Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba 2006. február.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Az olvasástanítás módszere:
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
MF RFK Kecskemét, június 3.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Értékelés a pedagógiában
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Méltányossági elvek a közoktatásban
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember 15.
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Az egyéni fejlesztési terv
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Az iskoláskor küszöbén
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Szent László Középiskola Szekszárd
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Előadás másolata:

Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba február

2 3. szint 1. szint 1. szint alatt 6. szint 5. szint 4. szint 2. szint OECD (2004), Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003, Table 2.5a, p.354. PISA Hazai rétegadatok nemzetközi összehasonlításban

3

4 Miért jó, ha vannak előírt szakmai normái az 1. osztályos olvasókönyveknek?

5 Mert:  Az olvasni és írni tudás alapjog kell, hogy legyen.  Az 1. osztályos olvasástanítás befolyásolja, hogy a báziskészségek jól alakulnak-e ki.  Az eddigi szabályozás (engedékenység) nem vált be.  Az olvasókönyvek piaci érdekei gyakran elnyomják a szakmaiakat.  A mai olvasókönyvek egy része nem veszi figyelembe a megváltozott környezetet és a tipikusan fejlődő gyerekek képességeit.

6 Figyelmeztető jelek  Az olvasási teljesítményre vonatkozó kutatási eredmények.  A helyesírás romlása (pl. felmérések a felsőoktatásban)  A „diszlexia” százalékos arányának indokolatlan emelkedése  Az olvasástanításhoz használt programok növekedése (H:14, F:4, FIN:3, NL:5, I:3, D:5, A:3)  A hivatalosan elfogadott tankönyvek, munkafüzetek száma: 91/1.osztály (Magyar nyelv és irodalom tanításához használt tankönyvek, munkafüzetek, segédanyagok az 1-4. osztályban:421)

7 Kutatási adatok-1  USA: National Reading Panel  tions/nrp/findings.html  A hangoztató programok (phonics) eredményei szignifikánsan jobbak (1378 közlemény)  olvasás  helyesírás  EU: COST A8 jelentés (1999)  A beszédgyakorlatokra és türelmes hang-betű tanításra építő módszerrel tanuló magyar gyerekek ( osztály) olvasási teljesítménye azonos a finnel  A diszlexia nem azonos az olvasási zavarral  laza kritérium esetén is max. 16% (átlag – 1.5 SD Idegtudományi adatok (fMRI, ERP) G+E adatok (magatartás-, molekuláris genetika)

8 Kutatási adatok-2  Az olvasás legalább kétféle működésből felépülő rutin  hang-betű integráció és dekódolás  gyakorlással kialakuló szófelismerő rendszer  És a szövegértés?

9 Az átlagtól SD Ezen belül a DL genotípusa elkülöníthető A fenotípus változatos. Kerüljön igazi helyére a diszlexia! Teszt: Woodcock-Johnson (érték: Rasch score)

10 Mit kíván a szabályozás elérni? n Az olvasókönyv hivatalos engedélyezése (interdiszciplináris) szakmai prioritásokra épüljön, azaz az 1. osztályos olvasókönyv:  Több lépcsős szakmai szűrőn átjutva kerül be az általános gyakorlatba.  „Gyerekre szabott”.  Megfelel az anyanyelvnek (hangjelölés, szótagszerkezet, sekély ortográfia).  Megfelel az adott életkorra jellemző kognitív fejlettségnek (figyelem, észlelés, emlékezet, nyelv).  Az olvasástanulás során ellenőrző lépéseket iktat be (hang-betű megfeleltetés, hangos olvasás, szövegértés).  Kiegyenlíti/csökkenti az otthoni környezet eltéréseiből eredő különbségeket.

11

12 1. évfolyamon alkalmazott olvasókönyvek (ábécés könyvek) külön szempontjai  A magyar nyelv ortográfiai és morfológiai sajátosságainak megfelel.  Az összes betűt a tanév egészére elosztva tanítja, a kis és nagy betűket elkülönítve.  A betű-hang megfelelés tanításához olyan hívóképeket használ,amelyek összhangban vannak az életkori sajátosságokkal és a nyelvi szerveződés törvényszerűségeivel.  Figyelembe veszi a gyermek anyanyelvi fejlettségét (például: nyelvi tudatosság).  Figyelembe veszi a nyelvi szerveződés sajátosságait (például: szógyakoriság, szóhossz, elsajátítási életkor).  Az olvasmányok szókincse és a mondatok szerkezeti komplexitása összhangban van az életkorral.

