Magatartászavarokkal a matematikaórán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Kell a gyereknek a korlát!?
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
Az ütközések fejlesztő ereje -
Pénzkérdés… A zsebpénztől a felelős gazdálkodásig.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Kommunikációs stratégiák
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Együtt egymásért és magunkért
Speciális tanulási nehézségek
Beilleszkedési zavarok
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
SzülőSuli 5. Hogyan határozza meg gyermekünk jövőjét párkapcsolatunk és jelenlegi családmodellünk? Tölgyesi Klára Pécel, Egylépcső.
Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely
Az ütközések fejlesztő ereje -
Mit tartunk ma normális családnak?
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Quality Human Management
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A kriminálpszichológia
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Magatartászavarok és agressziókezelés
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konzervatív gamifikáció: módszer és eredmények Fekete Zsombor.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A család ahonnan jövök.
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Videójátékok veszélyei
Előadás másolata:

Magatartászavarokkal a matematikaórán Magatartászavarokról praktikusan Tölgyesi Klára Konfidencia 2000 Oktató és Szolgáltató Kft. 06-30-975-56-83 tolgyesiklara@gmail.com TÖLGYESI KLÁRA EGYLÉPCSŐ OKTATÓ ÉS TANÁCSADÓ KFT. www.egylepcso.hu 06-30-975-56-83 Sajószentpéter. 2011.11.14.

Magatartás-zavaros gyerekek SZORONGÓ ERŐSZAKOS vagy AGRESSZÍV TANULÁSI NEHÉZSÉGGEL KÜZDŐ ALACSONY ÖNÉRTÉKELÉSŰ HIPERAKTÍV (FIMOTA) Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

SZORONGÁS Stressz vagy konfliktus által okozott, félelemmel, nyugtalansággal járó negatív érzelem. Ha ez a nyugtalanság indokolatlan és diffúz, nem kapcsolódik tárgyhoz vagy túlzott mértéket ölt, akkor neurotikus szorongásról beszélünk. /D.A. Statt/ Mindig a jövőre irányul, valami rossznak az előérzetét hordozza és az elkerülhetetlenség élményével jár. együtt./Horváth-Szabó-Vigassyné/ Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Teljesítményszorongás A szorongás típusai Teljesítményszorongás Szociális szorongás Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Hogyan ismerjük fel a SZORONGÓ gyermeket? Biztonságos zugokat keres Gyakran keresi a tanár védelmét Kevés interakció Nagyban függ a többi gyerektől Önbizalma kicsi Kudarckerülő Nem kezdeményez Fél a fizikai kihívásoktól Gyakran kell mosdóba mennie Hivatkozhat rosszullétre, hasfájásra, hányingerre, szédülésre Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Leggyakoribb tünetek megmagyarázhatatlan láz remegő végtagok feszült izmok nyugtalanító gondolatok eszmélet-vesztés étvágytalanság álmatlanság gyomor-idegesség izzadó tenyér szapora szívverés kapkodó légzés feledékenység szájszáradás émelygés, hányás rogyadozó térd izomrángás Leggyakoribb tünetek Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

VÁMPÍR – a térdemben van a remegés, otthon veszekedéskor, verekedéskor jön elő, félek, hogy kiszívja a vérem

ZOMBI – A SZÍVEMBEN, attól félek, hogy elrabol. Minden este jön

SEBFEJŰ ALAK – aki nem hagy

A hasamban van, irányít engem, csak otthon jön

Éjszakai ágybavizelő kisfiú rajza, aki soha nem volt ágytiszta Éjszakai ágybavizelő kisfiú rajza, aki soha nem volt ágytiszta. Minden éjszaka van valaki a konyhába, nyitja-csukja a szekrényajtókat, nagyon félek, mozdulni sem bírok.

Amit tehetünk tanítási órán Az általa nehéznek, félelmetesnek érzékelt iskolai szituációk átkeretezése Ne a gyermek megnyugtatására helyezzük a fókuszt, mert az ellenkező hatást vált ki A gyermek figyelmét a környezetre, annak eseményeire irányítsuk. A mosoly és a nyugodt óravezetés számukra a legnagyobb segítség A teljesítményszorongó gyerek fokozatos elvezetése a szóbeli feleletig Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Agresszió Minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy nyílt vagy szimbolikus formában valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. (Ranschburg) Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Agresszió NYÍLT PASSZÍV Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

A passzívan agresszív gyermek A nyíltan agresszív gyermek Gyakran vezető szerepet tölt be Előnyben részesíti a durva játékot Nem tud alkalmazkodni a szabályokhoz Nem figyel Magával elégedett Impulzív, indulatos Könnyen konfliktusba keveredik Viselkedése sok negatív reakciót vált ki társaiból és tanáraiból Hangos, üt-ver, köpköd, rúg, csíp, harap. sokszor késik, lophat, hazudik, semmittevés jellemzi , feledékeny Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Kezelési lehetőségek tanítási órán Feszültség levezető gyakorlatok óra elején Arról beszéljünk amit szabad és amit mi elfogadhatónak tartunk Konstruktív irányba beszéljük meg a kialakult helyzeteket A saját stílusunkban és hangnemünkben beszéljünk a gyerekkel (ne tartsunk tükröt!) Minden adandó alkalommal adjunk pozitív visszajelzést (apró eredményeket is értékeljünk!) Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Tanulási nehézséggel küzdeni… …annyit jelent, mint az intelligenciaszint alapján elvárható teljesítménytől elmaradni az alapképességekben (írás, olvasás, számolás) Teljesítményben és viselkedésben eltérni a többségtől Gyakran megbélyegződni, kirekesztődni. Miközben nem a szorgalommal és a gyermek eszével van baj, hanem az íráshoz, olvasáshoz, számoláshoz szükséges alapfunkciók egyikének – másikának fejletlensége okoz nehézségeket. Csak működésben megmutatkozó idegrendszeri zavar. Részképesség-kiesések, sok esetben megkésett fejlődés, de gyakran igazi deficit áll mögötte. Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Valódi Tanulás-zavar Kulturális elmaradottság okozta Teljesítményben jelentkező Viselkedésben megjelenő Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

