelel. A címkék és kiegészítő információ többnyelvűek. Minden link oda vezeti a felhasználót, ahova a felhasználó a megadott információ alapján várja. A képek megfelelő felbontásban vannak megjelenítve. Ahol szükséges, bélyegképek használandók. Nagy felbontású képek is elérhetők (figyelembe véve a szerzői jogokat). Hatékonyság kritériumai
További, a navigációra vonatkozó kritérium (a teljesség igénye nélkül): Van útvonal-mutató A Vissza gomb az előző oldalra viszi a felhasználót Ha szükséges, az oldal átugorható A kezdőlap bármikor elérhető Van site-térkép Lehetőség van a site-on belüli keresésre Hatékonyság kritériumai
Karbantartottság Nem elég a honlapot létrehozni, hanem folyamatosan felül kell vizsgálni a megjelenített tartalmak aktualitását. Az információk frissítése a szolgáltatás minőségét javítja. Az információk napi frissítése alapvetően fontos feladat, többnyire az intézmény gazdasági lehetőségein és szakembergárdáján múlik.
A felhasználói igényeknek megfelelően érdemes időnként arculatváltást is végrehajtani, melynek során a formai és tartalmi szempontokat össze kell egyeztetni. Egyre több intézmény dolgozik az arculatváltáson, amire sok esetben a technológia gyors avulása miatt is szükség van. A karbantartásnak vannak konkrét technológiai követelményei is, például az oldalról folyamatosan biztonsági mentéseket kell készíteni. Karbantartottság
Karbantartottság kritériumai Ahhoz, hogy egy website karbantartott legyen az idő-függő tartalmat el kell távolítani, ha már elavult a konferenciák, találkozók stb. dátumát kell az eltávolítás alapjául venni ha a hírek, vagy az aktuális információk érvényüket vesztik, el kell őket távolítani a site-ról, vagy archiválni kell őket a naptár-függő anyagokat és a beszámoló jelentéseket aktualizálni kell kerülni kell a félbehagyott beszámoló jelentéseket a naptár-függő anyagot egyértelműen le kell zárni, ha a folyamat, amiről tudósít, befejeződik
minden tartalmat periodikusan át kell tekinteni, és ha szükséges, frissíteni kell időnként gondolni kell a site arculatának felújítására készüljön technikai szolgáltatás szintű politika gondoskodni kell tesztelt, garantáltan működő biztonsági mentési eljárásról a hardver és szoftver rendszerek rendelkezésre állnak a szolgáltatás elérhetőségének biztosítására. Karbantartottság kritériumai
Elérhetőség/hozzáférhetőség A kulturális honlapnak minden egyes felhasználó számára hozzáférhetőnek kell lennie, függetlenül képességeitől és technológiai eszközeinek műszaki színvonalától. Azokra a felhasználókra is gondolni kell, akik vakok vagy gyengén látók, süketek vagy hallásproblémáik vannak, ideg- vagy kézügyesség-problémákkal, olvasási (pl. diszlexia) vagy tanulási nehézségekkel küszködnek. A Braille-képernyők és - billentyűzetek, valamint a felolvasószoftverek megoldást jelenthetnek azok számára, akiknek a hagyományos kereső–egér–billentyűzet használata nehézséget okoz.
