Reformok és változások a közoktatásban Szentendre 2006. November 13. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Verseny és/vagy együttműködés 3I Akadémia 2006 – Versenyben az iskolák szeptember 19. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet FIGYELEM: A BEÉPÍTETT.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A szakképzés helyzete Magyarországon
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Reformok és változások a közoktatásban Szentendre November 13. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet

Amiről ebben az előadásban szó lesz: Hogyan a viszonyulunk a változásokhoz? Akarjuk-e változásokat és reformokat? Globális és hazai folyamatok: avagy mi történik ma a közoktatásban itthon és a világban? Mi várható? A stabilitás és a reformok közötti egyensúly lehetősége a jövőben. >>

Hogyan viszonyulunk a változásokhoz? Egy 1989-es paradoxon: a változás programja: „Csak reformot ne…!” Közvélemény-kutatások: „túl sok a változás, nagyobb stabilitás kell” Politikai inga és „reformfáradtság” 2006-os választások: a stabilitás vonzása >>

Hogyan viszonyulunk a változásokhoz (folyt.)? 2006 ősze: szembesülés az államháztartás egyensúlyi helyzetével (a hazai közszolgáltatási rendszerek fenntarthatatlansága és a változások elkerülhetetlensége mindenki számára nyilvánvaló lett) Két nagy dilemma: –A változás és stabilitás milyen viszonyával kell számolnunk hosszabb távon? Lehetséges-e a változások visszafogása? –Milyen változásokkal kell számolnunk? Képesek vagyunk-e ezekkel együtt élni? >>

Miért elkerülhetetlenek a változások? A tanulásról való tudásunk változása A közoktatás társadalmi-gazdasági környezetének változása –Demográfiai változásokDemográfiai változások –Átmenet a digitális és tudásgazdaságbaÁtmenet a digitális és tudásgazdaságba Átalakuló globális oktatási környezet Változásban lévő hazai rendszer >>

Miért elkerülhetetlenek a változások (folyt) ? A magyar oktatási rendszer nagy problémái –Alacsony szintű eredményességAlacsony szintű eredményesség más országokhoz képest sokkal több erőforrással hozunk létre sokkal kisebb eredményt –Rossz hatékonyság (azaz: más országokhoz képest sokkal több erőforrással hozunk létre sokkal kisebb eredményt)Rossz hatékonyság A költségvetési egyensúly helyreállítása (ennek érdekében már elindult változások: államháztartási, közigazgatási, közszolgálati reformok) Jelentős összegű és tartós EU források (ezek csak reformcélokra használhatóak) >>

Tudunk-e együtt élni a folyamatos változásokkal? Meg tudjuk-e határozni, milyen további változások szükségesek? –Országos szint: folyamatos fejlesztő beavatkozásokOrszágos szint: folyamatos fejlesztő beavatkozások –Helyi-iskolai szint: folyamatos önfejlesztésHelyi-iskolai szint: folyamatos önfejlesztés Lehetséges-e stabilitás a változásban? –Új reformgondolkodás: a „reform reformja”reform reformja –A változások fenntartásához szükséges környezetA változások fenntartásához szükséges környezet >>

Lehet-e együtt élni a folyamatos változással? A gazdaság világában a folyamatos változás már természetessé vált. A közszolgáltatások, ezen belül az oktatás világában is azzá kell válnia! Köszönöm a figyelmet!

Országos szintű fejlesztő beavatkozások Prioritások: –Hatékonyság és eredményesség javítása –A tanári foglalkoztatás –Kompetenciaalapú tartalmi szabályozás és fejlesztés –Vezetés és szervezetfejlesztés –Természettudományos és technológiai oktatás erősítése –Tanárképzés: a legfontosabb és legnehezebb terep A legfontosabb eszköz: NFT II („Új Magyarország Fejlesztési Terv”)Új Magyarország Fejlesztési Terv >>

Helyi-iskolai szint: önfejlesztés Önértékelés és intézményi stratégia Folyamatos önfejlesztés és intézményi minőségpolitika A tanulási eredmények folyamatos elemzése: „kutató iskola” Intézményi személyzeti politika (alkalmazás, értékelés, fejlesztés, elismerés) Az iskolák tanuló szervezetté alakulása >>

A XXI. század elejének globális reformirányai Egész életen át tartó tanulás –A fókusz az ellátó rendszerről a tanuló egyénre –A tanulás eredménye a fontos, nem az, hogy hol történik A tanulás eredményesebb megszervezése –Minden egyén számít – személyre szabott oktatás –Hatékony tanulásmenedzsment: formatív értékelés –Hangsúly a kompetenciák fejlesztésénkompetenciák Az oktatási rendszer eredményesebb kormányzása –Intézményi önállóság + visszajelzés + elszámoltatás –Intézményi intelligencia, szervezeti tanulás, vezetés fejlesztése >>