13 1. évfolyamon alkalmazott olvasókönyvek (ábécés könyvek) külön szempontjai  Az olvasmányok hossza összhangban van az olvasástechnika szintjével.  Az olvasmányok szövegtípusai (mese, vers, ismerettartalom, stb.) összhangban vannak az életkorral, a szövegtípusok előfordulási aránya kiegyenlített.  A betűtanítás hangoztatáson alapul, hangos olvastatásra ösztönzi a tanítót. A helyes nyelvi kiejtés érdekében beszédgyakorlatokkal egészül ki minden egyes betű tanítása.  Hangoztatásra épít, a betűkből kiindulva tanítja a szótagokat és a szavakat.  A betűtanítás sorrendje figyelembe veszi az alaki és hangzásbeli hasonlóság hatásának elkerülését.  A betűk formája egységes, az induló méret nagyobb, majd fokozatosan csökken.  A hívóképek magas színvonalúak és összhangban van a gyermek világával.  A képanyag a gyermekek számára egyértelmű, könnyen érthető rajzokból áll.

14 A jelenlegi tankönyvek 1. Nem tükrözik a megváltozott társadalmi igényeket 2. Elavult tanítási és tanulási stratégiát közvetítenek 3. Nem érvényesül bennük a tanulói nézőpont 4. Hamis képet közvetítenek a tanulási képességek fejlődéséről 5. Inkább szakkönyvek mint tankönyvek 6. Túl sokat markolnak az ismeretekből 7. A fogalmi rendszerük és a tevékenységrendszerük esetleges 8. A szövegezésük nehezen érthető és nehezen tanulható 9. Az illusztrációk alkalmazása nem elég tudatos és hatékony

15 Elavult tanítási és tanulási stratégiát közvetítenek

16 Túl sokat markolnak az ismeretekből

17 A fogalmi rendszerük és a tevékenységrendszerük esetleges

18 A szövegezésük nehezen érthető és nehezen tanulható

19 Elkészült a rendelet Elkészült a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló OM rendelet módosítása.

20 Szemléletváltás a tankönyvi minőség elbírálásában A tankönyvelbírálás szempontjai pontosodnak, erősítik n a tanulóközpontú szemléletet, n az életkornak való megfelelést, n a tanulhatóság követelményeinek való megfelelést. Korábbi probléma: Túlzott követelmények, zsúfoltság. Mostantól vizsgálni kell, hogy a könyv alkalmas-e n középiskolai tankönyv esetében az érettségi vizsgakövetelményekre való felkészítésre, n a megnevezett évfolyam számára a felhasznált tantervek által javasolt időkeretek között a tananyag elsajátítására.

21 Szemléletváltás a tankönyvi minőség elbírálásában Korábbi probléma: Szakszavak burjánzása, nem kellő magyarázata. Mostantól vizsgálni kell, hogy a könyv n a szaktudományok eredményeit csökkentett és egyszerűsített formában, az adott évfolyam(ok) számára a Nemzeti Alaptanterv összefüggésrendszerében jeleníti meg, és az ismeretek elsajátítását differenciált didaktikai eszköztárral segíti-e; n a könyv végén tartalmazza-e az egyes tantárgyakhoz rendelt új szakszavak szószedetét, az alapfokú oktatáshoz használt tankönyvek esetében azok rövid értelmezését.

22 Változás a tankönyvvé nyilvánításban Korábbi probléma: a kiadók évente kicsit változtatnak a könyvön, így nem lehet őket újra használni, odaadni a következő évfolyamnak. Mostantól megszűnik a könyv tankönyvvé nyilvánítása, ha a tankönyvet tartalmában vagy kivitelében megváltoztatták – ideértve a témák sorrendjének vagy az oldalak számozásának megváltoztatását is –, és azt külön eljárás lefolytatása nélkül, mint az eredetileg tankönyvvé nyilvánított tankönyvet, tankönyvként forgalmazzák.

23 Pedagógiai bírálati szempontok a könyvekhez régi új 1. A tankönyv nagyobb rendszer (sorozat, tankönyvcsalád) részét képezi-e, kapcsolódó tankönyvek és tananyagok. A tankönyv nagyobb rendszer (sorozat, tankönyvcsalád) részét képezi-e, kapcsolódó tankönyvek és tananyagok. 2. Nyelvhelyessége és helyesírása.Nyelvhelyesség és helyesírás. 3. A tanulók fejlettségi szintjének, életkori sajátosságainak megfelelés. Az ismeretek megértése, tanulása. 4. A szakmai tartalom didaktikai felépítése.Az ismeretek alkalmazását biztosító műveletek tanulása. 5. A tankönyv fejlesztő eszköztára.Problémák, probléma helyzetek elemzése és megoldásuk alkalmazása. 6. A módszertani (tanulásmetodikai) megoldásai.A tanulás módszereinek tanulása. 7. Szókincse, magyarázatainak gazdagsága, érthetősége.Gondolkodási eljárások tanulása. 8. Stílusa, szövegtípusai.Szociális viszonyulások, magatartásformák tanulása. 9. Az ábrák jellege, informatív szerepe szöveg és kép összhangja. Nemzeti, etnikai, vallási kisebbség szerepe. 10. Esztétikuma.

