Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Verseny és/vagy együttműködés 3I Akadémia 2006 – Versenyben az iskolák 2006. szeptember 19. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet FIGYELEM: A BEÉPÍTETT.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Verseny és/vagy együttműködés 3I Akadémia 2006 – Versenyben az iskolák 2006. szeptember 19. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet FIGYELEM: A BEÉPÍTETT."— Előadás másolata:

1 Verseny és/vagy együttműködés 3I Akadémia 2006 – Versenyben az iskolák 2006. szeptember 19. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet FIGYELEM: A BEÉPÍTETT ELEMEKRE (aláhúzott sorok) EGÉRREL KATTINTANI KELL

2 Amiről ebben az előadásban szó lesz: Miért kell újragondolnunk ma mindaz, amit a versenyről tudunk? (új kihívások a XXI. század elején) Verseny és oktatás: mi következik az új kihívásokból az oktatás számára? Verseny és/vagy együttműködés? (avagy egy rossz kérdésfeltevés kockázatai )

3 A világ átalakulása és az új versenytér Tudásgazdaság és verseny a behálózott világban –A munka-kihelyezés (outsourcing/offshoring) új lehetőségeiA munka-kihelyezés (outsourcing/offshoring) új lehetőségei –A világ behálózása: a munka-kihelyezés új lehetőségeiA világ behálózása: a munka-kihelyezés új lehetőségei –Egy új globális versenytér kialakulásaEgy új globális versenytér kialakulása Európai és hazai reagálás (Lisszabon, NAP, NFT I/II) Verseny és oktatás: szükség van e kapcsolat újragondolására

4 Verseny és oktatás Hogyan járulhat hozzá az oktatás jobban a gazdaság és a társadalom versenyképességének a javításához Hogyan javítható az oktatási rendszer és az iskolák versenyképessége

5 Verseny és/vagy kooperáció Egymásnak ellenmondó vagy egymást erősítő fogalmak? –A rossz dilemma: verseny vagy együttműködés? –Mai felfogás: „a sorsom össze van kötve a versenytársam sorsával” (a gazdaság mint ökoszisztéma)a gazdaság mint ökoszisztéma –Csak az együttműködésre képesek válhatnak versenyképessé A versenyképesség nem a versengésnek vagy a másik legyőzésének a képessége Az iskolai nevelés új feladatai

6 Köszönöm a figyelmet!

7 A gazdasági tevékenységek kihelyezése (szolgáltatások, 2001) Forrás: McKinsey Global Institute (http://www.cfr.org/content/meetings/innovation_rt/2_4_2004/Farrell.pdf#search=%22%20%22offshored%20services %20market%20size%22%22) Egyre több gazdasági tevékenységet helyeznek át más országokba Ez már fejlett szolgáltatási szektorra is jellemező

8 Egy 2004-es felmérés vezető európai vállalatokról 500 legjelentősebb vállalat (2004-ben az EU jövedelmének 20%-át termelték) Már 40%-uk hajtott végre munkakihelyezést 50%-uk tervezett további munkakihelyezést 80%-uk elégedett volt a munkakihelyezés eredményével 30%-uk helyezett ki kliensekkel történő kommunikációt A vezető célrégió Ázsia (37 %) Forrás: Service offshoring takes off in Europe – In search of improved competitiveness (http://www.unctad.org/sections/press/docs/SurveyOffshoring_en.pdf)

9 A föld „lapossá válása” Egyre többféle munkafázis bárhova áthelyezhető Elkezdődött a munka felbontása áthelyeztető és nem áthelyezhető részfeladatokra

10 Az oktatás versenyképessége Az oktatás világa is új versenytérbe került (különösen kötelező szint felett) A magyar oktatási rendszer nem eléggé versenyképes súlyos eredményességi és hatékonysági problémák (egy példa)egy példa Erősödő verseny várható az intézmények között ( demográfia ) demográfia Növekvő igények ( pl. OKM-hez kötődő beavatkozás ) Milyen a versenyképes iskola? (versenyképes iskola = eredményes iskola)eredményes iskola

11 100 lakosra jutó szélessávú előfizetések száma (2001-2005) Forrás: OECD (http://www.oecd.org/document/39/0,2340,en_2649_34223_36459431_1_1_1_1,00.html#TimeSeries )

12 Élveszületések 1970-2005 KilépőkBelépők

13 Osztálylétszámok és tanár/diák arány (ISCED1, 2003) Ugyanakkora osztálylétszámot csaknem kétszer annyi tanárral érünk el!

14 Az eredményes iskola Minden iskola visszajelzést kap Eredménytelenség esetén beavatkozás Eredményes iskola kutatások: –Tanulásra fókuszáló célok –Igényes elvárások –Az eredmény-adatok követése/elemzése –A tanárok folyamatos szakmai fejlesztése –A szervezet hatékony működtetése (feltételek biztosítása, ösztönzők alkalmazása stb.) A vezetés kiemelkedő jelentősége

15 Oktatás a versenyképességért Kinek a versenyképességéről van szó? –Az egyéneké (versenyképesség = az egyéni boldogulás képessége) –A közösségeké (versenyképesség = a fejlődés képessége) –A gazdaságé - makoszinten (pl. adók, infrastruktúra) - mikroszinten (pl. vállalati vezetés) A mikro szintű versenyképesség összetevőit kell előtérbe helyeznünk (viselkedésbeli és kulturális tényezők szerepe)viselkedésbeli és kulturális tényezők szerepe

16 Vállalati (mikro szintű) versenyképesség humán feltételei Milyen munkaerőt igényel a versenyképes vállalkozás –A minőségért és eredményért érzett felelősség –A kliensekkel való bánni tudás –A technológiai változások követésére való képesség (rugalmasság, alkalmazkodóképesség) –Csapatmunkára való képesség –Aktív részvétel a szervezeti tudás állandó fejlesztésében

17 Kiemelt nevelési feladatok Önállóság és felelősség (a minőség iránti elkötelezettség– részvétel valós problémák megoldását szolgáló szóló projektekben) Vállalkozóképesség (kockázatvállalás, bizonytalanság kezelése, a tévedés és sikertelenség kezelése, „korlátozott racionalitás” kezelése) Együttműködés és kommunikáció (ügyfelek felé fordulás, konfliktusmenedzsment, csapatjátékra nevelés, csoportos feladatmegoldás) Tudásmenedzsment (aktív részvétel a tanuló szervezetben, a hallgatólagos tudás megfogalmazása és megosztása, közös tudásteremtés)

18 Komplex ökoszisztémák Egy-egy elem megváltoztatása kiszámíthatatlan változásokat indíthat el A zsákmány- szerző és az áldozat egymásra utalt lehet

19 Verseny és együttműködés vállalkozások között Az egymástól függő, és egymásnak bedolgozó vállalkozások komplex ökoszisztémát alkotnak A riválisom bukása a sajátomét is okozhatja (pl. versengő vállalatok azonos technológiában lehetnek érdekeltek) The IBM ecosystem


Letölteni ppt "Verseny és/vagy együttműködés 3I Akadémia 2006 – Versenyben az iskolák 2006. szeptember 19. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet FIGYELEM: A BEÉPÍTETT."

Hasonló előadás


Google Hirdetések