A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
„Kihívás és riposzt” : éhínség, járvány, háború, török hódítás ↕ A középkori klerikális gondolkodás megkérdőjelezése, újragondolt kereszténység Újra meginduló népességnövekedés Műszaki fejlődés Tengerhajózás Új esztétika
Mechanikus óra: modern gép előképe - természettudományos gondolkodás fejlődése - matematika fontossága „Urunk mindent számban, súlyban és hosszmértékben teremtett” (Cusanus) Könyvnyomtatás: új olvasáskultúra
Korabeli szerzők a gyermekről Erasmus ( ) Montaigne ( )
A reneszánsz nevelés Egyéniség szerepe Főúri nevelés, „udvari ember” (Castiglione: Az udvari ember) A nevelés világi jellege „Uomo universale” A család szerepe
Van Eyck: Az Arnolfini házaspár 1434
Marten van Heemskerck kb. 1530
A reformáció hatása a gyermekfelfogásra 1517 Sola Scriptura Sola gratia Egyetemes papság Munka: részvétel Isten munkájában, Istennel szembeni adósság Megváltás rendje - teremtett világ rendezettsége Család szerepe
Házasság mint Isten intézménye Az ige által keresztyén szülők nevelése - keresztyén gyermek „ Minden családapának kötelessége, hogy hetenkint legalább egyszer gyermekeit és házanépét kikérdezze és kihallgassa, hogy a kátéból mit tudnak vagy tanultak, s ha nem tudnak, szigorral kel őket reászorítani.” (Luther) A világi közösség szerepe a nevelésben nép nevelése a fiúk naponként egy vagy két órát töltsenek az iskolában és többi idejük alatt foglalkozzanak otthon, tanuljanak valami mesterséget, és készüljenek választott pályájukra, hogy mindkét irányban kiképződjenek.” (Luther)
Gyermekeink helyes nevelése a legszentebb keresztyéni cselekedet A gyermek eredendően bűnös Aszketikus életforma Puritánok életmódja, jövő- orientáltsága
Comenius gyermekfelfogása Az ember célja: örök boldogság Istennel. Az ember eszes lény, teremtőjének képmása képzettség, jámborság, jó erkölcsök „Az időnek és az életnek egyes részeit akkor használjuk fel termékenyen, ha semmit nem hagyunk belőlük haszontalanul elmúlni, és mindig a jobbat választjuk a rosszabb helyett.” Befogadásra épülő nevelési koncepció - gyermeki aktivitás