A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában 2007. szept. 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A házasság még nem a mennyország
Reformáció. Reformáció Kérdés: milyen vallásokat ismertek?
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Család.
Béla gondolatai a házasságról
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
A környezeti problémák megoldása a lelki alapú oktatás által III. Fenntarthatósági Konferencia Somogyvámos október 6.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Az „ösztönlény” nevelése és lelkigondozása
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
A gyermek a modern európai társadalmakban
A reformáció hatása a gyermekfelfogásra Sola ScripturaSola Scriptura Sola gratiaSola gratia Egyetemes papságEgyetemes papság Munka: részvétel.
A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar.
„A nevelés évszázada”.
Gyermek, család, társadalom
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
Hogyan rontsd el gyermeked jövőjét?
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
CSALÁD.
CITROM ÉS CUKOR Ezt kellene mindenkinek a fürdőszobában a tükrére írni, hogy minden nap szem előtt legyen és elolvashassa.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Mi is az a reformáció?.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Bevezetés a neveléstudományba
„Minden gondotokat Ő Reá vessétek, mert néki gondja van reátok. ” (I
„Női szemmel minden más?!”
Atya teremtő szeretet lelke, áradj szét
Európa vallásai.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
LOVAGGÁ VÁLÁS ÉS LOVAGI ERÉNYEK
Az Élet Igéje augusztus.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Szombat? Úr napja? Munkaszüneti nap?
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Generációk és család.
Kereszténység - nevelés
A gyermekkép történeti alakulása
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A reformáció főbb irányzatai
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Mihalec Gábor és Csizmadia Róbert Adventista Családi Szolgálatok
Urunk megkeresztelkedése
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Harmatozzatok égi magasok
Az életvezetés etikája 1.
A reformáció.
A magyar reneszánsz költője Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes
Hogyan legyen több tartalom?
Kolossé 2,6-8 Azért amint elfogadtátok a Krisztus Jézust, az Urat, úgy járjatok is őbenne, meggyökerezve és benne felépülve, megerősödve a hitben, bővölködve.
Kérdések az alkalom előtt
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
III. Szakadék Isten és az ember között:
Jézuskától - Jézus Krisztusig
A teremtő és gondviselő Atya
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
A tanítvány magányának és közösségi életének dilemmája
Előadás másolata:

A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.

„Kihívás és riposzt” : éhínség, járvány, háború, török hódítás ↕ A középkori klerikális gondolkodás megkérdőjelezése, újragondolt kereszténység Újra meginduló népességnövekedés Műszaki fejlődés Tengerhajózás Új esztétika

Mechanikus óra: modern gép előképe - természettudományos gondolkodás fejlődése - matematika fontossága „Urunk mindent számban, súlyban és hosszmértékben teremtett” (Cusanus) Könyvnyomtatás: új olvasáskultúra

Korabeli szerzők a gyermekről Erasmus ( ) Montaigne ( )

A reneszánsz nevelés Egyéniség szerepe Főúri nevelés, „udvari ember” (Castiglione: Az udvari ember) A nevelés világi jellege „Uomo universale” A család szerepe

Van Eyck: Az Arnolfini házaspár 1434

Marten van Heemskerck kb. 1530

A reformáció hatása a gyermekfelfogásra 1517 Sola Scriptura Sola gratia Egyetemes papság Munka: részvétel Isten munkájában, Istennel szembeni adósság Megváltás rendje - teremtett világ rendezettsége Család szerepe

Házasság mint Isten intézménye Az ige által keresztyén szülők nevelése -  keresztyén gyermek „ Minden családapának kötelessége, hogy hetenkint legalább egyszer gyermekeit és házanépét kikérdezze és kihallgassa, hogy a kátéból mit tudnak vagy tanultak, s ha nem tudnak, szigorral kel őket reászorítani.” (Luther) A világi közösség szerepe a nevelésben  nép nevelése a fiúk naponként egy vagy két órát töltsenek az iskolában és többi idejük alatt foglalkozzanak otthon, tanuljanak valami mesterséget, és készüljenek választott pályájukra, hogy mindkét irányban kiképződjenek.” (Luther)

Gyermekeink helyes nevelése a legszentebb keresztyéni cselekedet A gyermek eredendően bűnös Aszketikus életforma Puritánok életmódja, jövő- orientáltsága

Comenius gyermekfelfogása Az ember célja: örök boldogság Istennel. Az ember eszes lény, teremtőjének képmása  képzettség, jámborság, jó erkölcsök „Az időnek és az életnek egyes részeit akkor használjuk fel termékenyen, ha semmit nem hagyunk belőlük haszontalanul elmúlni, és mindig a jobbat választjuk a rosszabb helyett.” Befogadásra épülő nevelési koncepció - gyermeki aktivitás