A vállalkozások környezete
A „megfőtt béka” szindróma A vállalatok környezete észrevétlen, mondhatni alattomos módon változik, és mindig vannak olyan vállalatok, amelyek nem veszik észre, hogy ezek a - külön-külön aprócska és lényegtelennek látszó - változások szép lassan gyökereiből fordítják ki az addig megszokott környezetet
Környezet szintjei Makro (általános) környezet: a makrokörnyezet elemei a vállalkozás számára adottságként jelentkeznek, azokra a vállalkozás tevékenysége nincs hatással. Mikro (verseny) környezet: azok a környezeti tényezők, amelyek a vállalat tevékenységével szoros, közvetlen kölcsönhatásban vannak. Ezekre a tényezőkre a vállalat hatással van, tevékenységével befolyásolja, megváltoztatja azokat.
Makrokörnyezet Vállalkozás Politikai, jogi Természeti Gazdasági Technológiai Társadalmi
Társadalmi környezet Demográfiai/népességi tényezők: népesség számának alakulása, születési, hallozási ráta, korösszetétel, képzettségi összetétel, családnagyság, családi életciklusok, migráció/lakáshelyek/ingózás, etnikai viszonyok. Társadalmi tényezők: oktatás, tudás, tanulás, szabadidő, életmód, életstílus, életminőség. Kulturális tényezők: kulturális értékek, ideológiák,, sztereotípiák, értékrendszer, normarendszer, etika, szubkultúra – etnikai csoportok.
Technológiai (műszaki) környezet Automatizálhatóság informatika, kommunikációs hálózat vívmányok innováció
Gazdasági A gazdaság kereskedelmi tényezői rövid és hosszú távon való előre jelezhetőség, biztonság Árfolyamok, kamatok, adók, bankrendszer a fogyasztás, illetve megtakarítás ösztönzés Infláció, munkanélküliség GDP változása, trendje Globalizáció EU csatlakozás, stb.
Természeti (ökológiai) környezet természeti környezet állapota Környezetvédelem Energiatakarékosság szelektív hulladékkezelés
Politikai, jogi környezet Politikai helyzet, stabilitás Jogszabályi háttér (írott-íratlan) A kormányzat és az üzleti etika kapcsolata A kormányzati politika a gazdaságban A kormány kulturális és vallási politikája Érdekvédelmi szervezetek Nemzetközi kapcsolatok iránya és hatása
Mikrokörnyezet I. Beszállítók Azok a vállalkozások, amelyektől a vállalat a működéséhez szükséges fizikai javakat és szolgáltatásokat megvásárolja minőségben szállítási határidőben árakban kísérő szolgáltatásban Ezekhez megbízható beszállítóra van szükség
Mikrokörnyezet II. Vásárlók Vállalkozás termékeinek vásárlói marketingszempontból a legfontosabb elemek. Lehet: végső felhasználó termelő felhasználó értékesítési csatorna láncszeme a termelő és fogyasztó között. Fontos a vevő elismerésének megszerzése: Vevőérték, vevőorientáltság vásárlói elégedettség
Mikrokörnyezet III. Versenytársak Fontos a vállalkozás terméke helyettesíthető – e a versenytársáéval. Versenytárs piaci pozíciója, részesedése hogyan alakul. Versenytársak azonosítása (kényszerválasztás módszere, percepciós térkép, márkaváltási elemzés, stb.) Stratégia kidolgozása (támadó, védekező)
Mikrokörnyezet IV: Közvélemény: Bizalom elengedhetetlen a piaci versenyben befektetők toborozásában kedvező hitelfelvételek elérésében kormányzati szervek támogatásának, pályázatoknak az elnyerésében Piaci közvetítők szállítók, szállítmányozók marketinggel foglalkozó professzionális cégek pénzügyi közvetítők (bankok, könyvvelők, stb.)
Mikrokörnyezet V. Vállalkozás belső környezete: Célok: alapvető célok vállalati küldetés jövőkép stratégia Vállalkozás képességei vállalati filozófia (eszme – értékrendszer) vállalati kultúra (viselkedési szabályok, hagyományok
Technológiai (műszaki) környezet Automatizálhatóság informatika, kommunikációs hálózat vívmányok innováció