Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A PIAC.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A PIAC."— Előadás másolata:

1 A PIAC

2 A kereslet és a kínálat, az eladók és a
Fogalma: A kereslet és a kínálat, az eladók és a vevők között kialakuló kapcsolatok összessége. Piaci szereplők: a termékeknek és szolgáltatásoknak tényleges és potenciális (lehetséges) vásárlói és eladói. Piac elemei: kereslet:adott áron megvételre keresett áruk és szolgáltatások összessége

3 kínálat:a piacon eladásra felajánlott áru és szolgáltatás mennyiség
ár:az áru pénzben kifejezett értéke

4 verseny: két vagy több szereplőnek a piacon egymással szemben előnyszerzésre irányuló, adott szabályok közt zajló tevékenysége versenytárs: azonos, vagy részben azonos tevékenységi körrel rendelkező másik eladó

5 Marshall kereszt Keresleti és kínálati függvény egy
Nemtudom melyik tetszik majd hagyd bent amelyik jóó ! :O Keresleti és kínálati függvény egy koordinátarendszerben ábrázolva

6 földrajzi szempont szerint
Piac csoportosítása földrajzi szempont szerint Helyi piac Regionális piac Nemzetközi piac világpiac

7 Piaci típusok Fogyasztási cikkek piaca Cél: szükségletkielégítés
Termelői piac Cél:nyereség- maximalizálás Közvetítői piac Cél: nyereségmaximali-zálás Nagyfogyasztók piaca Cél: társadalmi igények kielégítése

8 Csoportosítás a vásárlás célja alapján
Szükségletkielégítés A termelői és közvetítői piacon vásárlók célja profitmaximalizálás A lakosság szükségleteinek kielégítése

9 Kik a vevők ? ☺Család (csoport) (fogyasztási cikk) ☺ Egyéni fogyasztók
☺Alapvetően csoportos, de van egyéni (közvetítői) ☺Csak csoportfogyasztás (termelői) ☺ Csoportos fogyasztók (nagy fogyasztók)

10 Piac szerkezet Piacszerkezet jellemzői Tiszta vagy tökéletes verseny
Monopolisztikus verseny Oligopólium Monopólium Eladók száma Nagyon sok sok néhány egy Belépési korlát Kicsi Közepes Nagy Termék jellege Homogén Differenciált Homogén vagy differenciált Egyedi Termékek helyettesítése Tökéletes Részben Kismértékben Nincs Árbefolyás Korlátozott Jelentős Kizárólagos Piacra lépés lehetősége Könnyű Nehéz Nincs kismértékű példa Zöldség, gyümölcs!!!? Élelmiszer-kereskedelem Mobiltelefon Posta

11 Szervezeti piacok Termelői vállalatok Szolgáltató vállalatok
Kis-és nagykereskedők Idegenforgalmi vállalatok, vendéglátói tevékenységet végző vállalatok Kormányzati piac

12 Szervezeti piac jellemzői
● A vásárlók mérete nagy ● Kevés vásárló ● Vevők területi koncentrációja erős ● A vásárlás általában jelentős mértékű ● Kereslet rugalmatlan ● Az eladó és a vevő közötti kapcsolat szoros ● Reciprocitás: kölcsönösen vásárolnak egymástól ● Racionális vásárlás: vásárlás ésszerűség alapján ● Szakszerűség elvén alapszik a vásárlás

13 A környezet főbb típusai:
Mikrokörnyezet Az a környezet , amellyel a válalat közvetlen kapcsolatban áll, elemeire a működés során hatással lehet: a, Szállítók (együttműködő partnerek): azok a vállalatok, amelyektől a vállalat a működéshez szükséges anyagokat, gépeket, árukat, szolgáltatásokat, energiát beszerzi. b, Piaci közvetítők: a termelő és a fogyasztó között helyezkednek el, tevékenységükkel elősegítik, hogy a vállalat terméke vagy szolgáltatása eljusson a fogyasztókhoz.

14 Kereskedő: feladata a vállalat által előállított termék értékesítése
Kereskedő: feladata a vállalat által előállított termék értékesítése. Lehet nagy és kiskereskedő. Szállítmányozók: közúti, vasúti, vízi és légi fuvarozók. Pénzügyi szolgáltatók: bankok, biztosító társaságok.

15 Mikrokörnyezet c) Vevők d) Versenytársak e) Közvélemény
- belső közvélemény - helyi közvélemény - pénzügyi közvélemény - média - polgárjogi közvélemény - kormányzat

16 Makrokörnyezet a, demográfiai tényezők: nem, kor, lakóhely stb.:
Az a környezet, amellyel a vállalat közvetett kapcsolatban áll, elemei a vállalat működésére hatással vannak. a, demográfiai tényezők: nem, kor, lakóhely stb.: b, gazdasági környezet: infláció, munkanélküliség, hitelek c, ország gazdasági környezet: természeti adottságok d, technológiai adottságok: K+F e, politikai környezet: törvények, kormányszervek, jogszabályok f, társ- kulturális környezet: hagyományok, attitűdök, normák

17 Nemzetközi környezet A mikro- és makrokörnyezet elemei nemzetközi szinten jelenik meg Külföldi konkurencia Külföldi vevők Eu jogrendszer

18 Piaci mérőszámok piacpotenciál: lehetőséget jelent
(elméletileg eladható mennyiség) piacvolumen: a ténylegesen eladott mennyiség piaci telítettség: PV/PP piacrészesedés: az összes értékesítés egy válllatnak jutó hányada saját eladása/PV relatív piaci részesedés: egy adott vállalat eladása egy másik vállalat eladásához képest.

19 Swot Gyengeségek: Azok a vállalaton belüli tényezők, amelyekben az adott vállalatnak versenyhátránya van főbb vetélytársaival szemben. Erősségek: Azok a tényezők, erőforrások, amelyekben a vállalatnak versenyelőnye van legfontosabb versenytársaival szemben (pl. fejlett technológia, jól képzett munkaerő,)

20 Lehetőségek: Azok a vállalaton kívüli tényezők, amelyek lehetővé teszik a fejlődést, és amelyeket éppen ezért ki kell aknáznia a vállalatnak (gyorsan bővülő piac, jó pénzügyi/politikai kapcsolatok, javuló gazdasági helyzet az iparágban, stb.) Veszélyek: Azok a hatások, amelyek kedvezőtlenül befolyásolják, korlátozzák a szervezet fejlődését, amelyeket tehát le kell győzni, el kell hárítani (piac telítődése, fogyasztói igények változása, demográfiai eltolódás, versenytársak előnye a piacismeretben, stb.)

21 Köszönjük a figyelmet ! Készítette: Zeng Fanni Fajka Melitta


Letölteni ppt "A PIAC."

Hasonló előadás


Google Hirdetések