Az elmúlt évek legfontosabb hazai reformjai Tartalmi reform: kompetenciafejlesztés és programfejlesztés Mérési reform: minden iskolára és tanulóra kiterjedő mérés Vizsgareform: differenciált, standardizált és kompetenciát értékelő érettségi Oktatástechnológiai reform: IT fejlesztések Irányítási reform: kistérségi együttműködés Fejlesztési beavatkozások (pl. esélyegyenlőségi és nyelvtanulási programok) >>

A „reform reformja” Középpontban maga a tanulásKözéppontban a szabályok, a struktúrák és a nagyrendszer Evolúciós folyamatok, ágensek viselkedésének befolyásolása Lineráris tervezés, hangsúly a reform aktív „bevezetésén” Többszintű gondolkodás (osztály, iskola, lokalitás, nemzeti rendszer) Egyszintű gondolkodás A mikroszintű változás a célMakroszintű változások (a mikroszint alig változik) „Puhább eszközök”: meggyőzés és az érdekeltség A változás kiváltója a jog Eltérő ütem: van aki előrébb, és van aki hátrébb tart Mindenki egyszerre lép A reform mai felfogása A korábbi reformparadigma >>

Élveszületések KilépőkBelépők >>

Globális hálózatok kialakulása Az elmúlt 5 évben megtörtént a föld behálózása A munkaszervezés drámai átalakulása indult el: –Egyre több munkafázis a világon bárhova áthelyezhető –Elkezdődött a munka felbontása áthelyeztető és nem áthelyezhető részfeladatokra >>

Eredmények és különbségek (PISA 2003, matematika) Magas teljesítmény – Nagy különbség Magas teljesítmény – Kis különbség Alacsony teljesítmény – Nagy különbség Alacsony teljesítmény – Kis különbség >>

Oktatási kiadások és tanári bérek Forrás: OECD EaG adatbázis, 2004 Magyarázat: a magyar közoktatás munkaerő-igényessége >>

A magyar közoktatási rendszer munkaerő- igényessége Forrás: OECD EaG adatbázis, 2004 OECD Átlag: 77 Magyarország = 94 A magyar közoktatás ugyanannyi tanuló ellátására az OECD országok átlagnál 22%- kal több munkaerőt alkalmazott 2004-ben A magyar közoktatás ugyanannyi tanuló ellátására az OECD országok átlagnál 22%- kal több munkaerőt alkalmazott 2004-ben >>

Új Magyarország Fejlesztési Terv Emberi Erőforrások Operatív Program – EMEROP ( ) –A közoktatás fejlesztését célozza a „Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek”Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek –7 év alatt 185 milliárd forint (a teljes EMEROP 20,6 %-a) Humán Infrastruktúra Operatív Program - HIOP ( ) –Oktatási Infrastruktúra fejlesztési program (7 év alatt 120 milliárd forint) –Közoktatás: az „Intelligens” iskola infrastruktúrájának elterjesztése alprogram >>

A kompetencia alapú oktatás és a korszerű pedagógiai módszerek elterjedésének támogatása Az oktatási intézmények művelődési, szociális, egészségnevelési és szabadidős szerepének erősítése Tanulási lehetőségek bővítése, új tanulási formák A formális, nem-formális és informális rendszerek összekapcsolása Az interkulturális nevelés fejlesztése, a nemzetiségi és migráns tanulók és felnőttek beilleszkedésének támogatása Átfogó mérési, értékelési és minőségirányítási rendszerek fejlesztése A pedagógusképzés megújítása, az oktatásban dolgozók továbbképzése A közoktatási területi együttműködések támogatása A hátrányos helyzetű és roma tanulók integrált oktatásának támogatása A sajátos nevelési igényű tanulók integrációjának támogatása A kiemelkedően tehetséges tanulók oktatásának támogatása >>

Osztálylétszámok és tanár/diák arány (ISCED1, 2003) Ugyanakkora osztálylétszámot csaknem kétszer annyi tanárral érünk el! >>

Európai kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák Digitális kompetencia A tanulás tanulása Személyközi és állampolgári kompetenciák Vállalkozói kompetencia Kulturális kompetencia >>

A változásokhoz szükséges környezet Kísérletezés és tévedések: a reform mint tanuló rendszer Vezetés: a változásmenedzsment válik az egyik legfontosabb vezetési feladattá Kognitív feltételek: dinamikus egyensúlyban, elágazásokban, forgatókönyvekben való gondolkodás Emocionális feltételek: a változás mint lehetőség és örömforrás, a jobb állandó keresése Intenzív és folyamatos kommunikációra épülő folyamatos bizalomépítés >>