A honlapoknak meg kell felelniük az elérhetőséget szem előtt tartó legjobb nemzetközi gyakorlatnak és szabványoknak. Az elérhetőség technikai megvalósítása azt jelenti, hogy a honlap egyidejűleg többféle technológiát támogat. Elérhetőség/hozzáférhetőség
Ahhoz, hogy egy site könnyen elérhető legyen, a következő kritériumoknak kell teljesülniük: Arra kell törekedni, hogy a site megfeleljen a W3C WAI irányelveknek. Megfelelő politika mentén és szisztematikus eljárásokon keresztül kell biztosítani, hogy a site eleget tegyen az elérhetőségre vonatkozó irányelveknek. A használható site-ot kell készíteni, és megfelelő politika és szisztematikus eljárások mentén kell a használhatóságát garantálni. A website tervezése során kerülendők a fölösleges és szükségtelen, kizárólag vizuális formájú megjelenítések és multimédiás alkalmazások, mint pl. az animáció. Elérhetőség/hozzáférhetőség kritériumai
Kerülendő a színek használata a website különböző részeinek jelentésbeli (szemantikai) elhatárolására, kivéve, ha egy második, kiegészítő elhatárolást is alkalmaznak. A site-ot úgy kell tervezni, hogy a site szövege önmagában, bármilyen kép vagy más elem nélkül is teljes benyomást adjon a site-ról, és a site teljes értékét nagymértékben közvetítse. A site-nak nem szabad gyártói saját technológiákat és kiterjesztéseket alkalmazni, sem pedig pluginokat. Elérhetőség/hozzáférhetőség kritériumai
A site többféle típusú böngészőt támogasson. A site támogathatja a mobil és kézi eszközöket, és ezt a tervezés, fejlesztés során figyelembe kell venni. A site-nak támogatnia kell az elfogadható elérhetőséget azok számára, akiknek lassú az Internet-hozzáférésük Elérhetőség/hozzáférhetőség kritériumai
Felhasználó-központúság A honlap üzemeltetéséért felelős intézménynek figyelembe kell vennie a célközönség igényeit, meg kell oldania, hogy a honlap mindenki számára könnyen kezelhető legyen. Először a honlap célközönségét kell meghatározni. A célközönség egy reprezentatív csoportját kezdettől fogva be kell vonni a tervezésbe. Emellett lehetőséget kell teremteni a visszacsatolásra cím vagy online kérdőív segítségével. Lehetővé kell tenni azt is, hogy a felhasználók folyamatosan hozzájárulhassanak az oldal tartalmához, például egy adott műtárgyhoz való viszonyukról.
Ahhoz, hogy egy site felhasználó-központú legyen, a következő kritériumoknak kell teljesülniük : Célcsoportokat és a célközönség képviselőit be kell vonni a specifikáció és a tervezés folyamatába azért, hogy a végeredmény kielégítse a felhasználók igényeit. A felhasználóknak át kell nézniük az elkészült weblapokat prototípusát, a felhasználói felület elemeit és a tartalom megjelenítését. A felhasználóktól visszajelzést és javaslatokat kell kérni. A felhasználói visszajelzéseket formálisan dokumentálni kell. Felhasználó-központúság kritériumai
A visszajelzéseket be kell építeni a tervezés és a megvalósítás során. Ha a site már aktívan működik, online lehetőséget kell nyújtani a felhasználóknak, hogy visszajelzéseiket és véleményüket eljuttassák a site-fenntartóhoz. Ezeket a visszajelzéseket be kell építeni a site átvizsgálása, átalakítása és felújítása során. A site lehetőséget biztosíthat arra, hogy a felhasználó saját tartalom járuljon hozzá. Felhasználó-központúság kritériumai
Interaktivitás A honlap akkor interaktív, ha lehetőséget ad a felhasználókkal való kapcsolatteremtésre és -tartásra, akik véleményükkel hozzájárulhatnak az oldal tartalmához, kérdéseket tehetnek fel, és véleményt cserélhetnek – így a honlap vonzóbbá válik számukra. Optimális esetben ki lehet jelölni valakit a munkatársak közül, aki elegendő időt tud szánni a kérdések megválaszolására és a fórum üzemeltetésére.