24 Számszerű, normatív előírások  Vizsgálni kell, hogy a tankönyv kellően szemlélteti és/vagy magyarázza-e a tananyagot. Ebben az esetben előírás, hogy valamennyi tantárgy esetében az évfolyamon átlagosan legalább egy kép vagy ábra jusson a tankönyvi oldalakra.

25 Számszerű, normatív előírások  Vizsgálni kell, hogy a tankönyv nyelvezete megfelel-e a tanulók fejlettségi szintjének.  Vizsgálni kell, hogy a megnevezett évfolyamok esetében a tényleges tankönyvi ismeretanyagot bemutató szövegekben (idézetek, lábjegyzetek, képletek nélkül) a 150 betűhelynél (karakterek száma szóközökkel) hosszabb mondatok %-os aránya ne haladja meg: 1-2. évfolyamokon5%-ot 3-4. évfolyamokon10%-ot 5-6. évfolyamokon20%-ot 7-8. évfolyamokon25%-ot szakiskolai évfolyamokon 25%-ot évfolyamokon35%-ot

26 Számszerű, normatív előírások  Középiskolai tankönyv esetében meg kell jelölni az érettségi vizsga követelményeiben szereplő szakszavakat.  Az egymástól eltérő speciális szakszavak (tudományos szakszavak, szakkifejezések, amelyek a mindennapi nyelvben nem használatosak) - az idegen nyelvi tankönyvek és a szakmai tankönyvek kivételével - átlagos előfordulási sűrűsége mondatonként ne haladja meg:  1-4. évfolyamokon a 0,3 értéket  5-8. évfolyamokon a 0,5 értéket  évfolyamokon a 0,8 értéket Átlagos előfordulási sűrűség a vizsgált szövegben az előforduló egymástól eltérő szakszavak, és az előforduló mondatok számának hányadosa.

27 Számszerű, normatív előírások  Vizsgálni kell, hogy a tankönyv ábra és képanyaga ad-e segítséget az előzetes ismeretek aktivizálásához, az információk rendszerezéséhez, jelenségek összehasonlításához, folyamatok, összefüggések, problémák megértéséhez, valamint a tanulók értékre neveléséhez.  Előírás (az idegen nyelvi tankönyvek és a szakmai tankönyvek kivételével), hogy a képi elemek (térkép, grafikon, diagram, kép, ábra, egyéb vizuális jellegű illusztráció) 25 %-ához közvetlenül kérdések vagy feladatok kapcsolódjanak.

28 Lépések az esélyegyenlőségért Mostantól vizsgálni kell, hogy a könyv tartalmaz-e az egyenlő bánásmód követelményét, a nemek egyenlőségét vagy a nemzeti, etnikai, vallási kisebbségre nézve sértő, gyűlöletkeltő, illetve az esélyegyenlőtlenséget erősítő sztereotípiát, kijelentést, ábrát, fotót, grafikát.

29 Szabályozás A rendelet márciusában lép hatályba. A nem megfelelő tankönyvek korszerű tankönyvekkel való mielőbbi lecserélésére ösztönözzük a kiadókat, de átmeneti, felkészülési időt is biztosítunk. Tankönyvvé nyilvánítási vagy meghosszabbítási kérelem esetén augusztus 31-ig a kiadó választhat:  Kérheti a régi szempontok szerinti jóváhagyást, ebben az esetben 2 évre szóló engedélyt kap. A fizetendő szolgáltatási díj a teljes költség 40 %-a.  Az új szempontok alapján elbírált tankönyvek változatlanul öt éves engedélyt kapnak.

30  A Nemzeti Fejlesztési Terv keretében kifejlesztett oktatási anyagokat a fejlesztést végző szervezet ingyenesen hozzáférhetővé teszi, hogy azokat az oktatás során fel lehessen használni. Ha azonban tankönyvet akarnak ennek alapján kiadni, akkor be kell tartani a tankönyvekre vonatkozó kritériumokon túl az alábbiakat: - Az oktatási anyagok felhasználásával készült könyvek tankönyvvé nyilvánítását kizárólag tankönyvkiadó kérheti. - Mivel közpénzeken fejlesztett kiadványokról van szó, ezek felhasználása esetén közcélra kell befizetni. A kiadó köteles az eljárás megindításakor meghatározott felhasználási díjat a Közoktatási Fejlesztési Célelőirányzatba befizetni. A Célelőirányzat oktatásfejlesztési programok támogatására fordítható. - Ilyen esetben az általános bírálati szempontok figyelembe-vételén túlmenően vizsgálni kell azt is, hogy a könyv alkalmas-e a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 3.1. Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek és kompetenciák fejlesztése elnevezésű intézkedésben kifejlesztett oktatási programcsomag megvalósítására. - Fel kell tüntetni, hogy tankönyv a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében kifejlesztett oktatási anyagok felhasználásával készült.