Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont Pécsi Alternatív Drámakör „Toronyórát lánccal…?” A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs igazgató - főiskolai docens Leőwey Klára Gimnázium – Pécs Eötvös József Főiskola – Baja Székesfehérvár, 2011. szeptember 21. Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör A játékos én a) a gyermekkor kiváltsága b) a komolytalan ember felelőtlen játszadozása c) a hazudozó d) az élősködő játszma-király e) a játék fennköltebb értelme f) az ember életminőségének meghatározó tényezője g) archaikus – gyermeki világkép h) analógiás modellek i) maradandó tanulási élmények j) a boldogság kulcsa Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör „Kizökkent az idő, óh, kárhozat, hogy én születtem helyre tolni azt.” EMBER – TERMÉSZET – Az ember konfliktusba került Világával – a fizikai valóság részeként. EMBER – TÁRSADALOM – Globális, regionális, nemzeti, helyi, családi kommunikációs drámák. EMBER – TÖRTÉNELEM – Nem értjük, hogy kerültünk ebbe a helyzetbe. Ki tehet róla? Hogy gondolkodtak a régiek? EMBER – TRANSZCENDENS – „Isten meghalt” ? Vallási statisztikák – hithiány. Istenkép-zavarok. EMBER – TEHETSÉG – Keressük a tartalékainkat. Csak ez segíthet rajtunk. A nivelláló oktatás azonban „tömegesít”. EMBER – TÖREKVÉSEK – A valódi motivációk, célok hiánya. A jelenben élés homályos illúziója. EMBER – TUDAT – Ki vagyok én? Ki vezet engem? Mit rejt a tudatom? Időmegélések – időkényszerek. Konklúzió: A tudat válságának kora Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör Az űr betöltése „Ki érzékei tárgyán csügg, kísértés ejti foglyul azt, Vágy követi a kísértést, a vágyat indulat, harag, A haragból zavar támad, a zavarból téboly áll elő, Téboly az észt megállítja, s kiben megáll az ész, halott.” (Bhagavad Gita – A Magasztos Éneke) tömegek játékai (TV, internet, telefonok) érzékeink csalóka játéka a mennyiségi „kór” csapdája a szinkronicitás jelei holisztikus paradigmaváltás ezotéria és tudomány határain kvantumfizika „Csillagok háborúja” az „Erő velünk van” Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör Modern skolasztika - konstruktív pedagógia - „iskolás” modellek - kizökkent világban – kizökkent személyiségek - archaikus személyiségmodell test – lélek – szellem hármassága - 4 dimenziós szervezeti modell tanítás – tanulás – együttműködés – légkör Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör Játékos tanítás – komolyan a poroszos ill. a reformos utak meghaladása rendezett közösség – rendezett személyiség drámapedagógiai mintázatok – szituációkezelés védett viszonyrendszer magas szintű elvárások – sikerélmények tehetségfejlesztés a legfontosabb tulajdonságok nem csak és nem elsősorban az iskolai évek alatt alakulnak ki a siker kulcsa azokban a kompetenciákban rejlik, amelyek a családi szocializáció által fejlődnek ki a kisgyermekkorban, és az iskolaévek alatt továbbfejlesztik őket a kiemelkedően magas színvonalú képzés, mely felerősíti a stabil személyiségjegyeket, teheti alkalmassá az egyént a sikeres munkavállalásra Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör A kiemelkedő képességek fejlesztési irányai magas szintű szakmai tudás kialakítása céltudatos problémamegoldó gondolkodás fejlesztése az empatikus képesség fejlesztése (megértő attitűd, kölcsönös tisztelet, bajtársiasság, tartalmas kapcsolatok) csapatjátékos attitűd (közös erőfeszítések és közös siker) jó kommunikációs készség (érthetőség, hatékonyság, együttműködés) döntésképesség (szükséges döntések önálló meghozatala) alkalmazkodó képesség (emberek, változások) tanulási képesség (megújulás periodicitása) Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör Játékos tanulás – motiváltan - a sok elhibázott kísérlet után igény az igazi TANra - a tanulási folyamat szerves modellje: - belépés - világépítés - útvonalak választása - a megértés megváltozása - mélyítés - reflektivitás - kilépés - gyakorlatias tudás, amely az utcán is használható - példák erre (kompetenciafejlesztés, elsősegély, közösségi munka stb.) Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Kommunikációs játszmák - tudunk-e „hidat ácsolni” egymás között? - Eric Berne: Emberi játszmák – T.A. modell - a kommunikáció minőségi szintjei - James Redfield: Hatalmi dráma-modell - az együttműködés hálózatai - megtisztított iskolai hálózati kommunikáció Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése
Pécsi Alternatív Drámakör VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör Az „élményvilág” fejlesztése - a hagyományos iskola „halálos bűnei”: az unalom és a félelem , valamint az igazság hiánya - „flow-élmény” kell a maradandó tanuláshoz - a kreativitás mozgósítása - „digitális bennszülöttekkel” van dolgunk - a közösségfejlesztés jelentősége (szabadidő, sport, rendezvények) - környezeti nevelés (minden tevékenységünket átszőve) - egészségfejlesztés (tanárok, diákok, dolgozók) - az élmény-emlékek maradandó hatása Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör Az újjászületés játéka - a tömegvilág özöne közepén – bárkát ácsolunk - holisztikus módon egymásra találunk - kulturális kreatívok vagyunk - nem életfogytig tartó tanulással, - hanem „meglett emberként” - a múlt kockái is helyükre kerülnek - újra gyermeki rácsodálkozással tekintünk szét - Csodálatos világunkra - s vár reánk a „jutalomjáték” Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete
Pécsi Alternatív Drámakör Leőwey Klára Gimnázium Igazgatóválasztás - 2011 VII. Kiss Árpád Konferencia Debrecen – 2011 Játéktan Magyar Könyvtárosok Egyesülete Pécs – 2012.11.16. – Tudásközpont A tehetség jelene és jövője Székesfehérvár – 2011 Pécsi Alternatív Drámakör Élet-játék „Suhannak, visszaszállnak a legendák most a földre, Látod, azt mondtad pedig, hogy elenyésznek örökre. Állj ki a házad elé, próbáknak ideje ez itt, Megméretsz, életben vagy-e még, vagy halott voltál ez ideig.” (Bereményi Géza – Cseh Tamás) Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Dr. Zalay Szabolcs – A játék szerepe az ember életében Dr. Zalay Szabolcs – Az iskola világának teremtő fejlesztése Dr. Zalay Szabolcs – Konstruktív iskolavezetés Dr. Zalay Szabolcs – A tehetségfejlesztés szervezeti környezete