MAGÁNSZÁLLÁSHELYEK A FOGYASZTÓVÉDELEM TÜKRÉBEN január 15.
A FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG HATÁSKÖRE A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. Korm. rendelet nem ír elő feladatokat a fogyasztóvédelmi hatóság számára, csupán 11. §-ában rendelkezik arról, hogy a jegyző a szálláshely-üzemeltetési engedély megadásáról rendelkező határozatot közli (többek között) a fogyasztóvédelmi hatósággal. A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló évi LXXVI. törvény a szolgáltatást igénybe vevők tájékoztatására vonatkozó, valamint a panaszkezeléssel kapcsolatos előírások betartásának ellenőrzésére jogosítja fel a hatóságot. Az árfeltüntetésre vonatkozó követelményeket a fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény 14. §-a, továbbá a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet alapján ellenőrzi a hatóság.
A FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG HATÁSKÖRE A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok esetén a fogyasztóvédelmi hatóság a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló évi XLVII. törvény alapján rendelkezik eljárási jogosultsággal. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok körébe tartozik például, ha a szolgáltató a kereskedelmi és a fizetővendéglátó szálláshelyek osztályba sorolásáról, valamint a falusi szálláshelyek minősítéséről szóló 45/1998. (VI. 24.) IKIM rendelet szerinti besorolást használja, avagy más minőségi jelzést, bizalmi jegyet vagy hasonló megkülönböztető jelölést tüntet fel jogosulatlanul. A fogyasztóvédelmi hatóság ez esetben akkor folytathat le eljárást, ha a kifejtett magatartás a gazdasági verseny érdemi befolyásolására nem alkalmas. Példa: a besorolás kizárólag a bejáratnál kerül feltüntetésre.
A FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG ELJÁRÁSAI, INTÉZKEDÉSI LEHETŐSÉGEI Hivatalból indított vagy kérelemre induló eljárás Kötelezés és/vagy fogyasztóvédelmi bírság A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló évi XXXIV. törvény 12/A. §-a értelmében a hatósági ellenőrzést végző szervek kis- és középvállalkozásokkal szemben az első esetben előforduló jogsértés esetén - az adó- és vámhatósági eljárást és a felnőttképzési tevékenységet folytató intézmények ellenőrzésére irányuló eljárást kivéve - bírság kiszabása helyett figyelmeztetést alkalmaznak. (Nincs lehetőség a bírságtól való eltekintésre, amennyiben a bírság kiszabásának alapjául szolgáló tényállás megvalósulásával emberi élet, testi épség vagy egészség került közvetlen veszélybe, környezetkárosodás következett be vagy a tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek védelmét célzó jogszabályi rendelkezés megsértésére került sor.)
SZEMLÉLETVÁLTÁS A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Megelőzés Szolgáltató hatóság Fogyasztói tudatosságnövelés Vállalkozások fogyasztóbarát magatartásra ösztönzése
SZOLGÁLTATÓ HATÓSÁG Hatósági Tanácsadó Irodák központi ügyfélszolgálat hétvégi telefonos ügyfélszolgálat ( NFH-SOS) országos előadássorozatok folyamatos sajtó-, illetve médiajelenlét folyamatosan frissülő honlap ( hatósági kiadványok, hírlevelek pozitív lista: 1757 vállalkozás
A „FOGYASZTÓBARÁT VÁLLALKOZÁS” tanúsítási rendszer
A tanúsítási rendszer célja a vállalkozások közül kiemelje és a fogyasztók figyelmébe ajánlja a jogkövető magatartáson túli eszközökkel a fogyasztók bizalmát és elégedettségét növelő és fenntartó cégeket, a megfogalmazott kritériumok nyilvánosságra hozatalán és az eredmények kihirdetésén keresztül növelje a fogyasztói tudatosságot és a fogyasztói kultúrát, valamint ösztönözze a vállalkozásokat a fogyasztók bizalmát és elégedettségét fokozó tevékenység végzésére, innovatív ötletek és megoldások kidolgozására, a fogyasztói kultúra és tájékozottság növelésére.
Pályázati témakörök 1.Fogyasztóbarát ügyfélszolgálat 2.Fogyasztói tudatosságot ösztönző tájékoztató rendszer 3.Hazai elkötelezettségű vállalkozás 4.A kiemelt figyelmet érdemlő fogyasztók védelmét és segítését szolgáló rendszer 5.Fenntartható fogyasztás, társadalmi felelősségvállalás A felsorolt pályázati lehetőségek nem jelentenek kizárólagosságot, a vállalkozások egyéb olyan innovatív megoldásokat, folyamatokat és eredményeket is bemutathatnak, amelyekről úgy vélik, megfelelnek a fogyasztóbarát jelző használatára vonatkozó általános kritériumoknak.
Pályázati információk A pályázatban részt vehet valamennyi kiskereskedelmi és vendéglátó tevékenységet végző vállalkozás, amely megfelel a pályázati feltételeknek, és ezeket a pályázati dokumentációban igazolta. Megfelelő érdeklődés esetén a pályázat a későbbiekben más ágazatokra is kiterjeszthető lesz. A pályázat benyújtása nem jár díjfizetési kötelezettséggel. Pályázni nem csak már hosszabb ideje működtetett rendszerek bemutatásával lehet, hanem a pályázatban való sikeres részvétel érdekében bevezetni kívánt új elképzelésekkel is, ez esetben azonban a pályázó vállalja az elbírálás idejére már folyamatba helyezett rendszer, hatóság általi megtekintésének és ellenőrzésének lehetőségét.
Pályázati minimumfeltételek A „Fogyasztóbarát” Minősítés Szabályzat mellékletében felsorolt, a vállalkozás működését érintő jogszabályi rendelkezéseknek való megfelelés, amelyet a hatóság a pályázat benyújtását követően ellenőrizni jogosult; és a békéltető testületi eljárások vonatkozásában tett általános alávetési nyilatkozat.
Kizáró okok a pályázat benyújtását megelőző egy évben jogerőre emelkedett fogyasztóvédelmi vagy más hatósági marasztaló határozat, végelszámolás, csőd- vagy felszámolási eljárás, tevékenység felfüggesztése, jogerős bírósági ítéletben megállapított bűncselekmény, jogerős eltiltás a közbeszerzési eljárásokban való részvételtől, közbeszerzési eljárásban hamis adat szolgáltatása, közbeszerzési eljárás eredményeként kötött szerződésével kapcsolatban fizetési kötelezettségét nem teljesítette, egy évnél régebben lejárt adó-, vámfizetési vagy társadalombiztosítási járulékfizetési tartozás, munkaviszony létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettség elmulasztása az adott eljárásban előírt adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése során olyan hamis adatot szolgáltat, vagy hamis nyilatkozatot tesz, amely a verseny tisztaságát veszélyezteti.
A minősítés odaítélése A tanúsítás odaítélése szakmai bíráló bizottság véleménye alapján történik, a sikeresnek minősített vállalkozás jogosultságot szerez a „Fogyasztóbarát Vállalkozás” védjegy viselésére. Az idei évtől kezdődően a pályázatot a hatóság egy évben egy alkalommal írja ki, az odaítélt minősítést a vállalkozás 2 évig viselheti. Jogszabálysértés, illetőleg a pályázatban megfogalmazottakkal ellentétes tevékenység esetén a tanúsítás visszavonható.
Jelen és jövő Az első tanúsítványok átadására október 2-án került sor az NFH épületében. A pályázatok benyújtására ezt követően is folyamatosan lehetőség van, az elbírálás időtartama: 2 hónap.
Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket! Csákiné dr. Gyuris Krisztina Dr. Barcsa Lajos