Következő kritériumoknak kell teljesülniük: Lehetővé kell tenni, hogy a felhasználók kérdéseket tehessenek fel. Egy azonosított emberi erőforrást kell biztosítani a kérdések fogadására és megválaszolására. Ennek a munkatársnak megfelelő felkészültséggel és képzettséggel kell rendelkeznie. A munkatársnak kapcsolatban kell állnia a kulturális szektor szakértőivel. Ezek a kulturális szakértők megfelelően képzettek és segítőkészek legyenek. Interaktivitás kritériumai
A válaszadás gyorsaságára vonatkozó politikát lehetőleg formálisan kell meghatározni és elfogadni, továbbá közzé kell tenni a site-on. Létrehozható olyan fórum vagy vitahely, ahol a felhasználók kérdéseket, válaszokat, tapasztalatokat, ötleteket és javaslatokat cserélhetnek. Alkalmazni kell a felhasználói tartalmak visszafogására és jóváhagyására szolgáló eljárást, nehogy a site a nem-elfogadható és oda nem illő tartalmak gyűjtőhelye legyen. Ezt a fórumot egy olyan kijelölt munkatárs irányítsa, aki hasonló feltételek között dolgozik, mint a fent említett válaszadó emberi erőforrás. Interaktivitás kritériumai
Többnyelvűség Minél nagyobb közönséget szolgál egy honlap, annál nagyobb értéket képvisel, ezért lehetőleg minél több nyelvre célszerű lefordítani az oldal tartalmát. A fizikai határok nélküli webtérben a nyelv az elérés korlátja lehet. Célszerű legalább az alapszolgáltatásokat lefordítani azok számára, akik nem beszélik a honlap eredeti nyelvét. A többnyelvűséget a honlap készítésének a legkorábbi szakaszában kell megtervezni.
Ügyelni kell a forrásfájlok hatékony használatára, és a felhasználói interfészben előforduló szöveges elemek külön való kezelésére. Ezt az elvet kell alkalmazni olyan egymásba ágyazott objektumokra is, mint a Flash movies, de háromdimenziós és egyéb alkalmazásoknál is. A fontos információknál a nyelvek közti váltást egyszerűvé kell tenni. A legjobb, ha ezt bármely oldalon megtehetik a felhasználók anélkül, hogy vissza kellene menniük a nyitólapra. Többnyelvűség
Következő kritériumoknak kell teljesülniük: A tartalmak egy része elérhető kell, hogy legyen több nyelven is. Támogatható a jelnyelvek alkalmazása Támogathatók a bevándorló közösségek által beszélt, nem EU-nyelvek. A site azonosítását és profilját meghatározó információkat a lehető legtöbb nyelven meg kell adni. Az alapfunkciókat (keresés, navigáció) több nyelven elérhetővé kell tenni. Többnyelvűség kritériumai
Ideális esetben a site statikus tartalmait (képek és leírások, monográfiák vagy más kulturális tartalmak) több nyelven elérhetővé kell tenni. Könnyű váltani a nyelvek között. A site szerkezetének és elrendezésének nem szabad változni a nyelvváltáskor - a site dizájn és a felhasználói interface nyelv logikusan külön kezelendők. A többnyelvűséget formális többnyelvűségi politika keretében kell megvalósítani. A site elemeit át kell tekinteni a többnyelvűségi politika alapján. Megfelelő lépéseket kell tenni, ha a többnyelvűség nem kellőképpen érvényesül a site elemeire nézve.
Átjárhatóság A kulturális hálózatokon belül lehetővé kell tenni, hogy a felhasználók könnyen megtalálják az igényüknek megfelelő információkat és szolgáltatásokat. A szabványos technológiák, adatmodellek és -felületek elősegítik az átjárhatóságot és a kapcsolatot más kulturális honlapokkal és portálokkal. A második fontos terület a láthatóság, felfedezhetőség. A honlapot úgy kell megalkotni, hogy mind a keresőmotorok, mind a felhasználók megtalálják, és egyértelmű legyen számukra, hogy miről szól, mit tartalmaz, és milyen szolgáltatásokat képes nyújtani.
