Életképek és korabeli szokások, a hétköznapok jelenetei Hyeronimus Boschnál
A németalföldi művészetben a 15. szd A németalföldi művészetben a 15.szd. végén fokozatosan előtérbe kerültek a népies elemek. Ez Bosch műveiben a legszembetűnőbbek. A festő életútját kevésbé ismerjük,életművének összeállítása azért is nehézségekbe ütközik,mert nem volt jellemző,hogy képeit szignálja és dátummal lássa el.,továbbá a 16.szd-tól elég sokan hamisították is. Formanyelve és témája meglehetősen egyedülálló,nehezen illeszkedik kora németalföldi festészetébe. Az emberi bűnök bemutatásával,fantasztikus szörnyalakjaival az volt a célja,hogy tükröt tartson a világ felé, figyelmeztesse romlottságára. Én úgy gondolom, hogy műveit egy igen szűk,humanista műveltségű körnek szánta,akiktől elvárható volt,hogy megértsék e művek üzenetét. Bosch előszeretettel alkalmazta a triptichont,mint megjelenési formát,függetlenül attól,hogy a téma egyházi volt e vagy sem, templomba készült vagy magánszemély megrendelésére. Bosch munkásságára nem jellemző, hogy életképeket fessen, hiszen azok - a teljesség igénye nélkül - pld.: A Szénásszekér, Hét főbűn, Gyönyörök kertje- hogy csak a legismertebb műveit említsem, benne foglaltatnak a mondanivalóban, És hogy hogyan?
Bűnbeesés ,Kiűzetés a Paradicsomból-Pokol. És közte? Nos lássuk például a Szénásszekér hétköznapiságának megjelenítését.”A világ egy szénásszekér,amelyről mindenki annyit markol,amennyit csak bír”- mondja egy flamand közmondás. Ez tehát a hétköznapok fösvény kapzsiságának nagyszerű példája amit Bosch a maga módszereivel igen kifejezően ábrázol. Bűnbeesés ,Kiűzetés a Paradicsomból-Pokol. És közte? Marakodás a koncon,sajátos boschi stílusban .
És a becsukott táblán az élet útját szimbolizáló vándorló zarándok /Hány ilyet láthatott élete során Bosch?/, aki igencsak közömbösen megy el a körülötte zajló bűnös cselekedetek mellett.
Na és a Hét főbűn? Amit szintén a mindennapi élet jeleneteivel mutat be-
Eléggé aktuális téma-nemde? Példaként a Haragot emelném ki, amit két veszekedő paraszt testesít meg. Eléggé aktuális téma-nemde?
Miután nem akarok unalmas lenni, következzen hát a Gyönyörök kertje. Világteremtése-kristálygömb-amelyben csupa happy az élet-egyébként ez a gömb a világ törékenységét jelképezi nagyonis kifejezően / környezetszennyezés, vegyszerek, háborúk../
És keresd a NŐT! Éva teremtésével kezdetét veszi a világ romlottsága /Nos ezzel a megállapítással vitába szállnék mert hogy a bűnhöz egy Ádám is szükségeltetett. Na de ezt hagyjuk/ Szóval testi bűn,büntetés és már megint az a fránya Pokol. Apró kis emberkék élvezik a testi gyönyöröket/egyébként igazuk van, mert így is úgy is Pokolra jutnak. Lásd: Eredendő Bűn /- nos mindezt teszik buja gyümölcsök, érdekes állatok között és ezek mind a népi hagyományból vett szimbólumok. /pld. A szemétből lakmározó búbos banka a hamis tanokat élvező léleké,a jégmadár a képmutatásé/
Bűn az Élet! Ennek bemutatását sajátos eszközeivel briliánsan tárja elénk Bosch mester. Korát messze-messze meghaladóan ábrázol és erősen elgondolkodtatja a 21. század emberét is. Hódmezővásárhely, 2013. május 28. Lenkei Edit