A tehetség fogalomköre

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék
Advertisements

Számadás a talentumról
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tehetséggondozás művészetek
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Az olvasástanítás módszere:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A TEHETSÉGGONDOZÁS LEHETŐSÉGEI A TISZA-TÓ TÉRSÉGÉBEN Dr. Mező Ferenc • Korosztályok • Tehetségterületek • Léptékek • Együttműködés.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Tehetség, tehetségazonosítás
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az intelligencia.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Az egyéni fejlesztési terv
Gondolkodás, intelligencia
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az iskolai tehetséggondozás keretei, módszerei Dr
A konstruktivista pedagógia alapjai
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Fenntarthatóság és káoszelmélet
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
„Mindenki tehetséges valamiben ”
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az országos mérések megújult rendszere
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Tehetségpszichológia
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A tehetség fogalomköre
A tehetséggondozás aktuális kérdései Dr. habil Bodnár Gabriella egyetemi docens NYME BEPK intézetigazgató.
Pedagógiai tehetségszűrés A tehetség-azonosítás egy lehetséges pedagógiai módszere Tehetségsegítő Tanács november 17.-i ülése Dr. Dávid Mária, EKF.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Mindent lehet még jobban tenni
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

A tehetség fogalomköre 1. előadás

A gyermekek joga képességeinek, érdeklődésének, adottságainak megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön, képességeihez mérten tovább tanuljon, illetve alapfokú művészeti oktatásban vegyen részt tehetségének felismerése és fejlesztése érdekében 1993. évi LXXIX. Közoktatási törvény 10.§ (3)

A pedagógus feladata nevelő és oktató tevékenysége során figyelembe vegye a gyermek, tanuló egyéni képességeit, tehetségét, fejlődésének ütemét, szociokulturális helyzetét és fejlettségét, sajátos nevelési igényét, segítse a gyermek, tanuló képességének, tehetségének kibontakozását, illetve bármilyen oknál fogva hátrányos helyzetben lévő gyermek, tanuló felzárkózását tanulótársaihoz 1993. évi LXXIX. Közoktatási törvény 19.§ (7)

Az iskola pedagógiai programja meghatározza az iskola nevelési programját, annak keretén belül a tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységet 1993. évi LXXIX. Közoktatási törvény 48.§ (1)

Tehetségpiramis Érdeklődők Aktívak Eredményesek Kiválóak A csúcs De: a tehetség sokszor rejtett min. 60 fajta piramis van, így nem tudható, hogy másban nem tehetséges-e későn érő típusok – „hajlam” a tehetségre Aki csak a tetejére koncentrál –veszít

Egytényezős modellek- Intelligencia Spearman (1904) „g-faktor” általános intelligencia Thurstone (1938) : hét elsődleges intelligenciatényező vagy -képesség szókincs folyékonysága verbális felfogás számolási képesség memória indukció térbeli percepció percepció sebessége

Egytényezős modellek- Intelligencia Cattel (1971): folyékony és kikristályosodott IQ komponensei- folyékony érvelés (!) akkulturális ismeret vizuális feldolgozás hallás utáni felfogás feldolgozási sebesség (!) helyes döntéshozás sebessége rövid távú memória (!) hosszú távú memória (!) vizuális szenzoros észlelés hallási szenzoros észlelés

Egytényezős modellek- Intelligencia Sternberg (1991) információfeldolgozási modellje : információfeldolgozó képességek- - metakomponensek - teljesítménykomponensek - ismeretszerzési komponensek „az intelligens viselkedés kontextus-függő” a környezet szerepe alapvető !

Egytényezős modellek- Kreativitás Guilford (1971): fluencia flexibilitás originalitás redefiniálás elaboráció szenzitivitás Van Tassel-Baska (1998): kreativitás fejlődésének faktorai- külső-belső tényezők, elősegítő folyamatok, személyes katalizátorok a kreatív gondolkodás és alkotás kognitív ÉS affektív folyamat !

Treffinger és Huber: a kreatív problémamegoldás fejlesztéséhez Legyen érzékeny a tanuló a problémák iránt Legyen képes a problémák definiálására Legyen képes elszakadni a megszokott gondolkodástól Legyen képes döntést hozni Legyen képes meglátni az új kapcsolatokat Legyen képes értékelni a cselekedetei következményeit Legyen képes megtervezni az ötletek gyakorlatba ültetését

Többtényezős modellek Renzulli (1978)

Általános teljesítmény-területek Matematika  Képzőművészet  Természettan  Filozófia  Társadalomtudományok  Jog  Vallás  Nyelvek  Zene  Élettudományok  Mozgásművészet Specifikus teljesítmény-területek Karikatúra  Csillagászat  Közvélemény-kutatás  Ékszertervezés  Térképkészítés  Koreográfia  Életrajz  Filmkészítés  Statisztika  Helytörténet  Elektronika  Komponálás  Kertépítészet  Kémia  Demográfia  Mikro-fényképezés  Várostervezés  Légszennyezés korlátozása  Költészet  Divattervezés  Szövés  Drámaírás  Reklám  Jelmeztervezés  Meteorológia  Bábozás  Marketing  Játéktervezés  Újságírás  Elektronikus zene  Gyermekgondozás  Fogyasztóvédelem  Főzés  Ornitológia  Bútortervezés  Navigáció  Genealógia  Szobrászat  Vadvilág kezelése  Mezőgazdasági kutatás  Állati tanulás  Filmkritika

Sternberg elgondolásai a tehetségről Ötszögű implicit tehetségelmélete (1993) : kiválóság ritkaság produktivitás demonstráció érték Új, szintetizáló megközelítése (2004) : bölcsesség intelligencia kreativitás

Gardner (1983, 1991) : speciális tehetségterületek logikai-matematikai nyelvi testi-kinesztetikus térbeli zenei interperszonális intrapszichikus

Piirto modellje

Fejlődési tényezőket figyelembe vevő modellek- Mönks (1997)

Tannenbaum modellje (1983)

Gagné modellje (1990)

Piirto modellje (1999)

Czeizel Endre 2x4 +1 faktoros modellje (1997)

A tehetség legfőbb összetevői tehát: általános képességek specifikus képességek kreativitás motiváció, elkötelezettség

A tehetségről másképp: „Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás,céltudatos fejlesztés által kibontakozott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos vagy több területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.” /Harsányi 1988/