A tanulási zavarok tünetei Egyensúlyérzékelés zavara, bizonytalan testséma. A gyermek mozgása összerendezetlen. Nem tud felmérni alapvető térbeli távolságokat, viszonyokat. Téri orientáció zavara. (Lent-fent, jobb-bal, írásfolytonosság, iránytartás, sorvezetés,számok, műveletek felcserélése) Alak-felismerési zavar és a térbeli relációk felismerésének nehézsége A nagy és a finommozgás koordinációjának zavara vagy fejletlensége (ceruzafogás) Gyenge ritmusérzék Rossz beszédhang megkülönböztető képesség (összefüggésben a hallási figyelem fejletlenségével) Az idegrendszeri feldolgozás eltérő módja, amikor a gyermek csak az egyszerre jelenlévő ingereket tudja feldolgozni, az egymásutániság felépítése nehézséget jelent Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Hogyan ismerjük fel a valódi tanulás-zavart? Az intellektushoz mérten érthetetlennek tűnő, rendszeresen visszatérő hibák Bizonyos típusú feladatok következetes tévesztése Koordinálatlan mozgás Rövid ideig tartó vagy széteső figyelem Nem a szókincs hiányából származó , visszatérő kommunikációs hibák Az anyák által ismertetett terhesség alatti, születés közbeni vagy utáni problémák valószínűsíthetik a problémát. Ebben az esetben érdemes szakemberhez fordulni segítségért. Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Hogyan kezeljük? Annak elfogadásával, hogy a gyerek nem tehet a problémáról, segítségre szorul Négyszemközti helyzetben segítjük Melléülünk, megfigyeljük hol akad el Nem minősítjük Ötletekkel támogatjuk Minden elvégzett, kijavított helyzetben megerősítjük Osztály előtt dicsérjük, négyszemközt konfrontáljuk Minden esetben az egészséges, sikeres részeit erősítjük Dühöngéseit a kudarcok miatt elfogadóan, értő figyelemmel kezeljük Szülőkkel együttműködve Nem a másságot hangsúlyozzuk, de alternatív utakat keresünk és kerestetünk a boldoguláshoz Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

HIPERAKTIVITÁS FIGYELEMZAVAR MOZGÁSZAVAR TANULÁSZAVAR Biológiai probléma: a viselkedés szabályozás zavara, a viselkedési kontroll kialakulásának nehézségeivel jár. FIMÓTA Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

TÜNETEK Nem figyel tartósan Nem követi az utasításokat Rendkívül értelmes Nehézsége van a feladati összerendezésével Elveszíti a tanuláshoz szükséges eszközöket Feledékeny Túlzott mozgásigény, szertelenség Ülés közben is babrál, fészkelődik Túl sokat beszél Nem tud elmélyülni egyedül a játékban Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

LEHETSÉGES KEZELÉSI MÓDOK Gyakori kétszemélyes helyzet megteremtése Határozott és elfogadó támogatás Kevés és egyértelmű szabály Új és érdekes helyzetek teremtése Rutinná váló tevékenységek Munka közben gyakori és azonnali megerősítés Kevés kritika, sok biztatás Csak akkor instruáljuk, ha felvette velünk a szemkapcsolatot Többször kérdezzük meg, hogy érti-e a feladatot Gyakran csináljunk az osztállyal mozgásos feladatokat Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Ajánlott irodalom Faber, Adele & Mazlish, Elaine (2006): Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy hogy elmesélje, Budapest, Reneszánsz Könyvkiadó Kft. Dr.B.Rosenberg, Marshall (2001): A szavak ablakok vagy falak, Erőszakmentes kommunikáció, Budapest, Agykontroll Kft. Roeders, Paul & Gefferth, Éva (2007): A hatékony tanulás titka, A hatékony tanítás és tanulás dinamikája, Budapest, Trefort Kiadó.(alcímeket írunk?) Ginnis, Paul (2002): Tanítási és tanulási receptkönyv, Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei, Budapest, Alexandra Kiadó Dr. Metcalf, Linda (2007):Megoldásközpontú tanítás, Budapest, Alexandra Kiadó Berg, Insoo Kim (1995): Konzultáció sokproblémás családokkal, Budapest, Animula Kiadó. T.Gordon: T.E.T Tanári Eredményességi Tréning, Emberi kapcsolatok, Tanítsd gyermeked önfegyelemre Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83

Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com 06-30-975-56-83