A honlapok közti átjárhatóság elsősorban attól függ, hogy a honlapok a szemantikailag hasonló tételekhez és fogalmakhoz megegyező vagy hasonló adatmodelleket és metaadatkészleteket használjanak. Erre sok olyan szabvány van, amelyet figyelembe kell venni a honlap és a honlap alapját képező adatbázis, illetve adatmodell létrehozásakor. Átjárhatóság
Következő kritériumoknak kell teljesülniük: A szabványok és a legjobb gyakorlatok felkutatását a tervezés megkezdése előtt végezték el. A site-ot a releváns szabványok alapján tervezték meg. A meta-adat modellnek meg kell felelnie a releváns nemzetközi szabványoknak és megfelelhet a Dublin Core-nak és/vagy a DC.Kultúrának. Átjárhatóság kritériumai
A website technológiai megoldások csak szabványos XHTML-t, HTML-t és XML-t használjanak. A Javascript elfogadható, de formálisan nem javasolt. A gyártói kiter jesztéseket kerülni kell. A nyílttá tétel funkcióinak megvalósítására a szabványos technológiákat kell hasz nálni, mint az OAI PMH protokoll. Magán a site-on végzett osztott keresés használhat lap-színtű META cimkéket, site-térképet és/vagy site kereső eszközt. Átjárhatóság kritériumai
A katalógusok és adatbázisok osztott keresése használhat Z39.50-t vagy SRW/SRU-t. Legyen site-szintű meta-adat profil. Ez a profil használhatja az RSLP meta-adat modellt. Meg kell fontolni a RSLP és/vagy a DC használatát a META címkékben a site honlapjánál. A külső interface-eket világosan dokumentálni kell. Átjárhatóság kritériumai
Jogkövetés A honlap létrehozásánál figyelembe kell venni a szellemi tulajdonjoggal és az adatvédelemmel kapcsolatos rendelkezéseket, és világosan közölni a honlapra és a tartalmára vonatkozó feltételeket. A kulturális honlapok általában nagy mennyiségű, nagy értékű tartalmakat tesznek közzé az interneten, így nagy az esélye annak, hogy ezeket kereskedelmi célra vagy jogtalanul felhasználják. A jogkövetésnek és a jogvédelemnek kitüntetett helyen kell szerepelnie minden kulturális honlap napirendjén. Ez vonatkozik a honlapon megjelenő bármilyen tartalom tulajdonosának, a honlap tulajdonosainak, valamit a felhasználók személyiségi jogainak védelmére.
Következő kritériumoknak kell teljesülniük: A site-on megjelenő tartalmakat védeni kell a jogtalan másolás és újrafelhasználás ellen. A site-tulajdonos új adatbázis létrehozásához fűződő szellemi jogait védeni kell. A site-tulajdonos és a tartalmak tulajdonosai közötti kapcsolatot szilárd jogi alapokra kell helyezni. Meg kell védeni a felhasználók személyiségi jogait. Jogkövetés kritériumai
Hosszú távú megőrzés A hosszú távú megőrzés az egyik legnagyobb probléma. A kulturális honlap tartós megőrzésére stratégiát kell kidolgozni, és szabványokat kell követni. Csak így tudjuk összeegyeztetni a különféle technológiák gyors fejlődését, és a kulturális értékek időtállóságát. Néhány mai technológiát továbbra is támogatni fognak, feltehetően azokat, amelyek a legelterjedtebbek és szabványosak. Ezért célszerű szabványos technológiákat alkalmazni.
A hosszú távú megőrzés kritériumai a következők: Van hosszú távú megőrzési politika A rövid távú megőrzésre vonatkozó stratégia magában foglalja az alábbiakat Biztonsági mentést Katasztrófa esetén a helyreállítást Távoli biztonsági mentést Tartós adathordozót, mint pl. DLT Hosszú távú megőrzés kritériumai
A középtávú megőrzésre vonatkozó stratégia magában foglalja az alábbiakat Az avuló adathordozók cseréjét Új adathordozókra való migrációt, ha már elterjedtté váltak A tartalom-formátumok és megjelenítési technológiák migrációját vagy emulációját, ha megjelennek az újak A website szabványos fájl-formátumokat használ A website szabványos megjelenítési technológiákat használ A website kerüli gyártói saját technológiák használatát, plugineket stb. Hosszú távú megőrzés kritériumai